گوگل همراهي از كوكي‌هاي متفرقه را در كروم متوقف مي‌كند

يك‌شنبه ۲۹ دي ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
گوگل تصميم دارد تا با هدف بهبود سياست‌هاي حريم خصوصي، مانند مرورگرهاي ديگر، همراهي از كوكي‌هاي متفرقه را در كروم متوقف كند.
تبليغات

گوگل با ادامه‌ي مسير سافاري و فايرفاكس، همراهي از كوكي‌هاي متفرقه را در مرورگر كروم متوقف خواهد كرد. البته آن‌ها برخلاف مرورگرهاي ديگر (كه هم‌اكنون به‌صورت پيش‌فرض كوكي‌ها را مسدود مي‌كنند)، رويكردي چندمرحله‌اي در توقف همراهي خواهند داشت. جاستين شو، مدير بخش مهندسي كروم در يادداشتي به اين نكته اشاره كرد كه گوگل، تصميم جديد را در مدت دو سال اجرايي خواهد كرد.

كوكي‌ها متخصصدهاي متنوعي در ايجاد تجربه‌ي مرور وب دارند. گوگل مي‌خواهد در مدتي زماني مشخص، راهكارهايي متخصص براي متخصصدهايي پيدا كند كه هم‌اكنون كوكي‌ها به متخصصان و وب‌سايت‌ها ارائه مي‌كنند. آن‌ها مانند ديگر توسعه‌دهنده‌هاي مرورگر، به‌خاطر همين برنامه، فناوري‌هاي جديدي را ارائه كرده‌اند. فناوري‌‌هاي جديد، احتمالا تهاجم و مزاحمت كمتري را نسبت به راهكار كوكي‌ها به‌دنبال دارند.

فناوري‌هاي جديد، به تبليغ‌دهنده‌هاي الكترونيك امكان خواهد داد تا دسته‌ي مشخصي از مخاطبان را بدون ردگيري شخص به شخص آن‌ها، هدف قرار دهند. به‌علاوه در رويكردهاي جديد تلاش مي‌شود تا زيرساخت‌هاي ورود و امنيت وب‌سايت‌ها با اختلال روبه‌رو نشود. ردگيري ناشناس نيز از قابليت‌هاي ديگر فناوري‌ها خواهد بود كه امكان مطالعه موفق بودن تبليغات و منجر شدن به فروش را به تبليغ‌دهنده‌ها مي‌دهد.

اگر فناوري‌ها و راهكارهاي جديد به‌خوبي در مرورگرها و وب‌سايت‌ها پياده‌سازي شوند، مسير ردگيري تبليغات و حريم خصوصي در فضاي وب، به‌صورت كامل متحول خواهد شد. به‌علاوه مسيرهاي جديد و شايد بهينه‌اي در ردگيري در فضاي وي ايجاد مي‌شود كه اكنون حتي تصور آن‌ها را هم نداريم.

برنامه‌ي گوگل براي توقف همراهي از كوكي‌ها، به نبردي مربوط مي‌شود كه اكنون بين مرورگرهاي وب وجود دارد. هريك از آن‌ها تلاش مي‌كنند تا آينده‌ي حريم خصوصي را در فضاي وب، بازتعريف كنند. در يك سمت نبرد، مرورگرهايي همچون سافاري و فايرفاكس قرار دارند كه موضعي كاملا محكم و قاطع در برابر ردگيري بين وب‌سايتي متخصصان اتخاذ كرده‌اند. درمقابل، گوگل با مرورگر كروم تلاش مي‌كند تا در كنار كاهش ردگيري رفتار متخصصان، كمترين خسارت را به درآمد وب‌سايت‌ها وارد كند.

مرجع متخصصين ايران safari

تفاوت كنوني بين مرورگرها و سياست آن‌ها در مقابله با ردگيري متخصصان، به چگونگي پياده‌سازي فناوري جديد مرتبط نيست. درواقع مرورگرها در زمان به‌كارگيري فناوري با هم تفاوت دارند. گوگل مي‌خواهد تا پيش از پياده‌سازي سياست جديد، كمي منتظر بماند. درمقابل، اپل و فايرفاكس، بحران را بسيار بزرگ مي‌دانند و از هم‌اكنون مسدودسازي كوكي‌هاي متفرقه را شروع كرده‌اند. مسدودسازي آن‌ها پيش از تلاش براي ارائه‌ي راهكار جايگزين انجام شد. ازطرفي شايد آن مرورگرها به‌دنبال هيچ راه جايگزيني براي ردگيري متخصصان نباشند.

تفاوت اصلي مرورگرها در حذف پشتيياني از كوكي‌ها، در زمان پياده‌سازي سياست است

نبرد ميان مرورگرها روز‌به‌روز بزرگ‌تر مي‌شود و ازطرفي انتقادها به سياست شركت‌ها نيز پايان ندارد. متخصصان اپل را متهم مي‌‌كنند كه به‌خاطر پيشرفت اپ‌استور، به‌دنبال محدود كردن و به‌نوعي خفه كردن وب است. ديگران گوگل را متهم مي‌كنند كه تصميم به ادامه دادن رويكرد مخرب ردگيري تبليغاتي دارد. اهالي مانتين ويو نگران هستند كه توقف سريع و يك‌باره‌ي كوكي‌ها، بازيگران مخرب دنياي وب را تشويق مي‌كند تا به‌دنبال روش‌هاي پيچيده‌تر موسوم به «اثر انگشت» بروند؛ روش‌هايي كه متوقف كردن آن‌ها بسيار دشوارتر خواهد بود.

درگيري ميان طرفداران سياست‌هاي متنوع برخورد با كوكي‌ها و ردگيري، در دنياي توسعه‌دهنده‌هاي وب صورت مي‌گيرد و متخصصان عادي احتمالا آن را مشاهده نمي‌كنند. فهرست‌هاي رايانامهي، گيت‌هاب، پنل‌هاي W3C و گروه‌هاي كاري توسعه‌دهنده‌هاي وب، محل درگيري و مقابله‌ي طرفداران روش‌هاي گوناگون هستند. نبرد مذكور در مقايسه با درگيري‌هاي ديگر دنياي فناوري، تقريبا آرام و آهسته به‌انديشه متخصصين مي‌رسد و شبيه به ديگر استانداردها، حركتي آهسته دارد. به‌هرحال تصميم‌گيري در اين حوزه، تأثير وسيعي دارد. سهم عمده‌اي از تبليغاتي كه در وب مشاهده مي‌كنيد، ازطريق كوكي‌هاي متفرقه و زيرساختي هدايت مي‌شوند كه داده‌ها و هويت شما را ردگيري و حتي تبادل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران حريم خصوصي / Privacy

جزئيات برنامه‌ي شركت‌ها و مرورگرها در مسدودسازي و توقف همراهي از كوكي‌ها، پيچيدگي‌هاي زيادي دارد. گوگل در سطوح بالا تصميم دارد تا مفهومي به‌نام «جعبه‌ي شني حريم خصوصي» ايجاد كند. مفهوم مورد انديشه متخصصين مالك كروم، مكاني است كه وب‌سايت‌ها قابليت جمع‌آوري اطلاعات از آن را دارند، اما مرورگر، محدوديت‌هايي را هم براي آن‌ها ايجاد مي‌كند. اپل يك API ارائه داد كه امكان ردگيري را به وب‌سايت‌هاي خرده‌فروشي مي‌دهد و گوگل هم به آن تمايل نشان داده است. ازطرفي دو شركت در مقدار و سطح اطلاعات قابل اشتراك‌گذاري اتفاق انديشه متخصصين ندارند. به‌‌علاوه پيشنهادهايي براي گروه‌بندي متخصصان به جمعيت‌هاي بزرگ و مكانيزم‌هاي جايگزين براي ورود به سرويس‌هاي متفرقه هم ارائه مي‌شود.

ايده‌ها و برنامه‌هاي جديد براي بهينه‌سازي مرورگرها و ردگيري‌ها، در سطوح بالايي ميان متخصص كارشناسان به مباحثه گذاشته مي‌شوند. اين اميد وجود دارد كه درنهايت يك اتحاد و انديشه متخصصين مشابه در ميان شركت‌هاي متعدد صورت بگيرد. اگر چنين اتحادي حاصل نشود، تجربه‌ي متخصصي مردم در فضاي وب، تفاوت زيادي با هم پيدا خواهد كرد. البته نمي‌توان انتظار توافق ۱۰۰ درصدي را ميان مرورگرها داشت، اما به احتمال زياد در نهايت اجماعي ايجاد مي‌شود كه جايگزين كوكي‌هاي متفرقه خواهد شد.

كوكي‌ها هيچ‌گاه براي انجام فعاليت‌هاي بسيار زياد يا ذخيره‌سازي اطلاعات به اندازه‌ي امروز طراحي نشدند. امروز فهرست بزرگي از فعاليت‌هايي وجود دارد كه كوكي‌هاي متفرقه قادر به انجام آن‌ها هستند. درنتيجه پيدا كردن راهي براي جايگزيني آن‌ها، زمان‌بر خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات