تولد نخستين نوزاد حاصل از تخمك‌ منجمد بيمار سرطاني

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براي نخستين‌بار در جهان، زني كه تخمك‌هاي نابالغ او چندين سال پيش در آزمايشگاه بالغ و منجمد شده بود، توانست طي ذوب و بارورسازي تخمك‌ها و انتقال تخم بارور شده به رحم، صاحب فرزند شود.
تبليغات

پژوهشگران كشور فرانسه گزارش كردند كه براي نخستين‌بار در جهان، زني كه دراثر درمان سرطان نابارور شده بود، پس از اينكه يكي از تخمك‌هاي نابالغ او در آزمايشگاه بالغ، منجمد و ۵ سال بعد ذوب و بارور شد، فرزند خود را به دنيا آورد. مطالعه‌اي كه به‌تازگي در مجله‌ي Annals of Oncology منتشر شده است، توضيح مي‌دهد كه چگونه اين نوزاد پسر از يك زن ۳۴ ساله‌ي فرانسوي كه براي درمان سرطان سينه تحت شيمي‌درماني قرار گرفته بود، متولد شد.

پزشكان قبل از آغاز درمان سرطان، ۷ تخمك نابالغ را از تخمدان‌هاي وي خارج كردند و از تكنيكي به‌نام IVM (بلوغ آزمايشگاهي) استفاده كردند تا تخمك‌ها را در آزمايشگاه به بلوغ برسانند. تا قبل از اين مورد، هيچ بارداري موفقيت‌آميزي در بيماران سرطاني به‌كمك تخمك‌هايي كه تحت بلوغ آزمايشگاهي و انجماد قرار گرفته باشند، گزارش نشده بود. اگرچه كودكاني درنتيجه‌ي بلوغ آزمايشگاهي و باروري و انتقال به بيمار (بدون مرحله‌ي انجماد) متولد شده‌اند. مايكل گرينبرگ، رئيس گروه پزشكي توليدمثلي و حفاظت باروري در بيمارستان دانشگاه آنتوني بيكلير در نزديكي پاريس، به ياد مي‌آورد كه بيمار زماني‌كه ۲۹ ساله بود، به او مراجعه كرد. او گفت:

من به او گزينه‌هاي انجماد تخمك پس از IVM و نيز انجماد بافت تخمدان را پيشنهاد كردم.

بيمار گزينه‌ي دوم را رد كرد زيرا تنها چند روز از تشخيص سرطان او گذشته بود و اين عمل براي او حالت تهاجمي داشت. حفاظت انجمادي بافت تخمدان روشي است كه در آن لايه‌ي بيروني تخمدان كه حاوي سلول‌هاي نابالغ است، از بدن خارج شده و براي استفاده‌ي آينده منجمد مي‌شود. درمورد بيمار فرانسوي، سونوگرافي نشان مي‌داد كه ۱۷ كيسه‌ي كوچك پر از مايع حاوي تخم‌هاي نابالغ در تخمدان‌هاي او وجود دارد. استفاده از هورمون‌ها براي تحريك تخمدان‌ها و رساندن تخم‌ها به مرحله‌ي بلوغ خيلي طول مي‌كشيد و ممكن بود سرطان او را بدتر كند. بنابراين بازيابي تخمك‌هاي نابالغ و انجماد آن‌ها بهترين گزينه بود. گرينبرگ گفت:

تكنيك حفاظت انجمادي ازطريق انجماد بدون تحريك هورموني كارآيي كمتري دارد اما در اين مورد واقعا چاره‌اي نداشتيم.

سرطان سينه‌ي بيمار پس از پنج سال بهبود يافت اما او ديگر نمي‌توانست به‌طور طبيعي باردار شود. شيمي‌درماني او را نابارور ساخته بود. پس از ۴۰ سالگي، حدود ۴۰ درصد از بيماران مبتلا به سرطان سينه به‌علت درمان يائسه مي‌شوند. اين نرخ در سن ۳۰ سالگي، ۱۵ تا ۲۰ درصد است. شش عدد از تخمك‌هايي كه پنج سال پيش منجمد شده بودند، از فرايند ذوب جان سالم به در بردند و پنج عدد از آن‌ها با موفقيت بارور شدند. يكي از تخمك‌هاي بارور شده به رحم بيمار منتقل شد و در تاريخ ۶ ژوئيه ۲۰۱۹ پسري سالم به‌نام جولز به دنيا آمد. گرينبرگ گفت:

ما نشان داده‌ايم اين تكنيك به زناني كه در اين وضعيت هستند، كمك مي‌كند بچه‌دار شوند.

متخصص كارشناساني كه در اين رويه مشاركتي نداشتند، آن را موفقيتي بزرگ توصيف كردند. ريچارد اندرسون، رئيس بخش زنان و زايمان مركز بهداشت توليدمثلي دانشگاه ادينبورگ گفت:

به بلوغ رساندن موفقيت‌آميز تخم‌ها پس از برداشت از تخمدان يك چالش بوده است، بنابراين اين گام مثبت بسيار خوشايندي است. اين پيشرفت مخصوصا براي بيماران سرطاني مهم است اما هچنين گامي به‌سوي لقاح آزمايشگاهي آسان‌تر و كمتر تهاجمي است.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات