نگاهي به تاريخچه انويديا RTX؛ رهگيري پرتو پس از دو سال در چه وضعيتي قرار دارد؟

يك‌شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
انويديا با معرفي پردازنده‌هاي سري GeForce RTX 20 انقلابي در صنعت بازي ايجاد كرد؛ اما آيا متخصصان عادي هم از اين انقلاب نتيجه‌اي بردند؟
تبليغات

وقتي نگاهي به وضعيت دنياي گرافيك ‌مي‌اندازيم، قطعا به‌دنبال نوآوري‌ها و محصولاتي مي‌گرديم كه تأثيري عميق بر دنياي پردازش داشته باشند. در اين تاريخ‌نگاري، پردازنده‌هاي خانواده‌ي انويديا GeForce RTX 20 نقش بسيار مهمي بازي خواهند كرد. البته يك سؤال، هميشه ذهن متخصصان و متخصص كارشناسان را به خود جلب مي‌كند. محصولات انقلابي انويديا، چه تأثيري بر تجربه‌ي متخصصي گيمرهايي داشتند كه از روز اول، روي پردازنده هاي جديد سرمايه‌گذاري كردند؟ چند روز ديگر، محصولات جديد انويديا در خانواده‌ي RTX 30 معرفي مي‌شوند. تيم سبز، بازطراحي كامل پردازنده‌هاي پرچم‌دار همچون RTX 3090 را به نمايش گذاشت. اكنون بهترين زمان براي بازگشت به گذشته و نگاه به تاريخچه‌ي دوساله‌ي فناوري است كه شامل معرفي بازي‌هاي با همراهي از رهگيري پرتو، تكامل فناوري DLSS و كاهش ارزش در محصولات انقلابي مي‌شود.

در دو سال گذشته، شاهد رخدادهاي متعدد و حتي متفاوتي پيرامون فناوري RTX بوده‌ايم. قطعا برخي از بازي‌ها با پيشرفت قابل‌توجهي همراه بوده‌اند، اما بسياري از انتظارهاي جامعه‌ي گيمر هم برطرف نشد. تعداد بازي‌هايي كه با همراهي از فناوري انقلابي انويديا معرفي شدند، به اندازه‌ي ادعاهاي مطرح‌شده در روزهاي ابتدايي نبود. ازطرفي برخي نمونه‌ها همچون Minecraft RTX نيز موفق به جلب‌توجه متخصصان شدند.

انقلاب RTX در دنياي بازي

پردازنده‌هاي گرافيكي Nvidia RTX در سپتامبر ۲۰۱۸ به بازار معرفي شدند و دنياي بازي‌هاي ويديويي را يك سطح بالاتر بردند. از مهم‌ترين فناوري‌هايي كه با نسل جديد پردازنده‌هاي گرافيكي عرضه شدند، مي‌توان به رهگيري پرتو آني (Real-time ray tracing) اشاره كرد. انويديا با بهره‌برداري از رابط برنامه‌نويسي جديد مايكروسافت به‌نام DirectX Raytracing API، اولين كارت‌هاي گرافيكي را معرفي كرد كه توانايي اجراي جلوه‌هاي نوري عالي را داشتند. نكته‌ي مهم، اجراي جلوه‌ها در نرخ فريم قابل‌قبول براي تجربه‌ي مناسب بازي بود كه به‌لطف به‌كار گرفتن هسته‌هاي اختصاصي RT در محصولات جديد شركت، ممكن مي‌شد.

محصولات انويديا در خانواده‌ي RTX 20 براي بالاتر بردن سطح توانايي، از برخي قابليت‌هاي برادران خود در دسته‌ي ديتاسنتر همچون هسته‌هاي Tensor بهره مي‌بردند. اين هسته‌ها، قدرت يادگيري ماشين را هم به دنياي پردازش مخصوص مصرف‌كننده آورد. استفاده از هوش مصنوعي در پردازنده‌هاي جديد انويديا، منجر به بهبود نرخ فريم بازي‌ها مي‌شد. درواقع هسته‌هاي يادگيري ماشين، كاهش بهره‌وري و سرعتي كه به‌خاطر رهگيري پرتو ايجاد مي‌شد را جبران مي‌كردند. اين جبران به‌كمك فناوري موسوم به Deel-Learning Super Sampling يا DLSS انجام مي‌شد.

انويديا با سري RTX 20، چند فناوري و قابليت انقابي را به دنياي گرافيك معرفي كرد

در خارج از دنياي فناوري‌هاي اختصاصي RTX، قابليت‌ها و فناوري‌هاي جديدي همچون سايه‌زني با نرخ متغير و سايه‌زني شبكه‌اي كه در پردازنده‌هاي گرافيكي انويديا تورينگ ممكن شده بود، به توسعه‌دهنده‌ها امكان مي‌داد تا در صحنه‌هايي با جزئيات پيچيده، سرعت بالاتري داشته باشند. در ميان محصولات جديد، پردازنده‌ بي‌رقيب Nvidia GeForce RTX 2080 Ti اولين پردازنده‌ي گرافيكي مخصوص مصرف‌كننده بود كه توانايي عبور از نرخ فريم ۶۰ فريم‌برثانيه را بدون تأثير بر سرعت و عملكرد در رزولوشن 4K داشت. همين پردازنده باعث شد تا نمايشگرهاي گيمينگ فوق سريع با رزولوشن 4K به‌مرور به بازار عرضه شوند. انويديا همچنين ابزارهاي اوركلاك خودكار و سريع را همراه‌با پردازنده‌هاي RTX به متخصصان عرضه مي‌كرد تا از حداكثر قدرت پردازنده‌ي خود استفاده كنند. قابليتي كه AMD مدتي بعد در نرم‌افزارهاي خود گنجاند.

پيشرفت‌هاي انويديا در پردازنده‌هاي جديد به‌حدي بود كه بسياري، آن‌ها را زمينه‌ساز توسعه‌ي جدي در Microsoft DirectX 12 Ultimate API مي‌دانستند. توسعه‌اي كه كل صنعت گيمينگ را چند سطح پيشرفته‌تر كرد و حتي موجب نزديك‌تر شدن كامپيوترهاي شخصي ويندوزي و كنسول بازي ايكس ‌باكس سري ايكس ازلحاظ فناوري شد. درنهايت، پيشرفت‌ها به‌حدي جدي بودند كه انويديا پس از مدت‌ها برند GTX را كنار گذاشت و براي محصولات مجهز به فناوري رهگيري پرتو، از برند RTX استفاده كرد. در مجموع، محصولات GeForce RTX 20 در تاريخ گرافيك به‌عنوان پايه‌هاي اصلي نسل جديدي از بازي‌ها شناخته مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران كارت گرافيك RTX سري آمپر / Ampere انويديا

تأثير منفي RTX بر بازار

همه‌ي ما مي‌دانيم كه سخت‌افزارهاي جديد انويديا، انقلابي در بازار ايجاد كردند، اما لاخبار تخصصيا همه‌ي تغييرها با استقبال روبه‌رو نشدند. محصولات انويديا GeForce RTX 20 ابتدا با ارزشي بسيار بيشتر از نسل قبلي به بازار عرضه شدند. پردازنده‌ي GTX 1080 در زمان رونمايي برچسب ارزشي ۶۰۰ دلاري داشت، درحالي‌كه RTX 2080 با ارزش ۷۰۰ دلار به بازار عرضه شد. حتي RTX 2070 هم ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسل قبلي بود. نكته‌ي مهم‌تر اينكه محصولات جديد انويديا در بازار خرده‌فروشي باز هم ۱۰۰ دلار گران‌تر بودند. محصول پرچم‌دار، RTX 2080 Ti، با ارزش بسيار بالاي ۱،۲۰۰ دلاري به‌فروش مي‌رسيد كه آن را ۵۰۰ دلار گران‌تر از نسل قبلي يعني GTX 1080 Ti قرار مي‌داد. انويديا ادعا مي‌كرد كه نسخه‌هاي ۹۹۹ دلاري از پردازنده‌ي جديد هم به بازار عرضه مي‌شوند. البته تعداد محدودي عرضه شدند، اما RTX 2080 Ti با ارزش سه‌رقمي، به‌نوعي تنها تلاش بازاريابي تيم سبز بودند.

پس از انتشار اولين مطالعه‌ها از محصولات جديد انويديا، انتظارها در بازار باز هم تغيير كرد. اگرچه پردازنده‌هاي گرافيكي جديد، به‌لطف هسته‌هاي اختصاصي RT، قابليت‌هاي رهگيري پرتويي را در بازي‌ها ممكن مي‌كردند كه قبلا امكان‌پذير نبود، اما تغيير چنداني در دنياي بازي احساس نمي‌شد. بله، قطعا غولي همچون RTX 2080 Ti تجربه‌ي عالي 4K را ممكن مي‌كرد كه بي‌سابقه بود؛ اما محصول ۷۰۰ دلاري RTX 2080 عملكردي تقريبا برابر با GTX 1080 Ti داشت. پردازنده‌اي كه دو سال قبل با همان ارزش ۷۰۰ دلاري معرفي شده بود. درنتيجه باز هم شاهد پيشرفت نه‌چندان زياد بوديم. پردازنده‌ي ۵۰۰ دلاري RTX 2070 هم نرخ فريمي تقريبا برابر با GTX 1080 داشت كه دو سال قبل معرفي شده بود.

گيمرها از تجربه‌هاي اوليه با RTX 20 آن‌چنان راضي نبودند. حتي انويديا هم در گزارش‌هاي خود به سرمايه‌گذاران اذعان كرد كه RTX فروشي كمتر از پيش‌بيني‌ها را تجربه كرده است. يك سال بعد،‌ محصولات جديد با برند RTX Super معرفي شدند و كاهش ارزش RTX 2060 به‌خاطر رقابت با AMD Radeon، منجر به افزايش فروش شد.

يكي از مهم‌ترين نكات مؤثر بر كاهش انتظارهاي جامعه‌ي گيمر از پردازنده‌هاي RTX، تعداد پايين بازي‌هايي بود كه از اين فناوري همراهي مي‌كردند.

چالش‌هاي متعدد رهگيري پرتو آني

حركت روي لبه‌ي فناوري هميشه با اشكالاتي همراه مي‌شود. فرايند رونمايي و عرضه به بازار پردازنده‌هاي RTX 20 نيز از اين قائده مستثني نبود. بسياري از رسانه‌ها و متخصصاني كه پردازنده‌هاي جديد انويديا را مطالعه مي‌كردند، به اين نتيجه رسيدند كه ظرفيت و توانايي اصلي RTX 2080 و RTX 2080 Ti در فناوري‌هايي نهفته است كه در آن زمان حتي دردسترس متخصصان و متخصصان حرفه‌اي هم قرار نداشت. حتي آن‌هايي كه به آينده‌ي مدانديشه متخصصين انويديا شامل انواع محصولات با همراهي RTX اميدوار بودند هم نتيجه‌ي چنداني به دست نياوردند. درواقع در زمان رونمايي RTX، هيچ بازي از رهگيري پرتو و DLSS همراهي نمي‌كرد. گيمرها براي چيزي هزينه پرداخت مي‌كردند كه تنها يك اميدواري به آينده بود.

مرجع متخصصين ايران انويديا جي فورس ۳۰۹۰ / Nvidia GeForce RTX 3090 در كنار RTX 2080 از پشت

در روزها و ماه‌هاي ابتدايي معرفي RTX، حتي ويندوز هم توانايي مديريت و ارائه‌ي فناوري رهگيري پرتو را نداشت. پردازنده‌هاي GeForce RTX 2080 و RTX 2080 Ti در تاريخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸ رونمايي شدند. زماني‌كه حتي امكان اجراي فرايندهاي رهگيري پرتو براي متخصصان ممكن نبود. براي اجراي نهايي، بايد به‌روزرساني ماه اكتبر ويندوز ۱۰ نصب مي‌شد تا DirectX Raytracing API دراختيار متخصصان قرار بگيرد. فراموش نكنيد كه مايكروسافت، به‌روزرساني مذكور را تا ماه نوامبر عرضه نكرده بود.

پس از عرضه‌ي به‌روزرساني ويندوز، زمان زيادي براي تجربه‌ي فناوري جديد نياز نداشتيم. بازي Battlefield V كه به‌عنوان شريك اصلي انويديا در رونمايي RTX شناخته مي‌شد، چند روز پس از آن تاريخ معرفي شد كه همراهي كامل از رهگيري پرتو با جلوه‌‌هاي نوري عالي و DLSS را به متخصصان ارائه مي‌كرد. البته باز هم انتظارها برآورده نشد. جلوه‌ها و بازتاب‌هاي نوري متأثر از فناوري رهگيري پرتو، در بازي شوتري با سرعت بالا همچون Battlefield، بهبود آن‌چنان بالايي را نشان نمي‌دادند. نكته‌ي بدتر اينكه با فعال كردن رهگيري پرتو، نرخ فريم كاهش شديدي را تجربه مي‌كرد. نيمي از حالت‌هاي رهگيري پرتو نيز در بازي عمل نمي‌كردند. به‌علاوه، فناوري DLSS كه قرار بود بخشي از كاهش عملكرد را جبران كند، در روزهاي ابتدايي اصلا نتيجه‌ي خوبي ارائه نمي‌كرد. درنهايت، با فعال كردن DLSS حالتي مات و نه‌چندان خوشايند در بازي ايجاد مي‌شود. انويديا و EA، به‌روزرساني‌هاي متعددي را براي بازي عرضه كردند تا برخي از چالش‌ها جبران شود، اما هيچ‌گاه موفق به جلب انديشه متخصصين عالي مخاطبان نشدند.

بازي‌هاي بزرگ، چند ماه پس از عرضه‌ي اوليه، همراهي از رهگيري پرتو را ارائه كردند

بتلفيلد و به‌روزرساني‌هاي متعدد آن تنها تجربه‌ي متخصصان از رهگيري پرتو در سال ۲۰۱۸ بود. در آن سال، هيچ بازي ديگري با همراهي از فناوري جديد و انقلابي RTX به بازار عرضه نشد.

در سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه‌ي بازي‌هاي بيشتري با همراهي از فناوري رهگيري پرتو بوديم. البته همه‌ي آن‌ها در ابتدا با چالش‌هايي روبه‌رو بودند. بازي Metro Exodus در ميانه‌ي ماه فوريه به بازار عرضه شد و به‌كارگيري رهگيري پرتو در نورپردازي جامع آن بازي، هنوز هم يكي از بهترين دستاوردهاي صنعت بازي در ارتباط با Ray Tracing محسوب مي‌شود. البته در آن بازي هم پياده‌سازي DLSS آن‌چنان خوب نبود. بازي مهم ديگر، Control بود كه در آگوست همان سال عرضه شد. دو بازي مذكور، به‌عنوان دو نمونه از برترين بازي‌هاي سال ۲۰۱۹ شناخته شدند و از همان ابتدا،‌ جلوه‌هاي RTX را به‌خوبي به بازيگران ارائه مي‌كردند. از بازي‌هاي مهم ديگر مي‌توان به Call of Duty: Modern Warfare اشاره كرد كه در ماه آگوست و با همراهي از رهگيري پرتو در بخش‌هاي سايه‌زني ارائه شد.

بازي‌هاي خوبي كه در بالا معرفي شدند، بخشي جزئي از انتظارهاي جامعه‌ي گيمر را برآورده كردند. بسياري از بازي‌هايي كه درنهايت از RTX همراهي مي‌كردند، متأسفانه در روز عرضه چنين قابليتي نداشتند. انويديا در رونمايي RTX در آگوست ۲۰۱۸ اشاره‌اي جدي به بازي Shadow of the Tomb Raider داشت. اين بازي در سپتامبر ۲۰۱۸ معرفي شد، اما گيمرها براي تجربه‌ي RTX تا ماه مارس سال بعد منتظر ماندند؛ تاريخي كه بسياري از گيمرها تا آن زمان بازي را به پايان رسانده بودند.

همراهي از رهگيري پرتو در بازي Wolfenstein: Youngnlood پس از ۶ ماه ارائه شد. بازي ديگر، MechWarrior 5: Mercenaries بود كه پنج ماه پس از عرضه، همراهي از رهگيري پرتو را در قالب يك به‌روزرساني عرضه كرد. بازي‌هاي مستقلي همچون Amid Evil و Deliver Us The Moon هم كمي پس از عرضه، قابليت‌هاي حرفه‌اي را به گيمرها ارائه كردند. البته به‌روزرساني‌ها براي اين بازي‌هاي مستقل كارساز بود و مخاطبان جديدي را برايشان به‌همراه داشت.

مرجع متخصصين ايران تاريخ عرضه و همراهي بازي ها از RTX

روند پياده‌سازي و همراهي از رهگيري پرتو در بازي‌ها به‌صورت كلي با سرعتي آهسته پيش مي‌رفت. يك سال پس از رونمايي RTX 20، تنها ۶ بازي از رهگيري پرتو همراهي مي‌كردند كه در ميان آن‌ها يك بازي Quake II هم توسط خود انويديا توسعه يافت و عرضه شد. اكنون و پس از گذشت دو سال، تعداد بازي‌ها به ۱۳ عدد رسيده است كه از ميان جديدترين‌ها مي‌توان به World of Warcraft: Shadowlands اشاره كرد.

۱۳ بازي در طول دو سال، باتوجه‌به سرمايه‌گذاري لازم براي رهگيري پرتو آني واقعا تعداد زيادي نيست. در مجموع، اين كارت‌هاي گرافيكي گران‌ارزش همان تجربه‌‌اي را به متخصص انتقال مي‌دادند كه نسل قبلي با همان ارزش ارائه مي‌كرد. بسياري از گيمرهايي كه اقدام به خريد كارت‌هاي گرافيمي RTX 20 كردند، به‌دنبال تجربه‌ي بازي‌هايي با همراهي از رهگيري پرتو بودند. بازي‌هايي كه تعدادشان بسيار كم بود. دو عنوان AAA در ميان بازي‌ها، پس از نزديك به ۶ ماه، همراهي از فناوري را به متخصصان ارائه كردند. پنج عنوان ديگر هم يا بازي‌هاي خاص مستقل بودند يا به‌عنوان يك بازسازي و بازطراحي از عناوين قديمي شناخته مي‌شدند. بسياري از بازي‌هايي كه انويديا قول همراهي از RTX را در آن‌ها داده بود، موفق به ارائه‌ي تجربه‌ي متخصصي عالي به گيمرها نشدند. برخي از آن‌ها حتي رونمايي هم نشده‌اند. به‌هرحال چنين رخدادي نااميد كننده بود.

جلوه‌هاي رهگيري پرتو هم هيچ‌گاه آن‌چنان خيره كننده نبودند. بازي‌هاي مدرن نمي‌توانند رهگيري پرتو را بدون تأثير روي نرخ فريم بازي به‌خوبي در كل صحنه‌ها پياده‌سازي كنند. به همين دليل تنها بازي‌هاي قديمي مانند Minecraft و Quake II RTX از رهگيري پرتو كامل براي نمايش جلوه‌‌هاي نوري بهره مي‌برند. رهگيري پرتو براي دو بازي مذكور، نتيجه و جلوه‌اي عالي به‌همراه دارد و آن‌ها را بسيار جذاب‌تر مي‌كند. بازي‌هاي مدرن، بايد بين جلوه‌هاي موجود از رهگيري پرتو، چند نمونه را انتخاب كنند. در بسياري از موارد هم جلوه‌هاي اضافه‌شده بيشتر شبيه به قابليتي افزودني به چشم مي‌آمدند و نتيجه و هدفي عالي به‌همراه نداشتند. بسياري از متخصص كارشناسان، بازي‌هاي Metro: Exodus و Control را تنها عناوين AAA مي‌دانند كه در دوره‌ي زماني دو ساله از معرفي RTX 20، بهترين جلوه‌هاي نوري را با رهگيري پرتو به گيمرها ارائه كرده‌اند.

با وجود تمام چالش‌ها و كمبودهاي RTX در دنياي بازي، عناوين بزرگي با همراهي از فناوري انويديا عرضه شدند كه به هرچه بيشتر شناخته شدن آن كمك كردند. Minecraft به‌عنوان بزرگ‌ترين بازي جهان شناخته مي‌شود كه جلوه‌هايي عالي از رهگيري پرتو را به متخصصان ارائه مي‌كند. Call of Duty يكي از پرفروش‌ترين فرنچايزهاي دنياي بازي محسوب مي‌شود كه هر سال ركوردها را جابه‌جا مي‌كند. فناوري رهگيري پرتو به World of Warcraft هم مي‌آيد كه خود به‌معناي جذب مخاطبان بسيار بيشتر خواهد بود. بازي‌هاي Control و Metro: Exodus هم كه هردو از بهترين عناوين دو سال گذشته بوده‌اند. به اين جمع، Battlefield و Tom Raider را هم اضافه كنيد كه مجموعه‌ي عظيم از طرفداران دارند.

فناوري رهگيري پرتو در مسير اوج‌گيري قرار دارد. هر دو كنسول جديد پلي ‌استيشن 5 و ايكس ‌باكس سري ايكس از آن همراهي مي‌كنند. پردازنده‌هاي گرافيكي جديد AMD و اينتل نيز اين فناوري را ارائه خواهند كرد. اكنون كه پردازنده‌هاي گرافيكي پرچم‌دار و پيش‌گام انويديا، فناوري را پايه‌ريزي كرده‌اند و تمامي بازي‌هاي بزرگ هم به‌مرور به مسير اضافه مي‌شوند، توسعه‌دهنده‌ها آماده هستند تا استفاده‌ي عميق‌تري از فناوري داشته باشند. بازي Cyberpunk 77 كه بسياري منتظر عرضه‌اش هستند، اعلام كرد كه از جلوه‌هاي رهگيري پرتو همراهي مي‌كند. از بازي‌هاي جديد ديگر با همراهي از رهگيري پرتو در كامپيوترهاي شخصي مي‌‌توان به Watch Dogs Legion, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Dying Light 2 و Crysis Remastered اشاره كرد. قطعا با رونمايي از كنسول‌هاي نسل جديد، بازي‌هاي بيشتري به اين مجموعه اضافه مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران RTX 3090

پيشرفت و هوشمندتر شدن DLSS

نيم ديگري از دستاوردهاي انويديا در خانواده‌ي RTX، استفاده از يادگيري عميق در سمپلينگ بازي يا همان DLSS بود كه برخلاف رهگيري پرتو، فناوري انحصاري تيم سبز محسوب مي‌شد. فناوري مذكور با ادعاهاي زياد مبني بر همراهي از بازي‌هاي بسيار بيشتر و تجربه‌ي عميق‌تر بازي معرفي شد، اما اولين تجربه‌ها و نمونه‌هاي فناوري، اكثرا نااميدكننده بودند. به‌علاوه، بسياري از بازي‌ها هيچ‌گاه از DLSS همراهي نكردند. البته DLSS 2.0 اكنون در مسير بهتري قرار دارد و مانند رهگيري پرتو، توجه‌ها را به‌مرور به خود جلب مي‌كند.

مطالعه‌هاي متعدد روي هسته‌هاي تنسور پردازنده‌هاي گرافيكي انويديا تورينگ، جزئيات زيادي از عملكرد فناوري DLSS نشان مي‌دهند. به‌طور كلي با پياده‌سازي قابليت، بازي‌ها در رزولوشن پايين‌تر اجرا مي‌شوند، اما با استفاده از هوش مصنوعي و يادگيري ماشين، مقياس‌دهي و افزايش رزولوشن بدون كاهش كيفيت رخ مي‌دهد. پياده‌سازي يادگيري ماشين اين امكان را ايجاد مي‌كند كه بازي‌ها در نرخ فريمي بسيار بالاتر نسبت به زماني‌كه با رزولوشن اصلي رندر مي‌شوند، اجرا شوند. درنتيجه DLSS را مي‌توان مكملي عالي دركنار رهگيري پرتو دانست، چون رهگيري پرتو به‌ميزان قابل‌توجهي روي عملكرد و سرعت بازي تأثير مي‌گذارد. هوش مصنوعي در پردازنده‌هاي انويديا همچنين مي‌تواند كيفيت تصوير را هم بهبود دهد. نكته‌ي مهم‌تر اينكه مزاياي فناوري مذكور قابل پياده‌سازي در بازي‌هاي سنتي و بدون رهگيري پرتو هم هستند.

نسخه‌ي اوليه‌ي DLSS علاوه بر كمبود همراهي، اشكالات عملكردي زيادي هم داشت

فناوري DLSS هم در روزها و ماه‌هاي ابتدايي با اشكالات متعددي همراه بود. پياده‌سازي آن در بازي Battlefield V واقعا نااميدكننده بود و حتي پس از به‌روزرساني‌هاي متعدد، باز هم اشكالات گرافيكي مشهود بودند. ازطرفي با اينكه بهبود كيفيت و عملكرد به‌كمك DLSS، بازي Metro: Exodus را با رهگيري پرتو به حالتي مناسب مي‌برد، نسخه‌هاي اوليه خالي از ايراد نبودند. خوشبختانه يك به‌روزرساني سريع براي بازي مذكور عرضه شد، اما هيچ‌گاه فعال كردن DLSS، كيفيت آن را به‌ اندازه‌ي بازي كردن در رزولوشن 4K به‌صورت بومي، نشان نمي‌داد. نكته‌ي مهم و زيبايي استفاده از هوش مصنوعي در بهينه‌سازي جلوه‌هاي تصويري بازي اين است كه فناوري، روز‌به‌روز هوشمندتر مي‌شود.

انويديا در اولين رونمايي‌ها از DLSS قطعا زياده‌روي كرده بود. آن‌ها در خلال رويدادهاي رونمايي RTX و Gamescom و GTC Japan ادعا كردند كه DLSS در ۲۵ بازي همراهي خواهد شد. تنها هشت عنوان از آن بازي‌ها امروز از فناوري همراهي مي‌كنند. بازي‌هايي همچون PlayerUnknown Battlegrounds و Ark: Survival Evolved هيچ‌گاه از فناوري انويديا همراهي نكردند. بازي‌هاي زير، عناويني هستند كه قرار بود از DLSS همراهي كنند و تنها عناوين برجسته‌شده، اكنون با DLSS عرضه مي‌شوند:

  • Ark: Survival Evolved
  • Atomic Heart (UNRELEASED)
  • Battlefield V
  • Control
  • Dauntless
  • Final Fantasy XV
  • Fractured Lands
  • Hitman 2
  • Islands of Nyne
  • Justice Online
  • JX3
  • Mechwarrior 5: Mercenaries
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds
  • Metro: Exodus
  • Remnant: From the Ashes
  • Serious Sam 4: Planet Badass
  • Shadow of the Tomb Raider
  • The Forge Arena
  • We Happy Few
  • Darksiders III
  • Deliver Us The Moon
  • Fear the Wolves
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice
  • KINETIK
  • Outpost Zero
  • Overkill’s The Walking Dead
  • SCUM
  • Stormdivers
مرجع متخصصين ايران نماي جلو از كارت گرافيك جي‌فورس RTX 3080 انويديا

وضعيتي كه در بالا مي‌بينيد، همانند آنچه كه در همراهي از رهگيري پرتو رخ داد، اصلا اميدواركننده نيست. كمتر از يك‌سوم از بازي‌هايي كه انويديا، ادعاي همراهي از DLSS را در رويداد رونمايي RTX براي آن‌ها مطرح كرده بود، امروز از فناوري همراهي مي‌‌كنند. نكته‌ي نارحت‌كننده‌تر اينكه اكثر آن‌ها در سال اول همراهي از فناوري، به‌هيچ‌وجه خروجي مناسبي را ارائه نمي‌كردند. بسيراي از بازي‌هاي حرفه‌اي كه در فهرست رونمايي انويديا نبودند، بعدا همراهي از DLSS را به ساختار خود اضافه كردند. از ميان مهم‌ترين‌ها مي‌توان به Monster Hunter World و Bioware Anthem اشاره كرد.

با وجود تمام اشكالاتي كه نسخه‌‌ي ابتدايي DLSS داشت، انويديا در DLSS 2.0 قابليت‌هايي عالي را ارائه مي‌كند. مطالعه‌هاي اوليه از نسخه‌ي دوم نشان داد كه بسياري از اشكالات برطرف شده‌اند. عملكرد سريع‌تر، كيفيت بالاتر، محدوديت‌هاي كمتر و پياده‌سازي راحت‌تر توسط توسعه‌دهنده‌ها در بازي‌ها، تنها تعدادي از بهينه‌سازي‌هاي انجام‌شده روي DLSS 2.0 بودند.

بهبود نسخه‌ي دوم DLSS تاكنون به‌خوبي اثبات شده است. بازي‌هايي همچون Minecraft, MechWarrior 5: Mercenaries, Wolfenstein: Youngblood, Deliver Us The Moon و Death Stranding همگي نرخ فريم را تا حد بسيار زيادي بهبود مي‌دهند و در هيچ‌يك از آن‌ها هم خبري از اشكالات مرسوم DLSS نسخه‌ي اول نيست. فناوري DLSS 2.0 به‌حدي خوب ظاهر شد كه شركت Remedy آن را جايگزين DLSS 1.0 در بازي Control كرد. حتي با F1 2020 كه از رهگيري پرتو همراهي نمي‌كند، DLSS 2.0 را به‌عنوان قابليتي يكپارچه ارائه خواهد كرد. درنهايت، نسخه‌ي جديد فناوري انويديا مبتني بر هوش مصنوعي، بازي‌ها را با سرعت بسيار بالايي اجرا مي‌كند و نه‌‌تنها تأثيري منفي روي كيفيت بصري ندارد، بلكه در برخي موارد آن را بهبود هم مي‌دهد.

فناوري DLSS 2.0 قطعا در بازي‌هاي بيشتري همراهي خواهد شد

انويديا ادعا مي‌كند هر بازي با همراهي از TXAA anti-aliasing (كه شامل بازي‌هاي زيادي مي‌شود)، امكان بهره‌مندي از DLSS را با كمترين چالش خواهد داشت. در وضعيت كنوني، هيچ روند نزولي يا ضعفي براي DLSS ديده نمي‌شود و حتي مي‌توان رشد هرچه بيشتر آن را متصور شد. نكته‌ي بسيار مهم اينكه تمامي بازي‌هاي حرفه‌اي AAA آتي با همراهي از رهگيري پرتو مانند Cyberpunk 2077, Watch Dogs Legion, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Dying Light 2 و Crysis Remastered از DLSS هم همراهي مي‌كنند.

اگرچه انويديا براي كمك به پيشرفت رهگيري پرتو نياز به پياده‌سازي گسترده‌ي فناوري در صنعت دارد، DLSS يك قابليت و مزيت رقابتي مخصوص براي تيم سبز محسوب مي‌شود. كنسول‌هاي بازي و پردازنده‌هاي گرافيكي رقيب، امكان بهره‌مندي از هسته‌هاي تنسور RTX را ندارند. با وجود اينكه انويديا ۸۰ درصد از بازار پردازنده‌هاي گرافيكي مستقل را در كامپيوترهاي شخصي دراختيار دارد، انحصاري بودن فناوري شايد مانع از پيشرفت آن شود. البته هنوز اين اميدواري وجود دارد كه فناوري DLSS مسير رشد خوبي را طي كند. اگر خانواده‌ي پردازنده‌هاي RTX 30 انويديا، هسته‌هاي تنسور و RT را در تمامي محصولات سبد انويديا ارائه كنند و محدود به نسخه‌هاي پرچم‌دار نشوند، مي‌توان آينده‌اي بسيار روشن را براي DLSS 2.0 پيش‌بيني كرد.

جمع‌بندي

خريداران اولين نسخه‌هاي GeForce RTX 20، درواقع اميد به آينده را خريداري كردند. آن‌ها به‌دنبال شانسي بودند تا براي اولين‌بار و پيش از ساير گيمرها، رهگيري پرتو را تجربه كنند.

مرجع متخصصين ايران كارت گرافيك انويديا / Nvidia Graphics Card

اكنون و با گذشت دو سال از رونمايي سري RTX، به‌خوبي مي‌دانيم كه هميشه بايد سخت‌افزار را به‌خاطر توانايي‌هاي كنوني‌اش خريداري كنيم، نه اميدواري به آن‌چه كه سازندگان درباره‌ي آينده ادعا مي‌كنند. همان‌طور كه گفتيم، انويديا ابتدا ادعا كرد كه بازه‌ي گسترده‌اي از بازي‌ها از رهگيري پرتو و DLSS همراهي مي‌كنند؛ اما تنها تعداد كمي از آن‌ها در دوران حيات RTX 20 با قابليت‌هاي ادعا شده عرضه شدند. نسخه‌هاي ابتدايي DLSS هم كه عملكردي نااميدكننده داشتند. از همه بدتر اينكه خريداران اوليه، هزينه‌هاي زيادي براي تجربه‌ي فناوري‌هاي جديد پرداخت كردند.

در آستانه‌ي رونمايي خانواده‌ي RTX 30، تنها هفت بازي AAA و در مجموع ۱۳ عنوان از رهگيري پرتو همراهي مي‌كنند. به گواه متخصص كارشناسان، از ميان بازي‌هاي معرفي‌شده، تنها چهار عنوان با تجربه‌ي عالي رهگيري پرتو پيشنهاد مي‌شوند: Minecraft, Control, Metro: Exodus و Quake II RTX. بازي‌هاي مذكور، تجربه‌اي عالي را ارائه مي‌كنند، اما تعداد آن‌ها بسيار كمتر از انتظارات يك گيمر حرفه‌اي است. دو عنوان هم كه بازي‌هايي متعلق به حدود يك دهه پيش هستند. كمتر از ۱۵ بازي امروزه از DLSS همراهي مي‌كنند و بسياري از آن‌ها، همان‌هايي هستند كه از رهگيري پرتو هم همراهي مي‌كنند.

با وجود تمام رخدادهاي بالا، اگرچه تأثير واقعي فناوري RTX براي خريداران ابتدايي آن‌چنان در طول عمر RTX 20 نمايان نبود، نمي‌توان تأثير بلندمدت را ناديده گرفت. پيشرفت‌هايي كه در پردازنده‌هاي گرافيكي انويديا تورينگ رخ دادند، امروز به‌عنوان پايه‌هاي DirectX 12 Ultimate شناخته مي‌شوند. به‌علاوه، تركيب قابليت‌هاي كليدي در هر دو بازار كنسول و PC مي‌تواند به‌عنوان نيروي محركه‌اي عظيم براي پياده‌سازي رهگيري پرتو در كل صنعت بازي عمل كند. تاكنون بازي‌هاي AAA بيشتري با نزديك شدن به تاريخ عرضه‌ي كنسول‌هاي جديد، به جريان پياده‌سازي فناوري رهگيري پرتو پيوسته‌اند. قطعا DLSS به‌خاطر انحصاري بودن نقشي در جريان جديد ندارد، اما به‌هرحال DLSS 2.0 به‌خاطر بهينه‌سازي‌هاي متعدد و درصورت پياده‌سازي در همه‌ي محصولات انويديا، احتمالا توسعه‌دهنده‌هاي بيشتري را به خود جذب مي‌كند.

درنهايت وضعيت رهگيري پرتو و DLSS در نسل اول رونمايي براي عاشقان دنياي بازي كه هزينه‌هاي زيادي براي تجربه‌ي جديد پرداخت كردند، نااميدكننده بود. ازطرفي پيشرفت‌ها و تلاش‌هايي كه انويديا در دو سال گذشته روي RTX انجام داد، آن را براي آينده آماده كرد. محصولات انويديا در خانواده‌ي GeForce RTX 20 به دستاوردهايي بي‌سابقه در دنياي كارت گرافيك رسيدند. البته دو سال پس از ورود پر سروصداي RTX به دنياي گرافيك، باز هم RTX 30 از متخصصان مي‌خواهد كه بيش از واقعيت، اميد به آينده‌ي فناوري را خريداري كنند. البته امروز ديگر اميدي قوي‌تر خريداري مي‌شود و بازي‌هاي حرفه‌اي بيشتري به مجموعه افزوده خواهند شد.

خوشبختانه اگر سيل عظيمي از بازي‌هايي با همراهي از RTX با عرضه‌ي سخت‌افزارهاي جديد به بازار عرضه شوند، كارت‌هاي گرافيكي قديمي RTX 2080 Ti يا RTX 2070 هم از آن‌ها همراهي مي‌كنند. اگرچه دو سال ابتدايي با روند كندي در عرضه‌ي بازي‌ها همراه بود، اما اكثر گيمرها كارت‌هاي خود را تا مدت زمان بيشتري نگه‌داري مي‌كنند و از بازي‌هاي جديد هم لذت خواهند برد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات