ويتاميني كه مي‌تواند به شما كمك كند خواب‌هاي خود را به خاطر آوريد

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس نتايج يك مطالعه‌، استفاده از يك ويتامين خاص مي‌تواند به شما در به ياد آوردن خواب‌هايتان، كمك كند.
تبليغات

ممكن است يكي از آن دسته افرادي باشيد كه هر شب خواب مي‌بينيد و صبح كه از خواب برمي‌خيزيد حس مي‌كنيد در طول شب ذهنتان جاي ديگري بوده است؛ با اين حال اين مسئله آزار دهنده است كه از خواب بيدار شويد و در حاليكه بدانيد خواب جذابي ديده‌ايد ولي هر چه تلاش كنيد كه آن را به خاطر بياوريد، خواب شما همانند دانه برفي آب شود و شما چيزي به خاطر نياوريد.

براساس نتايج يك مطالعه‌ي جديد، استفاده از يك ويتامين خاص مي‌تواند به شما در به ياد آوردن خواب‌هايتان، كمك كند. در اين مطالعه كه در ژورنال Perceptual and Motor Skills منتشر شده است، نشان داده شد مقادير زياد از مكمل ويتامين B6 قبل از رفتن به رختخواب، كمك مي‌كند تا افراد خواب‌هاي خود را بياد بياورند.

پژوهشگران دانشگاه آدلايد روي صد نفر آزمايشي انجام دادند. به نيمي از اين صد نفر براي چند روز متوالي مقدار ۲۴۰ ميلي‌گرم ويتامين B6 دادند در حاليكه بقيه يك قرص بدون اثر دريافت كردند.

اين يك مطالعه‌ي كوچك بود؛ اما نتايج نشان مي‌داد افرادي كه اين ويتامين را مصرف كرده بودند نبست به بقيه، بهتر مي توانستند خواب‌هاي خود را به خاطر بياورند (البته هيچ كدام از گروه‌ها نمي‌دانستند به آن‌ها چه قرصي داده شده است).

شركت‌كنندگان در اين مطالعه در مورد تجربياتشان اينطور گفتند كه آن‌ها نسبت به قبل خواب‌هايشان را آسان‌تر و واضح‌تر به خاطر مي‌آورند و ديگر بخش‌هايي از خوابشان مثل قبل، از يادشان نمي‌رفت. يكي از آن‌ها مي‌گفت خواب‌هايم واقعي‌تر بودند و من منتظر رفتن به تخت خواب و ديدن خواب بودم.

اسپاي، نويسنده‌ي اين مطالعه گفت:

ويتامين B6 روي ويژگي‌هاي خود خواب يعني زيبايي يا رنگي بودن خواب اثر نداشت و ديگر جنبه‌هاي الگوي خواب را متاثر نمي‌ساخت.

او اضافه كرد كه اين نخستين بار است كه در مورد اثرات اين ويتامين و ديگر ويتامين‌هاي گروه B روي خواب افراد مختلف و زيادي چنين مطالعه‌اي انجام شده است.

خواب هدفمند

طبق گفته‌ي اسپاي به‌طور ميانگين افراد شش سال از عمرشان را در حال خواب ديدن هستند و اگر بتوانيم اين حالت را كنترل كنيم به اين معناست كه از آن‌ها به‌صورت مفيدتر مي‌توانيم استفاده ببريم. او گفت:

روياي شفاف، كه در آن شما مي‌دانيد كه خواب هستيد ولي هنوز خوابتان ادامه دارد، داراي مزاياي بالقوه زيادي است. براي مثال ممكن است از روياي شفاف بتوان براي غلبه بر كابوس، درمان ترس‌ها، حل اشكالات مربوط به خلاقيت، تصحيح مهارت‌هاي حركتي و حتي كمك به توانبخشي آسيب‌هاي حركتي استفاده كرد.
مرجع متخصصين ايران خواب هدفمند

اما به‌منظور موثر بودن خواب، نخست بايد قادر باشيد كه آن را به‌طور مداوم به خاطر بياوريد. اضافه كردن مقدار بيشتر ويتامين B6 به رژيم غذاييتان بر اساس مطالعه‌ي حاضر، يكي از راه‌هاي ممكن است. اين ويتامين در دانه‌ي كامل غلات، حبوبات، موز، آووكادو، اسفناج، سيب زميني، شير، پنير، تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهي وجود دارد.

بر اساس نتايج يك مطالعه كه در ژورنال Scientific American منتشر شده است، يادآوري خواب‌ها به اين علت دشوار است كه فرايند درگير در ايجاد خاطرات بلند مدت، در هنگام خواب اتفاق نمي‌افتد. به‌عنوان مثال سطح ماده‌ي نوراپي نفرين، پيام‌رسان عصبي كه براي يادآوري مهم است، زماني كه در حال خواب هستيم، بسيار پايين است.

همچنين اگر خوابي منطقي‌تر يا عاطفي‌تر باشد، احتمال يادآوري آن براي ما بيشتر است.

در مورد خواب‌هاي كابوسي يا عاطفي، مغز و بدن بيشتر تحريك مي‌شود و اين به معناي اين است كه احتمال بيدار شدن فرد هم بيشتر است و بيدار شدن درست وسط يك خواب به معناي اين است كه احتمال به ياد آوردن آن خواب نيز بيشتر است.

تكنيك‌هايي وجود دارند كه مي‌توانند به شما در به ياد آوردن خواب كمك كنند، مانند اين كه شما درست قبل از خواب به خود يادآوري كنيد كه مي‌خواهيد خواب هايتان را به خاطر بسپاريد. همچنين داشتن يك دفترچه‌ي يادداشت و خودكار در محل خواب كه بتوانيد فورا پس از برخواستن از خواب هر چه را به ياد مي‌آوريد، در آن بنويسيد.

باريت نويسنده‌ي جزوه رايگان The Committee of Sleep (جزوه رايگاني در مورد اين كه چگونه افراد از خواب براي حل اشكالاتي همچون مسائل رياضي استفاده مي‌كنند)، مي‌گويد:

انجام همين مراحل ساده موجب مي‌شود كل خواب به ذهنتان برگردد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات