اختصاص جريمه نقدي براي استفاده‌ نكردن از ماسك تبديل به شيوه كلاهبرداري شده است

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي، براي جلوگيري از سوء استفاده از قانون درانديشه متخصصينگرفتن جريمه براي ماسك ‌نزدن، نسبت به كلاهبرداري در اين زمينه هشدار داد.
تبليغات

سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي، اعلام كرد كه دريافت نقدي جريمه‌ي ماسك از مردم، مورد تأييد وزارت بهداشت نيست. به گفته‌ي لاري، هيچ فردي به‌عنوان مامور وزارت بهداشت يا دستگاه‌هاي ديگر، نسبت به اخذ جريمه‌ي ماسك به‌صورت نقدي يا با استفاده از كارتخوان، به مردم مراجعه نمي‌كند و افرادي كه اين اقدام را انجام بدهند، كلاهبردار هستند. طبق دستور رئيس جمهور در روز شنبه ۱۹ مهرماه، ميزان جريمه‌ي نقدي در صورت رعايت ‌نكردن دستورالعمل‌هاي بهداشتي از ۵۰ هزار تا يك ميليون تومان تعيين شد.

سيما سادات لاري در همين راستا و درباره‌ي سودجويي افرادي با كاور وزارت بهداشت و اخذ جريمه‌ي ماسك از مردم، اضافه كرد كه قرار نيست جريمه‌ي استفاده نكردن از ماسك به‌صورت نقدي يا با كارتخوان از افراد اخذ شود. به گفته‌ي لاري، وظيفه‌ي نظارت و تذكر به افرادي كه ماسك نمي‌زنند و پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌كنند، بر عهده‌ي نيروهاي انتظامي و بسيج است.

سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي، اعلام كرد كه جريمه‌ي افرادي كه ماسك نمي‌زنند، به اين صورت خواهد بود كه آن فرد به حساب اعلام‌شده‌ي وزارت بهداشت به ستاد ملي مقابله با كرونا بدهكار مي‌شود. درنتيجه هيچ برخورد فيزيكي با افراد از جمله اخذ وجه نقد به هيچ عنوان انجام نمي‌شود. لاري افزود كه در اين شرايط، تنها كد ملي افراد اخذ و اخطار براي آن‌ها ازطريق موبايل موبايل ارسال مي‌شود.

به گفته‌ي سيما سادات لاري، درانديشه متخصصين گرفتن جريمه‌ها عمدتا به اين دليل است كه بسياري از افرادي كه ماسك مي‌زنند تقاضا دارند قانون از آن‌ها در برابر افرادي كه به مسائل بهداشتي و استفاده از ماسك بي توجه هستند، حمايت كند.

به گفته‌ي معاون بهداشت وزارت بهداشت، عليرضا رئيسي، پليس و بازرسان براي اعمال مقررات ماسك، از دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي براي چهره‌نگاري استفاده مي‌كنند. رئيسي اضافه كرد كه از اين سيستم، براي شناسايي افراد بي‌حجاب نيز استفاده مي‌شود. به گفته‌ي معاون بهداشت وزارت بهداشت، كد مليِ افراد و محل زندگي آن‌ها با شناسايي چهره‌، دردسترس است و به همين ترتيب، براي افراد پيامي مبني بر جريمه شدن آن‌ها به دليل استفاده نكردن از ماسك ارسال خواهد شد.

بر همين اساس، شماره حساب وزارت بهداشت براي واريز جرايم ماسك نزدن در اماكن عمومي و رعايت نكردن دستورالعمل‌هاي بهداشتي اعلام شد. به گفته‌ي كيانوش جهانپور، تمام وجوه حاصل از اين جرايم، در مسير مديريت پيشگيري و مقابله با اين بيماري در كشور هزينه خواهد شد. شماره حساب شبا IR320100004101033138160099 نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، به ‌نام پرداخت ساير منابع وزارت بهداشت، درمان و يادگيري پزشكي، به اين امر اختصاص يافته است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات