پاهاي عنكبوت بدون نياز به كمك مغز تار مي‌بافند

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پاهاي عنكبوت به‌صورت مستقل از مغز عمل مي‌كنند و اين وظيفه‌ي پيچيده را بدون نياز به مغز انجام مي‌دهند. از اين ويژگي مي‌توان در صنعت رباتيك استفاده كرد.
تبليغات

عنكبوت‌‌هراس‌ها معمولا حركت غيرقابل پيش‌بيني عنكبوت را دليل اصلي ترس خود عنوان مي‌كنند و به بالا و پائين رفتن پاهاي عنكبوت به‌صورت دوك‌وار و حالت خودكار آن اشاره مي‌كنند. براساس پژوهش‌هاي تيمو كرينگ، هر كدام از پاهاي عنكبوت به‌ويژه در وظايف پيچيده‌ي تارسازي به‌صورت مستقل از مغز عمل مي‌كنند.

طبق پژوهش‌ها، پاهاي عنكبوت «مغز خود» را دارند و تارها را بدون نياز به مغز عنكبوت مي‌سازند. اين مسئله مي‌تواند به كمك حوزه‌ي رباتيك بيايد كه از هوش غيرمتمركز براي ساخت پاهاي خودكار ربات الهام مي‌گيرد. پژوهشگرها براي رسيدن به نتايج به مطالعه عنكبوت باغي رايج اروپايي با نام علمي آرانيوس ديادماتوس پرداختند.

مهندسان تار

تارهاي عنكبوت فوايد زيادي دارند. اين تارها خانه‌اي امن براي عنكبوت‌ها و دامي نامرئي براي به دام انداختن حشرات ديگر هستند. تارها براي به دام انداختن حشرات داراي داربست ساختاري قوي به نام مارپيچ دام هستند كه نرم و چسبناك‌اند و از مكانيزم قرقره‌اي ميكروسكوپي براي جذب طعمه برخوردار هستند.

مارپيچ دام براي به دام انداختن مگس‌ها داراي بارهاي الكترواستاتيك و همچنين چسب پيچيده‌اي براي نگه‌داشتن آن است و همچنين خاصيت كشساني معين آن باعث مي‌شود تار دربرابر تقلاي حشره‌ براي رهايي از دام مقاوم باشد.

الگوي عنكبوتي

با توجه به پيچيدگي بالاي تارهاي عنكبوت بايد اين پرسش را مطرح كنيم كه چگونه چنين حيواني با مغزي كوچك مي‌تواند ساختار پيچيده‌اي مثل تار را طراحي كرده و بسازد. فناوري مدرن در درك اين فرايند به ما كمك مي‌كند.

پژوهشگرها با فيلم‌برداري از حركت هشت پاي عنكبوت، موفق به رديابي شبكه‌ي تارسازي عنكبوت با جزئياتي بالا شدند و فرايند شكل‌گيري رقص تارها حول محور يك گذرگاه مركزي با قوانين تكراري را نشان دادند. اين قوانين به‌شدت ساده هستند. هر مرحله و تغييرات نخ تابع الگوي ثابتي است. براساس اين الگو پاهاي عنكبوت با زاويه‌ و فاصله‌اي مشخص نخ‌‌ها را به يكديگر وصل مي‌كند. پژوهشگران پروژه‌ي فوق، سال‌ها قبل عنكبوتي مجازي به نام تسوس را ساختند تا فرايند تنيدن تار واقعي را نشان دهد.

پيچيدگي ساختار تار، حاصل توالي طولاني از هزاران گام كوچك است كه هر كدام براساس مراحل قبلي انجام مي‌شوند. نتيجه‌ي اين فرايند تكراري، شبكه‌اي با ويژگي‌هاي نوظهور است. ويژگي‌هاي خاصي كه در نتيجه‌ي همكاري مؤلفه‌هاي مختلف به وجود مي‌آيند.

دكتر تيمو كرينگ، مؤلف ارشد پروژه‌ي تسوس اين عنكبوت مجازي را معرفي مي‌كند.

برون‌سپاري

به دليل پيچيدگي فرايند توليد تار، مغز عنكبوت اين كار را به پاهاي آن مي‌سپارد. پاهاي عنكبوت به‌صورت نيمه‌خودكار تار مي‌تنند. هشت پا رقصي را با حلقه‌هاي بازخورد بسته و محلي انجام مي‌دهند.پژوهشگرها براي پي بردن به فرايند فوق در آزمايشگاه در برخي نمونه‌ها، نخ‌هاي تار را بريدند و در برخي ديگر تار را مانند يك چرخ فلك چرخاندند. هدف از اين مطالعه تشخيص قوانين حاكم بر تارسازي بود.

پژوهشگرها با توجه به مجموعه‌اي از قوانين از جمله قوانيني كه به عنكبوت در ساخت يك تار خراب كمك مي‌كنند، به عنكبوت مجازي تسوس يادگيري دادند. تسوس براساس رقص عنكبوت‌هاي واقعي در آزمايشگاه قوانين جديد را آموخت. براساس اين رقص‌ها هر كدام از پاها به‌صورت عاملي مستقل عمل مي‌كنند. به اين ترتيب پژوهشگرها توانستند راز تنيدن تارهاي بي‌نقص را با وجود از دست دادن يك پا درك كنند.

وقتي يكي از پاهاي عنكبوت از كار مي‌افتد، در مرحله‌ي پوست اندازي، پاي كوچكتري به وجود مي‌آيد. پاي جايگزين نه‌تنها هم اندازه با نصف پاي معمولي است بلكه داراي شكل، حسگرها و موهاي متفاوت است. بااين‌حال عنكبوت‌ با پاهاي جديد خود فرايند تنيدن تار را ادامه مي‌دهد.به انديشه متخصصين مي‌رسد پاهاي عنكبوت به‌صورت مستقل فكر مي‌كنند در نتيجه ويژگي‌هاي مختلف پاهاي جديد بر توليد تار اثري نمي‌گذارند. به اين ترتيب مغز از فرايند پيچيده‌ي توليد تار رها مي‌شود و تمركز خود را بر عملايت بقا از جمله جستجوي شكارچيان مي‌گذارد. اين سيستم غيرمتمركز و بهينه مي‌تواند براي توليد ربات‌هاي مدرن مفيد باشد كه اغلب با الهام از دنياي طبيعي ساخته مي‌شوند.

عنكبوت‌ها تنها جانداران داراي مغز غيرمتمركز نيستند. درواقع اغلب جانداران تا اندازه‌اي از اين ويژگي برخوردار هستند. براي مثال در انسان اين ويژگي به‌صورت عمل تپش پيوسته‌ي قلب مستقل از مغز خود را نشان مي‌دهد؛ اما عنكبوت‌ها با تارهاي خود واسطه‌اي قابل رديابي و منسجم را براي ارزيابي و چگونگي درك اين عمليات غيرمتمركز ارائه مي‌دهند.دليل عمليات جالب و بي‌نقص تنيدن‌تار در محاسبات ساده‌ي ساختار پاهاي عنكبوت نهفته است. متخصصان ربات اين فرايند را رايانش مورفولوژيك (ريخت‌شناسي) مي‌نامند و اخيرا به قدرت آن پي برده‌اند. درحالي‌كه عنكبوت باغي صد ميليون سال از اين روش استفاده مي‌كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات