وزارت بهداشت: تاكنون ۱۶۱هزار دوز واكسن كرونا در كشور تزريق شده است

سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سخنگوي سازمان غذا و دارو از توزيع ۶۹۵ هزار دوز واكسن كرونا در كشور و تزريق ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز از آن‌ها تا ۶ فروردين در كشور خبر داد.
تبليغات

سخنگوي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت و درمان از توزيع بيش از ۶۹۵ هزار دوز واكسن كرونا از مجموع واكسن هاي وارداتي داراي مجوز مصرف اضطراري در شبكه بهداشتي كشور از ۲۱ بهمن ماه تا پايان هفته نخست فروردين خبر داد. به گزارش وبدا، كيانوش جهانپور اضافه كرد:

تا روز جمعه، افزون بر ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واكسن تلقيح شده كه مطابق برنامه واكسيناسيون، عمده دريافت‌كنندگان اين واكسن‌ها كاركنان خط مقدم درمان بوده‌اند. واكسيناسيون پاكبانان داراي بيماري زمينه‌اي و مرتبط با فرايند جمع‌آوري و دفع زباله‌هاي عفوني نيز آغاز شده و به‌تدريج انجام خواهد شد كه كمتر از ۵ درصد واكسن‌هاي اين مرحله به اين گروه اختصاص يافته است.  

واكسيناسيون كرونا در ايران، از ۲۱ بهمن‌ماه با واكسن روسي آغاز شد. گفته شده بود دو ميليون دوز از اين واكسن قرار است به‌تدريج وارد كشور شود و واكسيناسيون به‌صورت تصاعدي به روزانه بالاي ۱۰ هزار دوز افزايش يابد. به‌علاوه، واكسيناسيون با واكسن چيني سينوفارم و واكسن كوواكسين هندي هم از اسفندماه آغاز شد. معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام كرده بود تا پايان سال ۹۹، يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در گروه آسيب‌پذير فاز يك واكسينه خواهند شد.

وزير بهداشت هم در همان زمان خبر داده بود كه به‌جز واكسن «اسپوتنيك وي» از شركت گامالياي روسيه، چهار واكسن معتبر ديگر شامل واكسن آسترازنكا از سوئد، واكسن سينوفارم چين و دو واكسن ديگر در قالب كواكس و قراردادهاي ديگر در راه ايران هستند. حال آنكه روند واكسيناسيون در كشور با تأخير همراه شد و تا هفته اول فروردين ۱۴۰۰، تنها ۱۶۱ هزار دوز واكسن وارداتي تزريق شده است.

كيانوش جهانپور درمورد دلايل تأخير در انجام واكسيناسيون توضيح داد:

همچنان تا تكميل واكسيناسيون فاز يك فاصله داريم و به‌رغم اشكالات ناشي از كندي توليد، كمبود مواد اوليه و جانبي توليد در سطح جهاني و عدم تناسب عرضه و تقاضاي واكسن و ممانعت و محدوديت برخي كشورهاي توليدكننده بر صادرات واكسن و تبعا تأخير در ورود و ملاحظات متخصص كه برنامه واكسيناسيون ملي را صرفا محدود به واكسن هاي خاص و مورد تأييد مراجع نظارتي ملي مي‌‌كند، سرعت واكسيناسيون در بهار جاري متناسب با روند تأمين واكسن، گام به گام سرعت بيشتري خواهد يافت. 

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، سخنگوي سازمان غذا و دارو گفت براي خريد بيش از ۴۲ ميليون دوز واكسن اقدام شده كه تاكنون ۲۱ ميليون دوز آن قطعي شده و تأمين‌كنندگان خارجي وعده داده بودند كه تا پايان سال گذشته، دو ميليون و ۸۰۰ هزار دوز تحويل داده شود كه اين امر محقق نشد. درواقع، از حداقل يك ميليون دوز واكسن اسپوتنيك وي تا پايان سال ۹۹، تنها ۴۲۰ هزار دور تحويل ايران شد؛ همچنين از ۵۰۰ هزار دوز وعده‌داده‌شده براي واكسن كوواكسين هند، ۳۷۵هزار دوز  تا پايان اسفند ماه وعده داده شد كه با ممانعت دادستاني هند مواجه شد.

به‌علاوه، محموله اول واكسن آسترازنكا ازطريق كواكس نيز كه شامل يك ميليون و ۳۰۰ هزار دوز مي‌شد، با تأخير در توليد و عرضه مواجه شد. جهانپور تصريح كرد:

جهانپور: برنامه‌ريزي واكسيناسيون حداقل يك ميليون و ۳۰۰ هزار ايراني تا پايان سال ۹۹ به‌دليل خلف وعده در تحويل واكسن‌ها محقق نشد

عواملي همچون كندي توليد و كمبود جهاني برخي مواد اوليه توليد واكسن، عملا به تأخير و خلف وعده در تحويل واكسن منجر شده و واكسيناسيون كرونا در اغلب كشورها آن‌گونه كه پيش‌بيني شده بود، پيش نرفته است.

به‌گفته‌ي جهانپور، اين عوامل به تأخير و خلف وعده در تحويل واكسن منجر شده است و درنتيجه، برنامه‌ريزي واكسيناسيون حداقل يك ميليون و ۳۰۰ هزار ايراني تا پايان سال ۹۹ كه با لحاظ بسياري از محدوديت‌ها پيش‌بيني شده بود، عملا محقق نشد.

مسئولان بهداشتي و درماني در كشورمان مي‌گويند واكسيناسيون با نمونه‌هاي داخلي از اواخر بهار و طي تابستان و پاييز آغاز مي‌شود و با توليد واكسن‌هاي توليد مشترك با ديگر كشورها همچون كوبا و روسيه نيز، روند واكسيناسيون به‌تدريج به‌صورت جهشي افزايش خواهد يافت. پيش از اين سخن‌گوي وزات بهداشت گفته بود واكسن خريداري‌شده از صندوق كواكس تنها ۱۰ درصد جمعيت كشور و واكسن‌هاي واردشده از طرق ديگر ۱۰ درصد ديگر جمعيت را پوشش مي‌دهند؛ درنتيجه براي ساير جمعيت كشور واكسن ايراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات