يادگيري مديريت شبكه هاي اجتماعي براي كسب‌وكارها

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مديريت شبكه‌هاي اجتماعي و محتواي رسانه‌اي آن‌ها امروزي براي كسب‌وكارها به امري حياتي تبديل شده و برخي اوقات نيازمند استخدام نيروهاي متخصص است.
تبليغات

بازاريابي ديجيتال شامل بخش‌هاي متنوع و پويايي است كه در همكاري با يكديگر باعث افزايش علاقه‌ي مخاطب به برند، توليد ليد براي جذب مخاطب بيشتر و در نهايت افزايش فروش كسب‌وكار خواهند شد. در اين ميان وظيفه‌ي اصلي مديران بازاريابي در شركت‌ها، درك روند و فرآيندهاي هر يك از اين اجزاء و چگونگي دريافت بهترين نتيجه از هر يك از آن‌ها است.

شبكه‌هاي اجتماعي يا به بيان بهتر رسانه‌هاي اجتماعي امروز به بخشي حياتي از بازاريابي ديجيتال تبديل شده‌اند. اين ابزارها مزاياي زيادي براي جذب مخاطب دارند و البته مانند تمام اجزاء ديگر اين تركيب، نياز به دقت و مديريت حرفه‌اي دارند. دليل اهميت اين شبكه‌ها در قدم اول، فعاليت بالاي مخاطبان بالقوه‌ي همه‌ي كسب‌وكارها در آن‌ها است. در نتيجه آن‌ها تمايل دارند تا محتواي منتشر شده توسط برندها را نيز مطالعه كنند و بيش از محتواي تبليغاتي به آن اهميت مي‌دهند.

دليل بعدي، به‌صرفه بودن اين نوع از بازاريابي ديجيتال است. كسب‌وكارها خصوصا انواع نوپاي آن‌ها هميشه قصد دارند تا با كمترين بودجه، بهترين بازدهي را از بازاريابي به دست بياورند و رسانه‌هاي اجتماعي، بهترين پاسخ به اين هدف هستند. علاوه بر آن توليد ليد و نرخ تبديل مخاطب به مشتري نيز در اين كانال‌ها بيش از ديگران (مانند وب‌سايت و رايانامه) است.

در ادامه‌ي اين مطلب اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به يادگيري جامع در مورد مديريت اين رسانه‌ها و معرفي تكنيك‌ها و ابزارهاي متخصصدي براي موفقيت هرچه بيشتر مي‌پردازيم.

مرجع متخصصين ايران social media

مديريت رسانه‌هاي اجتماعي

شما به‌عنوان يك متخصص يا مدير امروزي قطعا با شبكه‌هاي اجتماعي مختلف اعم از اينستاگرام و توييتر آشنايي داريد. اما آيا در مورد چگونگي استفاده از اين شبكه‌ها و خاصيت رسانه‌اي آن‌ها در رشد كسب‌وكار نيز اطلاعات داريد؟ آشنايي با مديريت اين رسانه‌ها و انتخاب هوشمندانه‌ي كانال‌ها براي بازاريابي شركت، قدمي مثبت در گسترش كسب‌وكار، افزايش مخاطبان و نرخ تبديل آن‌ها به مشتري است.

نوع محتوا و زمان‌بندي انتشار آن فاكتورهاي اصلي مديريت رسانه‌ها هستند

در تعريف ساده مديريت رسانه‌هاي اجتماعي فرايند مديريتي ارتباطات و انتشار محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي مانند توييتر، فيسبوك، اينستاگرام، لينكدين و غيره است. اين مديريت، فرآيندي فراتر از پست كردن محتوا در پروفايل شبكه‌هاي اجتماعي شركت است. اكرچه ارسال محتوا نقشي اساسي دارد، اما مديريت رسانه‌اي موارد ديگري همچون جذب مخاطب و افزايش دسترسي به برند و شناخته‌ شدن هرچه بيشتر آن را نيز شامل مي‌شود. در ارتباط با اين موارد، وظايف اصلي در مديريت رسانه‌هاي اجتماعي عبارت‌اند از:

انتخاب پلتفرم مناسب رسانه‌هاي اجتماعي

پيش از برنامه‌ريزي جامع براي مديريت رسانه‌هاي اجتماعي بايد بهترين شبكه‌ي اجتماعي براي فعاليت كسب‌وكار را انتخاب كنيد. در ادامه به معرفي كلي هريك از شبكه‌هاي اجتماعي، نوع محتواي آن‌ها و مزاياي هر يك براي كسب‌وكارها مي‌پردازيم:

فيسبوك: اين شبكه‌ي اجتماعي ماهانه بيش از ۲ ميليارد متخصص فعال دارد كه گستره‌ي عظيمي از انواع علاقه‌مندي‌ها را شامل مي‌شود. بعلاوه تنوع جنسيتي و سني در اين شبكه‌ي اجتماعي قوي است. با وجود محدوديت‌هاي اين شبكه‌ي اجتماعي در ايران و همچنين كاهش علاقه‌مندي به آن در سال‌هاي گذشته، فيسبوك هنوز منبعي مناسب براي كسب‌وكارهايي با جامعه‌ي هدف بزرگ و حتي جهاني است.

مرجع متخصصين ايران Facebook

اينستاگرام: اينستاگرام در سال‌هاي گذشته محبوبيت بالايي نزد متخصصان ايراني پيدا كرده است. علاوه بر اين آمار متخصصان اين شبكه‌ي اجتماعي تصوير محور در جهان نيز روز به روز در حال افزايش است. اين پلتفرم بهترين انتخاب براي كسب‌وكارهايي است كه محتواي بصري زيادي اعم از عكس و ويدئو توليد مي‌كنند. از لحاظ مخاطب نيز عمده‌ي متخصصان اين شبكه‌ي اجتماعي جوانان هستند و زنان بيش از مردان در آن فعاليت مي‌كنند. اينستاگرام براي كسب‌وكارهايي با محصولات در زمينه‌ي مد، سبك زندگي، هنر و صنايع مبتني بر هنر‌هاي بصري بهترين گزينه است.

توييتر براي انتشار اخبار و پيگيري ترندها مفيد است

توييتر: توييتر ماهانه بيش از ۳۰۰ ميليون متخصص فعال در سرتاسر جهان دارد و بيشتر به‌عنوان شبكه‌ي اجتماعي اخبار و ترندهاي جهاني شناخته مي‌شود. اين پلتفرم براي كسب‌وكارهايي كه علاقه‌مند به شركت در مباحثه‌هاي روز صنعت خود هستند مناسب است. علاوه بر آن مي‌توان از توييتر براي اشتراك اخبار و محتواي جديد مرتبط با كسب‌وكار با مخاطبان استفاده كرده و آن‌ها را به برند علاقه‌مند كرد.

لينكدين: شبكه‌ي اجتماعي اختصاصي كسب‌وكارها را مي‌‌توان بهترين انتخاب براي سازمان‌هايي با روش كاري B2B در انديشه متخصصين گرفت. شركت‌هايي كه قصد هدف‌گيري هر نوع از كسب‌وكارهاي ديگر را دارند مي‌توانند از اين سرويس استفاده كنند. با استفاده از لينكدين مي‌توانيد افراد را بر اساس نوع كسب‌وكارشان، صنعت يا عنوان شغلي پيدا كرده، محتوا به اشتراك بگذاريد و با آن‌ها ارتباط برقرار كنيد.

مرجع متخصصين ايران linkedin

يوتيوب: يوتيوب و مدل ايراني آن يعني آپارات بهترين مكان براي به اشتراك‌گذاري محتواي ويديويي بلند هستند. يوتيوب دومين موتور جستجوي بزرگ جهان است و مي‌توان با انتشار محتوا در آن، اميد زيادي به ديده شدن توسط مخاطبان مختلف و جذب علاقه‌مندي آن‌ها داشت. اين سرويس خدمات ميزباني نامحدود را براي ويديوهاي شما تأمين مي‌كند و در نتيجه مي‌توانيد حداكثر استفاده را از قدرت محتواي ويديويي داشته باشيد.

پينترست: اين شبكه‌ي اجتماعي نيز با تمركز روي محتواي تصويري و به اشتراك گذاشتن محتواي جذاب تأسيس شده است. محتواي اين شبكه در سال‌هاي فعاليت عموما روي مسائلي همچون ساخت مصنوعات خانگي، بازسازي و طراحي دكوراسيون، غذا، بدنسازي، مد و موارد مشابه متمركز بوده است. اگر كسب‌وكار شما خدمات و محصولاتي با محوريت نمايش بصري عرضه مي‌كند، پينترست انتخاب مناسبي خواهد بود.

تدوين استراتژي رسانه‌هاي اجتماعي

قدم اول تعيين استراتژي، تعيين شبكه‌ي مناسب براي كسب‌وكار است

تدوين استراتژي براي حضور در شبكه‌هاي اجتماعي، بخش مهمي در حصول اطمينان از كارايي كمپين‌هاي تبليغاتي و بازاريابي در اين شبكه‌ها است. پس از انتخاب كانال فعاليت كمسب‌وكار، بايد برنامه‌ريزي و زمان‌بندي براي انتشار محتوا و همچنين تعيين نوع محتواي مخصوص كسب‌وكار خود را انجام دهيد. قدم اول در اين مرحله شناخت مخاطبان و محتواي مورد علاقه‌ي آن‌ها است. بايد محتوايي توسعه دهيد كه جذاب بوده و البته نيازها و چالش‌هاي آن‌ها را برطرف كند.

مرجع متخصصين ايران Social Media

در طراحي استراتژي مديريت شبكه‌هاي اجتماعي دو فاكتور اصلي جذب و پاسخ بايد به خوبي روشن شوند. فاكتور جذب انواع محتوا براي علاقه‌مند كردن بيشتر مخاطب را شامل مي‌شود و پاسخ، به‌معناي ارتباط شما با مخاطبان در اين شبكه‌ها خواهد بود. به‌عنوان مثال در استراتژي بايد اين سؤال‌ها را پاسخ داد: آيا در شبكه‌هاي اجتماعي به دنبال مخاطب گشته و خودتان مكالمه را با او شروع مي‌كنيد؟ در چه دوره‌هاي زماني به سؤال‌ها و مباحثه‌هاي مطرح شده در صفحه‌ي اختصاصي شركت پاسخ مي‌دهيد؟ آيا از جشنواره و مسابقه براي جذب مخاطب استفاده مي‌كنيد؟

برنامه‌ريزي زماني انتشار محتوا

يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي مديريت موفق شبكه‌هاي اجتماعي، ثبات و پايداري در حضور در آن‌ها است. اگر مي‌‌خواهيد علاقه‌مندي متخصصان و افزايش فالورهاي شما پايدار باشد، بايد ثبات در انتشار محتواي باكيفيت را اصل اساسي فعاليت خود بدانيد. براي رسيدن به اين هدف بايد يك برنامه‌ريزي جامع داشته باشيد تا زمان انتشار، نحوه‌ي ارسال، نوع محتوا و شبكه‌ي مورد انديشه متخصصين اجتماعي را با جزئيات كامل توضيح دهد.

ثبات در انتشار محتوا كليد اصلي موفقيت و جذب مخاطب دائمي است

براي رسيدن به اين برنامه‌ريزي مي‌توانيد يك تقويم كاري براي تيم محتواي خود در انديشه متخصصين بگيريد و براي نظارت بر كار آن‌ها نيز از همين ابزار استفاده كنيد. تقويم سردبيري بازاريابي محتوا را مي‌‌توان با ابزارهاي مختلف مانند تقويم گوگل طراحي كرد و بسته به نياز كسب‌وكار آن را شخصي‌سازي كرد. حتي مي‌توانيد لينك محتواي منتشر شده در هر شبكه را نيز در اين تقويم قرار دهيد تا نظارتي جامع بر كمپين‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي داشته باشيد.

مرجع متخصصين ايران social media

انتشار محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي

بخش اصلي مديريت رسانه‌هاي اجتماعي، توليد و انتشار محتواي مناسب در شبكه‌ي اجتماعي هدف است. اين بخش علاوه بر توليد محتواي متني به زيباسازي آن با تصوير و ويدئو نيز مي‌پردازد. در اين ميان برخي شركت‌ها علاوه بر انتشار محتواي اوريجينال خود، به بازنشر محتواي همكاران و شركاي تجاري نيز مي‌پردازند.

اين بخش از مديريت رسانه‌هاي اجتماعي نيازمند شناخت دقيق شما از شبكه‌ي اجتماعي هدف و همچنين مخاطبان است. شما بايد بهترين نوع محتوا براي شبكه‌ي اجتماعي خود را بشناسيد و علاوه بر آن محتوايي كه بيش از همه توسط مخاطبان هدف ديده شده و به اشتراك گذاشته مي‌شود را شناسايي كنيد.

پاسخ دادن به هواداران و فالورها

پاسخ دادن به هوادران و افرادي كه در صفحات شما در شبكه‌هاي اجتماعي انديشه متخصصين يادداشت مي‌كنند، بخش مهمي از موفقيت در اين رسانه‌ها است. وقتي فردي در يكي از كانال‌هاي شما انديشه متخصصيني يادداشت مي‌كند، يعني فرصتي جديد براي جذب مخاطب جديد و همچنين نشان دادن اهميت مخاطب در برندتان به دست آورده‌ايد.

پاسخ برندها اغلب به‌صورت عمومي منتشر مي‌شود

در نتيجه مطالعه مداوم كامنت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي يكي از برنامه‌هاي اصلي مديريت رسانه‌ها است. پيام‌هاي مستقيم نيز بايد به‌صورت منظم مطالعه شده و پاسخ داده شوند. حتما پيش از ارسال پاسخ آن را به‌خوبي مطالعه كرده و با سياست‌هاي كلي شركت مقايسه كنيد؛ چرا كه چنين پاسخ‌هايي اغلب به‌صورت عمومي منتشر شده و نماينده‌اي براي برند شما خواهند بود.

مرجع متخصصين ايران comment

جستجو و همكاري با ديگر متخصصان

همكاري و دوستي با متخصصان شبكه‌هاي اجتماعي، يك قدم فراتر از پاسخ دادن به كامنت‌هاي آن‌ها است. اين فرايند به معناي جستجو و پيدا كردن فرصت‌هاي جديد در ميان متخصصان و شروع مكالمه و ارتباط مستمر با آن‌ها است. به‌عنوان مثال ارتباط برقرار كردن با اينفلوئنسرهاي شبكه‌هاي اجتماعي قدمي بزرگ در جذب هرچه بيشتر مخاطب است. فراموش نكنيد اين افراد جامعه‌ي مخاطبان بزرگي داشته و مي‌توانند با انتشار محتواي شما، بخش زيادي از آن‌ها را به برند شما علاقه‌مند كنند.

كمپين‌هاي تبليغاتي رسانه‌هاي اجتماعي

يكي از بخش‌هاي مهم ديگر مديريت رسانه‌هاي اجتماعي،‌ اجراي كمپين‌هاي تبليغاتي هدف‌مند در شبكه‌ها است. انتشار محتواي اختصاصي و تلاش براي جذب مخاطب بيشتر قدمي مثبت در مديريت رسانه‌هاي اجتماعي است و اضافه كردن تبليغات و انتشار محتوا در شبكه‌هاي ديگر، مكمل آن خواهد بود. در اين ميان تبليغات هدف‌مند كه به كمك هوش مصنوعي اين شبكه‌ها منتشر مي‌شوند، توانايي دسترسي به مخاطب بالقوه را براي برند شما افزايش خواهند داد. شايد اين مخاطبان بالقوه هيچ‌گاه نامي از شركت شما نشنيده باشند اما نمايش يك تبليغ مرتبط با فعاليت‌ها و علاقه‌مندي‌هاي گذشته، آن‌ها را با برند شما آشنا خواهد كرد.

مرجع متخصصين ايران social media marketing

مديريت مسابقات و جشنواره‌ها

اجراي مسابقه و اهداي جوايز به مخاطبان شبكه‌هاي اجتماعي، علاوه بر افزايش علاقه‌مندي مخاطبان موجود، شانس جذب مخاطبان جديد را نيز افزايش مي‌دهد. براي اجراي اين برنامه‌ها نيز نياز به فعاليت آن‌چنان خاصي نخواهد بود و حتي مي‌توان با انتشار محتوايي ساده و درخواست از مخاطبان براي انديشه متخصصين دادن، فعاليت آن‌ها را افزايش داد. براي اجراي مسابقات حرفه‌اي‌تر و اهداي جوايز نيز مراحلي همچون مشخص كردن قوانين، انتخاب برنده، اجراي مراسم اهداي جايزه و انتشار محتواي آن را بايد در انديشه متخصصين داشته باشيد.

مسابقه و جشنواره، درگيري متخصصان را با برند بيشتر مي‌كند

نظارت و مطالعه عملكرد

مانند تمام اجزاء ديگر بازاريابي و خصوصا بازاريابي ديجيتال، رسانه‌هاي اجتماعي نيز نياز به نظارت و مطالعه عملكرد دارند. اين نظارت تنها راه براي اندازه‌گيري ميزان موفقيت كمپين‌ها، محتواي منتشر شده، مسابقات و ديگر فاكتورهاي شبكه‌هاي اجتماعي است. با اين نظارت مي‌توان نرخ بازگشت سرمايه در اين بخش را نيز مشخص كرده و نسبت به اصلاح يا تغيير موارد مورد نياز اقدام كرد.

برنامه روزنامه مديريت شبكه‌هاي اجتماعي

شايد با مطالعه‌ي توضيح مديريت رسانه‌هاي اجتماعي به اين نتيجه رسيده باشيد كه اين بخش از بازاريابي ديجيتال بسيار وقت‌گير بوده و شركت شما توانايي اجراي كامل آن را ندارد. سرويس Hootsuite يكي از مشهورترين ابزارهاي مديريت و هماهنگ‌سازي شبكه‌هاي اجتماعي است. اين شركت در وبلاگ خود برنامه‌اي ۱۸ دقيقه‌اي و روزانه را معرفي كرده كه مي‌تواند در شروع مديريت رسانه‌هاي اجتماعي براي شركت‌ها كارساز باشد.

مرجع متخصصين ايران زمان‌بندي

۸ دقيقه: مطالعه و مطالعه

گوش دادن در شبكه‌هاي اجتماعي به‌معناي مطالعه آن‌ها با هدف پيدا كردن مباحثه و گفتگوي مرتبط با برند شما است. اين فرايند در بهبود خدمات مشتري و همچنين دريافت بازخورد از آن‌ها كمك مي‌كند. بعلاوه اطلاعات خوبي در مورد رقبا در اختيارتان مي‌گذارد و همچنين، ليدهاي جديدي براي توليد محتوا نشان مي‌دهد. اين بخش يكي از وظايف اصلي و حياتي روزمره‌ي شما خواهد بود.

مطالعه‌ي شبكه‌ها شامل جستجوي مباحثه پيرامون برند نيز مي‌شود

براي مطالعه‌ي بهتر اخبار و اصطلاحا گوش دادن به مخاطبان مي‌توانيد به جستجوي كلمات كليدي مرتبط، هشتگ‌ها، منشن‌ها و پيام‌هاي ارسالي توسط مخاطبان بپردازيد. در اين زمينه هر روز بايد نكات زير را جستجو و يادداشت كنيد:

اشاره (منشن) به برند يا محصولات شما. بين هشتگ‌ها و كلمات كليدي مرتبط با صنعت و محصول خودتان جستجو كرده و مباحثه‌هاي پيرامون آن را دنبال كنيد. به تمامي اشاره‌هايي كه به محصولات و برندتان مي‌شود پاسخ دهيد. مي‌توانيد از پاسخ‌هاي آماده و ابزارهاي اتوماسيون در اين زمينه استفاده كنيد اما پيشنهاد بهتر، ارتباط مستقيم و انساني است.

تمايل به خريد. در شبكه‌هاي اجتماعي به دنبال پست‌ها و مباحثي باشيد كه با هدف خدمات و محصولات شما در جريان هستند. اين مباحثه‌ها نشان‌دهنده‌ي مخاطبان بالقوه بوده و مي‌توانند بهترين منبع براي كشف مشتريان جديد باشند. براي پيدا كردن اين مباحثه‌ها بايد دامنه‌ي جستجوي خود را افزايش داده و به كلمات كليدي برند خود اكتفا نكنيد. مثلا اگر يك برند فروش بليط هواپيما هستيد، علاوه بر نام خود بايد كلمات كلي مثل «بليط لحظه آخري» يا «بليط ارزان» را نيز جستجو كنيد.

اخبار صنعت. هشتگ‌هاي پرطرفدار در صنعت خودتان را دنبال كنيد. براي اين منظور بايد ابتدا كلمات و افراد مهم در اين بخش را پيدا كرده و حتي يك فيد RSS براي دنبال كردن روزانه‌ي آن‌ها ايجاد كنيد.

مرجع متخصصين ايران social media marketing

۵ دقيقه: برقراري ارتباط

ارتباط داشتن با مخاطبان، فاكتوري حياتي در موفقيت برند در شبكه‌هاي اجتماعي هست. حدود ۹۰ درصد مخاطبان به دنبال ارتباط سازنده با برندها و مديرانشان هستند اما كمتر از ۵۰ درصد آن‌ها، شركت‌ها را در اين امر موفق مي‌دانند. در نتيجه هنوز اشكالات زيادي در اين بخش وجود دارد.

اگر قدم اول يعني گوش دادن و مشاهده‌ي شبكه‌هاي اجتماعي را به‌خوبي انجام داده باشيد، يافتن مخاطبان برند برايتان آسان خواهد بود. پس از آن مي‌توانيد مخابان هدف، اينفلوئنسرها و محتواي مرتبط براي درگير شدن را پيدا كرده و موارد زير را پياده‌سازي كنيد:

پاسخ دادن

لايك كردن و ارسال كامنت در محتواي مرتبط

دنبال كردن مخاطبان مفيد مانند اينلفوئنسرها و اشخاص اصلي صنعت

پست كردن دوباره‌ي محتواي متخصصان

مرجع متخصصين ايران analyze

۲ دقيقه: آناليز

براي برنامه‌ريزي يك روند منظم در انتشار محتوا، بايد محتوايي كه بيشترين بازده را در شبكه‌هاي اجتماعي دارد شناسايي كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد از ابزارهاي آناليز محتواي شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد كه در بخش بعد به آن‌ها مي‌پردازيم. آناليز محتواي شبكه‌هاي اجتماعي نيز حساسيت‌هاي خاص خود را داشته و فاكتورهاي متعددي بايد در انديشه متخصصين گرفته شوند. اين فاكتورها را مي‌توان در چهار بخش دسته‌بندي كرد:

آگاهي: اين فاكتورها نشان‌دهنده‌ي تعداد مخاطبان كنوني و مخاطبان بالقوه‌ي برند شما هستند.

همكاري: نشان‌دهنده‌ي چگونگي ارتباط و درگير شدن متخصص با محتواي برند شما هستند.

تبديل: اين فاكتورها نسبت مؤثر بودن محتوا در تبديل مخاطب به مشتري را نشان مي‌دهند.

پايگاه مشتريان: وضعيت كنوني برند شما در ديد مشتريان كنوني را مشخص مي‌كنند.

۳ دقيقه: زمان‌بندي

اگر زمان كافي براي مطالعه هرروزه‌ي محتواي شبكه‌هاي اجتماعي نداريد، ابزارهاي مديريت و زمان‌بندي اتوماتيك در اين زمينه كارساز خواهند بود. اين ابزارها مشاهده‌ي محتواي مرتبط در چند كانال را ممكن مي‌سازند و صرفه‌جويي زيادي در زمان شما خواهند داشت. براي زمان‌بندي و برنامه‌ريزي انتشار محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف، راهكارهاي زير پيشنهاد مي‌شود:

فيسبوك: انتشار محتواي بلند و استفاده از پيام‌هاي تصويري جذاب. ارسال يك يا دو پست در روز در اين شبكه كافي است.

توييتر: زمان‌بندي توييت‌ها و ايجاد فاصله‌ي زماني مناسب براي پيشگيري از اسپم شناخته شدن پروفايل در اين شبكه پيشنهاد مي‌شود. توييت‌ها را در فرمت‌هاي مختلف از متن، عكس، ويدئو و ارسال لينك انحام دهيد و بازدهي هر كدام را مطالعه كنيد. اگر از محتواي منابع ديگر استفاده مي‌كنيد حتما از هشتگ و علامت منشن @ استفاده كنيد.

مرجع متخصصين ايران توييتر / twitter

لينكدين: محتواي جدي‌تر را در اين شبكه منتشر كنيد تا مخاطبان حرفه‌اي را هدف بگيريد. از پلتفرم انتشار مقاله‌ي خود اين سرويس نيز براي انتشار هم انديشي ها و مقاله‌هاي مديرانتان استفاده كنيد.

اينستاگرام: محتواي بصري در مورد محصول يا خدمات جديد را به‌صورت منظم و پيش از عرضه منتشر كنيد. از تمامي فرمت‌ها اعم از عكس، فيلم، استوري و ويديوي زنده استفاده كنيد. تصاوير پشت صحنه از فعاليت تيم كاري نيز در اين بخش مفيد خواهد بود.

ابزارهاي مديريت شبكه‌هاي اجتماعي

ابزارهاي اتوماسيون بايد با بيشترين دقت ممكن استفاده شوند

مديران بازاريابي شركت‌ها و موسسان استارتاپ‌ها مي‌توانند از برخي ابزارها براي سرعت بخشيدن و تسهيل مديريت شبكه‌هاي اجتماعي خود استفاده كنند. البته اغلب متخصص كارشناسان بازاريابي ديجيتال معتقدند استفاده از ابزارهاي اتوماسيون براي ارسال پست‌ها روند مناسبي نيست اما مي‌توان با كمي شخصي‌سازي،‌ از اين ابزارها نيز استفاده‌ي بهينه برد. بعلاوه بسياري از ابزارها به منظور آناليز، مشاهده و اعلان وضعيت شركت در شبكه‌هاي اجتماعي طراحي شده‌اند كه استفاده از آن‌ها فوايد زيادي براي شركت‌ها خواهد داشت. در ادامه به معرفي تعدادي از مشهورترين ابزارهاي اين حوزه در جهان مي‌پردازيم كه قطعا نمونه‌هاي داخلي آن‌ها نيز با كمي جستجو و مطالعه قابل دسترسي هستند.

HootSuite

سرويس هوت‌سوت يكي از قديمي‌ترين و معتبرترين پلتفرم‌هاي مديريت شبكه‌هاي اجتماعي را عرضه مي‌كند. اين سرويس خدماتي همچون مديريت چندين شبكه‌ي اجتماعي، نظارت بر فعاليت متخصصان و مخاطبان در كانال‌هاي مختلف و ارسال محتوا به‌صورت هماهنگ يا مجزا را به متخصصان عرضه مي‌كند. علاوه بر آن سرويس يادگيريي هوت‌سوت انواع تكنيك‌ها را براي مديريت و آناليز هرچه بهتر كانال‌ها در اختيار اعضا قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران hootsuite

Hubspot

اين سرويس يكي از قوي‌ترين ابزارها براي آناليز كمپين‌ها و مطالعه دقيق پست‌ها را در اختيار شركت‌ها قرار مي‌دهد. با استفاده از خدمات هاب‌اسپات مي‌توانيد علاوه بر تشخيص شبكه‌ي اجتماعي مناسب با بيشترين نرخ جذب مخاطب، پست‌هاي پرطرفدار را نيز به‌راحتي پيدا كرده و روي آن‌ها سرمايه‌گذاري كنيد.

MeetEdgar

اين ابزار براي انتشار مجدد پست‌هاي محبوب و پرطرفدار استفاده مي‌شود. انتاشر مجدد اين نوع از محتوا كه با اصطلاح Evergreen شناخته مي‌شود، ترافيك بيشتري را به سمت كانال‌هاي شما جذب مي‌كند.

TweetDeck

ابزار توييت‌دك يكي از قديمي‌ترين ابزارهاي مديريت حساب توييتر است. با استفاده از اين وب‌سايت مطالعه‌ي فيد توييتر نيز راحت‌تر خواهد بود. رايگان بودن خدمات توييت‌دك و هماهنگي آن با تغييرات توييتر اين ابزار را به انتخاب جذاب براي متخصصان تبديل كرده است.

IFTTT

يكي از قوي‌ترين و معتبرترين ابزارهاي اتوماسيون در دنياي وب، وب‌سايت IFTTT است. خدمات اين وب‌سايت قابليت اتصال بسياري از سرويس‌ها و اپليكيشن‌ها را به يكديگر دارد و به‌عنوان مثال مي‌تواند پس از انتشار يك پست در وبلاگ شركت شما، خلاصه‌ي آن را در تمام شبكه‌هاي اجتماعي ارسال كند. علاوه بر اين مي‌توان با استفاده از خدمات اين سرويس و اتصال آن به هشتگ يا اكانت مناسب، از مباحثه‌هاي پيرامون برند به سرعت آگاه شد.

مرجع متخصصين ايران IFTTT براي اندرويد

Buffer

سرويس بافر نيز يكي از ابزارهاي اتوماسيون بوده كه به‌طور اختصاصي براي شبكه‌هاي اجتماعي طراح شده است. در اين سرويس علاوه بر زمان‌بندي و انتشار اتوماتيم پست‌ها، مي‌توان محتواي مورد انديشه متخصصين در هر شبكه را شخصي‌سازي كرده و از بومي شدن آن براي شبكه‌ي مورد انديشه متخصصين اطمينان حاصل كرد. بافر علاوه بر اتوماسيون، ابزارهاي آناليز را نيز در اختيار كسب‌وكارها قرار مي‌دهد.

Sprout Social

اين سرويس براي آناليز و مشاهده‌ي رفتار مشتريان و همچنين پروفايل‌هاي شركت در شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌شود. با استفاده از خدمات اسپروت مي‌توان ارسال پست‌ها را نيز اتوماتيك كرده و گزارش‌هاي بازخوردها را نيز براي تدوين بهتر استراتژي‌هاي آينده دريافت كرد.

Google Analytics

ابزار آناليز گوگل علاوه بر مطالعه ترافيك وب‌سايت‌ها قابليت اتصال به پروفايل‌ شبكه‌هاي اجتماعي را نيز دارد.با استفاده از اين ابزار مي‌توان روند موفقيت و تاثيرگذاري پست‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي را تحليل كرده و استراتژي‌هاي آتي را روي كانال‌هاي پربازده طراحي كرد.

مرجع متخصصين ايران Google Analytics / گوگل آناليتكس

SocialFlow

الگوريتم سوشال‌فلو رفتار متخصصان را تحليل كرده و هر پستي را با توجه به داده‌هاي زنده بهينه مي‌كند. اين الگوريتم بهترين زمان براي انتشار پست در شبكه‌هاي اجتماعي را مشخص مي‌كند تا حداكثر توجه مخاطبان هدف به محتوا جلب شود.

Iconosquare

اين سرويس به‌طور اختصاصي براي مديريت محتواي اينستاگرام طراحي شده است. آناليز دقيق اين سرويس و ويژگي‌هاي جديدي كه به‌صورت منظم به آن اضافه مي‌شوند، آيكن‌اسكوئر را به يكي از انتخاب‌هاي اصلي متخصصان اينستاگرام تبديل كرده است. برخي از اين ويژگي‌ها آناليز محتواي اكانت‌هاي مختلف و همچنين اتوماسيون ارسال پست در اينستاگرام را شامل مي‌شوند.

Sprinklr

اسپرينكلر يكي از ابزارهاي جامع مديريت شبكه‌هاي اجتماعي است. اين سرويس خدمات مديريت جامع، اتوماسيون و آناليز تمامي شبكه‌هاي اجتماعي شما و همچنين كمپين‌هاي تبليغاتي اجرا شده در هر كدام را انجام مي‌دهد.

KnowEm

اين ابزار امكان كنترل مباحثه‌ها و گفتگوها پيرامون برند شما را در بيش از ۵۰۰ وب‌سايت و شبكه‌ي اجتماعي انجام مي‌دهد. با استفاده از گزارش‌هاي اين سرويس مي‌توانيد اعتبار برند خود در شبكه‌هاي اجتماعي را مطالعه و پاسخ‌هاي لازم را براي بهبود آن در انديشه متخصصين بگيريد.

مرجع متخصصين ايران social media

در پايان باز هم بايد به اين نكته اشاره كرد كه استفاده از ابزارهاي اتوماسيون شبكه‌هاي اجتماعي تنها با مديريت دقيق و شخصي‌سازي محتوا براي هر شبكه پيشنهاد مي‌شود. قطعا شكل محتوايي كه شما در فيسبوك و اينستاگرام منتشر مي‌كنيد با توييتر متفاوت خواهد بود. حتي اگر همه‌‌ي آن‌ها يك محتوا را منتشر كنند، بايد طراحي‌هاي مختلفي براي هر شبكه در انديشه متخصصين گرفت.

نكته‌ي مهم ديگر مطالعه امنيت اين ابزارها است. بسياري از ابزارها براي دسترسي بهتر به محتوا و مديريت آن نياز به نام متخصصي و رمز عبور اكانت شما در شبكه‌ي اجتماعي دارند. نكته‌ي مهم اينكه در استفاده از اين ابزارها زياده‌روي نكنيد و پيش از اهداي دسترسي به هر كدام، قوانين حريم خصوصي، سطح دسترسي و نحوه‌ي تعامل آن‌ها را با دقت مطالعه كنيد. بهترين راهكار در اين زمينه استفاده از تنها يك ابزار است كه اعتبار و قدمت مناسبي نيز داشته باشد.

استفاده از ابزارهاي جمع‌آوري لايك و فالور نيز به هيچ وجه براي برندها پيشنهاد نمي‌شود. دليل اول اينكه شبكه‌هاي اجتماعي در حال هوشمندتر شدن و حذف حساب‌هاي تقلبي هستند. در نتيجه با حذف فالورها و لايك‌هاي تقلبي اعتبار شما زير سؤال خواهد رفت. از طرفي متخصصان نيز باهوش هستند و وقتي حساب متخصصي شما با چندين هزار فالور تنها چند كامنت مرتبط داشته باشد، متوجه استراتژي سياه شبكه‌هاي اجتماعي شما خواهند شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات