ويروس كرونا جديد وارد ايران خواهد شد

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت ويروس كرونا جديد به ايران وارد خواهد شد و درصورت مشاهده و تأييد بيماري، بلافاصله اين موضوع را اعلام خواهيم كرد.
تبليغات

محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در گفتگوي ويژه‌ي خبري شبكه دو سيما در مورد ويروس كرونا جديد اعلام كرد اگر فردي مبتلا باشد و در دوره‌ي نهفتگي بيماري وارد كشور شود، يعني علائم ويروس كرونا را نداشته باشد، قابل انتقال به ديگران است؛ اين موضوع چند روز پيش ثابت شده است.

او همچنين اعلام كرد وزارت بهداشت افراد وارد شده از چين به ايران را به گروه‌هاي مختلف تقسيم مي‌كند. گروه اول كساني هستند كه هيچ علامتي ندارند و سالم هستند؛ اما به آن‌ها يادگيري داده شده و شماره‌اي در اختيار آن‌ها قرار داده مي‌شود تا در صورت مشاهده‌ي علائم اين بيماري، با ما تماس بگيرند. همچنين به اين افراد توصيه مي‌شود كه بهتر است تا دو هفته از رفت‌و‌آمد و تماس با ديگران پرهيز كنند.

گروه دوم، افرادي هستند كه علائم خفيفي مانند سرماخوردگي دارند؛ از اين افراد، نمونه برداري و به آن‌ها توصيه مي‌شود كه در منازل خود بمانند. «نيروهاي ما روزانه با آن‌ها تماس مي‌گيرند يا مراجعه‌ي حضوري دارند و وضعيت آن‌ها را مطالعه مي‌كنند، اگر بيمار اعلام كند كه وضعيت خوبي ندارد، به بيمارستان منتقل مي‌كنيم و تحت مراقبت‌هاي لازم قرار مي‌دهيم.» گويا گفت:

تاكنون ۶ مورد مشكوك به ويروس كرونا جديد در استان‌هاي مختلف از جمله دو مورد در يزد، دو مورد در تبريز، يك مورد در قم و يك مورد در تهران به ما گزارش شده و همه‌ي آن‌ها را در آزمايشگاه‌هايي كه در انديشه متخصصين گرفته شده، مطالعه كرده‌ايم و همه‌ي اين موارد منفي بوده است.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در مورد كليپ‌هايي كه از ويروس كرونا جديد در اينترنت منتشر شده و باعث نگراني مردم شده است توضيح داد اين موارد غير معمول است؛ مواردي مانند يك‌باره به زمين افتادن بيمار مبتلا به ويروس كرونا، صحت ندارد. ويروس كرونا، دستگاه تنفسي را گرفتار مي‌كند و علائم آن كاملا شبيه به آنفلوانزا است. برخي از مبتلايان كه بيماري آن‌ها شديد مي‌شود، دچار ذات‌الريه مي‌شوند. وي گفت:

عمدتا افرادي مانند كهنسالان يا افراد داراي بيماري زمينه‌اي مانند ديابت كنترل نشده، نارسايي قلبي و عروقي و نارسايي تنفسي دچار انواع شديد ويروس كرونا جديد شده‌اند. بهتر است به‌جاي ايجاد نگراني در مردم، اجازه دهيم مردم با واقعيت‌هاي اين ويروس، آشنا شوند و از ايجاد نگراني پرهيز كنيم چون تعدادي از اعضاي خانواده‌ها و اقوام هموطنان‌مان در شهر ووهان چين سكونت دارند. نبايد اجازه دهيم كه در مورد ويروس كرونا جديد بزرگ‌نمايي شود كه مردم به وحشت بيافتند.
مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در مورد ورود ويروس به كشور توضيح داد ويروس كرونا جديد وارد ايران خواهد شد و به تمام كشورها هم ممكن است وارد شود. اين ويروس هيچ مرزي نمي‌شناسد و اگر كشوري مدعي شود كه اجازه نمي‌دهيم اين ويروس وارد كشورش شود، غيرعلمي صحبت كرده است.

همه‌ي كشورها در مقابل ويروس كرونا جديد، چهار وظيفه دارند؛ اگر اين ويروس وارد كشورشان شد، بايد با يادگيري‌هاي عمومي مانند شست‌وشوي مداوم دست‌ها و رعايت آداب تنفسي، كاري كنند تا مردم كمتر مبتلا شوند. اگر مردم به اين ويروس مبتلا شدند، بيشتر از گروه‌هاي پرخطر مانند افراد مسن و بيماران قلبي و ريوي مراقبت شود، افراد ديگر كمتر نياز به بيمارستان و خدمات درماني دارند. اگر مبتلايان به اين ويروس در بيمارستان بستري شدند، مراقبت خوبي از آن‌ها شود تا كار آن‌ها كمتر به بخش‌هاي ويژه كشيده شود و بالاخره تدابيري انديشيده شود تا مبتلايان كم‌تر جان خود را از دست بدهند. وي گفت:

ويروس كرونا جديد وارد كشور ما خواهد شد و ما چيز پنهان كردني با مردم نداريم و هر روزي اولين مورد اين بيماري را مشاهده كنيم پس از تأييد بيماري، بلافاصله اعلام خواهيم كرد و چيز نگران كننده‌اي نيست.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، در ادامه افزود آنچه در فضاي مجازي در مورد ورود ويروس كرونا جديد به كشورهاي همسايه منتشر شده با فضاي واقعي، تفاوت‌هاي زيادي دارد. مرگ‌ومير ويروس كرونا جديد نسبت به ساير ويروس‌هاي كروناي مهم مانند مرس و سارس، كمتر است. آنچه امروز شايعه شده كه ويروس كروناي جديد به همسايگي ايران رسيده، براساس گزارش‌هاي سازمان جهاني بهداشت، صحت ندارد. ويروس كروناي جديد در عراق، كردستان عراق و پاكستان و هيچ يك از كشورهاي همسايه كه عنوان شده، وارد نشده تنها در يك كشور در منطقه، ابتلاء به اين ويروس تأييد شده كه آن هم امارات متحده‌ي عربي است. گويا در پايان گفت:

ويروس كروناي جديد خيلي شبيه به آنفلوانزا است و ممكن است پزشك نيز قادر به تشخيص آن نباشد. اسم كروناويروس جديد، نگراني زيادي ايجاد كرده است و تا وقتي آزمايش‌ها پزشكي اثبات نكرده كه ويروس كروناي جديد شناسايي نشده، بهتر است كه در محافل علمي با احتياط در مورد آن صحبت كنيم.

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور نيز اعلام كرده است غربالگري‌ ويروس كرونا در مبادي كشور و فرودگاه‌هاي بين‌المللي با جديت ادامه دارد اما هنوز تصميمي براي محدوديت يا قطع پروازهاي خارجي داراي مقصد يا مبداء چين گرفته نشده است.

مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات