ويروس كرونا جديد ممكن است ازطريق مدفوع منتشر شود

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براساس نتايج مطالعات جديد، ويروس كرونا در مدفوع افراد مبتلا به كوويد ۱۹ حضور دارد و براي پيشگيري از انتشار ويروس يا ابتلا به آن رعايت بهداشت فردي بسيار ضروري است.
تبليغات

ويروس كرونا جديد چگونه منتشر مي‌شود؟ اين تنها يكي از سوالات مهم و بي‌پاسخ درمورد اين تهديد همه‌گير است. اين ويروس طي دو ماه بيش از ۷۶ هزار نفر را آلوده كرده است كه از ميان، حداقل ۲۲۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بهترين توضيح براي شيوع سريع بيماري آن است كه ويروس جديد ازطريق قطرات تنفسي حاصل از سرفه يا عطسه منتشر مي‌شود. هنگامي كه اين قطرات پر از ويروس از فرد آلوده به بيني، چشم يا دهان فرد ديگري برسند، مي‌توانند ويروس را منتقل كنند. آيا روش‌هاي ديگري نيز براي انتقال ويروس جديد وجود دارد؟

نتايج مطالعه‌ي جديدي نشان مي‌دهد كه ويروس كرونا جديد ممكن است ازطريق مدفوع نيز منتشر شود. براساس نتايج گزارشي كه در تاريخ ۱۵ فوريه منتشر شد و به‌وسيله‌ي پژوهشگران مركز كنترل و پيشگيري از بيماري چين انجام شده بود، درحال حاضر موارد بيماري كوويد ۱۹ بيشتر از چيزي است كه اگر ويروس فقط ازطريق قطرات تنفسي و تماس با افراد آلوده منتشر مي‌شد، رخ مي‌داد. آزمايش‌هاي قبلي نشان داده بودند كه ويروس كرونا در مدفوع وجود دارد اما مشخص نبود كه آيا ويروس به اندازه‌ي كافي قدرت دارد كه ازطريق مدفوع به افراد ديگر منتقل شود. براي يافتن پاسخ اين سؤال، گروهي از پژوهشگران نمونه‌هاي مدفوع افراد مبتلا به كوويد ۱۹ را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها ويروس كرونا را از بيماري كه دچار ذات‌الريه شديد بود، جدا كرده و آن را با ميكروسكوپ الكتروني مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند كه ويروس زيست‌پذير است. در گزارش پژوهشگران آمده است:

اين بدان معنا است كه نمونه‌هاي مدفوع ممكن است دست، غذا و آب و موارد ديگر را آلوده كند. مثلا، افرادي كه پس از رفتن به توالت دست‌هاي خود را نمي‌شويند، مي‌توانند ويروس را به ديگران منتقل كنند. اين ويروس مسيرهاي زيادي براي انتقال دارد كه تا حدودي توضيح‌دهنده‌ي انتقال قوي و سرعت بالاي انتشار آن است.
مرجع متخصصين ايران ويروس كرونا زير ميكروسكوپ

تصوير ميكروسكوپ الكتروني عبوري كه ويروس‌هاي كرونا را درحال ظاهر شدن از سطح سلول‌هاي انساني نشان مي‌دهد

در همين راستا، مركز كنترل و پيشگيري از بيماري چين توصيه مي‌كند كه دست‌هاي خود را به‌طور مرتب بشوييد، سطوح را ضد عفوني كنيد، بهداشت شخصي را رعايت كنيد، از مصرف غذهاي خام بپرهيزيد، آب را قبل از نوشيدن بجوشانيد و محيط‌هاي بيمارستاني را ضدعفوني كنيد.

در مطالعه‌ي ديگري كه در ۱۷ فوريه در مجله‌ي Emerging Microbes and Infections منتشر شد، نشان داده شد ويروس كرونا در خون و نمونه‌هاي مقعدي (نمونه‌گيري با سواب) بيماران مبتلا به عفونت ويروس SARS-CoV-2 وجود دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات