به باور مايكروسافت، ويروس كرونا براي هميشه شيوه كار و يادگيري را تغيير خواهد داد

جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت با گسترش استفاده از سرويس تيمز، پيش‌بيني مي‌كند كه جهان‌گيري كرونا تغييري هميشگي در روند كار و يادگيري ايجاد خواهد كرد.
تبليغات

مايكروسافت با اشاره به استفاده از برنامه تيمز (Teams) پيش‌بيني مي‌كند كه جهان‌گيري ويروس كرونا جديد نقطه‌ي عطفي در راستاي تغيير دائمي در روند كار و يادگيري به‌حساب مي‌آيد. استفاده از مايكروسافت تيمز در چند ماه گذشته با شيوع ويروس كرونا رشد چشم‌گيري داشته و متخصصان فعال روزانه اين سرويس تنها در يك هفته از ۳۲ ميليون به ۴۴ ميليون متخصص رسيده‌است. در حالي كه متخصصان مايكروسافت تيمز روزبه‌روز بيشتر مي‌شوند، مايكروسافت خبر از شكل‌گيري روند دوركاري جديدي مي‌دهد تا بر تغيير رويه كاري فعلي تاكيد كند.

به دليل شيوع ويروس كرونا، افراد بيشتري از قابليت‌هاي ويديويي سرويس تيمز استفاده كرده و مايكروسافت شاهد ركورد ۲.۷ ميليارد دقيقه جلسات ويديويي متخصصان در سرويسش بوده‎؛ اين عدد ۳ برابرِ آمار ۹۰۰ ميليون دقيقه‌اي ثبت‌شده در اوايل فروردين، حدود زماني است كه كسب‌وكارها به دوركاري روي آوردند. متخصصان از مكالمات ويديويي تيمز بيشتر از هر زمان ديگري استفاده مي‌كنند و تماس‌هاي ويديويي رشد ۱۰۰۰ درصدي را تجربه مي‌كند. طبق گفته‌ي مايكروسافت متخصصان هلند و نروژ با استفاده از تماس ويديويي در حدود ۶۰ درصد مواقع، بيشترين استفاده‌كنندگان از قابليت تماس ويديويي هستند. اين عدد براي متخصصان آمريكا و انگلستان به ترتيب ۳۸ و ۴۷ درصد است.

مرجع متخصصين ايران teams use

درصد جلسات تيمز كه شامل تماس ويديويي هستند (به تفكيك كشور - نروژ و هلند بالاترين درصد استفاده از تماس‌هاي ويديويي را دارند)

مهندسان مايكروسافت در پشت صحنه در تلاش هستند تا از كفايت ظرفيت‌هاي اين شركت براي تمام متخصصان اطمينان حاصل كنند. مايكروسافت تيمز در اروپا اشكال اندكي پيدا كرد كه به دليل افزايش نجومي متخصصان در كشورهايي مانند ايتاليا بود و باعث غافل‌گيري مايكروسافت شد. جرد اسپاتارو، مدير مايكروسافت ۳۶۵ مي‌گويد:

با بالاگرفتن اوضاع در اروپا، الگوهاي جغرافيايي مشاهده شده مطابق انتظارات ما نبود. صادقانه بخواهم بگويم، ما غافل‌گير شديم. اشكالاتي كه مشاهده شد، نتيجه‌ي تلاش ما در اعمال سريع تغييرات موردنياز بود.

كسب‌وكارها دفاتر، تماس‌ها و جلسات با مشتريان خود را الكترونيك كرده و از اين رو تعداد درخواست‌هاي استريم در سرويس استريم ويديو اين شركت افزايش يافته‌است. مايكروسافت هم‌اكنون محدوديت ده‌هزار متخصصي را به صدهزار متخصص افزايش داده تا شركت‌هاي بيشتري به استفاده از سرويس تيمز اين شركت رغبت پيدا كنند.

مرجع متخصصين ايران corona tech

آمار رشد متخصصان سرويس تيمز مايكروسافت بر خط زماني شيوع كرونا (ترجمه: اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران)

افزايش تقاضا، اولويت‌بندي مايكروسافت براي ويژگي‌هاي تيمز را دست‌خوش تغيير كرد. تصاوير پس‌زمينه‌ي دلخواه بالاخره براي همه در تيمز، پس از گذشت يك‌سال از معرفي اوليه، در دسترس است. قابليت بالا بردن دست كه ماه پيش معرفي شد اواخر اين ماه در دسترس خواهد بود. مسئولان جلسات‌ نيز از امروز قادر خواهند بود با كليكي ساده اشخاص را از جلسه بيرون كنند.

 مايكروسافت همچنين در حال كار روي نماي تماس‌ها در تيمز است تا متخصصان بيشتري بتوانند نمايش داده شوند. سران مايكروسافت اخيرا از يكي از قابليت‌هاي اخبار تخصصي (Zoom) كه به كرات مورد استفاده قرار مي‌گيرد، رونمايي كرده‌‌اند. با اين قابليت مي‌توانيد همه متخصصان حاضر در گفت‌وگو را به سادگي و در ظاهري گالري مانند ببينيد.

تيمز امروزه از چهار نفر همراهي مي‌كند؛ اما ما مي‌دانيم كه بسياري از افراد به جلسات بيشتر از ۴ نفر نياز دارند و مي‌خواهند افراد بيشتري را در كادر خود ببينند. از اين رو ما اولويت‌هاي خود را تغيير داده تا به سرعت اين قابليت را در تيمز فراهم آوريم و افراد بيشتري بتوانند همزمان مكالمه داشته‌باشند.

همه‌گيري ويروس كرونا منجر به ايجاد هنجاري جديد در جامعه خواهد شد. اين هنجار جديد خود را در چين و سنگاپور نشان داده‌است.

در دوره‌ي كار در خانه، وب‌كم‌ها و لپ‌تاپ‌ها به سرعت در فروشگاه‌ها به فروش مي‌روند؛ زيرا متخصصان نياز به تجهيزات براي كار و يادگيري از خانه دارند. مايكروسافت الگوهايي مشابه را در شبكه‌ي تامين مي‌بيند.

طبق گفته اسپاتارو دوران رايانه‌ي روميزي بازگشته‌است. مردم در حال تشخيص كارايي بيشتر رايانه‌هاي شخصي نسبت به آيپد براي كار از خانه‌ هستند؛ البته استفاده با دستگاه‌هاي موبايل از تيمز نيز بيشتر شده‌است. اين افزايش به مصارف يادگيريي و درماني افراد از تيمز نسبت داده مي‌شود.

چه اتفاقي پس از اتمام همه‌گيري مي‌افتد؟ براي من روشن است كه هنجار جديدي وجود خواهد داشت. اگر به اتفاقات چين و سنگاپور بنگريد، متوجه منظور من خواهيد شد. افراد در اين كشورها به سركار خود برنگشته و به روند دوركاري خود ادامه داده‌‌اند. محدوديت‌هايي جديد در جامعه و الگوهايي نو در نحوه كار افراد ايجاد شده‌است.
مرجع متخصصين ايران microsoft teams

نمايي از سرويس مايكروسافت تيمز

پس از حذف محدوديت‌هاي ايجاد شده دولت چين به دليل شيوع ويروس كرونا، مايكروسافت هنوز ميزبان دو برابر متخصص از اين كشور در مقايسه با انتهاي ژانويه است. تعداد متخصصان فعال روزانه‌ي چيني در تيمز نيز هفته به هفته در حال افزايش است. اين موضوع نشان‌ مي‌دهد كه شايد ساير كشورهاي دنيا نيز خود را با واقعيات جديد جامعه پساهمه‌گيري وفق دهند. سنگاپور نيز مدلي تنظيم كرده كه در شرايط وقوع شيوع، نيروي سادهان و دانش‌آموزان را به خانه مي‌فرستد. هنجار جديد قرار نيست مانند سابق، برگشتن همه به سركارشان باشد. هنجار جديدي شكل خواهد گرفت كه ما را مجبور به استفاده از اين ابزارهاي جديد براي مدتي طولاني خواهد كرد.

مايكروسافت همچنين مواردي را مشاهده كرده است كه كاركنان پس از دوركاري ديگر نمي‌توانند به رويه‌ي سابق خود برگردند.

ساده‌ترين مثال، اهميت چت در يك جلسه است. ما ديگر اين موضوع را تصادفي ندانسته و آن را روشي جديد براي مشاركت افراد در مباحثه مي‌دانيم.

اين روش، مشاركت افراد در مباحثه‌هاي ويديويي را بهبود بخشيده و امكان ارائه پيشنهادها و فيدبك‌ها آني را تسهيل مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران

يك مراسم عروسي برگزار شده در اخبار تخصصي

مايكروسافت تنها شركتي نيست كه بر دوركاري تمركز دارد. رقبايي مانند اسلك، گوگل و اخبار تخصصي نيز شاهد رشد چشم‌گيري در متخصصان خود بوده‌اند. اخبار تخصصي به دليل اشكالات امنيتي و حريم شخصي و روش‌هاي خلاقانه‌اي كه متخصصان از آن استفاده مي‌كنند، خبرساز شده‌است. مايكروسافت با وجود تحت انديشه متخصصين گرفتن دقيق اخبار تخصصي، حال با اشكالات پيش‌آمده براي اين شركت، درباره رشد متخصصان آن نگران نيست.

در مايكروسافت، حريم شخصي و امنيت هميشه در بطن شخصيت و هدف ما بوده‌است. شما در ساير شركت‌ها شاهد آن هستيد كه تمركزشان را بر راحتي و آساني متخصصان در مكالمات مي‌گذارند؛ اما جوانب امنيتي و خصوصي را در انديشه متخصصين نمي‌گيرند. از اين رو امنيت و حريم شخصي پس از توسعه ويژگي مدانديشه متخصصين توسعه مي‌يابد. در جهاني هستيم كه نمي‌توانيد در آن چنين انديشه متخصصينات ساده‌اي نسبت به مصرف‌كننده داشته‌باشيد. در اين صورت با اشكالات متعددي مواجه خواهيد شد.

مايكروسافت باور دارد كه موج افزايش درخواست براي تماس‌هاي ويديويي به مرور زمان كاهش مي‌يابد و تيمز نيز قابليت‌هاي بسيار بيشتري علاوه بر تماس ويديويي در چنته دارد.

من حس مي‌كنم كه كنفرانس ويديويي به تنهايي براي انجام كارها كافي نيست. به مرور زمان شاهد بالا و پايين‌هايي در استفاده از كنفرانس ويديويي خواهيم بود. بخش بسياري از چيزي كه شاهد آن هستيم، گذرا است. احتمالا در رويدادهايي مانند عروسي كه يك‌بار اتفاق مي‌افتند به طور فيزيكي حضور پيدا خواهيم كرد.

پرواضح است كه مايكروسافت تغييرات ناشي از جهان‌گيري را دائمي مي‌داند.

من واقعا حس مي‌كنم كه [اين جهان‌گيري] نقطه‌ي عطفي براي شيوه كار كردن و آموختن ما محسوب مي‌شود؛ زيرا اتفاقاتي در حال افتادن است كه اذعان دارند ما هيچ‌گاه به روش سابق بازنخواهيم گشت.

انديشه متخصصينات شما دراين‌باره چيست؟ آيا همه‌گيري ويروس كرونا به طور دائم بر شيوه كار و يادگيري تاثير خواهد داشت؟ آيا انديشه متخصصينات مايكروسافت به دليل رواج استفاده از سرويس تيمز، تبليغاتي يا غيرواقعي است؟ انديشه متخصصينات‌هاي خود را با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات