نحوه انتقال فايل‌ بين لينوكس، اندرويد و آي‌اواس با استفاده از Snapdrop

پنج‌شنبه ۱۶ دي ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر مي‌خواهيد بدون نصب هيچ برنامه‌اي فايل‌ها را بين لينوكس، اندرويد و iOS به اشتراك بگذاريد، پيشنهاد مي‌كنيم از Snapdrop، سرويس انتقال فايل مبتني بر وب استفاده كنيد.
تبليغات

به اشتراك‌گذاري فايل بين پلتفرم‌هاي مختلف هرگز آسان نبوده است. هرچند خدماتي مانند AirDrop ،Nearby Share و Quick Share وجود دارند، اما آن‌ها فقط در اكوسيستم خود كار مي‌كنند.

اگر مي‌خواهيد فايل‌ها را از لينوكس به دستگاه اندرويد/iOS يا بالعكس انتقال دهيد، به يك سرويس اشتراك‌گذاري فايل كراس پلتفرم (چندسكويي) نياز داريد. درحال‌حاضر Snapdrop موثرترين سرويس اشتراك فايل در اين زمينه است.

در ادامه درباره جزئيات اسنپ‌دراپ و نحوه استفاده از آن براي انتقال فايل‌ها بين دستگاه‌هاي لينوكس، اندرويد و iOS صحبت خواهيم كرد.

Snapdrop چيست؟

قبل از اينكه مستقيما به انتقال فايل‌ با استفاده از Snapdrop بپردازيد، بد نيست كمي بيشتر در مورد اين سرويس بدانيد.

اسنپ‌​​دراپ در اصل يك سرويس مبتني بر وب مشابه با AirDrop اپل است كه از يك اتصال P2P (همتا به همتا) براي تسهيل انتقال فايل بين دستگاه‌ها استفاده مي‌كند. ازاين‌رو تقريباً مي‌توانيد از اسنپ‌دراپ با هر دستگاهي، صرف انديشه متخصصين از سيستم عاملي كه اجرا مي‌كند، استفاده كنيد. بهترين مزيت اسنپ‌دراپ اين است كه براي استفاده از آن نيازي به نام نويسي نداريد.

اگر بخواهيم به جنبه‌هاي حفظ حريم خصوصي و امنيتي اشاره كنيم، اسنپ‌دراپ از WebRTC كه رمزگذاري را اجباري مي‌كند، استفاده مي‌كند؛ بنابراين همه فايل‌هاي در حين انتقال رمزگذاري مي‌شوند. به‌علاوه سرويس يادشده ادعا دارد كه چون از پايگاه داده استفاده نمي‌كند، فايل‌هاي متخصصان هرگز ذخيره نمي‌شود.

ازآنجاكه اين سرويس يك سرويس منبع باز است، كد منبع آن در GitHub قابل دسترسي است. اگر در مورد پيامدهاي امنيتي اسنپ‌دراپ نگران هستيد يا مي‌خواهيد در مورد عملكرد آن بيشتر بدانيد، مي‌توانيد كد آن را مطالعه و مرور كنيد.

انتقال فايل‌ بين لينوكس، اندرويد و آي‌او‌اس با استفاده از Snapdrop

تنها چيزي كه اسنپ‌دراپ نياز دارد، يك مرورگر مبتني بر WebRTC است. ازآنجاكه امروزه تقريباً همه مرورگرهاي وب مانند كروم، بريو، اج، فايرفاكس و ... از WebRTC استفاده مي‌كنند، شما مي‌توانيد يكي از اين مرورگرها را انتخاب كنيد.

در اين يادگيري از مرورگر گوگل كروم براي نشان دادن فرايند انتقال فايل بين دستگاه‌هاي لينوكس، اندرويد و iOS استفاده مي‌كنيم. شما مي‌توانيد با خيال راحت از مرورگر مدانديشه متخصصين خود استفاده كنيد.

توجه: لازم نيست دو مرورگري كه مي‌خواهيد فايل‌ها را بين آن‌ها انتقال دهيد، يكسان باشند.

روي دستگاهي كه مي‌خواهيد فايل‌ها را به آن ارسال كنيد، كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران اشتراك‌گذاري چندسكويي فايل با اسنپ‌دراپ

اسنپ‌دراپ فايل اكسپلورر را در كامپيوتر شما باز مي‌كند. در اينجا مي‌توانيد فايل‌هاي خود را با رفتن به فلدري كه در آن قرار دارند، انتخاب كنيد.

مرجع متخصصين ايران اشتراك‌گذاري چندسكويي فايل با اسنپ‌دراپ

فايل‌هاي مورد انديشه متخصصين را براي اشتراك‌گذاري انتخاب كنيد و دكمه OK يا Open را بزنيد.

از طرف ديگر براي افزايش سرعت روند كار مي‌توانيد فايل منيجر و مرورگر را كنار هم باز كرده و فايل‌ها را مستقيما از آن روي دستگاه دريافت‌كننده بكشيد و رها كنيد.

در مرحله بعد در دستگاه دريافت‌كننده خود (اندرويد/iOS)، هنگامي كه پنجره دريافت فايل نمايش داده شد، روي دكمه Save ضربه بزنيد تا فايل‌هاي دريافتي ذخيره شوند. براي رد درخواست روي گزينه Ignore ضربه بزنيد.

اگر مي‌خواهيد از دردسر ذخيره دستي فايل‌ها خلاص شويد، تيك گزينه Ask to save each file before downloading را برداريد تا هه فايل‌ها به‌طور خودكار ذخيره شود. با اين كار اسنپ‌دراپ به‌طور خودكار فايل‌هاي دريافتي را دانلود و براي شما ذخيره مي‌كند.

تمام فايل‌هاي دريافتي شما در سيستم فايلتان ذخيره مي‌شوند و شما مي‌توانيد با استفاده از برنامه Files در آيفون يا فايل منيجر پيش‌فرتان در اندرويد به آن‌ها دسترسي داشته باشيد.

انتقال فايل‎‌ها از اندرويد/آي‌اواس به لينوكس

همانند انتقال فايل‌ها از لينوكس به اندرويد/آي‌اواس، انتقال آن‌ها از اندرويد/آي‌اواس به لينوكس نيز ساده است. براي انجام اين كار بايد مطمئن شويد كه هر دو دستگاه در يك شبكه هستند. در مرحله بعد مرورگر وب مورد علاقه‌تان را در دستگاه اندرويد/آي‌اواس و كامپيوتر لينوكس باز كنيد و از به وب‌سايت Snapdrop برويد.

هنگامي كه در هر دو اين دستگاه در اسنپ دراپ باشيد، آن‌ها بايد براي يكديگر قابل روئيت باشند. براي ارسال فايل‌ها به كامپيوتر لينوكس ازطريق اسنپ‌دراپ، بسته به موبايل هوشمندتان، مراحل زير را دنبال كنيد.

اندرويد

مرجع متخصصين ايران اشتراك‌گذاري چندسكويي فايل با اسنپ‌دراپ

روي نام ماشين لينوكس در اسنپ‌دراپ كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران اشتراك‌گذاري چندسكويي فايل با اسنپ‌دراپ

Files يا فايل منيجر پيش‌فرض‌تان را انتخاب كنيد. فايل‌هايي را كه مي‌خواهيد به اشتراك بگذاريد را انتخاب كنيد و سپس روي گزينه Select يا OK ضربه بزنيد.

آيفون

مرجع متخصصين ايران اشتراك‌گذاري چندسكويي فايل با اسنپ‌دراپ

روي نام ماشين لينوكس در اسنپ‌دراپ ضربه بزنيد.

مرجع متخصصين ايران اشتراك‌گذاري چندسكويي فايل با اسنپ‌دراپ

Browse را انتخاب كنيد تا برنامه Files باز شود.

اكنون به پوشه‌اي كه مي‌خواهيد فايل‌ها را از آن به اشتراك بگذاريد، برويد و فايل‌هاي مورد انديشه متخصصينتان را براي اشتراك‌گذاري انتخاب كنيد. سپس روي Open ضربه بزنيد. يا براي اشتراك‌گذاري عكس‌ها، Photo Library را از منو انتخاب كنيد و عكس‌هايي كه مي‌خواهيد به اشتراك بگذاريد را انتخاب كنيد.

اكنون به دستگاه لينوكس خود برويد. يك پنجره پاپ‌آپ خواهيد ديد كه از شما مي‌پرسد آيا مي‌خواهيد فايل‌هاي دريافتي را ذخيره كنيد يا خير. روي Save كليك كنيد تا آن‌ها را در دستگاه‌تان دانلود كنيد. همچنين براي لغو انتقال روي Ignore ضربه بزنيد.

همان‌طوركه قبلا ذكر شد در اينجا نيز مي‌توانيد تيك گزينه Ask to save every file before downloading را برداريد تا فايل‌هاي دريافتي به‌صورت خودكار در كامپيوتر شما دانلود شوند.

ديگر قابليت‌هاي اسنپ‌دراپ

اگرچه اسنپ‌دراپ از انديشه متخصصين ظاهر و عملكرد ساده است؛ اما چند گزينه اضافي براي افزايش قابليت استفاده و بهبود تجربه متخصص وجود دارد.

در ادامه فهرستي از اين گزينه‌ها و تنظيماتي كه مي‌توانيد تغيير دهيد را آورده‌ايم:

  • يك پيام ارسال كنيد

اين ويژگي به شما امكان مي‌دهد پيامي را به دستگاه ديگري در اسنپ‌دراپ ارسال كنيد. اين قابليت زماني كه چندين متخصص در شبكه شما به اسنپ‌دراپ دسترسي دارند، مي‌تواند مفيد باشد؛ مخصوصا اگر بخواهيد قبل از به اشتراك‌گذاري فايل‌ها با آن‌ها، شخص مدانديشه متخصصين را شناسايي كنيد.

براي ارسال پيام به يكي ديگر از متخصصان اسنپ‌دراپ در لينوكس، روي نام آن شخص كليك راست كرده، پيام خود را در پنجره ارسال پيام وارد كنيد و SEND را فشار دهيد.

براي ارسال پيام از يك دستگاه اندرويد يا آيفون، روي دستگاهي كه مي‌خواهيد پيام خود را به آن ارسال كنيد، ضربه بزنيد و مكث كنيد تا گزينه Send a Message را مشاهده كنيد. متن خود را در اين پنجره وارد كنيد و دكمه SEND را بزنيد.

  • اعلان‌ها را فعال كنيد

اسنپ‌دراپ به شما امكان مي‌دهد اعلان‌هاي داخل برنامه را فعال كنيد، بنابراين هر زمان كه شخصي براي شما پيام ارسال كند يا فايلي را به اشتراك بگذارد، مي‌توانيد اعلان آن را دريافت كنيد.

  • حالت تاريك را فعال كنيد

اگر رابط‌هاي متخصصي تاريك را ترجيح مي‌دهيد، مي‌توانيد روي آيكون ماه كه در گوشه بالايي و سمت راست صفحه قرار دارد، ضربه بزنيد تا بين حالت‌ روشن و تاريك جابه‌جا شويد.

  • اسنپ‌دراپ را به‌عنوان يك برنامه ذخيره كنيد

اسنپ‌دراپ همچنين به شما اين امكان را مي‌دهد كه وب‌سايتش را مانند يك برنامه در صفحه اصلي موبايل هوشمندتان ذخيره كنيد تا به‌راحتي و تنها با يك ضربه به آن دسترسي داشته باشيد.

براي انجام اين كار در دستگاه اندرويدي خود، وب‌سايت را باز كنيد، روي نماد تلفن در گوشه سمت راست بالاي صفحه ضربه بزنيد و روي Install كليك كنيد. اگر از آيفون استفاده مي‌كنيد، به وب‌سايت برويد، دكمه اشتراك‌گذاري را لمس و گزينه Add to Home Screen را انتخاب كنيد.

اميدواريم اين يادگيري برايتان مفيد بوده باشد. مي‌توانيد تجربه‌ها و سؤال‌هاي خود را در زمينه انتقال فايل‌ها بين لينوكس، اندرويد و iOS با اسنپ‌دراپ با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات