۶ تصور نادرست درباره‌ي استفاده از ماسك

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در طول دنياگيري كرونا شايعات زيادي درباره‌ي استفاده از ماسك‌ها به وجود آمد. اما تحت هر شرايطي استفاده از ماسك ضروري است و به كاهش روند شيوع ويروس كرونا كمك مي‌كند.
تبليغات

در ماه‌هاي اخير، ماسك‌ها به يكي از مباحثه‌برانگيز‌ترين موضوعات دنياگري كرونا تبديل شده‌اند. با وجود درگرفتن مباحثه‌هاي الكترونيك و گاهي متناقض‌ در افكار عمومي، علم مرتبط با استفاده از ماسك چندان هم پيچيده نيست. شواهد گسترده‌اي در رابطه با متخصصد ماسك براي محافظت از خود و ديگران و كمك به كاهش روند گسترش ويروس كرونا وجود دارد. در ادامه به برخي از متداول‌ترين افسانه‌ها و تصورات غلط رايج درباره‌ي پوشيدن ماسك اشاره شده است.

۱.  استفاده از ماسك وضعيت بيماري را تشديد مي‌كند

افسانه: اگر ويروس داشته باشيد، پوشيدن ماسك مي‌تواند به‌معني آسيب‌پذيري مجدد در برابر ذرات ويروسي باشد و وضعيت بيماري تشديد مي‌شود.

واقعيت: اين ادعا در مستند شبه‌علم Plandemic مطرح شد كه دانشمندان آن را رد كردند. اگر ويروس در بدن شخصي باشد نمي‌تواند مجددا او را آلوده كند. به عقيده‌ي دانشمندان اين انديشه متخصصينات، فاقد پشتوانه‌ي علمي است؛ زيرا سيستم ايمني بدن مانع از آلودگي مجدد مي‌شود.

۲. ماسك‌ سطح اكسيژن را كاهش مي‌دهد

افسانه: نمي‌توانيد در ماسك نفس بكشيد. پوشيدن آن خطرناك است؛ زيرا سطح اكسيژن را محدود مي‌كند.

واقعيت: ايمني ماسك‌ها ثابت شده است به همين دليل پرسنل پزشكي حتي قبل از دنياگيري كرونا هم از آن‌ها استفاده مي‌كردند. بسياري از پزشكان، شايعات فعلي را درباره‌ي كاهش سطح اشباع اكسيژن خون رد كرده‌اند. علاوه بر اين، با وجود ادعاهايي مثل تشديد بيماري‌هاي تنفسي مثل آسم بر اثر پوشيدن ماسك، پزشكان معتقدند هيچ دليل معقولي براي معافيت از ماسك وجود ندارد. با پوشيدن صحيح و انتخاب نوع مناسب ماسك مي‌توان اشكالات را كاهش داد.

حتي تا وقتي كه ماسك خيس نشده باشد مي‌توان با آن ورزش كرد. انواع مشخصي از ماسك‌هاي صنعتي مي‌توانند بر جذب اكسيژن تأثير بگذارند؛ اما انواع متداول ماسك‌ها مثل ماسك جراحي و ماسك پارچه‌اي تأثيري بر سطح اكسيژن ندارند.

۳. اگر علائمي نداريد، نيازي به استفاده از ماسك نيست

افسانه: اگر احساس خوبي داريد و علائمي مثل سرفه يا تب نداريد نيازي به استفاده از ماسك نيست.

واقعيت: ۴۰ درصد از افراد مبتلا به ويروس كرونا هيچ علامتي ندارند. ناقلان بي‌علامت ويروس مي‌توانند بدون آن كه خود بدانند ويروس را به ديگران منتقل كنند. حتي افرادي كه علائم بيماري را دارند ممكن است قبل از پيدا شدن علامت‌ها، ويروس را منتقل كرده باشند.

باتوجه‌به احتمال بازگشايي مدارس در پاييز امسال، كودكان و افراد جوان‌تر بايد مراقب باشند؛ زيرا طبق برخي شواهد، كودكان بيشتر از بزرگسالان در معرض انتقال بي علامت ويروس قرار دارند. به همين دليل با بازگشت مردم به زندگي عمومي، سياست‌هاي جامع و پيوسته درباره‌ي پوشيدن ماسك مي‌توانند به كاهش سرعت گسترش بيماري كمك كنند.

۴. اگر سالم و شجاع هستيد نيازي به ماسك نداريد

افسانه: تنها افرادي كه از بيماري مي‌ترسند بايد ماسك بپوشند. اگر سالم يا شجاع باشيد نيازي به ماسك نداريد.

واقعيت: مزيت اصلي استفاده از ماسك، پيشگيري از ابتلاي افراد ديگر در محيط اطراف است به همين دليل تمام افراد بايد ماسك بزنند. ماسك‌ها معمولا پس از عطسه، سرفه، تنفس يا صحبت از ورود ذرات عفوني به هواي اطراف جلوگيري مي‌كنند. انتقال پيام‌هاي نادرست درباره‌ي استفاده از ماسك از زبان مقام‌هاي بهداشتي رسمي در طول دنياگيري باعث به وجود آمدن شايعه‌ي نپوشيدن ماسك شد و به همين دليل به باور بسياري، افراد سالم نيازي به استفاده از ماسك ندارند.

اما بر اساس جديدترين پژوهش‌ها، مؤثرترين سناريو براي كاهش ابتلا به ويروس كرونا استفاده از ماسك است. در پژوهش اخير CDC، در يكي از سالن‌هاي زيبايي ميسوري، ماسك به توقف شيوع ويروس كرونا منجر شد. اگرچه دو متخصص، از ناقلان بي‌علامت ويروس بودند؛ اما هيچ‌كدام از ۱۳۹ مشتري آن‌ها به بيماري مبتلا نشدند؛ زيرا همه از ماسك استفاده كردند.

افسانه: گترها يا پوشش‌هاي پارچه‌اي كه اغلب دوندگان به كار مي‌روند مي‌توانند خطر ابتلا به ويروس كرونا را افزايش دهند.

واقعيت: طبق پژوهش دانشگاه دوك كه در ماه جاري در اينترنت منتشر شد، گتر گردن نمي‌تواند از گسترش ويروس جلوگيري كند؛ اما در اين پژوهش، كارايي ماسك مطالعه نشده است. درواقع پژوهشگرها تنها به‌دنبال روشي براي اندازه‌گيري كارايي ماسك بوده‌اند. به گفته‌ي پژوهشگران اين مقاله، نتايج جامع نيستند؛ اما مي‌توان از روش‌شناسي آن براي مقايسه‌ي كارايي ماسك‌ها استفاده كرد. برخي ماسك‌ها مي‌توانند بهتر از ماسك‌هاي ديگر عمل كنند؛ اما پژوهش‌هاي بيشتري درباره‌ي گترهاي گردن لازم است.

۶. ماسك‌ها مي‌توانند جايگزين قوانيني مثل فاصله‌گذاري اجتماعي يا شستن دست‌ها شوند

افسانه: اگر از ماسك استفاده كنيد مي‌توانيد بدون نگراني در شلوغي‌ها رفت‌و‌آمد كنيد.

واقعيت: با اينكه پژوهش‌هاي مربوط به كارايي ماسك‌ها واضح هستند، تنها استفاده از ماسك كافي نيست. متخصص كارشناسان بهداشتي، رعايت موارد ديگري مثل شستشويي منظم دست‌ها و حفظ فاصله‌ي اجتماعي حداقل دو متر را توصيه مي‌كنند. درنتيجه در صورت تركيب تمام اين معيارها مي‌توان به‌طور چشم‌گيري از شيوع ويروس كرونا جلوگيري كرد و جان هزاران نفر را نجات داد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات