راهنماي كامل مهاجرت از اندرويد به آيفون (Android to iOS)

يك‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 14 دقيقه
مرجع متخصصين ايران كاور مهاجرت از اندرويد به آيفون (Android to iOS)
اگر آيفون خريديد و نگران اطلاعاتتان در موبايل قديمي اندرويدي خود هستيد، تا انتهاي اين مقاله با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد.
تبليغات

اندرويد و iOS دو سيستم‌عامل محبوب موبايل در جهان هستند كه ريشه هردو آن‌ها به اوايل سال ۲۰۰۰ ميلادي برمي‌گردد. اين دو سيستم‌عامل بيش از يك دهه است كه براي سهم بازار، نوآوري و رضايت متخصصان رقابت مي‌كنند اما چگونه در طول زمان تا اين حد تكامل يافتند؟

اندرويد در سال ۲۰۰۳ توسط اندي روبين و سه متخصص سابق Danger، شركتي كه تلفن‌هاي همراه و دستگاه‌هاي پيام‌رسان توليد مي‌كرد، به وجود آمد. هدف اوليه آن‌ها ايجاد سيستم‌عاملي براي دوربين‌هاي ديجيتال بود اما خيلي زود متوجه شدند كه بازار اين نوع دوربين‌ها در حال افول است، بنابراين تمركز خود را به توسعه سيستم‌عاملي براي تلفن‌هاي همراه معطوف كردند.

در سال ۲۰۰۵ گوگل اندرويد را به مبلغ نامشخصي خريد و به توسعه اين سيستم‌عامل تحت رهبري روبين ادامه داد. گوگل از همان ابتدا اين سيستم‌عامل را رقيب خوبي براي رقابت با دستگاه‌هاي اپل و سيستم‌عامل iOS كه در سال ۲۰۰۷ معرفي شدند، مي‌دانست. گوگل همچين قصد داشت كه از اين سيستم‌عامل براي توسعه سرويس‌هاي خود مانند جيميل يا نقشه‌هاي گوگل نيز بهره ببرد.

هنگامي كه اولين آيفون رونمايي شد، جهان در حيرت فرو رفت. دستگاه كوچكي كه موزيك پخش مي‌كرد، عكس مي‌گرفت، قابليت اتصال به اينترنت را داشت و از همه مهم‌تر اينكه لمسي بود و خبري از دكمه‌هاي قديمي نبود. گوگل نيز بيكار ننشست و در سال ۲۰۰۸ اولين موبايل اندرويدي را با نام HTC Dream روانه بازار كرد كه از امكانات خوبي، مشابه همان چيزهايي كه در آيفون ديديم بهره مي‌برد. از آن روز تاكنون اين دو سيستم عامل رقيب‌هاي جدي هم بودند و متخصصان علاقه‌مند به تكنولوژي هميشه در حال تجربه امكانات مختلف روي اندرويد و آيفون هستند.

حال اگر شما هم يكي از آن متخصصان بوده و قصد داريد از سيستم عامل اندرويد به iOS مهاجرت كنيد، تا انتهاي مقاله همراه ما باشيد تا تمام نكات لازم در اين زمينه را فرا بگيريد.

آمار جالب از مهاجرت‌كنندگان اندرويد به آيفون در سال‌هاي اخير

مرجع متخصصين ايران iphone-vs-android

بازار موبايل‌ هوشمند به‌شدت رقابتي است و سيستم‌عامل‌هاي اپل و گوگل در دو طرف اين بازار قرار دارند. در سال‌هاي اخير روند رو به رشدي از مهاجرت متخصصان اندرويد به آيفون وجود داشته كه مي‌تواند به دليل عوامل متعددي از جمله محبوبيت فزاينده آيفون، برتري درك شده iOS و حتي شايد در دسترس بودن ابزارهاي آسان براي انتقال داده‌ها از اندرويد به آيفون باشد.

طبق مطالعه AppFigures، در سال ۲۰۲۲ بيش از ۱۰ ميليون متخصص اندرويدي به آيفون مهاجرت كردند كه افزايش ۱۵ درصدي نسبت به سال قبل يعني ۲۰۲۱ را نشان مي‌دهد. طبق داده‌هاي اين مطالعه مشخص شد كه بيشترين دلايل مهاجرت و با توجه به گفته خود متخصصان، برتري و محبوبيت سيستم‌عامل iOS نسبت به اندرويد، در دسترس بودن برنامه‌هاي بيشتر و ادغام بهتر با ساير محصولات اپل است.

البته توجه داشته باشيد كه ما در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران تنها از داده‌هاي موجود استفاده و از دادن انديشه متخصصين شخصي در مورد هر برند يا سيستم‌عامل خودداري مي‌كنيم. حال اگر براي شما سؤال است كه واقعاً كدام سيستم‌عامل بهتر عمل مي‌كند، مي‌توانيد مقاله‌هاي مقايسه اندرويد با iOS و مقاله مقايسه امنيت iOS و اندرويد را مطالعه كنيد كه به‌طور تخصصي هر دو سيستم‌عامل را در زمينه‌هاي مربوطه مطالعه كرده‌اند.

مطالعه ديگري كه توسط Canalys انجام شد، نشان داد كه اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۵۷ درصد از سهم بازار جهاني موبايل هوشمند را به خود اختصاص داده است. اين رقم در سه ماهه مشابه سال قبل حدود ۵۴ درصد افزايش داشته كه تا حد زيادي به دليل افزايش محبوبيت سري آيفون ۱۳ بود.

مهاجرت از اندرويد به آيفون فقط مربوط به مصرف‌كنندگان نمي‌شود. در سال‌هاي اخير، شاهد تغيير تعدادي از كسب‌و‌كارها و سازمان‌ها از محيط اندرويد و ويندوز به محصولات اپل بوده‌ايم كه به دليل امنيت و قابليت اطمينان بالاي سيستم‌عامل آن است. مهاجرت از اندرويد به آيفون بدون چالش نيست و بسياري از متخصصان دلشان براي قابليت‌هاي شخصي‌سازي مختلف سيستم‌عامل اندرويد تنگ مي‌شود اما براي بسياري از متخصصان نيز مزاياي مهاجرت به آيفون بيشتر از چالش‌هاي آن است. اپل با هماهنگي بالاي سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرويس‌هاي محبوب خود، كار را براي ساير برندها سخت مي‌كند.

آيا براي مهاجرت از اندرويد به آيفون بايد برنامه خاصي نصب كنيم؟

اگر در حال تغيير رابط متخصصي موبايل خود از اندرويد به آيفون هستيد، شايد از خود بپرسيد كه آيا نيازي به نصب برنامه خاصي براي انتقال اطلاعات خود داريد يا خير؟ پاسخ مثبت است اما اين فرايند آن‌قدرها هم كه فكر مي‌كنيد پيچيده نيست.

مرجع متخصصين ايران صفحه دانلود برنامه Move to iOS

اپل برنامه رايگاني به نام Move to iOS را براي دستگاه‌هاي اندرويدي توسعه داده كه انتقال مخاطبين، پيام‌ها، عكس‌ها، رويدادها و موارد ديگر را از دستگاه اندرويدي به آيفون جديد شما آسان مي‌كند. نكته‌ي مهمي كه در استفاده از اين برنامه بايد به آن توجه كنيد، اين است كه شما تنها هنگام راه‌اندازي اوليه آيفون خود مي‌توانيد از آن استفاده كنيد و شايد بهتر باشد كه قبل از شروع راه‌اندازي، برنامه Move to iOS را روي دستگاه اندرويدي خود نصب كنيد.

اما اگر آيفوني داريد كه از مرحله راه‌اندازي اوليه گذشته، بايد از برنامه‌هاي شخص ثالثي كمك بگيريد كه گاهي براي انتقال اطلاعات نيازمند خريد اشتراك هستند اما نگران نباشيد كه كار نشد ندارد! در مقاله تخصصي تهيه شده در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران، ۱۳ روش انتقال فايل از اندرويد به آيفون را با استفاده از نرم‌افزارهاي مختلف يادگيري داده‌ايم كه تا حد زيادي مي‌تواند سؤالات و اشكالات شما در اين زمينه را حل كند.

راهنماي انتقال فايل‌ها از موبايل اندرويد به آيفون

مرجع متخصصين ايران انتقال پيامك به آيفون با  اپ Move to iOS

همان‌طور كه گفتيم شما براي انتقال فايل‌ها از اين طريق بايد در مراحل راه‌اندازي اوليه آيفون خود باشيد، حتي اگر از اين مراحل گذشته و وارد صفحه اصلي آيفون خود شده‌ايد اما داده‌ي خاصي نداريد، به راحتي مي‌توانيد آيفون خود را ريست كرده تا به مراحل راه‌اندازي اوليه بازگرديد. زيرا استفاده از نرم‌افزار Move to iOS روشي آسان و بدون دردسر براي انتقال فايل و داده‌هاي شما از موبايل اندرويدي قديمي‌تان است.

  • براي شروع كار نرم‌افزار Move to iOS را روي موبايل اندرويدي خود نصب كنيد.
  • در موبايل آيفون خود كه در مراحل ابتدايي راه‌اندازي قرار دارد، در صفحه Quick Start روي Set Up Manually كليك كنيد و مراحل گفته‌شده روي صفحه را ادامه دهيد تا به بخش نحوه انتقال فايل‌ها از موبايل قديمي به جديد (Apps & Data) برسيد. در اين صفحه نيز روي گزينه Move Data from Android كليك كنيد. پس از انجام اين مراحل به صفحه رمز يك‌بارمصرفي مي‌رسيد كه بايد آن را در موبايل اندرويدي خود وارد كنيد.
مرجع متخصصين ايران move-to-ios-setup
مرجع متخصصين ايران ios-16-iphone-13-pro-setup
مرجع متخصصين ايران ios-16-iphone-13-pro-set-up
  • پس از اين مراحل، به سراغ موبايل اندرويدي خود برويد و نرم‌افزار Move to iOS را كه پيش‌تر نصب كرده بوديد باز كنيد. توجه داشته باشيد كه موبايل اندرويدي و آيفون شما بايد به يك شبكه واي‌فاي متصل باشند. سپس رمز مرحله قبل را در محل مورد انديشه متخصصين در موبايل اندرويد وارد و پس از برقراري اتصال، فايل‌هايي كه قصد انتقال آن‌ها را داريد انتخاب و روي Continue كليك كنيد. پس از گذشت زمان موردانديشه متخصصين، پيغام انتقال موفق اطلاعات را مشاهده خواهيد كرد.
مرجع متخصصين ايران ۶- انتقال پيامك به آيفون با  اپ Move to iOS
مرجع متخصصين ايران ۵- انتقال پيامك به آيفون با  اپ Move to iOS

بايد بدانيد هنگامي كه از طريق نرم‌افزار Move to iOS فايل‌هاي موبايل قديمي خود را به موبايل جديد ارسال مي‌كنيد، برنامه‌هاي نصب‌شده يا برخي تنظيمات در آيفون جديد شما اعمال نمي‌شود و بايد آن‌ها را مجدداً روي موبايل جديد خود نصب كنيد.

موبايل‌ سامسونگ و موبايل شيائومي نيز نرم‌افزارهاي مخصوصي مانند Smart Switch و Mi Mover را براي انتقال فايل توسعه داده‌اند كه براي دريافت فايل از آيفون مناسب بوده كه آن هم از طريق بازيابي اطلاعات از آي‌كلود صورت مي‌گيرد و براي انتقال فايل‌هاي اندرويدي به موبايل‌هاي آيفون چندان كارآمد نيستند. از اين رو توصيه مي‌شود كه از همين نرم‌افزار Move to iOS در اين موبايل‌ها استفاده كنيد.

راهنماي انتقال مخاطبان از موبايل اندرويد به آيفون

۱. اگر از طريق نرم‌افزار Move to iOS نتوانستيد مخاطبان خود را از موبايل اندرويدي به آيفون انتقال دهيد، در اينجا روش‌هايي است كه مي‌توانيد امتحان كنيد. ابتدا بايد مطمئن شويد كه مخاطبان خود را روي جيميل خود ذخيره كرده باشيد. سپس با وارد كردن جيميل خود روي آيفون، در برنامه تنظيمات موبايل وارد بخش مربوط به مديريت حساب جيميل شويد و تيك گزينه مخاطبان را فعال كنيد تا به‌طور خودكار وارد موبايل آيفون شما شوند.

مرجع متخصصين ايران فعال كردن مخاطبين در تنظيمات جيميل آيفون

۲. روش ديگر كه روش مطمئن‌تري نيز هست، تهيه فايل vCard از مخاطبين شما و سپس وارد كردن آن در iCloud است. براي تهيه اين فايل مي‌توانيد هم از طريق مخاطبين موبايل خود و هم از طريق مخاطبان گوگل اقدام كنيد.

در موبايل خود وارد برنامه مخاطبين شده و مانند تصوير زير ابتدا با كليك روي Fix & Manage و Export to file، يك فايل vCard از تمام مخاطبان خود تهيه كنيد.

مرجع متخصصين ايران android-phone

اگر به موبايل خود دسترسي نداريد و دنبال روش آسان‌تري براي انجام اين كار هستيد، مي‌توانيد وارد سايت مخاطبان گوگل شويد و از طريق بخش‌هاي مشخص‌شده، فايل vCard مخاطبان خود را دانلود كنيد.

مرجع متخصصين ايران google-contact-export
مرجع متخصصين ايران google-contacts

پس از انجام اين كار، بايد وارد سايت آي‌كلود و بخش مخاطبان شده و مانند تصوير زير، فايل vCard را در اپل آيدي خود فراخواني كنيد. سپس تمامي مخاطبان شما وارد موبايل آيفون شما نيز مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران apple contacts

۳. آخرين روش هم مربوط به نرم‌افزارهاي شخص ثالثي مانند SHAREit مي‌شود. كافي است اين برنامه را روي دو موبايل نصب كرده و با موبايل اندرويدي در قسمت ارسال فايل‌ها، تمام مخاطبين را انتخاب و به موبايل آيفون خود ارسال كنيد. سپس در آيفون روي فايل دريافت‌شده كليك كرده و پس از دادن اجازه دسترسي به SHAREit، مخاطبان وارد موبايل شما مي‌شوند.

همچنين اگر براي انتقال پيامك‌هاي خود از اندرويد به iOS اشكال داريد، مي‌توانيد مقاله بهترين روش‌هاي انتقال پيامك از يك موبايل به موبايل ديگر را مطالعه كنيد كه به طور حتم، به سؤالات شما در اين زمينه پاسخ خواهد داد.

راهنماي مهاجرت از گوگل به خدمات اپل

همان‌طور كه در موبايل‌هاي اندرويدي فقط با استفاده از يك اكانت گوگل مي‌توانيم از فروشگاه پلي‌استور بازي و برنامه دانلود كنيم، داده‌هاي خود را ذخيره و از همه‌جا به آن‌ها دسترسي داشته باشيم، در موبايل‌هاي آيفون نيز هيچ‌كدام از اين كارها بدون داشتن يك اكانت اپل‌ آيدي امكان‌پذير نيست.

مرجع متخصصين ايران نرم‌افزارهاي گوگل

اگر تاكنون در موبايل اندرويدي خود ديتاي بازي‌هاي مختلف را روي اكانت جيميل خود ذخيره مي‌كرديد، اكنون بايد بدانيد كه انتقال سيو بازي‌ها به آيفون جديدتان ممكن است كمي سخت باشد، زيرا نمي‌توان در آيفون برنامه‌اي به نام Google Play games را نصب كرد و هر بازي روش خاص خود را براي اين كار دارد. مثلاً براي انتقال ديتاي بازي‌هاي پرطرفداري مانند Clash of Clans يا Clash Royale، بايد يك سوپرسل آيدي براي خود ساخته و داده‌هاي بازي را روي آن ذخيره كنيد. سپس در موبايل جديدتان به راحتي مي‌توانيد به آن‌ها دسترسي داشته باشيد.

بازي‌هاي ديگري مانند Call of Duty Mobile نيز چنين روش مشابهي را در پيش گرفته‌اند. گاهي نيز مي‌توانيد اين داده‌ها را در اكانت‌هاي فيس‌بوك و ايكس (همان توييتر) خود ذخيره كنيد و در سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و iOS به آن‌ها دسترسي داشته باشيد.

بنابراين با رعايت نكات و يادگيري‌هاي گفته‌شده تا اينجا، به راحتي مي‌توانيد تمام اطلاعات جيميل خود را از اندرويد به اپل آيدي خود در آيفون منتقل كرده و نگراني خاصي در مورد از دست رفتن اطلاعات جيميلتان نداشته باشيد. لازم به ذكر است كه شما مي‌توانيد جيميل خود را در آيفونتان نيز وارد كرده و به داده‌هاي وب، برخي سرويس‌هاي گوگل مانند داده‌هاي كروم و رايانامه‌هاي خود نيز دسترسي پيدا كنيد.

راهنماي اوليه كار با سيستم عامل آي او اس

مرجع متخصصين ايران دو آيفون در حال ايردراپ

براي متخصصاني كه به تازگي از دنياي اندرويد به iOS كوچ كرده‌اند، احتمالاً در ابتدا پيچيدگي‌ها و محيط متفاوت اين سيستم‌عامل آن‌ها را كلافه كند اما اگر ابزارها و بخش‌هاي اصلي آن را بشناسيد، به راحتي آب خوردن با اين محيط ارتباط برقرار خواهيد كرد. سيستم‌عامل iOS مانند اندرويد سيستم عاملي منبع‌باز(open-source) نيست كه به معني دسترسي محدودتر به آن در بخش‌هاي مختلف است.

به همين دليل ارتباط دستگاه‌هاي اپل با يكديگر بسيار بهتر از ارتباط آن‌ها با دستگاه‌هاي ويندوزي و اندرويدي است و اين ارتباط در مرحله اول شامل اشتراك‌گذاري فايل‌ها مي‌شود. شما در حالت عادي نمي‌توانيد با بلوتوث يا واي‌فاي فايلي را براي دوست خود كه موبايل آيفون ندارد بفرستيد و در ابتدا بايد برنامه‌هاي انتقال فايل مانند SHAREit را نصب كرده و سپس از طريق آن، فايل موردانديشه متخصصين خود را به اشتراك بگذاريد. اما در ارتباط دو آيفون با هم يا آيفون با مك، شما از طريق سرويس پيش‌فرض AirDrop به آساني مي‌توانيد فايل‌هاي خود را با سرعت بالا براي ديگران بفرستيد.

مرجع متخصصين ايران app-library

صفحه اصلي سيستم‌عامل iOS جايي است كه مي‌توانيد به برنامه‌ها، ويجت‌ها و ميانبرهاي خود دسترسي داشته و آن‌ها را با افزودن، حذف يا مرتب كردن مجدد برنامه‌ها و ويجت‌ها سفارشي‌سازي كنيد. App Library ويژگي جديدي است كه از iOS 14 به بعد اضافه شده و به طور خودكار برنامه‌هاي شما را در دسته‌بندي‌هايي مانند اجتماعي، متخصصدي، سرگرمي و غيره سازماندهي مي‌كند. همچنين مي‌توانيد هر برنامه‌اي را با ضربه زدن روي نوار جست‌وجو در بالاي App Library جست‌وجو كنيد.

دو بخش مهم ديگر در موبايل‌ آيفون، Control Center و Notification Center هستند كه مشابه آن‌ها در اندرويد نيز وجود دارد. هنگامي كه از قسمت بالايي و سمت راست موبايل، انگشت خود را به سمت پايين بكشيد، وارد منوي Control Center مي‌شويد يا اگر آيفوني با دكمه هوم داريد، انگشت خود را از لبه پايين به بالا بكشيد. در اين منو شما مي‌توانيد ويژگي‌هاي مختلفي مانند واي‌فاي، بلوتوث، چراغ قوه، روشنايي، صدا و غيره را تنظيم كنيد.

مرجع متخصصين ايران apple-control-center

در قسمت Notification Center نيز اعلان‌هاي جديدي كه از برنامه‌هاي مختلف دريافت مي‌كنيد نمايش داده مي‌شوند. همچنين ويژگي‌هاي ديگري مانند دارك مود، ايجاد ويجت‌هاي مختلف و صحبت با دستيار صوتي سيري از ديگر ويژگي‌هايي هستند كه براي متخصصان تازه‌وارد آيفون، گزينه‌هاي جذابي محسوب مي‌شوند. نرم‌افزار Tips نيز كه جزو برنامه‌هاي پيش‌فرض آيفون است، يادگيري‌هاي خوبي را براي استفاده بهتر از موبايل در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد كه امتحان آن خالي از لطف نيست.

نكاتي كه هر اندرويدي‌اي بايد درباره آيفون بداند!

اگر از ابتداي مقاله بخش‌هاي مختلف مهاجرت از اندرويد به آيفون را مطالعه كرده باشيد، كم‌و‌بيش با نكات زيادي در زمينه موبايل‌هاي آيفون و سيستم‌عامل iOS آشنا شديد اما نكات ديگري نيز وجود دارد كه به عنوان صاحب آيفون بايد به آن‌ها توجه كنيد:

  • امنيت: شركت اپل از گذشته تاكنون در زمينه امنيت محصولات خود حساسيت بالايي داشته است، بنابراين هنگام ساخت اپل آيدي يا تنظيم قفل صفحه مانند فيس‌آيدي يا تاچ‌آيدي، سعي كنيد رمزها و پرسش‌هاي امنيتي مربوطه را به خاطر بسپاريد يا آن‌ها را در جايي يادداشت كنيد كه در صورت فراموشي، مراحل سختي براي بازيابي تلفن خود خواهيد داشت.
  • باتري: باتري و سرعت شارژ موبايل‌هاي اپل به خوبي موبايل‌هاي اندرويدي نيست و در اين زمينه نبايد انتظار زيادي از آن‌ها داشته باشيد. البته نسخه‌هاي پرو مكس از لحاظ ظرفيت باتري پيشرفت‌هاي خوبي در چند سال اخير كرده‌اند. در هر صورت سعي كنيد هنگام شارژ از موبايل استفاده نكنيد و در مواقع لاخبار تخصصي از حالت‌هاي ذخيره انرژي نيز بهره ببريد.

هماهنگي بالا بين محصولات اپل: اگر موبايل آيفون خريداري كرديد و قصد داريد لپ‌تاپ، هندزفري يا ساعت هوشمندي در كنار آن تهيه كنيد، بهتر است كه باز هم سراغ محصولات اپل برويد زيرا دستگاه‌هاي اپل از هماهنگي بالاي چند پلتفرمي بهره مي‌برند كه شما را قادر مي‌سازند وقت كمتري را براي انجام كارهاي خود مانند انتقال اطلاعات صرف كنيد.

نكات فوق نيز تكميل‌كننده نكات قبلي موجود در مقاله بوده و هر متخصص اندرويدي كه قصد مهاجرت به سيستم‌عامل iOS را دارد، بايد آن‌ها را به خوبي بداند. با پيشرفت روزافزون تكنولوژي، سيستم‌عامل‌ها و گجت‌هاي مختلف نيز روزبه‌روز پيشرفته‌تر شده و مانند گذشته متخصصي به دليل كمبود يك تكنولوژي سراغ سيستم‌عامل ديگري نمي‌رود و بيشترين مسئله‌اي كه در اين زمينه دخيل مي‌شود، سليقه آن‌ها است.

هدف از گفتن اين حرف‌ها دفاع از اندرويد نيست و تنها بيان حقايقي است كه وجود دارد. هر دو سيستم‌عامل مزايا و معايب خاص خود را دارند و در نهايت اين شماييد كه با توجه به بودجه و نيازتان موبايل موردانديشه متخصصين خود را انتخاب مي‌كنيد.

ممنونيم كه تا انتهاي مقاله همراه ما بوديد، اگر شما هم روش ديگري براي انتقال فايل از اندرويد به آيفون مي‌شناسيد، آن را در بخش انديشه متخصصينات‌ها با ما به اشتراك بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات