۱۰ پروژه متخصصدي رزبري پاي براي تازه‌كاران

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رزبري‌ پاي، رايانه‌اي كوچك، قدرتمند و ارزان‌ارزش بوده كه به بسياري از خلاقيت‌‌ها و ايده‌هاي ناب رنگ واقعيت بخشيده‌ است. با ۱۰ پروژه متخصصدي و مبتدي اين رايانه آشنا شويد.
تبليغات

اگر از علاقمندان سرهم‌كردن وسايل يا ساخت نسخه‌ي خودتان از وسايل مورد نيازتان هستيد، حتما نام رزبري‌ پاي به گوشتان خورده‌ است؛ رايانه‌اي تك بورد و ارزان‌ارزش كه اجراي بسياري از پروژه‌هاي جالب را ممكن مي‌سازد. به‌تازگي نسخه چهارم اين رايانه با بهبودهايي عرضه شده‌ است.

بيشتر پروژه‌هايي كه در سرتاسر وب از رزبري‌ پاي مي‌بينيد، مربوط به ايده‌هاي جالب و مبتكرانه است. آينه‌هاي جادويي، ابزار گيمينگ قابل حمل و پهپادهاي هوشمند از جمله اين پروژه‌ها به شمار مي‌روند. اين پروژه‌ها قدرت واقعي ميني پي‌سي ۳۵ دلاري با چاشني خلاقيت و قطعات اضافه الكترونيكي را نشان مي‌دهند. و اين قدرت با معرفي رزبري‌ پاي جديد كه ويژگي‌هايي مانند رم بيشتر، CPU قدرتمند‌تر، شارژ USB-C و قدرت گرافيكي كافي براي دو صفحه‌نمايش 4K به‌طور هم‌زمان دارد، افزايش يافته‌ است.

اما بيشتر افراد، به‌خصوص تازه‌كاران از رزبري‌ پاي براي خلق پروژه‌هاي عجيب و غريب استفاده نمي‌كنند. متخصصدهاي بي‌شماري از اين دستگاه كوچك و دوست‌داشتني قابل تصور و اجرا است، از پخش محتواي رسانه‌اي گرفته تا افزايش برد شبكه واي‌فاي. در اين مقاله ۱۰ پروژه متخصصدي و ساده رزبري‌ پاي معرفي مي‌شوند.

پخش مديا HTPC

مرجع متخصصين ايران htpc streaming

رزبري‌ پاي ۳۵ دلاري براي خالقان انقلابي بوده‌ است. اما براي علاقمندان به PC هم به لطف قدرت بالا و ارزش پايينش، موهبتي بزرگ است. رزبري‌ پاي قدرتي دو برابر يك دستگاه نمايش خانگي ضعيف و ارزان دارد. با اينكه استفاده از دستگاه‌هايي جداگانه مانند كروم‌كست رو به افول گذاشته اما استفاده از رزبري‌ پاي به‌عنوان دستگاه پخش مديا، همچنان بسيار جذاب به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ خصوصا هنگامي كه مي‌توانيد فضاي ذخيره‌سازي محلي با اندازه‌ي دلخواه براي آن داشته باشيد.

در حال حاضر چند سيستم‌عامل رزبري‌ پاي با محوريت HTPC موجود است كه روزبه‌روز در حال توسعه و بهبود هستند. OSMC و OpenElec دو گزينه‌اي هستند كه پيرامون نرم‌افزار مديا سنتر Kodi (سابقا XBMC) توسعه يافته‌اند. همچنين RasPlex پاي شما را به يك دستگاه پخش عالي تبديل مي‌كند.

تلويزيون هوشمند

مرجع متخصصين ايران tv

اگر تلويزيوني قديمي داريد كه مي‌خواهيد با اضافه كردن برخي قابليت‌ها مانند مرور در وب و ساير قابليت‌هاي پردازشي، به آن جان دوباره‌اي ببخشيد، رزبري‌ پاي با هزينه‌اي بسيار پايين‌تر از Chromebit يا Compute Stick مبتني بر ويندوز، به كار شما خواهد آمد.

براي اين كار رزبري‌ پاي ۲ يا ۳ نيز كافي خواهد بود. همچنين با اتصال رزبري‌ پاي به تلويزيون خود مي‌توانيد ويديوهاي اينترنتي را روي آن پخش كنيد.

سرور ذخيره فايل

مرجع متخصصين ايران

رزبري‌ پاي مي‌تواند نقش دستگاه مركزي ذخيره‌سازي اطلاعات را براي تمامي دستگاه‌هاي ديگر شما ايفا كند. البته مي‌توانيد از ميني-پي‌سي‌ها براي مك‌ يا يك جعبه NAS ارزان‌ارزش نيز به اين منظور استفاده كنيد. البته پيشنهاد مي‌كنيم تا از اتصال سيمي به‌جاي اتصال واي‌فاي استفاده كنيد تا خيالتان از بابت امنيت اطلاعاتتان راحت باشد.

پرينتر بي‌سيم تحت شبكه

مرجع متخصصين ايران

چاپگر‌ها ديگر مثل گذشته مورد استفاده نيستند، اما با كمك رزبري‌ پاي مي‌توانيد پرينتر قديمي USB خودتان را به يك پرينتر بي‌سيم تحت شبكه تبديل كنيد. البته طبيعي است كه براي چنين پروژه‌اي نياز به منبع انرژي داريد. با مراجعه به راهنماي MakeUseOf گام به گام با اجراي چنين پروژه‌اي آشنا شويد.

افزايش برد شبكه خانگي

مرجع متخصصين ايران

اگرچه با رزبري‌ پاي نمي‌توان شبكه خانگي خودتان را بسازيد اما مي‌توانيد كارايي آن را افزايش دهيد. براي اين كار كافي است رايانه كوچك خود را براي افزايش برد بي‌سيم تنظيم كرده و سيگنال‌هاي واي‌فاي را تقويت كنيد.

تنظيم رزبري‌ پاي براي اجراي چنين وظيفه‌اي نياز به ميزاني زمان و اندكي تجهيزات مثل يك آداپتور USB واي‌فاي دارد، اما نسبتا سرراست است. Pi-Point راهنمايي كامل براي تبديل پاي به اكسس پوينت است، اما شايد راهنماي Adafruit براي بعضي‌ها راحت‌تر باشد.

شبيه‌ساز بازي‌هاي قديمي

مرجع متخصصين ايران

شبيه‌ساز گيمينگ يكي از جذاب‌ترين متخصصي‌هاي قانوني رزبري‌ پاي محسوب مي‌شود. با پيدا كردن چند رام قانوني مي‌توانيد ميان سيلي از بازي‌هاي قديمي، از پلي‌استيشن ۱ گرفته تا سگا و نينتندو غرق شويد. رزبري‌ پاي به هيچ‌عنوان در اجراي بازي‌ها كم نمي‌آورد.

اگر براي انجام چنين كاري كنجكاو شديد، كافي است اين راهنما را مطالعه كنيد.

دستگاه پخش موسيقي

مرجع متخصصين ايران

قابليت‌هاي پخش مدياي رزبري‌ پاي به پخش ويدئو محدود نمي‌شود. سيستم‌هاي عامل‌ بسياري براي تبديل اين رايانه كوچك به دستگاه‌هاي پخش موسيقي با كيفيت عرضه شده‌اند. با اتصال رزبري‌ پاي به يك بلندگو، يك دستگاه قدرتمند و منعطف مانند Chromecast Audio خواهيد داشت.

سيستم‌هاي عامل‌ متنوع موجود براي اين متخصصي ويژگي‌هاي متفاوتي دارند؛ پس بهتر است سري به سايت‌هاي سازنده بزنيد و با مطالعه ويژگي‌ها نسخه مناسب خود را انتخاب كنيد. دو راه‌حل مناسب كه علاوه بر تبديل دستگاه شما به يك موزيك پلير حرفه‌اي، اپليكيشن موبايل هم دارند، Volumio و Rune Audio (در تصوير بالا) هستند. هردوي اين اپليكيشن‌ها به شما اجازه تنظيم صدا از طريق موبايل را مي‌دهند.

يادگيري برنامه‌نويسي

مرجع متخصصين ايران

رزبري‌ پاي از ابتدا براي چنين هدفي خلق شد: يك رايانه‌ي ارزان‌ارزش و كارآمد براي ورود به عرصه‌ي برنامه‌نويسي و علوم رايانه. اين رايانه‌ي كوچك به تمام ابزارهاي لازم براي برنامه‌نويسي حتي در سطوح پيچيده مجهز شده‌ است.

در سيستم‌عامل رسپبين، سواي خط فرمان ترمينال، مي‌توانيد نسخه‌هايي از Wolfram Mathematica، ابزارهاي ساخت برنامه‌هاي پايتون و اسكرچ را پيدا كنيد. سيستم‌عاملي كه بنياد مؤسس رزبري‌ پاي متخصصان را به نصب آن و ورود به دنياي برنامه‌نويسي تشويق مي‌كند.

ماينكرافت

مرجع متخصصين ايران

اگر از طرفداران بازي ماينكرافت هستيد، احتمالا با شنيدن اينكه نسخه‌اي رايگان از اين بازي مخصوص رزبري‌پاي وجود دارد، سر از پا نخواهيد شناخت. اين نسخه به‌طور خاصي طراحي شده تا حين ساخت دنيا به شما زبان برنامه‌نويسي پايتون را نيز يادگيري دهد.

اين نسخه را مي‌توانيد از اين لينك دريافت كنيد و مطابق با اين راهنما از آن بهره ببريد.

ايده‌هاي عجيب و غريب

مرجع متخصصين ايران

بگذاريد به نقطه‌ي اول برگرديم و با آن مقاله را تمام كنيم. بعد از اينكه با انجام اين پروژه‌ها به عمق دوست‌داشتني و پتانسيل رزبري‌پاي پي برديد، چرا سراغ پروژه‌هاي مبتكرانه جالب نرويد؟ بسياري از اين پروژه‌ها را مي‌توانيد در فضاي وب و سايت خود بنياد رزبري‌پاي پيدا كنيد.

در اين وب‌سايت‌ علاوه بر آشنايي با خود پروژه‌ها، به راهنماي اجراي آن‌ها هم دسترسي خواهيد داشت تا اگر خواستيد آن را با رزبري‌ پاي خود پياده كنيد.

همچنين كيت‌هاي خاص فراواني از رزبري‌پاي براي تازه‌كاران در بازار موجود است. شايد بخواهيد نيم‌نگاهي به اين كيت‌ها نيز داشته باشيد.

انديشه متخصصينات شما درباره اين مطلب چيست؟ آيا تا به حال از رزبري‌ پاي استفاده كرده‌ايد؟ چه پروژه‌هاي جالبي را مي‌شناسيد كه با اين رايانه اجرا شده‌ است؟ انديشه متخصصينات‌ و دانش خود را با ما به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات