حريرچي: تمام كشور در وضعيت قرمز كرونايي است

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
معاون‌ كل وزارت بهداشت با اعلام افزايش آمار مبتلايان و قربانيان ويروس كرونا در سراسر ايران، از قرار گرفتن كل كشور در وضعيت قرمز كرونايي خبر داد.
تبليغات

افزايش تعداد مبتلايان روزانه كوويد-۱۹ و بروز موج سوم كرونا در كشور، به افزايش مرگ‌ومير ناشي از بيماري منجر شد. ايرج حريرچي، معاون ‌كل وزارت بهداشت، طي گفت‌وگوي تلويزيوني اعلام كرد كه ديگر رنگ‌بندي كرونايي معنايي ندارد و وضعيت كل كشور با عبور از رنگ‌هاي زرد و نارنجي، به قرمز تبديل شده‌ است. ايران با ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ مبتلاي كرونايي، در رده‌ي دهم ابتلا در جهان قرار دارد. ايران در ميان كشورهاي آسيايي داراي بيشترين ميزان مرگ‌ومير است و دومين كشور آسيايي و آلوده‌ترين كشور در خاورميانه به لحاظ ميزان ابتلا به كرونا محسوب مي‌شود. بر اساس آمارهاي رسمي كشوري، تاكنون ابتلاي بيش از ۴۱۳ هزار نفر به كرونا در كشور تأييدشده و ۲۳ هزار و ۸۰۸ نفر نيز بر اثر اين بيماري جان باخته‌اند. البته همان‌گونه كه، عليرضا رئيسي، معاون بهداشت وزير بهداشت پيش‌تر اعلام كرده بود، در هيچ كشوري امكان برآورد دقيق همه‌ي مبتلايان به ويروس كرونا وجود ندارد؛ زيرا تعداد تست‌ها محدود است. به‌گفته‌ي او آمار واقعي بيشتر از آمار رسمي است.

حريرچي: رنگ‌بندي كرونايي ديگر معنايي ندارد

معاون ‌كل وزارت بهداشت با بيان اينكه انفجار كرونايي در برخي شهرها اتفاق افتاده است، اذعان كرد كه در صورت ادامه‌دار بودن اين روند و عدم كاهش تردد و تماس فيزيكي و همچنين كاهش استفاده از ماسك، شمار كل قربانيان ويروس كرونا در كشور به ۴۵ هزار نفر نيز خواهد رسيد كه به‌معناي مرگ‌ومير روزانه بيش از ۲۰۰ نفر است.

ايرج حريرچي درباره‌ي امواج جديد شيوع ويروس كرونا اعلام كرد كه كشور با امواج متعددي از كوويد ۱۹ مواجه شده و در چند ماه گذشته، روزانه مرگ بيش از ۱۰۰ نفر را تجربه كرده است. حريرچي اذغان داشت كه در روز پنجشنبه، ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستري كرونايي به ثبت رسيده كه از آمار بستري‌ها در ۱۷ فروردين و زمان موج اول كرونا هم بيشتر است.

به‌گفته‌ي حريرچي، چنانچه استفاده از ماسك به ۹۵ درصد افزايش پيدا كند و ميزان تردد نيز كاهش ۵۰ درصدي داشته باشد، مي‌توان به كاهش موارد مرگ‌ومير اميدوار بود. معاون‌كل وزارت بهداشت، «تعقيب و مطالبه و مباحثه و ادعاهاي بي‌مورد» درباره‌ي دارو و واكسن كرونا را اتلاف وقت دانست و افراد را تشويق كرد تا وقت خود را جهت يادگيري خود، خانواده و جامعه براي رعايت حداكثري دستورالعمل‌هاي مبارزه با كرونا صرف كنند. حريرچي ويروس كرونا را ويروسي بدون ايدئولوژي دانست و هرگونه تماس اجتماعي را كه بدون رعايت دستورالعمل‌ باشد، در اين دوران خطرناك اعلام كرد.

افزايش تجمع‌ها و همچنين باز شدن مدارس، موجي از نگراني‌ها از گسترش هرچه بيشتر ويروس كرونا را در ايران برانگيخته است. معاون‌كل وزارت بهداشت در سخنان خود، شمار دانش‌آموزان كشور را ۱۴.۵ ميليون نفر و شمار معلمان را ۱.۲ ميليون نفر عنوان كرد و با احتساب كادر خدمات، راننده و والدين، حدود يك پنجم جامعه را متشكل از همين افراد دانست. به گفته‌ي حريرچي، در صورت عدم رعايت دستورالعمل‌ها، دانش‌آموزان مي‌توانند عامل انتقال قابل‌توجه ويروس در سطح جامعه باشند. حريرچي همچنين اضافه كرد كه شهر تبريز از زير ۴۰ بستري روزانه به ۱۶۰ بستري و در قم نيز از ۱۰ بستري روزانه به ۱۶۰ بستري رسيده است.

در هفته جاري، تعداد شهرستان‌هاي داراي وضعيت قرمز از ۸۸ به ۱۰۹ شهرستان افزايش يافته است

سيما لاري، سخنگوي وزارت بهداشت نيز از شناسايي ۲۸۴۵ مورد ابتلا و ۱۶۶ فوتي ناشي از كوويد-۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد. به گزارش ايسنا، دكتر سيماسادات لاري اعلام كرد كه از ديروز تا امروز ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۸۴۵ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزار و ۱۴۹ نفر از آن‌ها بستري شدند. وي مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور را ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر اعلام كرد.

سخنگوي وزارت بهداشت همچنين اضافه كرد كه موارد ابتلا و بستري در اغلب استان‌هاي كشور افزايش يافته و در هفته جاري، تعداد شهرستان‌هاي داراي وضعيت قرمز از ۸۸ به ۱۰۹ شهرستان افزايش يافته و شهرستان‌هاي با وضعيت هشدار از ۹۰ به ۱۰۸ شهرستان رسيده است. لاري اذعان داشت كه تاكنون ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و ۳۸۹۳ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوي وزارت بهداشت كشور، از انجام سه ميليون و ۷۱۹ هزار و ۲۱۰ آزمايش تشخيص كوويد ۱۹ در كشور نيز خبر داد. وي خاطرنشان كرد كه بر اساس آخرين اطلاعات كرونا در كشور، استان‌هاي تهران، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، كرمان، خراسان شمالي، سمنان، يزد، زنجان و قزوين در وضعيت قرمز و همچنين استان‌هاي آذربايجان غربي، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبيل، بوشهر، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي، مركزي، ايلام، چهارمحال و بختياري، گلستان و خوزستان در وضعيت هشدار قرار دارند. اين درحالي است كه پيش از اين گفته شده بود آزمايش كرونا تنها از تعداد محدودي افراد با داشتن شرايط خاصي همچون افراد سرپايي علامت‌دار با سن بالاي ۶۰ سال و با وجود بيماري زمينه‌اي (گروه‌هاي پرخطر ازانديشه متخصصين عوارض كوويد ۱۹)، زنان باردار، زندانيان علامت‌دار و افراد در تماس با فرد مبتلا با سن بالاي ۶۰ سال و با وجود بيماري زمينه‌اي، گرفته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، پس از قرار گرفتن مجدد قم در وضعيت قرمز كرونايي طي روزهاي اخير، تعداد بستري‌ها و تخت‌هاي اختصاص پيدا كرده به كرونا نيز افزايش يافته و بنا بر استاندارد شرايط قرمز مبني بر بستري ۳ نفر در صد هزار نفر، استان قم با بستري ۱۲ نفر در هر صد هزار نفر بنا بر گفته‌ي رئيس علوم پزشكي قم، در وضعيت سياه كرونايي قرار گرفته است. بهرام سرمست، استاندار قم اعلام كرده است كه كلاس‌هاي درس در مدارس قم تا اطلاع بعدي تعطيل خواهد شد و بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشكي قم بايد سخت‌گيري‌هاي بيشتري در مدارس اعمال شود. بااين‌حال، محسن حاجي‌ميرزايي، وزير يادگيري و پرورش، ضمن رد دريافت هرگونه گزارش درباره ابتلاي دانش‌آموزان به كرونا بر برگزاري حضوري كلاس‌ها تأكيد دارد.

حاجي‌ميرزايي روز پنجشنبه ۲۷ شهريورماه در نشست با مديران مدارس سراسر كشور تأكيد كرد كه اولويت اول يادگيري‌وپرورش بر يادگيري حضوري دانش‌آموزان است و مدارس نيز بايد اولويت را به يادگيري حضوري دانش آموزان اختصاص دهند. به‌گفته‌ي وزير بهداشت، تاكنون از هيچ مدرسه‌اي گزارشي مبني بر ابتلاي دانش‌آموزانش به كرونا دريافت نشده است. پيش از اين، در برخي شهرستان‌ها پس از گزارش موارد ابتلاي معلمان و دانش‌آموزان به كرونا، مسئولان يادگيري و پرورش ارتباط آن با بازگشايي مدارس را منكر شدند.

جلسه ستاد مركزي اربعين حسيني صبح شنبه ۲۹ شهريور در وزارت كشور برگزار شد. حسين ذوالفقاري، رئيس ستاد اربعين، در پايان اين جلسه با اشاره به تداوم شيوع ويروس كرونا، تأكيد كرد كه در وضعيت هشدار كرونا در ايران و جهان، موكب‌داران و مردم به شايعات و فراخوان‌هاي اربعين توجه نكرده و به سمت مرزهاي عراق حركت نكنند. موضع رسمي عراق، عدم پذيرش زائر از خارج از اين كشور است.

با افزايش‌يافتن آمار ابتلا، مرگ‌ومير، افزايش مسافرت و تجمع‌ها و همچنين بازگشايي مدارس، اكنون ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني هم درحال تكميل است و در برخي بيمارستان‌ها امكان پذيرش بيمار غيركرونايي وجود ندارد. پيام طبرسي، معاون يادگيريي بيمارستان مسيح دانشوري اعلام كرده كه كادر درمان بيمارستان مسيح دانشوري به دليل پر بودن تمام بخش‌هاي بيمارستان از بيماران كرونايي، با كاهش وقت استراحت مواجه شده است. طبرسي از اضافه‌شدن دو تا سه بخش ديگر به بيمارستان مسيح دانشوري براي بستري اين بيماران خبر داد و باتوجه‌به وضعيت موجود، پر شدن اين بخش‌ها را نيز بسيار زود پيش‌بيني كرد. مدير درمان دانشگاه علوم‌ پزشكي اصفهان نيز با بيان اينكه به‌‌زودي ظرفيت بيمارستان الزهراي اصفهان تكميل مي‌شود، از فراهم كردن ظرفيت‌هاي جديدي براي بيماران كرونايي در بيمارستان‌ها خبر داد. وي همچنين تصريح كرد كه خميني شهر در صدر بروز بيماري در استان قرار گرفته و ظرفيت‌هاي خدمات غيركرونايي را از دست داده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات