AMD كماكان مشغول توسعه پردازنده غول‌پيكر EHP است

پنج‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD پروژه‌ي بلندپروازانه‌اي براي توسعه‌ي يك پردازنده‌ي غول‌پيكر و ناهمگن به‌نام EHP دارد كه بخشي مهم از فرايندهاي تحقيق و توسعه را به آن اختصاص مي‌دهد.
تبليغات

حدود چهار سال پيش بود كه اولين اخبار از پروژه‌ي AMD EHP يا Exascale Heterogeneous Processor در رسانه‌هاي سخت‌افزاري منتشر شد. مفهوم كلي پروژه‌ي مذكور،‌ كاملا ساده بود. پردازنده‌ي حاصل از پروژه، ۳۲ هسته‌ي پردازشي را با پردازنده‌هاي گرافيكي Greenland و حافظه‌ي HBM در يك بورد تركيب مي‌كرد. اكنون و پس از گذشت چهار سال، AMD به اهداف توليد ۳۲ هسته‌ي پردازشي دست يافته است، اما ساختن APU در چنان ابعادي،‌ هنوز بلندپروازانه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. باوجود اينكه برخي متخصصان و متخصص كارشناسان تصور مي‌كنند تيم قرمز، توسعه‌ي پروژه را متوقف كرد، اما اخبار داخلي خبر بهتري براي علاقه‌مندان دارند. پروژه‌ي EHP با قدرت توسعه مي‌يابد.

يك حساب متخصصي در توييتر به‌نام Underfox باتوجه به اسناد پتنت جديد، ادعا كرد كه پروژه‌ي EHP با قدرت هرچه تمام‌تر در مراحل توسعه قرار دارد. درواقع، پكيجي كه پردازنده‌ي EHP در آن قرار خواهد گرفت هم اخيرا به‌نام X3D در رويداد پنجم مارس به نمايش در آمد. اگرچه اكثر اسناد پتنتي، اطلاعات متخصص و غيرقابل درك براي متخصص عادي دارند، اسناد جديد AMD اطلاعات و ريزه‌كاري‌هاي قابل درك و مهمي را از پروژه‌ي در دست توسعه، در اختيار ما قرار مي‌دهند. يكي از بخش‌هاي مهم كه باتوجه به اسناد پتنت مي‌توان مفاهيم آن را درك كرد، سيستم پوياي مديريت حافظه است.

 AMD اخيرا مجموعه‌اي از فناوري‌ها موسوم به Smart Shifting را معرفي كرد كه براي مديريت ساختارهاي محدود گرما و قدرت در SoC متخصصد دارند. همين فناوري‌ها، در مديريت پوياي حافظه هم استفاده مي‌شوند و در مجموع احتمالا ادامه‌اي بر پروژه‌ي در دست توسعه خواهند بود. همان‌طور كه Underfox در توييت اخير خود اشاره مي‌كند، پتنت مديريت پوياي حافظه در پردازنده‌ي گرافيكي از AMD نشان مي‌دهد كه آن‌ها درحال توسعه‌ي نسل جديدي از پردازنده‌هاي گرافيكي هستند كه بيش از همه در پروژه‌ي EHP متخصصد خواهد داشت.

تاكنون پردازنده‌هاي مركزي با هسته‌هاي پردازشي بسيار زياد تا ۶۴ هسته مبتني بر فلسفه‌ي MCM توسط AMD ساخته شده‌اند. ازطرفي تيم قرمز هنوز توانايي توسعه‌ي چنين محصولاتي در دسته‌ي پردازش گرافيكي را ندارد. درنهايت، اگر پردازند‌ي مركزي مبتني بر MCM را با پردازنده‌ي گرافيكي مبتني بر همان فناوري روي يك بورد X3D تركيب كنيم، به تراشه‌اي غول‌پيكر دست خواهيم يافت كه براي نسل‌هاي آتي صنعت ديتاسنتر مفيد و متخصصدي خواهد بود. اگرچه هنوز خبري از خوشه‌هاي بزرگ ابركامپيوتري در ابعاد بسيار بزرگ نيست (به‌جز پروژه‌ي پردازش توزيع‌شده‌ي Folding@Home) ، اگر پروژه‌ي EHP به نتيجه برسد، شاهد رشد استفاده از سيستم‌هاي آن‌چناني خواهيم بود و در ادامه، كاهش ارزش هم در بازار هدف، ممكن مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران AMD EHP

اگر به طراحي‌هاي قديمي AMD براي پروژه‌ي EHP نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم كه شركت با بهره‌مندي از پلتفرم‌هاي Rome و Naples خود، نيمي از راه را پيموده است. درواقع آن‌ها با دستيابي به ۳۲ هسته‌ي پردازشي در پلتفرم‌هاي مذكور، در همان زمان دستاورد بزرگي در صنعت پردازش كسب كرد. به‌همين دليل مي‌دانيم كه حتي اگر پتنت‌هاي جديد درنهايت در پروژه‌ي EHP به‌كار گرفته نشوند، شايد روزي در محصولات مخصوص مصرف‌كننده متخصصد داشته باشند. به‌هرحال متخصص كارشناسان اميدوار هستند كه AMD تا يكي دو سال آينده، طراحي مبتني بر MCM را به بازار عرضه كند و در آن زمان، ساخت محصول نهايي EHP دور از انتظار نخواهد بود.

از نكات ديگري كه مي‌توان از پتنت‌هاي جديد AMD استخراج كرد، رويكرد همه‌جانبه‌ي شركت به‌سمت يادگيري عميق در شتاب‌دهي هوش مصنوعي است. حفظ انسجام در شبكه‌هاي يادگيري عميق و كاهش تأخير، كليد توسعه‌ي تراشه‌هاي تجاري محسوب مي‌شود. اسناد جديد نشان مي‌دهد كه احتمالا پروژه‌ي EHP تيم قرمز در اين حوزه نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. به‌هرحال متخصصان دنياي سخت‌افزار با نگاهي عميق‌تر به جزئيات پتنت منتشرشده، قطعا متوجه برتري‌هاي پروژه مي‌شوند.

اينتل اكنون در مسير توسعه‌ي پردازنده‌ي گرافيكي مبتني بر MCM قرار دارد كه احتمالا به‌نام Intel Xe HP شناخته مي‌شود. به‌همين دليل مي‌توان پيش‌بيني كرد كه AMD هم كار روي طرح اختصاصي خود را شروع كرده باشد. درنهايت نبرد در حوزه‌ي MCM GPU ديگر فراتر از احتمال رفته است و يك امر حتمي محسوب مي‌شود. با كاهش ابعاد قالب‌هاي تكي و افزايش بهره‌وري مقياس‌دهي، كاهش هزينه‌ي قدرت پردازشي دور از انتظار نيست. به‌هرحال نوآوري هميشه فاكتوري مهم و حياتي در پيش‌برد اين نوع از رقابت ها محسوب مي‌شود و با ورود اولين محصول نهايي به بازار، مي‌توان جهشي عظيم را در رقابت انتظار داشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات