يادگيري ساخت تقويم بازاريابي محتوا

چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با ساخت تقويم بازاريابي محتوا مي‌توانيد براي زمان انتشار و نوع محتوا برنامه‌ريزي كنيد و فرصت بيشتري براي تصحيح و مرور آن پيدا كنيد.
تبليغات

اگر از تقويم بازاريابي محتوا استفاده نمي‌كنيد استراتژي بازاريابي شما ناكارآمد است. در اين مقاله، صرف‌انديشه متخصصين از شغل و زمينه‌ي كاري با روش ساخت يك تقويم جذاب بازاريابي محتوا آشنا مي‌شويد. درنهايت به اين نتيجه مي‌رسيد اين محتوا است كه فرمانروايي مي‌كند.

تقويم بازاريابي محتوا دقيقا چيست؟

تقويم بازاريابي محتوا ابزاري براي برنامه‌ريزي و پياده‌سازي به‌هنگام و بهينه‌ي استراتژي محتوا است. استفاده از يك برنامه‌ي مبتني بر تقويم براي محتوا، اطلاعات و انديشه متخصصينات‌هاي لازم در مورد نحوه‌ي قالب‌بندي محتوا را در يك بازه‌ي مشخص زماني در اختيار شما قرار مي‌دهد. از اين تقويم مي‌توانيد به‌عنوان راهنمايي براي نوع محتوا و ترتيب انتشار آن استفاده كنيد.

محتوا مي‌تواند طيف وسيعي از اطلاعات از جمله مقاله‌هاي موجود در وب‌سايت شركت تا مطالب شبكه‌هاي اجتماعي را دربر بگيرد. فرقي ندارد كه در يك وبلاگ شركتي يا شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت كنيد، درهرصورت استفاده از يك تقويم باكيفيت بازاريابي محتوا به حفظ نظم و رسيدن به نتايج مفيد استراتژي بازاريابي كمك مي‌كند.

چرا به تقويم بازاريابي محتوا نياز داريد؟

بازاريابي محتوا، در طي فرآيند، قابل‌برنامه‌ريزي نيست. بهتر است از همان ابتدا محتواي خود را به‌صورت تقويم و نه يك فهرست انجام وظايف، سازمان‌دهي كنيد. به اين صورت مي‌توانيد زمان انتشار و ترتيب انتشار يك محتواي مشخص را تنظيم كنيد. با استفاده از فرمت تقويم مي‌توانيد انتشار مطلب را بر اساس روزهاي تعطيل نيز برنامه‌ريزي كنيد. به اين صورت مي‌توان از انتشار به‌موقع و مرتب محتوا اطمينان حاصل كرد. علاوه بر اين، تنظيم محتوا بر اساس يك فرمت تقويمي سازگار، رديابي و هدف‌گذاري آن را آسان‌تر مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران

براي مثال يك فروشگاه حيوانات خانگي را در انديشه متخصصين بگيريد. امروز صاحب فروشگاه پست بامزه‌اي را در مورد خوك‌هاي گينه‌اي در اينستاگرام به اشتراك مي‌گذارد يا روي وب‌سايت خود مطلبي يادگيريي در مورد مراقبت از ماهي طلايي منتشر مي‌كند. صاحب فروشگاه شروع به مرور اينستاگرام مي‌كند و با تصاويري از سگ‌هاي خانگي با هشتگ #NationalDogDay (روز ملي سگ) روبه‌رو مي‌شود. روز ملي سگ در تقويم به عنوان يك روز تعطيل مشخص نشده است اما براي افرادي كه سگ خانگي دارند روز مهمي است. در نتيجه صاحب فروشگاه به دليل عدم توجه به اين روز تقويم، فرصت خوبي را از دست مي‌دهد.

 به دليل گم شدن مطالب يادگيريي نگه‌داري ماهي در سيلي از تصاوير سگ‌هاي خانگي، صاحب فروشگاه به اين نتيجه مي‌رسد كه بهتر است براي محتواي خود از قبل برنامه‌ريزي كند. گاهي اوقات هم صاحب فروشگاه به دنبال توسعه‌ي محتواي مرتبط با سگ‌ها است؛ در حالي كه رقباي او به بازنشر توئيت‌هاي مربوط به روز ملي سگ مي‌پردازند.

استفاده از تقويم بازاريابي محتوا فرصت مرور و تصحيح خطاها را افزايش مي‌دهد

در صورتي كه تقويم محتوا را بر اساس روز‌هاي تعطيل و روزهاي خاص توسعه دهيد و برنامه‌ريزي كنيد، مي‌توانيد از چنين موقعيت‌هاي استرس‌زايي پيشگيري كنيد. روزهاي تعطيل زيادي وجود دارند كه براي اهداف متخصصدي شبكه‌هاي اجتماعي به وجود آمده‌اند. اين روزها در تقويم جايگاهي ندارند اما جذابيت آن‌ها باعث افزايش مخاطب مي‌شود.

با تقويم‌هاي بازاريابي محتوا نه تنها مي‌توان از كيفيت محتوا در روزهاي خاص اطمينان حاصل كرد بلكه صاحبان كسب‌وكار مي‌توانند از معرفي محصولات جديد يا طراحي مجدد وب‌سايت‌ها نهايت استفاده را ببرند. علاوه بر اين، با تقويم بازاريابي محتوا مي‌توان از تكراري نبودن يا عدم ازدحام مطالب مطمئن شد.

براي مثال شايد توجه نكنيد كه يك مطلب تكراري در مورد وام خودرو را سه مرتبه منتشر كرده‌ايد اما مخاطب خيلي سريع متوجه مي‌شود و انگيزه‌ي او براي رها كردن شما افزايش پيدا مي‌كند با برنامه‌ريزي محتوا بر اساس يك تقويم منظم مي‌توان مطالب را قبل از انتشار مرور كرد و از تنوع مطالب اطمينان پيدا كرد.

بهتر است براي پست‌هاي وبلاگ، رايانامه‌ها، پست‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي و هر نوع محتواي ديگري كه به صورت پيوسته منتشر مي‌كنيد، تقويم محتوا داشت باشيد. با استفاده از تقويم‌هاي مجزا و مرتبط در هر نوع بازاريابي مي‌توانيد پيوستگي زمينه‌ها را حفظ كنيد. به اين صورت بازاريابي و همكاري مشترك آسان خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران تقويم

برنامه‌ريزي محتوا تا چه سطحي لازم است؟

در دنياي بازاريابي محتوا، هرچقدر دامنه‌ي برنامه‌ريزي وسيع‌تر باشد بهتر است. توصيه مي‌شود تقويم بازاريابي محتوا را براي يك ماه كامل برنامه‌ريزي كنيد. بر اساس نحوه‌ي انتشار محتوا مي‌توانيد تقويم‌هاي محتواي هفتگي، سه ماه يا دو ماهه بسازيد اما تقويم‌هاي ماهانه معمولا گزينه‌هاي ايده‌آلي هستند.

اگر براي آينده‌اي دور برنامه‌ريزي مي‌كنيد، بعدها در صورت نياز مي‌توانيد برنامه‌ي خود را تغيير دهيد. به همين ترتيب اگر براي آينده‌ي نزديك برنامه‌ريزي نكنيد ممكن است براي توسعه‌ي به‌هنگام محتواي با كيفيت به اشكال بخوريد. در نتيجه استرس و فشار افزايش مي‌يابد. با برنامه‌ريزي مناسب زمان بيشتري براي مرور و ويرايش محتوا خواهيد داشت. زيرا اگر شتاب‌زده عمل كنيد ممكن است مطلبي با خطاهاي خجالت‌آور منتشر كنيد كه مخاطب هم خيلي زود متوجه وجود آن‌ها خواهد شد.

تقويم بازاريابي محتوا چگونه بايد باشد؟

قالب‌بندي تقويم براي سازمان مهم است. براي برنامه‌ريزي محتوا مي‌توانيد از صفحات گسترده‌ي Excel يا Google Sheets استفاده كنيد. اگر تيم بزرگي براي توليد محتوا داريد استفاده از يك پلتفرم دايناميك مثل Google Sheets توصيه مي‌شود. ويرايش و كار و همين‌طور اشتراك‌گذاري محتوا بين اعضاي گروه در تقويمي كه بر اساس Google Sheets ساخته شده است، بسيار آسان خواهد بود؛ بنابراين اين نرم‌افزار براي كارهاي گروهي بسيار سودمند است.

 بر اساس جزئيات كار روش‌هاي ديگري هم براي قالب‌بندي تقويم بازاريابي محتوا وجود دارد. بعضي افراد ترجيح مي‌دهند محتوا را بر اساس تقويم استاندارد سازمان‌دهي كنند تا بتوانند كل محتوا را به صورت يكجا ببينند. برخي ديگر نمايش خطي را انتخاب مي‌كنند كه در آن تاريخ در يك سمت قرار مي‌گيرد و سطرهاي متناظر محتوا نمايش داده مي‌شوند.

اگر قصد انتشار محتوايي يكسان در پلتفرم‌هاي متعدد را داريد، براي هر پلتفرم ستون‌ مجزايي بسازيد تا انواع محتواي موردنياز خود را در آن قرار دهيد. در صفحات گسترده مي‌توانيد تب‌هاي متعددي بسازيد. براي مثال مي‌توانيد يك بخش براي محتواي وب‌سايت، يك بخش براي محتواي رايانامه و بخشي را براي محتواي شبكه‌هاي اجتماعي در انديشه متخصصين بگيريد. به اين صورت سهولت دسترسي افزايش مي‌يابد و كل پلتفرم‌هاي محتوا بر اساس يك تقويم سازمان‌دهي مي‌شوند.

صرف‌انديشه متخصصين از روشي كه براي قالب‌بندي تقويم انتخاب مي‌كنيد، براي ساخت هر نوع تقويمي بايد چند مرحله را طي كنيد. در قدم اول بايد روزهاي انتشار محتوا را مشخص كنيد. همه نيازي به انتشار روزانه‌ي مطالب ندارند. از سوي ديگر بعضي صاحبان كسب‌وكار هم ترجيح مي‌دهند چند بار در روز به انتشار مطالب بپردازند.

تمام اين موارد به تقاضاي مخاطب و زمينه‌ي كاري شما وابسته است. صرف‌انديشه متخصصين از اين‌كه محتواي خود را يك بار يا سه بار در هفته يا هر روز هفته منتشر مي‌كنيد سعي كنيد از زمان‌بندي پيوسته‌اي استفاده كنيد. رمز كليدي بازاريابي محتوا، پيوستگي آن است.

انتشار پيوسته‌ي مطالب رديابي الگوها را برايتان آسان مي‌كند. براي مثال، ممكن است محتوايي كه روز شنبه منتشر مي‌كنيد نسبت به بقيه‌ي روزهاي هفته بيشتر به اشتراك گذاشته شود و بازديدكننده‌ي بيشتري داشته باشد. يا در صورت كاهش بازديد در آخر هفته، بهتر است از انتشار مطلب در روزهاي آخر هفته خودداري كنيد. اگر محتوا را بر اساس يك زمان‌بندي مشخص منتشر نكنيد، نمي‌توانيد به شكلي دقيق به رديابي الگوهاي بازديد بپردازيد.

براي پي بردن به ميزان تكرار انتشار محتوا براي كسب‌وكار خود، استانداردها و منابع موجود را در انديشه متخصصين بگيريد. مسلما هدف شما گيج كردن نويسندگان يا ويراستارها يا در نهايت توليد محتواي بي‌كيفيت نيست. وقتي مباحثه بازاريابي محتوا مي‌شود، سعي كنيد كيفيت را به كميت ترجيح دهيد.

پس از نشانه‌گذاري روزهاي انتشار محتوا، تعطيلات يا رويدادهاي صنعتي را هم روي تقويم خود مشخص كنيد. به اين صورت هيچ رويدادي را از دست نمي‌دهيد! با استفاده از تقويم مناسب بازاريابي محتوا در بلندمدت در زمان خود صرفه‌جويي مي‌كنيد.

در مرحله‌ي بعد فضاهاي باقي‌مانده روي تقويم را با تم‌ها يا زمينه‌هاي دلخواه پر كنيد. سعي كنيد تنوع تم‌ها را حفظ كنيد و به صورت متوالي محتوايي با تم يكسان را پست نكنيد. گاهي اوقات هم هدف شما انتشار محتواي دائمي مثل عكس‌هاي روز پنج‌شنبه است.

در تقويم بازاريابي محتوا، علاوه بر تأكيد بر تم‌هاي مختلف سعي كنيد تنوع محتوا را هم بالا ببريد. لاخبار تخصصيا محتوا نبايد متني يا تركيب متن و عكس باشد. سعي كنيد با انواع ويدئو، گيف و حتي اينفوگرافيك هم كار كنيد!

مرجع متخصصين ايران برنامه ريزي تقويم

براي حفظ تنوع محتوا، سعي كنيد انواع مخاطب را در انديشه متخصصين بگيريد. معمولا كسب‌وكارها بيش از يك نوع مخاطب دارند. براي مثال مخاطب‌ يك شركت تأمين غذاي حيوانات خانگي مي‌تواند شامل مربيان اسب، مراكز نگه‌داري سگ و افراد معمولي صاحب حيوانات خانگي باشد. انواع مخاطب را درانديشه متخصصين بگيريد و سعي كنيد محتوا را طوري تنظيم كنيد كه ميزان توجه به تمام مخاطب‌ها يكسان باشد.

در توليد محتوا لازم است به نكات ذيل در مورد مخاطب توجه كنيد:

  • آمار: تصاوير را بر اساس نوع مخاطب انتخاب كنيد. براي مثال اگر هدف شما فروش طرح‌هاي بازنشستگي است نبايد از تصاوير جوانان استفاده كنيد. به طور مشابه اگر به دنبال فروش محصولات بهداشت دندان هستيد نبايد از مدل‌هايي با دندان خراب يا زرد استفاده كنيد.
  • زمان انتشار مطلب: فكر مي‌كنيد مخاطب در چه روزهايي و چه ساعت‌هايي بيشتر الكترونيك است؟ اگر مخاطب شما دانش‌آموزهاي دبيرستان هستند سعي كنيد در زماني كه آن‌ها مدرسه هستند يا دسترسي محدودي به اينترنت دارند، مطلبي را منتشر نكنيد. يا اگر هدف شما مالكان كسب‌وكار هستند، بايد محتواي خود را صبح، قبل از شروع ساعت كاري يا بعد از ظهر پس از پايان ساعت كاري يا در زمان پربازديد ساعت ناهار مثل ساعت ۱۲ ظهر منتشر كنيد.
  • اشكالات: اشكالات مخاطب را پيدا كنيد و ببينيد چه راه‌حل‌هايي را مي‌توانيد به او پيشنهاد كنيد. براي مثال اگر مكمل انرژي مي‌فروشيد مشخص كنيد كه اين مكمل‌ها چگونه مي‌توانند خستگي نيمروزي را رفع كنند يا هنگام ورزش احساس شادي و نشاط را افزايش دهند! در مورد تمام سؤال‌ها يا نگراني‌هاي مخاطب خود با دقت فكر كنيد و با محتواي خود به آن‌ها پاسخ دهيد.
  • ارزش‌ها: به ارزش‌هاي مهم از ديد مخاطب خود فكر كنيد و در محتوا اين ارزش‌ها را در اولويت قرار دهيد. براي مثال، اگر مخاطب به زمان‌ و به‌موقع بودن محتوا اهميت مي‌دهد سعي كنيد محتوا را در زمان مناسب منتشر كنيد.
  • علاوه بر توجه به تنوع زمينه و مخاطب در تقويم بازاريابي محتوا، سعي كنيد با محتواي سفارشي و منحصر‌به‌فرد براي مخاطبان خود احترام و ارزش قائل شويد. اين محتوا مي‌تواند شامل تصاوير اورجينال، اينفوگرافيك‌، ويدئو و مقاله يا اطلاعات ديگر باشد.

    صرفا اشتراك‌گذاري اطلاعات از منابع ديگر جذابيت چنداني براي مخاطب نخواهد داشت. سعي كنيد با توسعه‌ي محتواي انحصاري توجه مخاطب را جلب كنيد. اگر هم به بن‌بست خورديد از موضوعات موجود گذشته الهام بگيريد. FAQ-ها (پرسش و پاسخ‌ها) بروشورها، موضوعات يادگيريي حتي تقويم‌هاي محتوايي قديمي‌تر برند شما را منحصربه‌فرد خواهند ساخت.

    مرجع متخصصين ايران تقويم شبكه هاي اجتماعي

    در توليد محتوا بايد كل اهداف بازاريابي خود را درانديشه متخصصين بگيريد. براي اين كار بايد تفكر خلاق داشته باشيد. براي مثال اگر هدف افزايش فروش ۲۵ درصدي در يك سال است، وسوسه مي‌شويد كل محتواي خود را بر محصولات متمركز كنيد اما مردم از اينكه براي خريد محصولي قانع شوند احساس رضايت نمي‌كنند يا براي مثال كسي صفحه‌ي اينستاگرام شما را به خاطر محتواي تبليغاتي آن دنبال نمي‌كند. آن‌ها به دنبال اطلاعات و سرگرمي هستند و مهم‌تر از هرچيز بايد به عنوان يك انسان با آن‌ها برخورد كنيد نه آمار بازاريابي.

    از راي‌گيري يا طرح پرسش براي افزايش مشاركت مخاطب استفاده كنيد

    براي رسيدن به فروش بالا در طولاني‌مدت، بايد با محتواي جذاب و ايجاد آگاهي و اعتمادسازي بر دنبال كنندگان خود تأثير بگذاريد. مردم در صورتي محصول را مي‌خرند كه به شما اعتماد كنند. بازاريابي محتواي باكيفيت مي‌تواند بازديدكنندگان وب‌سايت را به مشتري و مشتري را به مشتري هميشگي تبديل كند. علاوه بر اين، برندسازي بر اساس نرخ مشاركت بالا و دنبال كنندگان شبكه‌ي اجتماعي همان روش الكترونيك تبليغات شفاهي است.

    اگر شخصي به دنبال يك نوع مشخص محصول يا خدمات باشد (مانند خدماتي كه شما عرضه مي‌كنيد) از طريق جستجو با وب‌سايت يا پروفايل شما در شبكه‌هاي اجتماعي آشنا مي‌شود. هدف مخاطب مطالعه‌ي محتواي جذاب است. در واقع مخاطب در درجه‌ي اول و حتي قبل از خريدهاي كوچك هم به جستجوي برندها مي‌پردازد و اگر تعداد دنبال‌كنندگان شما و نرخ مشاركت مثبت‌ آن‌ها بالا باشد احتمال خريد افزايش پيدا مي‌كند.

    براي افزايش مشاركت متخصص مي‌توانيد از رأي‌گيري يا سؤال‌هايي براي تشويق افزايش كامنت استفاده كنيد يا خدمات رايگاني را ارائه كنيد كه مشتري براي استفاده از مزاياي آن‌ها به اشتراك‌گذاري، كامنت گذاري يا تعامل با محتوا بپردازند.

    تست محتوا

    يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي توسعه‌ي تقويم بازاريابي محتوا استفاده از تحليل‌ها براي رديابي داده‌ها و مطالعه تعامل مخاطب با محتوا است. مي‌توانيد از اين داده‌ها براي توليد انواع محتوا و بهبود كيفيت استفاده كنيد! Google Analytics  ابزار خوبي براي تحليل ترافيك وب‌سايت است. علاوه بر اين كل پلتفرم‌هاي محبوب شبكه‌هاي اجتماعي معيارهاي منحصر به فردي براي تحليل تعامل و بهبود عملكرد دارند. بااين‌حال، اگر به دنبال داده‌هاي دقيق‌تر هستيد مي‌توانيد به ابزارهاي شخص ثالث مراجعه كنيد.

    مرجع متخصصين ايران customer

     بنابراين هنگام تحليل محتوا بايد چند سؤال را از خود بپرسيد: انواع داده‌اي مهم در مطالعه محتوا كدم‌اند؟ كدام تم‌ها براي مخاطب جذاب‌تر هستند؟ كدام تصاوير بيشتر انديشه متخصصين مخاطب را به خود جلب مي‌كنند؟ اگر بخش مشخصي از محتوا عملكرد خوبي داشته باشد، سعي كنيد بيشتر روي آن مانور دهيد. همچنين مي‌توانيد روي موضوعاتي مثل تحليل عملكرد متخصصها در ابتداي هر ماه، پاداش‌هاي منظم يا اشتراك‌گذاري هفتگي تصاوير مشتري كار كنيد.

    اين گزينه مي‌تواند پيش‌فرض باشد اما تنها بر موارد مثبت تمركز نكنيد. بايد انواع محتوا و بدترين نوع آن را هم تحليل كنيد. هيچ‌كس اشتباه خود را تأييد نمي‌كند اما يادداشت‌برداري از انواع محتوا مي‌تواند به پيشگيري از خطاهاي آينده كمك كند.

    توليد محتواي موردعلاقه‌ي دنبال‌كنندگان

    بهترين راه براي ساخت تقويم موردعلاقه‌ي دنبال‌كنندگان، مطالعه محتوايي است كه قبلا واكنش مثبتي به آن نشان داده‌اند. براي مطالعه محتوايي كه جذابيت بيشتري براي دنبال‌كنندگان دارد به سراغ رقبا برويد. البته هدف سرقت ايده‌ها نيست بلكه وقتي مخاطب مشابهي داريد نيازي به ابداع مجدد روش كار نيست.

    به محتواي آن‌ها نگاه كنيد و عوامل جذابيت آن را مطالعه كنيد. آيا مقاله‌هاي فهرست‌محور براي مخاطب جذاب هستند؟ در اين صورت در وبلاگ خود از اين نوع مقاله‌ها استفاده كنيد. يا براي مثال شايد پست‌هايي با زمينه‌ي روشن بيشترين لايك را گرفته‌اند. از اين جزئيات ساده مي‌توانيد براي افزايش مخاطب استفاده كنيد. محتوا بايد منحصربه‌فرد باشد، به ارزش مخاطب اضافه كند و در نهايت منجر به افزايش مشاركت شود.

    تبليغات
    جديد‌ترين مطالب روز

    هم انديشي ها

    تبليغات

    با چشم باز خريد كنيد
    اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
    ورود به بخش محصولات