پيش‌سفارش عمومي اينترنت استارلينك آغاز شد

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پيش‌سفارش اينترنت استارلينك با پرداخت وديعه‌ي ۹۹ دلاري به‌صورت عمومي آغاز شده است و اسپيس ايكس مي‌گويد از اواسط تا اواخر ۲۰۲۱ در دسترس قرار مي‌گيرد.
تبليغات

اسپيس ايكس (SpaceX) به‌تازگي در سكوت خبري پيش‌فروش سرويس اينترنت ماهواره‌اي استارلينك (Starlink) را به‌صورت عمومي در سراسر دنيا آغاز كرده است. براساس گزارش Teslarati، به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد روند تأييد پيش‌خريد سرويس استارلينك در ايالات متحده‌ي آمريكا، استراليا، نيوزيلند، كانادا و برخي مناطق ديگر آغاز شده است.

اسپيس ايكس كمتر از چهار ماه پيش، بتاي عمومي استارلينك را كه صرفا ازطريق دعوت‌نامه مي‌شد به آن دسترسي داشت، به برخي افراد ارائه داده بود و گفته مي‌شود نهايتا ۱۰ هزار نفر تا ماه فوريه‌ي ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به اين سرويس دسترسي پيدا كرده‌‌اند. بدين ترتيب به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد عرضه‌ي عمومي استارلينك با سرعت بالايي پيگيري مي‌شود و اين اتفاق در آينده‌اي نه‌چندان دور رنگ حقيقت به ‌خود مي‌گيرد. البته همچنان برخي نكات در زمينه‌ي استفاده از استارلينك وجود دارند.

كاربري در توييتر مي‌نويسد براساس آنچه وب‌سايت رسمي استارلينك مي‌گويد، اين سرويس اينترنت هم‌اكنون براي شمار محدودي از متخصصان در هر منطقه‌ي تحت پوشش در دسترس قرار دارد. كساني كه پيش‌تر در پروژه‌ي بتاي عمومي استارلينك شركت كرده‌اند مي‌توانند براي دريافت اين سرويس سفارش ثبت كنند.

در ادامه‌ي توييت آمده است افرادي كه در خارج از منطقه‌ي تحت پوشش بتاي استارلينك حضور دارند مي‌توانند وديعه‌ي ۹۹ دلاري به اسپيس ايكس بدهند تا زماني‌ كه استارلينك در آن منطقه در دسترس قرار گرفت، امكان استفاده از اين سرويس براي آن‌ها فراهم شود. در هنگام پرداخت وديعه، اسپيس ايكس تاريخ حدودي عرضه‌ي استارلينك در هر منطقه را اعلام مي‌كند و پيش از فرستادن تجهيزات لازم براي هر متخصص، ازطريق رايانامه اطلاع‌رساني مي‌شود. كيت سرويس اينترنتي اسپيس ايكس شامل پايانه‌ي زميني، روتر واي‌فاي، منبع تغذيه، كابل و سه‌پايه است. 

عرضه‌ي جهاني استارلينك به عوامل بسيار زيادي وابستگي دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، دريافت مجوز از دولت‌هاي مختلف است. اسپيس ايكس تا سال ۲۰۲۱ موفق شده است مجوز عرضه‌ي استارلينك را در ايالات متحده، كانادا و بريتانيا دريافت كند و ظاهرا مشتريان بتاي استارلينك در اين سه كشور پخش شده‌اند.

اسپيس ايكس همچنين از مذاكره با مكزيك، آلمان، يونان، فرانسه، استراليا، آرژانتين و شيلي براي دريافت مجوز خبر مي‌دهد. فرايند دريافت مجوز در منطقه‌ي كارائيب، اتريش، اسپانيا، ايرلند، ايتاليا، نيوزيلند، فيليپين، هند، ژاپن، آفريقاي جنوبي، برزيل، كلمبيا نيز در حال انجام است؛ اما در مراحل اوليه به ‌سر مي‌برد. احتمالا تعداد زيادي از كشورهاي ديگر دنيا نيز مشغول مذاكره با اسپيس ايكس هستند؛ اما هنوز به‌صورت رسمي نامي از كشورهاي ديگر برده نشده است. 

كاربري در توييتر اسكرين‌شاتي از وب‌سايت استارلينك منتشر كرد و نوشت اميدوار است به‌زودي ارزش اين سرويس اينترنت در كانادا كاهش پيدا كند. ايلان ماسك در پاسخ به توييت اين متخصص، نوشت قرار است ارزش استارلينك در تمامي مناطق دنيا يكسان باشد و تفاوت‌ هزينه صرفا مربوط به ماليات و ارسال خواهد بود.

در حال‌ حاضر ارزش اينترنت استارلينك در شهرهاي توسعه‌يافته و به‌طور كلي مناطقي كه داراي جمعيت متوسط هستند، زياد است. متخصصان استارلينك براي دريافت ميانگين سرعت دانلود ۵۰ تا ۱۵۰ مگابيت ‌بر ثانيه و دسترسي به سرويسي با تأخير بين ۲۰ تا ۴۰ ميلي‌ثانيه بايد ماهانه ۹۰ دلار پول بدهند. اين تنها هزينه‌ي استارلينك نيست؛ كساني كه علاقه‌مند به دسترسي به اين سرويس هستند بايد ۵۰۰ دلار جداگانه براي دريافت پايانه‌ي زميني استارلين بپردازند.  اين ارزش باعث مي‌شود بسياري از افراد در كشورهاي توسعه‌يافته و كشورهاي كمتر توسعه‌يافته تمايلي به استفاده از استارلينك نداشته باشند.

هدف اصلي راه‌اندازي استارلينك، ارائه‌ي سرويس اينترنت به مناطق دورافتاده‌اي است كه كابل اينترنت در دسترس قرار ندارد و عملا بدون استارلينك نمي‌توان به اينترنت متصل شد. چندده ميليون نفر در سراسر دنيا در چنين مناطقي زندگي مي‌كنند و قطعا هدف قرار دادن اين بازار مي‌تواند براي اسپيس ايكس سودآور باشد. اكثر كساني كه در مناطق دوردست هستند به اينترنت دسترسي ندارند يامجبورند سراغ سرويس‌هاي گران‌ارزش موبايل و ماهواره بروند. در بسياري از مواقع، استارلينك براي اين افراد هم‌ارزش با ديگر سرويس‌هاي در دسترس يا ارزان‌تر از آن‌ها است؛‌ آن هم در شرايطي كه از سرويس‌هاي ديگر آن مناطق كيفيت بسيار بيشتري دارد.

 به ‌انديشه متخصصين مي‌رسد فرايند پيش‌خريد سرويس استارلينك بدون هيچ محدوديتي با پرداخت وديعه‌ي قابل ‌بازگشت ۹۹ دلاري آغاز شده است. اكثر متخصصان پس از سفارش سرويس متوجه شده‌اند كه استارلينك از اواسط تا اواخر ۲۰۲۱ براي آن‌ها در دسترس قرار مي‌گيرد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات