حتي حيوانات از ويروس جديد كرونا در امان نيستند

جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
انسان‌ها تنها گونه‌ي آسيب‌پذير در برابر ويروس جديد كرونا نيستند. اين ويروس مي‌تواند بين حيوانات هم شيوع پيدا كند؛ اما درجه‌ي آسيب‌پذيري حيوانات با يكديگر متفاوت است.
تبليغات

 انسان‌ها تنها گونه‌هايي نيستند كه با تهديد ويروس جديد كرونا روبه‌رو هستند. طبق پژوهشي جديد، عامل بيماري‌زاي كوويد ۱۹ مي‌تواند حيوانات را هم در معرض خطر قرار دهد. گروهي بين‌المللي از دانشمندان از تحليل‌هاي ژنومي براي مقايسه‌ي گيرنده‌‌ي اصلي سلولي ويروس در انسان‌ها (تبديل آنژيوتانسين به آنزيم ۲ يا ACE2) و ۴۱۰ گونه‌ي متفاوت از مهره‌داران شامل پرنده‌ها، ماهي‌ها، دوزيست‌ها، خزندگان و پستانداران استفاده كردند.

ACE2 به‌طور معمول در انواع سلول‌ها و بافت‌هايي مثل سلول‌هاي پوشي بيني، دهان و ريه وجود دارد. در انسان‌ها، ۲۵ آمينواسيد پروتئين ACE2 براي تركيب ويروس و نفوذ به سلول‌ها به كار مي‌روند. پژوهشگرها از توالي‌هاي آمينواسيدي پروتئين ACE2 و پروتئين ويروس جديد كرونا براي مدلسازي ساختاري پروتئيني استفاده كردند و به ارزيابي تعداد آمينواسيدهاي موجود در پروتئين ACE2 گونه‌هاي مختلف پرداختند. به گفته‌ي جوانا داماس، اولين مؤلف اين مقاله:

حيواناتي كه داراي ۲۵ آمينواسيد منطبق با پروتئين انساني هستند، در معرض خطر ابتلا به كوويد ۱۹ ازطريق ACE2 قرار دارند. طبق پيش‌بيني‌ها اين خطر براي حيواناتي كه تركيب پروتئيني متفاوت‌تري با انسان دارند، كاهش مي‌يابد. تقريبا ۴۰ درصد از گونه‌هاي جانوري در معرض خطر ابتلا به كوويد ۱۹ قرار دارند و طبق دسته‌بندي اتحاديه‌ي بين‌المللي حافظت از منابع طبيعي، اين جانداران در گروه پرخطر قرار مي‌گيرند و حتي نسبت به انتقال انسان به حيوان آسيب‌پذيرند. به گفته‌ي هريس لوين، مؤلف ارشد پژوهش و استاد برجسته‌ي تكامل و زيست‌شناسي:

داده‌ها نقطه‌ي شروع مهمي براي شناسايي جمعيت‌هاي حيواني ‌‌آسيب‌پذير به كرونا فراهم مي‌كنند. اميدواريم با اين داده‌ها به روش‌هاي خوبي براي محافظت از انسان‌ها و حيوانات در طول دنياگيري برسيم.

تعداد زيادي از گونه‌‌هاي آسيب‌پذير مثل گوريل وسترن لاولند، اورانگوتان سوماترايي و ميمون درازدست در معرض خطر بسيار بالاي ابتلا به كوويد ۱۹ ازطريق گيرنده‌ي ACE2 قرار دارند. حيوانات ديگري كه در گروه پرخطر قرار دارند عبارت‌اند از پستانداران دريايي مثل وال‌هاي خاكستري، دولفين‌هاي دماغ بطري و همسترهاي چيني.

حيوانات اهلي مثل گربه‌ها و گوسفندها در گروه خطر متوسط و سگ‌ها، اسب‌ها و خوك‌ها در گروه كم‌خطر قرار دارند. دليل اين دسته‌بندي‌ها نياز به پژوهش‌هاي بيشتري دارد اما براي گونه‌هايي با داده‌هاي مشخص، همبستگي بالايي وجود دارد.

در نمونه‌هاي مستند به دست آمده از انتقال كوويد ۱۹ در راسوها، گربه‌ها، سگ‌ها، همسترها، شيرها و ببرها ويروس از گيرنده‌هاي ACE2 براي دسترسي به سلول‌هاي ميزبان استفاده مي‌كند. ميل پائين به تركيب پروتئين‌ها را مي‌توان به ميل پائين به ويروسي شدن يا توانايي پائين انتقال و گسترش ويروس در بدن حيوانات تعبير كرد.

به دليل پتانسيل انتقال ويروس جديد كرونا از حيوان به انسان و برعكس، مؤسسه‌هايي مثل باغ وحش ملي و باغ وحش سن ديگو، برنامه‌هايي را براي محافظت از حيوانات و همچنين انسان‌ها آغاز كرده‌اند. به گفته‌ي كلاوس پيتر كوپفلي، يكي از مؤلفان پژوهش:

بيماري‌هاي باغ‌وحشي و روش پيشگيري از انتقال ويروس انسان به حيوان، چالش‌هاي جديدي براي باغ‌وحش‌ها و متخصصان حفاظت از حيوانات نيستند. براساس اطلاعات جديد مي‌توانيم برنامه‌ي جديدي را براي محافظت از حيوانات و انسان‌ها آماده كنيم.

مؤلفان نسبت به برداشت‌هاي نادرست پژوهش ريسك حيوانات براساس نتايج محاسباتي هشدار داده‌اند و معتقدند بايد براساس داده‌هاي تجربي، اين خطرها را تأييد كرد. طبق پژوهش‌ها، اولين نمونه از ويروس جديد كرونا احتمالا از نوعي خفاش سرچشمه گرفته است؛ اما نتايج جديد نشان مي‌دهند احتمال دريافت ويروس كرونا ازطريق گيرنده‌ي ACE2 در خفاش‌ها بسيار پائين است.

هنوز مشخص نيست خفاش‌ها به‌صورت مستقيم يا ازطريق واسطه ويروس جديد كرونا را به انسان منتقل كرده‌اند اما طبق يافته‌ها، احتمال انتقال ازطريق يك يا چند واسطه وجود دارد. پژوهشگرها با استفاده از داده‌ها متوجه مي‌شوند كدام گونه‌ها واسطه‌ي انتقال هستند و مي‌توانند از شيوع ويروس جديد كرونا بين انسان و حيوان جلوگيري كنند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات