پينگ چيست و چگونه آن را اندازه‌ گيري كنيم؟

دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران پينگ
پينگ ميزان تأخير در اتصال دو دستگاه در يك شبكه است اما پينگ چه متخصصدي دارد و چگونه مي‌توان آن را اندازه‌گيري كرد؟ چطور مي‌توان پينگ بازي را كاهش داد؟
تبليغات

اگر از متخصصان دنياي اينترنت محسوب مي‌شويد و با كاهش سرعت و تأخير در اتصال مواجهيد، حتماً اصطلاح پينگ (Ping) را شنيده‌ايد؛ پينگ بيشتر در ميان گيمرها و علاقه‌مندان بازي‌هاي الكترونيك شنيده مي‌شود.

پينگ چيست و چگونه پينگ را كاهش دهيم؟ آيا مي‌توان آن را تاحدممكن (حتي صفر) كاهش داد؟ در تعريف ساده، پينگ عامل و دستوري براي اندازه‌گيري تأخير اتصال بين دو دستگاه در هر شبكه به‌شمار مي‌رود. دستور محاسبه‌ي پينگ تقريباً در تمامي سيستم‌‌عامل‌ها اجرا‌كردني خواهد بود و بازي‌هاي الكترونيك نيز در اكثر موارد، پينگ متخصص را به او نشان مي‌دهند تا متوجه تأخير در اتصال به سرور بازي باشد.

پينگ معياري براي درك تأخيري است كه در تمامي فعاليت‌هاي الكترونيك خود احساس مي‌كنيم. انواع فعاليت‌هاي الكترونيك از كليك‌كردن روي لينك، بروزرساني وضعيت در پلتفرم‌هاي گوناگون، ارسال و دريافت پيام و بارگذاري فايل تا استريم بازي ويدئويي و انواع وظايف ديگر، به پينگ وابسته هستند. به‌عنوان مثال، اگر در حال مرور وب‌سايتي هستيد و بارگذاري هر صفحه از آن به زمان زيادي نياز دارد، احتمالاً اتصال اينترنتي شما به وب‌سايت مذكور پينگ بسياري دارد؛ در نتيجه، اتصال و بارگذاري سريع هم به‌معناي پينگ اندك خواهد بود.

پينگ چيست؟

پينگ معياري براي اندازه‌گيري كردن ميزان تأخير اتصال بين دو دستگاه يا دو كامپيوتر در يك شبكه است. در بازي‌هاي الكترونيك، پينگ نشان مي‌دهد كه اتصال اينترنت گيمر با سرور بازي، چقدر تأخير دارد.

پينگ را نمي‌توان در دسته‌ي عوامل كارايي دانست. همان‌طور كه گفته شد، پينگ ابزاري براي اندازه‌گيري تأخير اتصال بين كامپيوتر شما و سرور از راه دور است. پينگ مي‌گويد ارسال هر پكت (بسته) داده از كامپيوتر شما به سرور و دريافت پاسخ آن، چقدر طول مي‌كشد. قطعاً تاكنون اين رخداد را تجربه كرده‌ايد كه پس از كليك روي لينكي، صفحه‌ي وب به‌صورت آني بارگذاري نمي‌شود. درواقع، تأخيري كوتاه بين كليك و باز شدن صفحه وجود دارد كه البته برخي مواقع كوتاه نيست و حتي شايد يك دقيقه طول بكشد. كامپيوتر بايد درخواست بارگذاري صفحه را به سرور ارسال و پاسخ آن را دريافت كند. رفت‌وآمد پكت داده به زمان نياز دارد و پينگ زمان مذكور را اندازه‌گيري مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران پينگ چيست

پينگ ابزاري براي اندازه‌گيري تأخير اتصال دو كامپيوتر در شبكه است

پينگ چگونه كار مي‌كند؟

سازوكار اندازه‌گيري تأخير اتصال با پينگ، آن‌چنان پيچيده نيست و در مراحل زير خلاصه مي‌شود:

  • كامپيوتر شما يك بسته‌ي كوچك داده (در اصطلاح شبكه به‌نام پكت شناخته مي‌شود) به كامپيوتر ديگر (سرور وب‌سايت يا هر كامپيوتر در يك شبكه) ارسال مي‌كند. فراموش نكنيد اينترنت شبكه‌ي كامپيوتري جهاني است و پينگ را مي‌توان در متخصصدهاي شبكه‌ي داخلي بين كامپيوترهاي يك خانه يا دفتر كار هم آزمايش كرد.
  • كامپيوتر مقصد، پكت داده را دريافت مي‌كند كه درخواست پاسخ هم در آن وجود دارد.
  • كامپيوتر مقصد، پاسخ را به‌ سمت شما ارسال مي‌كند. 

سه مرحله‌ي بالا، يك پينگ را تشكيل مي‌دهد كه اندازه‌گيري رفت‌وآمد پكت، مقدار پينگ خواهد بود. به‌عنوان مثال، تصوير زير اجراي دستور پينگ را براي وب‌سايت اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران نشان مي‌دهد. دستور مذكور چهار پكت داده را به سرور ارسال مي‌كند و زمان رفت‌‌و‌برگشت هر پكت را در يك خط نشان مي‌دهد. در نهايت هم، گزارشي كلي از پينگ و مقدار ميانگين آن مشاهده مي‌كنيد. براي اجراي اين دستور و اندازه‌گيري پينگ اتصال به هر وب‌سايت كافي است خط فرمان ويندوز را از منو استارت و نوشتن عبارت cmd اجرا كنيد. سپس در پنجره‌ي بازشده، دستور را با يك فاصله و سپس دامين كامل وب‌سايت هدف بنويسيد؛ مانند ping zoomit.ir.

مرجع متخصصين ايران پينگ چيست

دستور پينگ در دسته‌ي دستورهاي ICMP قرار مي‌گيرد كه خلاصه‌ي عبارت Internet Control Message Protocol است. اين پروتكل در بين كامپيوترهاي حاضر در يك شبكه اجرا مي‌شود تا بتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند. وقتي پكت ارسال مي‌شود، يك درخواست echo يا همان پاسخ در آن وجود دارد و سرور به‌همين‌دليل به پكت پاسخ مي‌دهد. البته همه‌ي كامپيوترهاي حاضر در شبكه‌ها لاخبار تخصصياً به درخواست‌ها پاسخ نمي‌دهند. اگر مدير سيستم پاسخ به echo را در آن‌ها خاموش كرده باشد، هيچ پاسخي دريافت نمي‌كنيد و احتمالاً با پيغام خطاي Request timed out روبه‌رو مي‌شويد.

استفاده از پينگ براي شناسايي ازدست‌رفتن پكت

ازدست‌رفتن پكت (Packet Loss) يكي از رخدادهاي مرسوم در ارتباطات شبكه محسوب مي‌شود. با استفاده از پينگ مي‌توان از‌دست‌رفتن پكت را هم در يك شبكه اندازه‌گيري كرد. به‌عنوان مثال، اگر دستور پينگ را اجرا كنيد و در ۶ خط يا بيشتر، پيام Request timed out نمايش داده شود، با ازدست‌رفتن پكت روبه‌رو شده‌ايد. به‌بيان‌ديگر، يا پكت‌ها به مقصد يا پاسخ به كامپيوتر شما نرسيده است. در تعريف ساده، ارتباط بين كامپيوتر شما و كامپيوتر مقصد وجود ندارد.

اجراي دستور پينگ و شناسايي ازدست‌رفتن پكت، براي مطالعه اشكالات اينترنت متخصصد دارد. وقتي پكت‌ها از دست بروند، يعني اشكالي يا در شبكه‌ي اينترنت خانگي و ISP يا در اتصال كلي اينترنت و وب‌سايت مقصد وجود دارد. براي مطالعه عميق‌تر، بهتر است پكت لاس را براي وب‌سايت‌هاي گوناگون مطالعه كنيد. به‌عنوان مثال، اگر دسترسي اينترنت به وب‌سايت‌هاي خارجي قطع شود، با اجراي پينگ براي وب‌سايت‌هايي با سرور داخل پكت لاس نداريد؛ اما براي وب‌سايت‌هايي همچون google.com، با پيغام خطاي Request timed out روبه‌رو مي‌شويد.

درباره‌ي دستيابي به پينگ صفر نيز با توجه‌ به توضيحات گفته‌شده، مي‌توان ناممكن‌بودن آن را ادعا كرد. به‌هرحال، ارسال و دريافت پكت حتي به روتر خانگي هم به زمان نياز دارد و با اتصال كابلي به روتر نيز نمي‌توان به پينگ صفر رسيد. شايد زماني با درهم‌تنيدگي كوانتومي بتوان پينگ را به صفر رساند. اگر زماني به فناوري استفاده از درهم‌تنيدگي كوانتومي در اينترنت دست پيدا كنيم، شايد پينگ صفر هم ممكن شود. البته در يك صورت مي‌توان پينگ كمتر از يك ميلي‌ثانيه را تجربه كرد و آن هم با ارسال و دريافت پكت با كامپيوتر اصلي، يعني اجراي دستور ping localhost، ممكن مي‌شود.

پينگ در بازي

پينگ اهميت زيادي در بازي‌هاي الكترونيك دارد و نشان‌دهنده‌‌ي زماني است كه طول مي‌كشد تا حركت شما در بازي، در سرور اصلي ثبت و اجرا شود. به‌عنوان مثال، اگر بازي الكترونيكي را با پينگ ۲۰ ميلي‌ثانيه اجرا كنيد، دستورها و حركت‌هاي شما تقريباً بدون وقفه و آني اجرا مي‌شوند. اگر پينگ به رقم مثلاً ۲۰۰ ميلي‌ثانيه‌اي برسد، حركت‌ها با تأخير زيادي اجرا مي‌شوند و نمي‌توانيد با بازدهي و قدرت لازم بازي كنيد. به‌همين‌دليل، پينگ هر متخصص به‌صورت آني هنگام انجام بازي الكترونيك به او نمايش داده مي‌شود تا سرعت و بازدهي خود را تخمين بزند. در نهايت، پينگ كمتر به‌معناي سرعت بيشتر خواهد بود و كاهش پينگ از اقدام‌هايي است كه اغلب متخصصان دنياي اينترنت به‌دنبال آن هستند.

چه پينگي براي بازي مناسب است؟

مرجع متخصصين ايران نمايش سرعت پينگ

اين روزها دنياي بازي‌هاي الكترونيك بسيار گسترده شده و از مهمترين عوامل آن داشتن اينترنت سريع و سرعت پينگ بالا است. همانطور كه گفتيم پينگ ايده آل براي بازي كردن چيزي حدود ۲۰ ميلي‌ثانيه يا كمتر است. اين بدان معنا است كه ۲۰ ثانيه طول مي‌كشد تا يك سيگنال از كامپيوتر شما به سرور بازي برسد و برگردد. از اين رو پينگ كمتر به معناي سريع‌تر رخ دادن اين اتفاق است كه در نتيجه بازي روان‌تر و پاسخگوتري را تجربه خواهيد كرد.

  • پينگ ۲۰ تا ۵۰ ميلي‌ثانيه پينگ مناسبي براي بازي‌هاي مختلف است و گيم‌پلي جذاب و رواني را در اين محدوده تجربه مي‌كنيد.
  • پينگ ۵۰ تا ۱۰۰ ميلي‌ثانيه نيز براي بازي كردن مناسب است اما ممكن است بسته به بازي و تنظيمات خود، گاه به گاه دچار تأخير و لگ شويد.
  • پينگ ۱۰۰ تا ۳۰۰ ميلي‌ثانيه، پينگ ضعيفي براي بازي‌ها محسوب مي‌شود. تأخيرها بسيار بيشتر هستند اما به‌طور كامل گيم‌پلي را مختل نمي‌كنند.
  • پينگ بالاي ۳۰۰ ميلي‌ثانيه ممكن است به‌دليل تأخيرها و كندي بسيار، باعث از دست رفتن كل بازي شود.

البته پينگ ايدئال بسته به بازي‌اي كه انجام مي‌دهيد متفاوت خواهد بود. برخي از بازي‌ها مانند سبك تيراندازي اول شخص، نياز به پينگ كمتري نسبت به ساير بازي‌ها مانند بازي‌هاي استراتژيك دارند.

چگونه پينگ را كاهش دهيم؟

در اين قسمت از مقاله راهكارهايي را معرفي خواهيم كرد كه با رعايت كردن آن‌ها ممكن است كمي پينگ شما در بازي بهتر شود اما اگر مي‌خواهيد روش‌هاي ديگري را نيز مشاهده كنيد، مي‌توانيد سري به مقاله راهكارهاي ساده براي كاهش پينگ در بازي‌ها بزنيد.

  • اگر براي بازي كردن از كامپيوتر يا كنسول استفاده مي‌كنيد بهتر است به جاي اتصال بي‌سيم به اينترنت، اتصال خود را به وسيله يك سيم LAN به مودم برقرار كنيد. اين كار باعث مي‌شود چيزهايي مانند فاصله يا اشيا محدود‌كننده سيگنال، روي كيفيت سرعت و پينگ اينترنت تأثيري نگذارند.
  • اگر برنامه غير ضروري‌اي داريد كه در پس‌زمينه باز است، قبل از بازي كردن آن را ببنديد. اين نرم‌افزارها مي‌توانند از پهناي باند شما استفاده كنند و پينگ شما را در بازي افزايش دهند.
  • تعدادي تنظيمات روي روتر شما وجود دارد كه مي‌تواند روي پينگ شما تأثير بگذارد. شما مي‌توانيد دستورالعمل‌هايي را درباره نحوه بهينه‌سازي تنظيمات روتر خود در اينترنت پيدا كرده و آن را روي مودم خود اعمال كنيد.
  • آي‌پي يا DNS موبايل، كامپيوتر يا كنسول خود را عوض كرده و دوباره وارد بازي شويد. معمولاً اتصال به يك سرور كارآمدتر به كاهش پينگ شما كمك مي‌كند.

پينگ پروكسي چيست؟

پروكسي سروري است كه به عنوان واسطه بين كامپيوتر شما و سرور مقصدي كه با آن ارتباط داريد عمل مي‌كند. در صورت استفاده از پروكسي، داده‌هايي كه قرار است مستقيماً به سرور ارسال كنيد را ابتدا به پروكسي ارسال كرده و سپس پروكسي آن را به سرور مقصد مي‌فرستد. در نهايت سرور مقصد پاسخي را كه قرار بوده براي شما ارسال كند ابتدا به پروكسي فرستاده و در نهايت از اين طريق به دست شما مي‌رسد.

دلايل زيادي براي استفاده از پروكسي وجود دارد. اين ابزارها مي‌توانند آدرس آي‌ پي شما را پنهان كنند، تأخير در پينگ شما را بهبود بخشند يا دسترسي به سايت‌هايي را كه توسط فايروال ويندوز شما مسدود شده‌اند، ممكن سازند. شما مي‌توانيد از پروكسي‌هاي رايگان استفاده كرده يا از فروشگاهي معتبر، يك اشتراك پروكسي تهيه كنيد و با استفاده از آن سرعت پينگ خود در بازي‌ها را كاهش دهيد.

به هر حال پروكسي مي‌تواند ابزار مفيدي باشد اما نكته‌اي كه در انتخاب يك پروكسي بايد به آن توجه كنيد انتخاب مناسب آن است. گاهي اوقات يك پروكسي نامعتبر مي‌تواند آدرس آي پي شما را لو دهد يا حتي باعث افزايش پينگ شما در بازي‌ها شود.

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • پينگ چيست؟

    پينگ معياري براي اندازه‌گيري كردن ميزان تأخير اتصال بين دو دستگاه يا دو كامپيوتر در يك شبكه محسوب مي‌شود. در بازي‌هاي الكترونيك، پينگ نشان مي‌دهد كه اتصال اينترنت گيمر با سرور بازي، چقدر تاخير دارد.

  • پينگ چه اهميتي دارد؟

    اهميت اصلي پينگ در بازي‌هاي كامپيوتري است كه نشان مي‌دهد حركت شما در بازي، چقدر طول مي‌كشد تا در سرور اصلي ثبت و اجرا شود. براي نمونه، اگر بازي الكترونيكي را با پينگ ۲۰ ميلي‌ثانيه اجرا كنيد، دستورها و حركت‌هاي شما كم‌وبيش به صورت آني اجرا مي‌شود.

  • چگونه پينگ را كم كنيم؟

    مواردي همچون كاهش فاصله از روتر، استفاده از كابل به جاي اتصال واي‌فاي، سرويس‌هاي كاهش پينگ و حتي نوع سرويسي كه از ISP گرفته‌ايد ممكن است در كاهش پينگ شما مؤثر باشد. در مقاله‌ «راهكارهاي ساده كاهش پينگ» به طور كامل به اين موضوع پرداخته شده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات