چرا نرخ مرگ‌ومير ويروس كرونا در آلمان پائين است؟

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دنياگيري كوويد ۱۹ به‌شدت كشور آلمان را تحت تأثير قرار داده است. آمار مبتلايان در اين كشور به ۹۲ هزار نفر رسيده است؛ اما نرخ مرگ‌ومير آن نسبت به كشورهاي همسايه بسيار پائين‌تر است.
تبليغات

به آن‌ها تاكسي كرونا مي‌گويد: كادر درماني كه لباس‌هاي محافظتي مي‌پوشند و براي مطالعه بيماران خانگي كه پنج الي شش روز با ويروس كرونا دست‌وپنجه نرم‌ كرده‌اند، در خيابان‌هاي خالي شهر هايدلبرگ رانندگي مي‌كنند. كادر درماني از بيماران آزمايش خون مي‌گيرند، همچنين به‌دنبال علائم بهبودي بيمار مي‌گردند. حتي ممكن است براي بيماراني كه علائم خفيفي دارند، دستور بستري صادر كنند؛ زيرا شانس زنده‌ ماندن با بستري در بيمارستان افزايش مي‌يابد. به‌گفته‌ي پروفسور هانس جورج كراسليچ، سرپرست بيمارستان‌هاي پژوهشي:

معمولا در انتهاي هفته‌ي اول ابتلا، يك نقطه‌ي اوج وجود دارد. اگر شخصي اشكال ريوي داشته باشد در اين نقطه به اشكال خواهد خورد.

تاكسي‌هاي كروناي هايدلبرگ از نوآوري‌هاي منحصربه‌فرد اين شهر هستند. اين نوآوري سطح مشاركت و تعهد منابع عمومي در مبارزه با همه‌گيري را نشان مي‌دهند. درنتيجه شايد بتوان به اين پرسش عجيب پاسخ داد: چرا نرخ مرگ و مير بر اثر كوويد ۱۹ در آلمان پائين است؟

مرجع متخصصين ايران برلين

منطقه‌ي Postdamer Platz در قلب برلين، به دليل شيوع گسترده‌ي كرونا تقريبا خالي شده است

ويروس كوويد ۱۹ با شدت زيادي به آلمان حمله كرد. به نقل از دانشگاه جانز هاپكينز، آمار مبتلايان آلمان تا روز شنبه به بيش از ۹۲ هزار نفر رسيده بود. آماري كه از هر كشوري به غير از ايالات متحده، اسپانيا و ايتاليا بيشتر است.

نرخ مرگ و مير آلمان با ۱۲۹۵  فوتي، تنها ۱/۴ درصد است درحالي‌كه اين نرخ در ايتاليا به ۱۲ درصد، در اسپانيا، فرانسه و بريتانيا ۱۰ درصد، در چين ۴ درصد و در ايالات متحده به ۲/۵ درصد رسيده است. حتي كره‌ي جنوبي هم كه منحني مبتلايان آن تقريبا يكنواخت شده است، با نرخ مرگ و مير ۱/۷ درصدي بالاتر از آلمان قرار مي‌گيرد. پروفسور هندريك استريك، رئيس مؤسسه‌ي ويروس‌شناسي دانشگاه بيمارستان بن، با پژوهشگران ايالات متحده و كشورهاي ديگر درباره‌ي ناهنجاري آلماني صحبت كرده است. او مي‌گويد:

آن‌ها از من مي‌پرسند، شما چه كار متفاوتي انجام مي‌دهيد؟ چرا نرخ مرگ و ميرتان تا اين اندازه پائين است؟

به‌گفته‌ي متخصص كارشناسان، پاسخ‌هاي زيادي براي پرسش فوق وجود دارد. براساس انحراف‌هاي آماري و تفاوت‌هاي واقعي در عملكرد آلمان نسبت به دنياگيري كوويد ۱۹ مي‌توان به تفاوت اين كشور پي برد. ميانگين سني مبتلايان آلمان نسبت به كشورهاي ديگر پائين است. بسياري از مبتلايان اوليه‌ي كوويد ۱۹ آلمان در پيست‌هاي اسكي ايتاليا و اتريش به اين بيماري مبتلا شدند و به‌گفته‌ي پروفسور كراوسليچ، افرادي جوان و سالم هستند.

با گسترش ويروس، افراد مسن‌‌تر هم درگير شدند و نرخ مرگ و مير در دو هفته‌ي گذشته تنها ۰/۲ درصد بالا رفت. ميانگين سني بيماري در آلمان ۴۹ سال است كه نسبتا پائين است. در حال كه ميانگين سني مبتلايان فرانسه ۶۲/۵ و مبتلايان ايتاليا، ۶۲ سال است.

يكي از دلايل نرخ مرگ و مير پائين در آلمان، افزايش تعداد تست‌ها است. هر چقدر تشخيص افرادي كه علائمي ندارند يا علامت كمتري دارند، بيشتر باشد تعداد مبتلايان شناخته‌شده هم افزايش مي‌يابد. به‌گفته‌ي پروفسور كراوسليچ:«اين قابليت به‌صورت خودكار مي‌تواند نرخ مرگ و مير را كاهش دهد.»

اما معيارهاي پزشكي ديگري هم در كاهش تعداد مرگ و مير آلمان مؤثر بوده‌اند براي مثال به‌گفته‌ي ويروس‌شناسان آلماني، تست گسترده و درمان‌هاي اوليه، تعداد زياد تخت‌هاي بيمارستاني و دولتي قابل اعتماد و راهبردهاي فاصله‌گذاري اجتماعي مورد قبول مردم از معيارهاي اصلي كاهش مرگ و مير بيماران كوويد ۱۹ در آلمان هستند.

مرجع متخصصين ايران تست رانندگي در آلمان

تست از رانندگان در هال آلمان. اين كشور بيش از هر كشور اروپايي، تست‌هاي كوويد ۱۹ را انجام داده است

تست كرونا

در اواسط ماه ژانويه، خيلي قبل‌تر از گسترش بالاي ويروس كوويد ۱۹ در آلمان بيمارستان چاريت برلين تستي را توسعه داد و فرمول آن را به‌صورت الكترونيك منتشر كرد. اولين مبتلا به كوويد ۱۹، در ماه فوريه در آلمان ثبت شد. با ثبت اولين بيمار مبتلا به كرونا، آزمايشگاه‌هاي سراسر كشور شروع به ساخت كيت‌ها و بسته‌هاي تست كردند. به‌گفته‌ي دكتر كريستين دروستن، ويروس‌شناس ارشد بيمارستان چاريت كه در توسعه‌ي اولين تست نقش داشت:

دليل تعداد اندك مرگ و مير در آلمان نسبت به كشورهاي هم رده را مي‌توان تعداد زياد تشخيص‌هاي آزمايشگاهي دانست.

آلمان، هر هفته ۳۵۰ هزار تست كرونا انجام مي‌دهد. آماري كه به شكل چشمگيري بالاتر از هر كشور اروپايي است. تست‌هاي زودهنگام و جداسازي موارد ابتلا، عامل روند كند گسترش ويروس است. همچنين مي‌توان به‌موقع، اشخاص مبتلا را درمان كرد. به‌گفته‌ي پروفسور كراوسليچ: «وقتي خيلي زود بيماري را تشخيص دهيم و بتوانيم آن را درمان كنيم، احتمال زنده ماندن بيماران هم افزايش خواهد يافت.»

آلمان، هر هفته ۳۵۰ هزار تست كرونا انجام مي‌دهد

همچنين كادر درماني كه در معرض تماس و گسترش ويروس قرار دارند، مرتب تست مي‌شوند. برخي بيمارستان‌ها براي تسريع اين فرايند، تست‌هاي بلوكي را اجرا مي‌كنند. براي مثال گروهي ده نفره را تست مي‌كنند و در صورتي كه نتيجه‌ي يكي از آن‌ها مثبت باشد، تست‌هاي انفرادي را اجرا مي‌كنند. مقام‌هاي بهداشتي آلمان در انتهاي ماه آوريل، به‌دنبال اجراي پژوهش پادتن در مقياس بزرگ، هر هفته از صد هزار نمونه در سراسر آلمان تست مي‌گيرند تا ايمني را در نقاط مختلف مطالعه كنند.

به‌گفته‌ي پروفسور استريك، يكي از نكات كليدي تست‌هاي گسترده، رايگان بودن آن‌ها است؛ و اين خدمات رايگان، تفاوت بزرگ آلمان با ايالات متحده را در هفته‌هاي اول شيوع نشان مي‌دهد. طرح تست رايگان ويروس كرونا در ايالات متحده، ماه گذشته به كنگره فرستاده شد. به‌گفته‌ي پروفسور استريك:

فرد جواني بدون بيمه‌ي سلامت و گلويي ملتهب بعيد است به پزشك مراجعه كند و بنابراين ريسك مبتلا كردن افراد ديگر افزايش مي‌يابد.
مرجع متخصصين ايران كادر درماني آلمان

كادر درماني بيمارستان‌هاي آلمان مرتب تست مي‌شوند به همين دليل اين كشور در كنترل كوويد ۱۹ موفق‌تر از كشورهاي ديگر عمل كرده است

پيگيري

در اواخر ماه فوريه، براي اولين‌بار تست كروناي شخصي در بيمارستان بن مثبت اعلام شد. شخص مبتلا، مردي ۲۲ ساله بود كه هيچ‌گونه علائمي نداشت اما بنا به درخواست كارفرماي خود كه يك مدرسه بود، آزمايش داد. فرد مبتلا، در رويدادي شركت كرده بود كه در آن شخص مبتلاي ديگري تشخيص داده شده بود.

در اغلب كشورها از جمله ايالات متحده، تست‌ها محدود به بيماران با وضعيت شديدتر است؛ اما در آلمان پس از تشخيص اولين مورد ابتلا، مدرسه‌ي محل كار او بسته شد و تمام كاركنان و دانش‌آموزان با خانواده‌هاي خود به مدت دو هفته در خانه ماندند و به‌طور كلي از ۲۳۵ نفر تست گرفته شد. به‌گفته‌ي پروفسور استريك:

آزمايش و پيگيري يكي از روش‌هاي موفق در كره‌ي جنوبي است و ما نكات زيادي را از آن‌ها آموختيم. روش رديابي مخاطبان بايد با شدت بيشتري اعمال شود.

 از تمام افرادي كه از پيست اسكي ايشگل در اتريش به آلمان بازگشته بودند، تست گرفته شد و پيگيري شدند.

مرجع متخصصين ايران ساخت و ساز آلمان

كاركنان بخش ساخت و ساز در حال آماده‌سازي سالن نمايشگاه برلين و تبديل آن به مركز درمان بيماران كرونا

سيستم بهداشت و درمان پايدار

قبل از آنكه شدت شيوع كوويد ۱۹ در آلمان افزايش پيدا كند، بيمارستان گيسن داراي ۱۷۳ تخت مجهز به دستگاه هوا بود. در هفته‌هاي اخير اين بيمارستان ۴۰ تخت مجهز ديگر را هم اضافه كرده است و تعداد كاركنان بخش مراقبت‌هاي متمركز را ۵۰ درصد افزايش داده است. به‌گفته‌ي پروفسور سوزان هرولد، متخصص عفونت‌هاي ريوي در بيمارستان گيسن:

به‌قدري ظرفيت‌ها را افزايش داده‌ايم كه مي‌توانيم بيماراني از ايتاليا، اسپانيا و فرانسه را هم پذيرش كنيم. ما در زمينه‌ي درمان‌هاي متمركز بسيار قوي عمل كرده‌ايم.

بيمارستان‌ها در سراسر آلمان ظرفيت‌هاي درماني خود را گسترش داده‌اند؛ و از همان ابتدا كيفيت را بهبود دادند. آلمان در ماه ژانويه، ۲۸ هزار تخت مجهز به دستگاه تنفس مصنوعي داشت؛ كه به‌معني ۳۴ تخت به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر است. طبق مقايسه‌ها اين نسبت در ايتاليا، ۱۲ و در هلند ۷ تخت است.

در حال حاضر ۴۰ هزار تخت خالي در كشور آلمان وجود دارد

در حال حاضر، ۴۰ هزار تخت خالي در آلمان وجود دارد. برخي متخصص كارشناسان به‌شدت اميدوار هستند اقدامات فاصله‌گذاري اجتماعي مي‌تواند منحني ابتلاي آلمان را مسطح كند به‌طوري‌كه هيچ جاي نگراني براي كمبود تجهيزاتي مثل دستگاه تنفس مصنوعي وجود نخواهد داشت. به‌گفته‌ي پروفسور استريك:

ما راهبردهايي را براي چگونگي اولويت‌بندي نياز درماني بيماران در اختيار داريم و اين نكته‌ي مهمي است؛ اما اميدوارم هيچ‌وقت نيازي به استفاده از آن‌ها نداشته باشيم.

زمان مورد نياز براي دو برابر شدن تعداد مبتلايان، به هشت روز رسيده و روند ابتلا در آلمان كند شده است. اگر سرعت ابتلا باز هم كمتر شود و به بين ۱۲ و ۱۴ روز برسد، نيازي به اولويت بندي بيماران براي استفاده از تجهيزات نخواهد بود. به‌گفته‌ي پروفسور هرالد، منحني به سمت يكنواختي متمايل شده است.

مرجع متخصصين ايران خيابان هاي آلمان

خيابان‌هاي اطراف Siegestor يا طاق پيروزي مونيخ خالي هستند

اعتماد به دولت

علاوه بر تست و آمادگي بالاي خدمات بهداشت و درمان آلمان لازم است به آنگلا مركل، صدراعظم آلمان به‌عنوان يكي از دلايل نرخ پائين مرگ و مير در اين كشور اشاره كرد. خانم مركل به شكلي كاملا شفاف و با آرامش نسبت به شيوع كوويد ۱۹ واكنش نشان داد و اعمال محدوديت براي كاهش سرعت بيماري را با جديت دنبال كرد و درنتيجه نسبت مقبوليت او نزد مردم بيش‌ازپيش افزايش يافته است. پروفسور كراوسليچ مي‌گويد:

شايد بزرگ‌ترين نقطه‌ي قوت ما در آلمان،‌ تصميم‌گيري‌هاي عقلاني در بالاترين سطح دولتي باشد كه همراه‌با اعتماد عمومي به سود مردم خواهد بود.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات