درسالهاي گذشته، افزايش رقابت و فضاي شلوغ شبكههاي اجتماعي همچنين موج الگوريتمي شدن اين شبكهها، باعث شدهاست كه تمام كسبوكارها از رسانههاي اجتماعي براي بازاريابي فعاليتهايشان استفاده كنند. تحقيقي كه در مورد كسبوكار و شبكههاي اجتماعي در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان ميداد ۸۱ درصد كسبوكارهاي كوچك و متوسط از شبكههاي اجتماعي براي بازاريابي استفاده ميكنند. ممكن است در حال حاضر اين ميزان بسيار بيشتر باشد. همچنين يافتهها نشان ميدهد كه استفاده شبكههاي اجتماعي در افراد از ۷ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۵ رسيده كه نشان دهندهي اين حقيقت است كه رقابت در شبكههاي اجتماعي به بالاترين ميزان رسيده است.
اگر شما در سال ۲۰۱۱ در اينستاگرام يا پينترست حساب متخصصي داشتيد، ممكن بود جزو افراد نادري بوديد كه از اين شبكهها استفاده ميكنند؛ يا اگر شركت شما در سال در ۲۰۱۳ از فيسبوك براي تبليغات اينترنتي خود استفاده مي كرد، از خيلي از شركتهاي ديگر جلو بود. امروزه تبليغات در فيسبوك، چارچوبي استاندارد براي برندها است و سازمانها، شبكهسازي در شبكههاي اجتماعي را بسيار جدي گرفتهاند.در حال حاضر به دليل افزايش رقابت، خلاقيت، استراتژيسازي و ايدهپروري مناسب، بازاريابي در شبكههاي اجتماعي بيشتر مورد مطالعه قرار ميگيرد.
فيسبوك در سال ۲۰۱۰ تلاش كرد تا راهكارهايي را براي نظم دادن به بازاريابي شبكههاي اجتماعي ايجاد كند. اين راهكار يك لينك اخبار (news feed) آپديت شده بود و محتوايي كه عموما توسط يك متخصص ديده يا جستجو ميشود را بدون در انديشه متخصصين گرفتن ترتيب زمان انتشار آن، پخش ميكرد. با اين كار فيسبوك اطمينان ميداد كه اثربخشترين كيفيت محتوا را به متخصصان نشان ميدهد. از آن زمان به بعد، اكثر شبكههاي اجتماعي از همين مدل براي بازاريابي محتوا استفاده كردند. اينستاگرام، مديوم (Medium)، توييتر (twitter) و لينكدين (LinkedIn) شبكههاي اجتماعي هستند كه از همين مدل استفاده كردهاند. در نتيجه، دسترسي طبيعي متخصصان به اين شبكهها كه از طريق موتورهاي جستجو صورت مي گيرد، كاهش يافت. مطالعههايي در اين خصوص انجام شده كه نشان ميدهد دسترسي طبيعي فيسبوك در بازه زماني ژانويه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۶، ۵۲ درصد كاهش داشته است. در ساير شبكههاي اجتماعي نيز چنين اتفافي افتاده است.
با تغيير رويكرد ذهني نسبت به شبكههاي اجتماعي و استراتژي هاي مشخص، شما ميتوانيد از اين رسانهي جديد استفاده كنيد ولي بايد روي آن سرمايهگذاري كنيد كه بتوانيد از آن بهره ببريد. در اينجا قصد داريم راههايي را براي استفاده از شبكههاي اجتماعي در كسبوكار به شما نشان دهيم:
از نسخههاي پولي شبكههاي اجتماعي استفاده كنيد
واقعيت اين است كه مخاطبان شما، محتواي باكيفيتي را كه عرضه ميكنيد دوست دارند و وقتشان را براي آن ميگذارند، ولي بايد بدانيد كه راحتترين كار براي كاهش نرخ دسترسي طبيعي به شبكههاي اجتماعي و افزايش بازديد از طريق لينك اخبار اين است كه در شبكههاي اجتماعي از سرويسهاي پولي استفاده كنيد. بعضي از اين سرويسها شامل سرويسهاي تبليغات تقويت شده فيسبوك و توييتر هستند.
هاب اسپات (Hobspot) كه شركتي در آمريكا است و راهكارهاي جامع بازاريابي و فروش را بر روي نرمافزارهايش ارائه ميدهد، متوجه شد كه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ ، شركتها بودجهي تبليغاتي براي شبكههاي اجتماعي خود را از ۱۷.۷ ميليارد دلار به ۲۳.۶ ميليارد دلار تغيير دادهاند. از آنجا كه پلتفرمهاي شبكههاي اجتماعي تمام تلاش خود را براي گرفتن توجه مخاطبان به كار مي برند، استفاده از سرويسهاي پولي كه شبكههاي اجتماعي عرضه ميكنند، راه حياتي براي رشد محتواي عرضه شده است. متاسفانه افراد به منفعتي كه از استفاده از شبكههاي پولي ميبرند نگاه نميكنند و حاضر نيستند چنين سرمايهگذاري داشته باشند كه در نهايت باعث عقب ماندن آنها از رقابت ميشود.
روي يادگيري خودتان كار كنيد
براي اينكه در يك صنعت، مخصوصا رسانه اجتماعي بهروز باشيد بايد از متخصص كارشناسان اين حوزه بخواهيد كه به شما يادگيري دهند. مهم نيست كه كسبوكار شما چقدر بزرگ يا كوچك است. ميتوانيد هر سه ماه يك بار در دورههاي يادگيريي الكترونيك و يا كلاسهاي حضوري شركت كنيد و از اطلاعات آنها استفاده كنيد و آن را به متخصصان خود نيز انتقال دهيد.
بر روي سرويسهاي طرف سوم (Third Party) سرمايهگذاري كنيد
بايد از ابزارهاي تحليلي يا سرويسهاي مشاورهاي كه متخصص در اين زمينه هستند استفاده كنيد. مطمئن باشيد كه شركت شما از بابت اين سرمايهگذاري، سود خوبي كسب خواهد كرد. براي اينكه براي خودتان زمان بخريد، بايد نزد مشاوران برويد كه اين مشاور ميتواند يك شخص يا يك نرمافزار باشد. به ياد داشته باشيد كه اكثر چيزهايي كه در زندگي به دست آوردهايد، چيزهايي است كه بهاي آن را پرداختهايد.
تنها روي چند شبكه، بصورت عميق كار كنيد
در حال حاضر و با توجه به ارتقاء الگوريتم شبكههاي اجتماعي، كيفيت محتوا و درگير كردن مخاطب با آن، در ديده شدن شما بسيار مهم است. الگوريتم فيسبوك، صفحههايي را كه نرخ ديده شدن آنها از طريق جستجوي عادي از طريق موتورهاي جستجو پايين ميآيد، جريمه ميكند. ساير شبكههاي اجتماعي هم همين كار را انجام ميدهند.
با اين ديد، شما بايد زمان خود را بر روي آن دسته از شبكههاي اجتماعي بگذاريد كه بهترين كاركرد را براي شركت شما دارند. نبايد هر پلتفرم شبكهي اجتماعي را كه ميشناسيد به كار بگيريد. اگر شبكهي اجتماعي شما در پينترست خيلي خوب كار ميكند، و از توييتر هيچ نتيجهاي نگرفتهايد، بايد استراتژي فعاليتتان را در توييتر مجددا بازسازي كنيد يا پينترست را در اولويت قرار دهيد. اگر محتوايي كه عرضه ميكنيد هيچ ارتباطي با لينكدين ندارد، ميتوانيد آن را در شبكههاي اجتماعي ديگري عرضه كنيد. ميبينيد كه اين قانون خيلي صريح و ساده است. در دنياي پر تغيير ديجيتال، ممكن است افراد در اين دام بيفتند كه بايد در همه جا ديده شوند. اين طرز فكر باعث ميشود كه كيفيت محتوايتان را در پلتفرمهاي اجتماعي ناديده بگيريد كه شما را از رسيدن به هدف دور ميكند. بايد دقت كنيد كه اكثر اوقات تصميمگيري صحيح اين است كه از يك شبكهي اجتماعي به خاطر كم اثر بودن، خارج شويد،
هم انديشي ها