در زمان شيوع ويروس كرونا چگونه خريدي سالم داشته باشيم

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بهترين راه براي ضدعفوني كردن اقلام خريداري‌شده در زمان شيوع ويروس كرونا چيست؟ چگونه بايد اقلام خريداري‌شده را قبل از ورود به منزل پاكيزه كنيم؟
تبليغات

در روزهايي كه توصيه مي‌شود براي حفظ سلامتي خود و ديگران در خانه بمانيم، بهترين راه براي تأمين اقلام ضروري زندگي خريد اينترنتي است. متخصص كارشناسان سلامت توصيه مي‌كنند در وضعيت كنوني، علاوه‌بر خودداري از مسافرت بين‌شهري، تا حد امكان از سفرهاي درون‌شهري غيرضروري نيز خودداري كنيم. بنابراين بهترين كار اين است كه تا جاي ممكن از منزل خارج نشويم و از فروشگاه‌هاي اينترنتي معتبر و شناخته‌شده خريد كنيم.

با اين حال گاهي‌اوقات پيش مي‌آيد كه چاره‌اي جز خريد حضوري نيست، در اين شرايط پيش از خريد كردن بايد به چه نكاتي توجه كنيم و پس از خريد چگونه آن‌ها را ضدعفوني كرده و وارد منزل كنيم؟ در ادامه به توضيح بيشتر نكاتي مي‌پردازيم كه هنگام خريد و ورود اقلام خريداري شده به منزل بايد رعايت شوند؛ اين نكات در مورد خريدهاي اينترنتي نيز صادق هستند.

  • فهرستي از اقلامي كه بايد خريداري شوند را تهيه كرده و به‌صورت تجمعي انجام دهيد تا تعداد دفعات بيرون رفتن از خانه يا سفارش دادن به حداقل برسد. بهترين كار اين است كه خريد چند روز را يكجا انجام دهيد. البته خريد زياد و انبار كردن مواد توصيه نمي‌شود، به‌اندازه‌ي مصرفي كه داريد براي چند روز خريد كنيد.
  • سبدهاي خريد را با دستكش حمل كنيد يا حركت دهيد. اگر از دستكش استفاده نمي‌كنيد، دست‌هاي خود را بعد از اتمام خريد با ژل ضدعفوني‌كننده ضدعفوني كنيد.
  •  در صورت داشتن تب و سرفه حتما از ماسك در مكان‌هاي عمومي مانند فروشگاه‌ها استفاده كنيد.
  • از دست زدن به محل‌هايي مانند پيشخوان فروشگاه، قفسه‌ها و همين‌طور وسايلي كه قصد خريد آن‌ها را نداريد بپرهيزيد.
  • خريد خود را به ساعات خلوت‌تر موكول كنيد تا تماس با ساير افراد به حداقل برسد. هنگام خريد كردن و هنگام ايستادن در صف حساب، فاصله‌ي يك الي سه متري را با ديگران حفظ كنيد.
  • كودكان را با خودتان به مراكز خريد نبريد و از خريدن مواد غذايي باز براي آن‌ها خودداري كنيد. همچنين از وسايل بازي كه برخي مراكز خريد يا فروشگاه‌ها براي كودكان تعبيه شده است استفاده نكنيد.
  • از دست زدن به پله برقي در فروشگاه‌ها خودداري كنيد.
  • از كيسه‌هاي پارچه‌اي استفاده كنيد تا هم به حفظ محيط زيست كمك كرده باشيد و هم بتوانيد بعد از هر بار خريد آن را بشوييد و مجدد استفاده كنيد.
  • براي پرداخت هزينه‌ي خريد از پول نقد استفاده نكنيد. اگر امكان دارد كارت بانكي را خودتان روي كارت‌خوان بكشيد، براي وارد كردن رمز نيز از دستمال يا دستكش استفاده كنيد، كارت را در محفظه‌اي مخصوص قرار دهيد و بعد از بازگشت به منزل آن را با الكل يا آب و صابون ضدعفوني كنيد.
  • در طول خريد از دست زدن به‌صورت، چشم، دهان، بيني و موهاي خود بپرهيزيد و پس از خريد دستكش خود را در سطل زباله بيندازيد.
  • خريدها را به‌طور مستقيم وارد خانه نكنيد؛ آن‌ها را بيرون از منزل بگذاريد و بعد از خارج كردن از كيسه‌هاي پلاستيكي آن‌ها را داخل سيني يا تشت بزرگ وارد منزل كنيد. كيسه‌هاي پلاستيكي را نيز در زباله‌هاي خشك بيندازيد. بهتر است اين مرحله را با استفاده از دستكش انجام دهيد يا پس از اتمام كار دست‌هاي خود را ۲۰ ثانيه با آب و صابون و به روش صحيح بشوييد.

  • محصولاتي كه داراي بسته‌بندي هستند مانند ماست، شير، كنسرو، روغن، چيپس، پفك و... را داخل سينك ظرفشويي با مايع ظرفشويي يا صابون به‌خوبي بشوييد و پس از خشك كردن جابه‌جا كنيد. ساير اقلام را نيز مي‌توانيد با آغشته كردن پنبه يا دستمال به الكل و كشيدن روي سطح مورد انديشه متخصصين تميز كنيد.
  • فرآورده‌هاي گوشتي را در كيسه‌هاي جداگانه يا ظرف درب‌دار در فريزر و جدا از ساير مواد بگذاريد و پيش از مصرف با دماي بيشتر از ۷۰ درجه كامل بپزيد تا مغز پخت شود. خانواده‌ي ويروس‌هاي كرونا نسبت به سرما و انجماد قوي هستند و حتي در دماي منفي ۲۰ درجه سانتيگراد باقي مي‌مانند بنابراين گوشت را به‌هيچ‌عنوان به‌صورت خام يا نيم‌پز استفاده نكنيد. همچنين آن را به‌صورت قطعه‌قطعه‌شده خريداري نكنيد. هنگام پاك كردن و خرد كردن گوشت از دستكش استفاده كنيد و دقت كنيد كه قطرات خون آن به بيني، چشم يا دهانتان وارد نشود. همچنين از گوشت حيوانات بيمار يا مشكوك به بيماري يا حيواناتي كه مرده‌اند استفاده نكنيد. بعد از تميز و خرد كردن گوشت دست خود را با آب و صابون بشوييد و تمامي سطوح نظير تخته‌ي گوشت، چاقو و سطح آشپزخانه را به‌خوبي ضدعفوني كنيد.
  • نوشيدن شير خام به دليل احتمال آلوده‌بودن مي‌تواند موجب انتقال ويروس كرونا شود، بنابراين تا جاي ممكن شير را به‌صورت باز خريداري نكنيد. از انواع لبنيات بسته‌بندي كه با نظارت وزارت بهداشت تهيه و توزيع مي‌شود، استفاده كنيد.
  • هنگام خريدن ميوه و سبزيجات، محصولاتي را انتخاب كنيد كه ظاهري سالم و بدون پوسيدگي دارند. ميوه و سبزيجات را بدون اينكه بشوييد در يخچال نگذاريد. براي ضدعفوني كردن ميوه و سبزيجات ابتدا دست‌هاي خود را به‌صورت صحيح با آب‌وصابون بشوييد سپس ضايعات اضافي و گِل را از روي آن‌‌ها جدا كنيد. يك تا سه قطره مايع ظرفشويي را در هر يك ليتر آب بريزيد و ميوه و سبزيجات را به مدت ۲ الي ۵ دقيقه در اين محلول قرار دهيد سپس آن‌ها را آبكشي كنيد. اگر مي‌خواهيد از سالم بودن ميوه و سبزيجات مطمئن شويد، آن‌ها را در محلول‌هاي گندزداي مخصوص ميوه و سبزيجات به اندازه‌ي مدت زمان درج‌شده در پشت بسته‌بندي محصول قرار دهيد. سپس ميوه‌ها و سبزيجات را به‌خوبي آبكشي كرده و در ظرفي مخصوص قرار دهيد. تا جاي ممكن ميوه‌ها را پيش از استفاده پوست بكنيد و همچنين پس از خردكردن، آن‌ها را در ظروف دربسته در يخچال قرار دهيد.
  • تخم مرغ را در ظرف دربسته در يخچال نگهداري كنيد و پيش از استفاده بشوييد.
  • از خريدن مواد باز و فله مانند آجيل كه قابليت شستشو يا پخت‌وپز ندارد بپرهيزيد.
  • تحقيقات در چين نشان داده است ماندگاري ويروس كرونا روي لباس و پارچه طولاني نيست، با اين حال اگر به‌صورت اينترنتي خريد مي‌كنيد و از نحوه‌ي بسته‌بندي اطمينان نداريد، لباس‌هاي خريداري‌شده را نيز پس از تحويل‌گرفتن بشوييد.
  • پيش از خريدن نان از نانوايي دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد يا با ژل ضدعفوني‌كننده ضدعفوني كنيد. نان‌ها را روي ميز مخصوص خنك كردن قرار ندهيد و از چاقو براي برش زدن و همچنين برس نان استفاده نكنيد و آن‌ها را در كيسه‌ يا پارچه‌اي تميز قرار دهيد. پيش از خارج كردن نان‌ها از كيسه نيز دست‌هاي خود را با آب و صابون بشوييد و سپس در ظرف يا كيسه بسته‌بندي كنيد. پيش از مصرف، نان را داخل توستر، مايكروفر يا روي شعله گاز گرم كنيد، تاحدي كه دست را بسوزاند تابدين‌صورت درصورت آلودگي احتمالي، عاري از ويروس شود.

نان پس از خارج شدن از تنور و تا زماني‌كه به دست مشتري برسد در معرض آلودگي قرار مي‌گيرد. بنابراين ايمن‌ترين روش اين است كه پارچه‌اي تميز همراه خود داشته باشيد تا نانوا، نان‌ها را مستقيما از تنور روي پارچه بگذارد.

به‌طور كلي تمامي خريدهايي كه به‌صورت اينترنتي انجام مي‌دهيد را پيش از ورود به منزل با روش مناسب ضدعفوني كنيد. فروشگاه‌هاي اينترنتي باتوجه به شرايط پيش‌آمده نهايت دقت را در بسته‌بندي اجناس به‌كار مي‌برند اما بهتر است شما نيز يك بار آن‌ها را ضدعفوني كرده تا با خيال راحت‌تري استفاده كنيد.

نكاتي كه هنگام خريد اينترنتي بايد رعايت كنيد

  • پيش از خريد اينترنتي از معتبر بودن فروشگاه اطمينان حاصل كنيد. فروشگاه‌هاي معتبر معمولا آدرس پستي، تلفن و مشخصات خود را به طور دقيق در وب‌سايت درج مي‌كنند. 
  • معمولا فروشگاه‌هايي كه يك شعبه‌ي ‌فيزيكي دارند مطمئن‌تر از فروشگاه‌هايي هستند كه فقط به صورت مجازي فعاليت مي‌كنند.
  • پرداخت‌هاي الكترونيك فروشگاه‌هاي معتبر از طريق درگاه پرداخت يكي از بانك‌هاي كشور بسياري از كلاهبرداري‌هاي اينترنتي و سرقت اطلاعات از طريق درگاه‌هاي جعلي انجام مي‌شود، بنابراين از معتبر بودن درگاه اطمينان حاصل كنيد و از رمز پويا (يك‌بارمصرف) استفاده كنيد.
  • اين روزها تبليغات كلاهبرداران در مورد كالاهاي ارزان‌تر، ارزش‌هاي استثنايي و باور نكردني و طرح‌هاي وسوسه‌انگيز (تورهاي مسافرتي ويژه‌ي نوروز، سبد كالا، البسه و كيف و كفش‌، لوازم خانگي و بسته‌هاي هديه‌ي عيد نوروز) بيش از هر زماني به چشم مي‌خورند. نسبت به اين تبليغات آگاهانه عمل كنيد.
  • در صورت امكان از سيستم خريد پستي استفاده كنيد و مبلغ كالا را به پيك تحويل دهيد.
  • از نماد اعتماد الكترونيك فروشگاه اينترنتي اطمينان حاصل كنيد و با كليك روي آن و مشاهده‌ي مشخصات سايت و فروشگاه اينترنتي، از تاريخ اعتبار نماد و ساير خدمات ارائه‌دهنده‌ي فروشگاه مطلع شويد. سايت‌هاي داراي نماد را مي‌توانيد از طريق سايت Enamad.ir مشاهده كنيد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات