چطور امنيت اينستاگرام را افزايش دهيم؟

جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 21 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براي حفظ حريم شخصي و تأمين امنيت در اينستاگرام، ايمن‌كردن حساب متخصصي يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه پس از ساخت حساب اينستاگرام بايد انجام داد.
تبليغات

اينستاگرام راهي عالي براي اشتراك‌گذاري عكس‌ و ويدئو با دوستان، خانواده و ساير افراد است. در كنار تمام مزايا و جذابيت‌هايي كه اينستاگرام ارائه مي‌دهد، اگر نتوانيد حريم شخصي خود را حفظ و امنيت حساب متخصصي‌تان را تأمين كنيد، اين فضا مي‌تواند خطرهايي در حوزه‌ي حريم خصوصي و امنيتي براي شما به بار بياورد.

فهرست مطالب

مسئله‌ي امنيت و حريم‌خصوصي امري است كه به نحوه‌ي استفاده‌ي افراد از شبكه‌هاي اجتماعي و دانش آن‌ها بازمي‌گردد. متخصصان بايد دانش خود را در اين زمينه افزايش دهند؛ چراكه امنيت فضاي مجازي نبايد به هر بهانه‌اي ناديده گرفته شود يا به دست افرادي سپرده شود كه با بهره‌گيري از همان دانش حداقلي و نكاتي كه خود شبكه‌هاي اجتماعي براي افزايش امنيت حساب متخصصي به متخصصان گوشزد مي‌كنند، خود را متخصص تأمين امنيت صفحه و مسئول امنيت پيج اينستاگرام معرفي مي‌كنند.

اگر از آن دسته متخصصاني هستيد كه توجه چنداني به روش‌هاي امن‌كردن حساب متخصصي ندارند، مطالعه و عمل به نكات ذكرشده در اين مقاله را به شما توصيه مي‌كنيم. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.

چگونه از هك شدن اكانت اينستاگرام خود جلوگيري كنيم؟

برخي از نكاتي كه در زمينه‌ي راه‌هاي جلوگيري از هك حساب اينستاگرام ذكر شده است، در عين سادگي مي‌توانند به طرز قابل توجهي مؤثر واقع شوند اما نبايد فراموش كرد كه تا زماني كه اصول اوليه‌ي امنيتي را در استفاده از ابزارهاي هوشمند رعايت نكنيم، در هر زمان و شرايطي در معرض خطر هك شدن قرار داريم.

درواقع اتفاقي كه تحت عنوان «هك شدن» اين روزها زياد شنيده مي‌شود، در بسياري از موارد به‌دليل عدم رعايت اين نكات اتفاق مي‌افتد و فرد مهاجم كار خارق‌العاده‌اي انجام نمي‌دهد. براي مثال در مقاله‌اي از اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران گفتيم كه ۶۰ درصد افراد از رمزعبور يكسان در چند حساب استفاده مي‌كنند يا به رمزعبورهاي ساده‌اي مثل تاريخ تولد و ۱۲۳۴۵۶ و اين دسته رمزهاي پايه و قابل‌ حدس بسنده مي‌كنند.

خوشبختانه محافظت از حساب متخصصي اينستاگرام كار سختي نيست و با رعايت چند نكته ساده مي‌توان با خيال راحت به فعاليت امن در اين رسانه اجتماعي ادامه داد. پس از آشنايي با مراحل ساخت حساب در اينستاگرام و شخصي‌سازي صفحه اينستاگرام اكنون نوبت به مهم‌ترين مرحله ايجاد حساب، يعني ايمن‌سازي آن رسيده است.

شخصي‌كردن حساب اينستاگرام يكي از فاكتورهاي مهم حفظ امنيت به‌خصوص براي كساني است كه مي‌خواهند زندگي شخصي خود را با يك دسته خاص از آشنايانشان به اشتراك بگذارند.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام

اگر مي‌خواهيد حساب اينستاگرام شما يك حساب شخصي باشد كه تنها افراد مشخصي با تأييد شما بتوانند محتواي آن را مشاهده كنند، بايد از صفحه‌ي پروفايلتان روي آيكون تنظيمات در گوشه‌ي بالايي سمت راست ضربه بزنيد، گزينه‌ي Settings and privacy را لمس كنيد و روي گزينه‌ي Account Privacy ضربه بزنيد. سپس در صفحه بعد تيك گزينه‌ي Private account را فعال كنيد.

انتخاب رمزعبور قوي

اساسي‌ترين مرحله‌اي كه براي ايمن‌كردن حساب كابري خود بايد انجام دهيد، انتخاب يك رمزعبور طولاني و قوي است.

رمزعبور قوي شامل حداقل شش عدد، حروف بزرگ و كوچك انگليسي و كاراكترهاي مختلفي (*، ! و موارد ديگر) است كه بدون ترتيب چيده شده‌اند. براي جلوگيري از فراموش‌كردن رمزهاي عبور، مي‌توانيد از اپ مديريت پسورد كمك بگيريد.

توجه كنيد كه رمزعبور انتخابي شما بايد با ساير رمزعبور‌هايي كه در حساب‌هاي ديگرتان استفاده مي‌كنيد، متفاوت باشد. بدين‌ترتيب، اگر كسي توانست به رمزعبور يكي از حساب‌هاي شما دسترسي پيدا كند، نمي‌تواند كنترل حساب‌هاي ديگرتان را نيز در دست بگيرد.

براي تغيير رمزعبور فعلي اينستاگرام از تنظيمات به بخش Accounts Center برويد، Password and Security را انتخاب كنيد و در نهايت با رفتن به بخش Change password، رمز عبور جديدي را براي خود تنظيم كنيد.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام

اينستاگرام براي حفظ و افزايش امنيت متخصصانش به آن‌ها توصيه مي‌كند رمزعبور خود را مرتباً تغيير دهند. تغيير رمز عبور به‌ويژه هنگامي ضرورت پيدا مي‌كند كه پيامي از اينستاگرام مشاهده كرديد كه از شما خواسته بود اين كار را انجام دهيد. اينستاگرام گاهي اوقات طي مطالعه‌هاي امنيتي خودكار، اطلاعات ورود به سيستمي را بازيابي مي‌كند كه از سايت‌هاي ديگر به‌سرقت رفته است و اگر تشخيص دهد كه رمزعبور شما شايد به‌سرقت رفته باشد، آن را به شما اطلاع مي‌دهد.

در شرايطي‌كه اينستاگرام پيامي براي تغيير رمز عبور به شما ارسال مي‌كند، تغيير رمزعبورتان به حفظ امنيت حساب و جلوگيري از هك‌شدن در آينده كمك خواهد كرد. همچنين، توجه كنيد كه هرگز رمزعبور خود را در‌اختيار كسي كه نمي‌شناسيد و به او اعتماد نداريد، قرار ندهيد.

افزودن رايانامه يا شماره تلفن‌ به حساب اينستاگرام

اگر حساب متخصصي‌تان را با شماره تلفن‌ خود ساخته‌ايد، بهتر است حتماً يك رايانامه نيز به اينستاگرام معرفي كنيد تا هنگام ورود به برنامه يا زماني كه رمزعبورتان را فراموش كرديد، با اشكالات كمتري مواجه شويد. همچنين، اگر به كمك رايانامه حسابتان را ايجاد كرده‌ايد، يك شماره تلفن‌ به آن اضافه كنيد.

براي كنترل بهتر روي حساب متخصصي اينستاگرامتان و اينكه ديگران نيز بتوانند شما را راحت‌تر پيدا كنند، بهتر است هر دو بخش رايانامه و شماره‌تماس را در صفحه اطلاعات شخصي پر كنيد.

براي افزودن رايانامه يا شماره تلفن‌ به حساب اينستاگرام، در صفحه پروفايلتان روي آيكون تنظيمات در گوشه‌ي بالايي سمت راست ضربه بزنيد و Settings and privacy را انتخاب كنيد. در منو تنظيمات، گزينه‌ي Accounts Center را انتخاب كنيد، سپس وارد بخش Personal details شويد.

مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام

در صفحه‌ي Personal details با لمس گزينه‌ي Contact info مي‌توانيد شماره‌ي تلفن‌ همراه يا رايانامهتان را به پروفايل شخصي خود اضافه كنيد. پس از افزودن هر يك بايد كد تأييدي را وارد كنيد كه اينستاگرام به شماره‌ي تلفن‌ همراه يا رايانامه ارسال مي‌كند.

فعال‌ كردن احراز هويت دومرحله‌اي

احراز هويت دومرحله‌اي (2FA) يكي از بهترين روش‌ها براي ايمن نگه‌داشتن حساب اينستاگرام در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود. احراز هويت دومرحله‌اي فرايندي است كه طي آن هويت شما هنگام ورود به حساب متخصصي اينستاگرام مطالعه مي‌شود. اين ويژگي اكنون تقريباً در تمامي پلتفرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي در‌دسترس قرار دارد.

با فعال‌كردن 2FA هر بار كه با دستگاه جديدي وارد حساب اينستاگرامتان شويد، پيام متني حاوي كد احراز هويت برايتان ارسال مي‌شود كه شما بايد براي ورود به حساب متخصصي خود اين كد را تايپ كنيد؛ بنابراين، اگر كسي نتواند به اين كد ارسال‌شده دسترسي پيدا كند، نمي‌تواند حساب متخصصي شما را هك كنود. براي فعال‌كردن 2FA مراحل زير را دنبال كنيد:

  • در صفحه‌ي پروفايلتان، روي آيكون گوشه‌ي بالايي سمت راست ضربه بزنيد. Settings and privacy و سپس Accounts Center را انتخاب كنيد.
  • در مرحله‌ي بعد، گزينه‌ي Password and Security و بعد از آن گزينه‌ي Two-Factor Authentication را لمس كنيد.
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
  • سپس اكانت خود را انتخاب كنيد و روي دكمه‌ي آبي Get Started ضربه بزنيد تا به صفحه‌ي انتخاب روش امنيتي وارد شويد كه مشخص مي‌كند كد امنيتي چگونه برايتان ارسال شود. در اين صفحه، سه گزينه پيش روي شما قرار مي‌گيرد:
مرجع متخصصين ايران فعال كردن احراز هويت دو مرحله‌اي اينستاگرام

۱. Authentication App: در اين روش، رمزهاي يك‌بارمصرف براي ورود به اينستاگرام با برنامه‌هاي رمزساز توليد مي‌شود. برنامه‌هاي متعددي براي توليد رمزهاي يك‌بارمصرف توسعه يافته‌اند كه ازجمله آن‌ها مي‌توان به Google Authenticator و Duo Mobile و Microsoft Authenticator اشاره كرد. شما ابتدا بايد يكي از اين برنامه‌ها را نصب كنيد و سپس كدي يكتا كه تنها مختص به حساب متخصصي خودتان است و اينستاگرام توليد مي‌كند، در اين برنامه‌ها اضافه كنيد. سپس هنگامي كه اينستاگرام رمز يك‌بارمصرف را درخواست مي‌كند، به اين برنامه‌ها مراجعه و رمز توليدشده را در اينستاگرام وارد كنيد كه در ادامه نحوه‌ي استفاده از آن را يادگيري داده‌ايم.

۲. WhatsApp: با استفاده از اين روش، مي‌توانيد رمزهاي يك‌بارمصرف را ازطريق حساب واتساپ خود دريافت كنيد. تنها كافي است شماره‌اي كه در واتساپ با آن ثبت‌نام كرده‌ايد وارد كنيد و پس از دريافت كد تأييد، از‌اين‌پس رمزهاي يك‌بارمصرف را به‌صورت پيام شخصي در واتساپ دريافت كنيد.

۳. Text Message: ساده‌ترين و متداول‌ترين روش دريافت رمزهاي يك‌بارمصرف است. با استفاده از اين‌ روش مي‌توانيد با هر شماره‌ي دلخواه براي فعال‌سازي احراز هويت دومرحله‌اي استفاده كنيد. تنها بايد يك‌ بار شماره موبايل مدانديشه متخصصينتان را تأييد و ازاين‌پس پيامك‌هاي رمز يك‌بارمصرف را ازطريق آن دريافت كنيد؛ اما شايد برخي اوقات به‌دليل اختلالات اپراتورها، پيامك ارسال نشود يا با تأخير زيادي ارسال شود. توصيه مي‌كنيم كه به‌جاي روش Text Message، سراغ استفاده از Authentication App برويد.

روش فعال‌سازي احراز هويت دومرحله‌اي ازطريق Authentication App

برنامه‌هاي زيادي مانند Microsoft Authenticator مي‌توانند با توليد رمزعبورهاي يكبار مصرف امنيت حساب‌هاي شما را ارتقا دهند كه ما در اين مقاله استفاده از برنامه Google Authenticator را يادگيري مي‌دهيم. ابتدا نياز است تا آن را ازطريق دكمه‌هاي زير براي اندرويد و iOS دانلود كنيد.

  • بعد از فعال كردن گزينه Two-Factor Authentication در همان صفحه روي گزينه‌ي Authentication App ضربه بزنيد.
  • كد موجود در وسط صفحه را كپي كنيد و روي Next ضربه بزنيد. در مرحله بعدي نياز است تا كد را درون برنامه‌ي Google Authenticator وارد كنيد و كد توليدشده توسط برنامه را در محل مشخص‌شده وارد كنيد.
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
  • در‌ ادامه، كد كپي‌شده را در برنامه‌ي Google Authenticator از بخش Enter a setup Key وارد بخش Your Key كنيد. در قسمت Account name، اينستاگرام را بنويسيد و نوع رمز (Type of key) را برحسب زمان (Time based) تنظيم و با انتخاب Add آن را اضافه كنيد.
مرجع متخصصين ايران فعال‌سازي تاييد دومرحله‌اي اينستاگرام
  • سپس كد يك‌بارمصرف توليد‌شده را در صفحه‌اي وارد كنيد كه اينستاگرام آن را درخواست مي‌كند (در عكس قبلي آن را با فلش قرمز مشخص كرديم) و روي Next ضربه بزنيد.
  • هم‌اكنون، سيستم احراز هويت دومرحله‌اي براي شما فعال شده است. در انتها، اينستاگرام چند كد بازيابي (Recovery codes) در‌اختيارتان خواهد گذاشت تا هر زمان كه به موبايل همراهتان دسترسي نداشتيد، بتوانيد به‌كمك اين كدها به حسابتان وارد شويد.

بهتر است كدها را در مكاني امن و جايي غير از موبايل فعلي ذخيره كنيد. از هر كد يك بار مي‌توان استفاده كرد؛ بنابراين، اگر از همه‌ي كدها استفاده كرديد يا شك داشتيد كه به‌سرقت رفته‌اند، به‌راحتي مي‌توانيد كدهاي جديدي دريافت كنيد.

توجه كنيد كه در روش Authentication App، تا زماني كه تأييد دومرحله‌اي حساب شما فعال است، بايد برنامه‌ي مورد انديشه متخصصين را در موبايل خود نصب داشته باشيد و آن‌ها را پاك نكنيد. اعتبار رمزهاي يك‌بارمصرف را مي‌توان برحسب زمان يا برحسب تعداد دفعات مصرف تعريف كرد. حتماً در اپليكيشن Authenticator گزينه‌ي همراه‌گيري را فعال كنيد.

به‌طور كلي، به شما توصيه مي‌كنيم از روش فوق براي تأييد دومرحله‌اي استفاده كنيد؛ چراكه اين كدها را مستقيماً برنامه‌هاي رمزساز توليد مي‌كنند و از انديشه متخصصين امنيتي مطمئن‌ترند. در دو روش ديگر، رمزهاي يك‌بارمصرف از راه دور و ازطريق سيستم ديگري توليد و براي شما ارسال مي‌شود.

ساير نكات امنيتي

اينستاگرام براي حفظ امنيت متخصصانش نكاتي را با آن‌ها به‌اشتراك گذاشته است كه مي‌توانيد آن‌ها را در‌ ادامه مطالعه كنيد.

  • برنامه‌هاي شخص ثالث

استفاده از برنامه‌هاي شخص ثالث با ارائه‌ي ويژگي‌هايي مانند اپ‌هاي ويرايشگر عكس، تحليلگر پروفايل و تعداد فالو بسيار رايج است. معمولاً به‌دنبال نصب و استفاده از اين برنامه‌ها، آن‌ها به اطلاعات پروفايل خصوصي شما دسترسي پيدا مي‌كنند. براي حفظ حريم خصوصي و امنيت خود، توصيه مي‌كنيم فقط به برنامه‌هايي مجوز دسترسي بدهيد كه توسعه‌دهندگان معتبر ارائه مي‌دهند. پيش از صدور مجوز دسترسي براي برنامه‌هاي شخص ثالث به‌خوبي فكر كنيد.

  • استفاده از دستگاه‌هاي عمومي

براي حفظ حريم امنيت حساب متخصصي اينستاگرامتان، پس از استفاده از رايانه يا تلفني كه با ديگران به‌اشتراك مي‌گذاريد، از حساب اينستاگرام خود خارج شويد. هنگام ورود به اينستاگرام با رايانه‌اي عمومي، كادر Remember me را علامت نزنيد؛ زيرا با اين كار، حتي پس از بستن پنجره، مرورگر شما را داخل حساب متخصصي‌تان نگه مي‌دارد.

  • غيرفعال كردن اشتراك‌گذاري موقعيت مكاني

اشتراك‌گذاري موقعيت مكاني ايده‌ي عاقلانه‌اي نيست. وقتي ديگران بتوانند موقعيت مكاني فعلي شما را ببينند، به‌خصوص موقعيت‌هاي حساسي مانند خانه يا محل كار، مي‌توانند به مكان شما دسترسي پيدا كنند. اين امر با نقض حريم خصوصي شما مي‌تواند به سرقت هويتتان منجر شود. اگر قبلاً موقعيت مكاني خود را به‌اشتراك گذاشته‌ايد، آن را مطالعه و تمام برچسب‌هاي جغرافيايي قبلي خود را از تصاويرتان حذف كنيد.

  • اطمينان از امنيت رايانامهي كه با آن به اينستاگرام وارد شده‌ايد

ازآنجاكه حساب اينستاگرام و بسياري از حساب‌هاي مهم شما به حساب رايانامهتان متصل هستند، اگر كسي به رايانامه شما دسترسي پيدا كند، مي‌تواند به همه‌ي حساب‌هاي ديگرتان نيز دسترسي داشته باشد. بنابراين، رمزعبور حساب‌هاي رايانامهتان را تغيير دهيد و مطمئن شويد كه هيچ‌كدام يكسان نيستند.

چگونه اكانت هك شده اينستاگرام را برگردانيم

اگر فكر مي‌كنيد اكانت شما هك شده است، اقدامات مختلفي وجود دارد كه مي‌توانيد براي ايمن‌سازي حساب خود انجام دهيد.

حساب رايانامه خود را مطالعه كنيد

اگر رايانامهي از security@mail.instagram.com دريافت كرده‌ايد كه به شما اطلاع مي‌دهد آدرس رايانامه شما تغيير كرد، شايد بتوانيد با انتخاب revert this change در پيام، اين تغيير را لغو كنيد. اگر اطلاعات اضافي نيز تغيير كرده است (مثلاً رمز عبور) و نمي‌توانيد آدرس رايانامه خود را دوباره تغيير دهيد، يك لينك ورود يا كد امنيتي از اينستاگرام درخواست كنيد.

درخواست لينك ورود از اينستاگرام

براي اينكه به اينستاگرام كمك كنيد تا مالكيت شما نسبت به حساب را تأييد كند، مي‌توانيد درخواست كنيد كه لينك ورود به سيستم (login link) را به آدرس رايانامه يا شماره تلفن شما ارسال كند. براي درخواست لينك ورود:

  • در صفحه‌ي ورود به سيستم، براي اندرويد روي Get help logging in ضربه بزنيد و براي آيفون روي ?Forgotten password.
  • نام متخصصي، آدرس رايانامه يا شماره تلفن مرتبط با حساب خود را وارد كنيد، سپس روي Next ضربه بزنيد.

اگر به نام متخصصي، آدرس رايانامه يا شماره تلفن مرتبط با حساب خود دسترسي نداريد، اطلاعات ورود به سيستمي را كه اخيراً استفاده كرده‌ايد، وارد كنيد؛ سپس زير دكمه‌ي Next روي Can't reset your password ضربه بزنيد و دستورالعمل‌هاي روي صفحه را دنبال كنيد.

  • آدرس رايانامه يا شماره تلفن خود را انتخاب كنيد، سپس روي Next ضربه بزنيد.
  • در رايانامه يا SMS خود روي لينك ورود كليك كنيد و دستورالعمل‌هاي روي صفحه را دنبال كنيد.
مرجع متخصصين ايران درخواست لينك ورود از اينستاگرام

درخواست كد امنيتي يا همراهي از اينستاگرام

اگر نمي‌توانيد حساب خود را با لينك ورود به سيستمي كه براي شما ارسال شد بازيابي كنيد، ممكن است بتوانيد از اينستاگرام درخواست همراهي كنيد.

مرجع متخصصين ايران درخواست كد امنيتي يا همراهي از اينستاگرام

درخواست همراهي از اينستاگرام در اندرويد

  • در صفحه‌ي ورود به سيستم، زير Log in روي Get help logging in ضربه بزنيد.
  • نام متخصصي، آدرس رايانامه يا شماره تلفن مرتبط با حساب خود را وارد كنيد، سپس روي ?Need more help ضربه بزنيد. به خاطر داشته باشيد كه اگر بيش از يك حساب اينستاگرام داريد، ممكن است لازم باشد ابتدا حسابي را انتخاب كنيد كه براي ورود به آن اشكال داريد، سپس دستورالعمل‌هاي روي صفحه را دنبال كنيد.
  • آدرس رايانامه يا شماره تلفن خود را انتخاب كنيد، سپس روي Send security code بزنيد.
  • اگر كد امنيتي را دريافت نكرديد، در زير Send security code روي I can't access this email address or phone number ضربه بزنيد، سپس دستورالعمل‌هاي روي صفحه را دنبال كنيد.

درخواست همراهي از اينستاگرام در آيفون

  • از صفحه‌ي لينك ورود به سيستم، روي ?Need more help زير Send login link بزنيد. آدرس رايانامه يا شماره تلفن خود را انتخاب كنيد، سپس روي Send security code ضربه بزنيد.
  • اگر كد امنيتي دريافت نكرديد، روي I can't access this email address or phone number در زير Send security code ضربه بزنيد، سپس دستورالعمل‌هاي روي صفحه را دنبال كنيد.

اطمينان حاصل كنيد كه يك آدرس رايانامه امن وارد كرده‌ايد كه فقط خودتان به آن دسترسي داريد. هنگامي كه درخواست خود را ارسال كرديد، بايد يك رايانامه از اينستاگرام دريافت كنيد.

بازيابي حساب ازطريق تأييد هويت با سلفي ويديويي

  • برنامه اينستاگرام را باز كنيد و روي Get help logging in ضربه بزنيد.
  • نام متخصصي يا شناسه‌ي رايانامه يا شماره تلفن خود را وارد كنيد و روي Next ضربه بزنيد.
  • Can’t reset your password را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران درخواست همراهي يا كد مخفي در اپليكيشن اندرويد اينستاگرام 

در اينجا دو گزينه پيش‌ روي شما قرار مي‌گيرد كه پس از انتخاب هركدام مسير متفاوتي براي بازيابي اكانت خود داريد.

Yes, I have a photo of myself in my account:

  • روي Next ضربه بزنيد.
  • رمز عبور خود را وارد كنيد و روي Next ضربه بزنيد.
  • شماره تلفن يا رايانامه را انتخاب كنيد و روي Next ضربه بزنيد.
  • يك كد مخفي به شماره تلفن يا رايانامه شما ارسال مي‌شود.
  • كدي را كه دريافت كرده‌ايد وارد كنيد و روي Confirm ضربه بزنيد.
  • مدتي صبر كنيد تا اينستاگرام بتواند حساب شما را تأييد كند.
مرجع متخصصين ايران ۱-درخواست همراهي يا كد مخفي در اپليكيشن اندرويد اينستاگرام 
  • روي Next ضربه بزنيد.
  • از شما خواسته مي‌شود كه موبايل را روبه‌روي صورتتان نگه داريد. روي Next ضربه بزنيد.
  • سلفي ويديويي را ارسال كنيد و پس از آن روي ارسال ضربه بزنيد.

No, I do not have a photo of myself in my account:

  • روي Next ضربه بزنيد.
  • شما به مركز راهنمايي اينستاگرام منتقل خواهيد شد.
  • اشكال خود را انتخاب كنيد و براساس آن ادامه دهيد.

نكات بيشتر در مورد تأييد هويت

اگر درخواست همراهي براي يك حساب متخصصي بدون عكس از خود ارسال كرده‌ايد، بايد يك رايانامه پاسخ خودكار از تيم همراهي در Meta دريافت كنيد. از شما خواسته مي‌شود با ارائه‌ي آدرس رايانامه يا شماره تلفني كه با آن ثبت‌نام كرده‌ايد و نوع دستگاهي كه در زمان ثبت‌نام استفاده مي‌كرديد (مانند iPhone، Android، iPad، و غيره) در تأييد هويت خود به اينستاگرام كمك كنيد.

اگر درخواست همراهي براي يك حساب متخصصي با عكس‌هاي خودتان را داريد، از شما خواسته مي‌شود كه يك سلفي ويديويي بگيرد و سرتان را به جهات مختلف بچرخانيد تا مطالعه شود كه شما يك شخص واقعي هستيد و هويتتان تأييد شود. هنگامي كه سلفي ويديويي را براي كمك به تأييد هويت خود ارسال كرديد، در آدرس رايانامه امني كه ارائه كرده‌ايد، رايانامهي از اينستاگرام دريافت خواهيد كرد.

به خاطر داشته باشيد كه ويديويي كه ارسال مي‌كنيد هرگز در اينستاگرام قابل مشاهده نخواهد بود و ظرف ۳۰ روز حذف خواهد شد. اگر هويت شما از ويديويي كه ارسال كرده‌ايد تأييد نشد، مي‌توانيد ويديوي جديدي ارسال كنيد تا دوباره مطالعه شود.

متأسفانه، كل اين فرايند مي‌تواند روزها، هفته‌ها و گاهي حتي ماه‌ها طول بكشد. بيشتر آن خودكار است، به اين معني كه اگر به اشكال برخورد كنيد نمي‌توانيد مستقيماً با اينستاگرام تماس بگيريد. ازآنجاكه اين روش بهترين فرايند براي بازيابي حساب هك‌شده اينستاگرام به‌حساب مي‌آيد، حتي اگر زمان‌بر باشد، باز هم توصيه مي‌شود.

پس گرفتن حسابي كه هنوز به آن دسترسي داريد

اگر هنوز مي‌توانيد وارد حسايتان شويد؛ اما فكر مي‌كنيد حساب شما هك شده يا تلاشي در راستاي هك كردن حساب شما انجام شده است، مي‌توانيد براي كمك به حفظ امنيت حساب خود كارهاي زير را انجام دهيد:

  • در تنظيمات حساب خود كه مراحل آن را پيش‌تر توضيح داديم، شماره تلفن و آدرس رايانامه متصل به اكانت اينستاگرام خود را مطالعه كنيد.
  • با رفتن به مسير زير از تمام نشست‌هاي فعال اينستاگرام به‌جز دستگاهي كه خودتان به آن دسترسي داريد، خارج شويد. اين كار تمام افرادي را كه در حال سوءاستفاده از اكانت شما هستند به‌صورت موقتي بيرون مي‌اندازد.
مرجع متخصصين ايران اسكرين‌شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
مرجع متخصصين ايران اسكرين شات از اينستاگرام
  • در مرحله‌ي بعدي سريعاً با يادگيريي كه پيش‌تر در مورد تغيير رمز عبور حساب اينستاگرام داديم، نسبت به تغيير رمز و جايگزين كردن آن با پسوردي قوي‌تر اقدام كنيد.
  • روشن كردن احراز هويت دو مرحله اي (2FA) يكي از عواملي است كه دست هكرها را از حساب شما كوتاه مي‌كند. در صورت روشن بودن قابليت يادشده، هر شخصي حتي در صورت داشتن پسورد شما نياز دارد تا براي دسترسي به حساب، هويت خود را ازطريق شماره تلفن، رايانامه، واتساپ يا برنامه‌‌ي رمزسازي مانند Google Authenticator تأييد كند. اكنون بعد از عوض كردن رمز عبور، شخص ديگري در حساب شما نخواهد بود و زمان مناسبي براي روشن كردن قابليت Two-Factor Authentication است كه پيش‌تر مراحل آن را به‌صورت كامل توضيح داديم.
  • در تنظيمات و بخش Website permissions، دسترسي تمام وب‌سايت‌ها و برنامه‌هاي جانبي را به اكانت خود مسدود كنيد. به‌دليل لينك‌گذاري‌هاي متعدد پيج‌هاي گوناگون، ممكن است ازطريق مرورگر درون‌برنامه‌اي اينستاگرام وارد وب‌سايت‌هاي مختلفي شويد؛ بنابراين بايد به‌صورت مكرر دسترسي‌هاي آن‌ها را به اكانت خود مسدود كنيد.

هزينه امنيت پيج اينستاگرام

همان‌طور كه در ابتداي مقاله گفتيم بسياري از متخصصان شبكه اجتماعي اينستاگرام از چنين نكات امنيتي ساده‌اي كه در اين مقاله يادگيري داديم اطلاعي ندارند؛ از اين رو به افرادي مراجعه مي‌كنند كه خود را مسئول امنيت پيج اينستاگرام معرفي كرده‌اند.

بايد بدانيد كه چنين افرادي كار خارق‌العاده‌اي انجام نمي‌دهند و تنها با رعايت همين نكات نسبتاً ساده، حساب شما را از دست هكرها بيرون مي‌آورند يا با بالا بردن امنيت پيج، دست هكرها را از حساب كوتاه مي‌كنند.

توصيه مي‌كنيم كه هرگز سراغ چنين افرادي نرويد؛ زيرا برخي از آنان ممكن است سوداي سوءاستفاده از پيج شما را داشته باشند، مخصوصاً اگر از پيجتان براي كسب درآمد استفاده مي‌كنيد.

پيشنهاد مي‌كنيم كه رمز عبور خود را هرچند ماه يكبار عوض كنيد، احراز هويت دو مرحله‌اي (2FA) را روشن كنيد، دستگاه‌هاي متصل به حسابتان را چك كنيد و شماره تلفن و آدرس رايانامهي كه به حسابتان متصل است، هميشه در دسترس باشند.

براي فعاليت سالم در اينستاگرام و اطمينان‌ خاطر از محفوظ‌ماندن اطلاعات و حساب شخصي خود در اين شبكه‌ي اجتماعي، آگاهي از اهميت افزايش امنيت حسابتان اولين قدم است. با اجراي مراحل و توجه به نكات ذكرشده در اين مقاله، مي‌توانيد امنيت حساب اينستاگرام خود را افزايش قابل‌توجهي دهيد.

اگر نكته ديگري براي افزايش امنيت حساب اينستاگرام به ذهنتان مي‌رسد، آن را با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در ميان بگذاريد. آيا تاكنون حساب اينستاگرام شما هك شده است؟ براي پس گرفتن آن چه كرده‌ايد؟

سوالات متداول اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران

  • حساب‌هاي اينستاگرام چگونه هك مي‌شوند؟

    اگر داده‌هاي خود را دراختيار برنامه‌ها و وب‌سايت‌هاي مخرب قرار داده‌ايد، ممكن است فرصتي براي هكرها وجود داشته باشد كه به حساب شما دسترسي پيدا كرده و آن را هك كنند.

  • چگونه بفهميم اينستاگرام هك شده است؟

    با مراجعه به بخش مربوطه براي ديدن دستگاه‌هاي متصل به حساب اينستاگرام، مي‌توانيد بفهميد كه چه كساني در حال استفاده از اكانت شما هستند.

  • بعد از هك شدن اينستاگرام چه بايد كرد؟

    شما مي‌توانيد با رعايت نكات گفته‌شده در اين مقاله، اكانت خود را چه هنوز به آن دسترسي داشته باشيد يا نه، پس بگيريد.

  • بازيابي اكانت هك شده اينستاگرام چقدر طول مي‌كشد؟

    معمولاً حدود ۱ يا ۲ روز طول مي‌كشد تا اينستاگرام به شما كمك كند يك حساب متخصصي را بازيابي كنيد. حتي پس از تأييد ويديويي، اينستاگرام ويديوي تأييد شما را تا ۳۰ روز نگه مي‌دارد.

  • چگونه براي كمك به اينستاگرام رايانامه بزنم؟

    مي‌توانيد به آدرس support@instagram.com به اينستاگرام رايانامه بزنيد. اگر نمي‌توانيد پاسخي دريافت كنيد، مي‌توانيد از اينستاگرام در صفحه‌ي لاگين درخواست همراهي كنيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات