چگونه از هك شدن واتساپ جلوگيري كنيم؟

پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 18 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امروزه با رايج‌شدن گسترده‌ي پيام‌رسان‌هايي همچون واتساپ تأمين امنيت و جلوگيري از هك‌شدن آن‌ها اهميت ويژه‌اي پيدا كرده است. در مقاله‌ي حاضر با نحوه‌ي جلوگيري از هك‌شدن و بازيابي اكانت هك‌شده‌ي واتساپ آشنا مي‌شويم.
تبليغات

روزانه هزاران نفر در سراسر جهان هك‌شدن حساب‌هاي متخصصي‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي را تجربه مي‌كنند و اين درحالي است كه با افشاشدن روزافزون اطلاعات اكانت‌هاي متخصصان ازطريق نفوذ به ديتابيس شركت‌هاي بزرگ، آمار مذكور مي‌تواند بيشتر شود.

حتي اگر در اكانت‌هاي ديگرتان از رمزعبور كاملاً يكساني استفاده نكنيد، نرم‌افزار هكرها مي‌تواند به‌راحتي با توليد رمزعبور‌هاي مختلف سرانجام امكان ورود آن‌ها به حسابتان را فراهم كند. احتمال دارد همين الان نيز اطلاعات بعضي از حساب‌هاي شما افشا شده باشد. براي پي‌بردن به اين موضوع وارد سايت haveibeenpwned.com شويد و با واردكردن آدرس رايانامهتان افشاي اطلاعات متخصصي خود را مطالعه كنيد.

در بعضي موارد ديگر ممكن است متخصص ازطريق پاسخ به رايانامه‌هاي جعلي در دام هكرها گرفتار شود. براي مثال، احتمال دارد رايانامهي جعلي مبني بر حذف قريب‌الوقوع حساب فيسبوك خود دريافت كنيد و از شما خواسته شود براي جلوگيري از اين مسئله روي لينكي كليك كنيد.

واتساپ كه يكي از پراستفاده‌ترين اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان‌هاي دنيا است جزو ايمن‌ترين آن‌ها نيز محسوب مي‌شود. بااين‌حال، احتمال دارد هكرها بدون اطلاع شما ازطريق روش‌هاي گفته‌شده به اكانت‌تان دسترسي پيدا كنند و اطلاعات شما را حذف كنند يا به‌سرقت ببرند. بنابراين، بهتر است قبل از هر اقدامي ازطريق يادگيري بكاپ گرفتن واتساپ از تمامي اطلاعات‌تان نسخه همراه تهيه كنيد. همچنين اگر پيش‌تر اطلاعات شما در پيام‌رسان مذكور حذف شده است، مي‌توانيد با روش بازيابي پيام هاي پاك شده واتساپ در اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران آشنا شويد.

راه‌هاي جلوگيري از هك واتساپ

اگرچه براي جلوگيري از هك‌شدن اكانت واتساپ مي‌توان اقداماتي انجام داد؛ ولي هيچ راه يگانه و قطعي براي آن وجود ندارد. همواره بهترين راه براي محافظت از حساب متخصصي، خودداري از افشاي اطلاعات خصوصي براي افراد ناآشنا است. بااين‌حال، هميشه پيشگيري بهتر از درمان است و مي‌توان با رعايت نكاتي تا حد امكان از نفوذ هكرها به اكانتتان در شبكه‌هاي اجتماعي و واتساپ جلوگيري كرد.

در ادامه، به مطالعه و معرفي مهم‌ترين روش‌هاي جلوگيري از هك واتساپ مي‌پردازيم و سپس، نحوه‌ي بازپس‌گيري اكانت هك‌شده را توضيح خواهيم داد. اكثر مراحل گفته‌شده در موبايل‌هاي اندرويدي و iOS يكسان است.

۱. فعال سازي احرازهويت دومرحله‌اي واتساپ

احرازهويت دومرحله‌اي يكي از قابليت‌هاي مفيدي است كه اكثر سرويس‌دهندگان خدمات اينترنتي آن را ارائه مي‌دهند. در اين روش، هنگام ورود به اكانت، علاوه‌بر دريافت پيام كد تأييد و واردكردن آن بايد رمزعبور ثابتي را وارد كنيد كه احتمال ورود افراد ديگر به حسابتان را به‌شدت كاهش مي‌دهد. براي ورود به حساب ازطريق هر دستگاهي، حتماً بايد اين رمز را به‌خاطر داشته باشيد و بدون آن امكان دسترسي به اكانت وجود ندارد. براي فعال‌كردن احرازهويت دومرحله‌‎اي در واتساپ مراحل زير را طي كنيد:

  • پس از ورود به واتساپ، با لمس آيكون سه‌نقطه در نوار بالايي وارد منو شويد و با انتخاب Settings تنظيمات آن را باز كنيد.
  • گزينه‌ي Account را انتخاب كنيد.
  • گزينه‌ي Two-step verification را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران بازكردن تنظيمات واتساپ
مرجع متخصصين ايران گزينه‌ي account در منوي تنظيمات واتساپ
مرجع متخصصين ايران منوي Account واتساپ
  • دكمه‌ي Enable را لمس كنيد.
  • يك كد عددي ۶ رقمي وارد كنيد و دكمه‌ي Next را بزنيد.
  • كد را تكرار كنيد و دكمه‌ي Next را بزنيد.

در مرحله‌ي بعد از شما خواسته مي‌شود، آدرس رايانامهي براي بازيابي كد در صورت فراموشي آن وارد كنيد. پيشنهاد مي‌كنيم اين كار را انجام دهيد؛ ولي اگر مايل نيستيد، با لمس Skip كار را به اتمام برسانيد.

  • پس از ورود رايانامه دكمه Next را بزنيد و در مرحله‌ي بعدي نيز رايانامه را مجدداً وارد كنيد و روي Save كليك كنيد.
  • اكنون احرازهويت دومرحله‌اي اكانت شما فعال شده است. با لمس كليد Done از تنظيمات خارج شويد.
مرجع متخصصين ايران نحوه‌ي فعال‌سازي احرازهويت دومرحله‌اي اكانت واتساپ
مرجع متخصصين ايران واردكردن رايانامه در احرازهويت دومرحله‌اي واتساپ
مرجع متخصصين ايران فعال‌كردن احرازهويت دومرحله‌اي واتساپ

۲. فعال سازي قفل صفحه‌ي واتساپ

اگر عادت داريد موبايلتان را بدون قفل‌كردن جايي رها كنيد، احتمال ورود ديگران به اكانت واتساپ و خواندن پيام‌هايتان بسيار زياد است. خوشبختانه نسخه‌هاي جديد واتساپ امكان قفل‌كردن آن ازطريق فيس آيدي و اثرانگشت را دارند. براي فعال‌كردن قفل صفحه‌ي واتساپ با اثرانگشت يا فيس آيدي در موبايل‌هاي اندرويدي يا آيفون مراحل زير را طي كنيد:

  • پس از ورود به واتساپ، با لمس آيكون سه‌نقطه در نوار بالايي وارد منو شويد و با انتخاب Settings تنظيمات آن را باز كنيد.
  • گزينه‌ي Privacy را انتخاب كنيد.
  • به پايين صفحه برويد و در موبايل‌هاي اندرويدي با حسگر اثرانگشت گزينه‌ي Fingerprint lock و در آيفون Screen Lock را باز كنيد.
مرجع متخصصين ايران بازكردن تنظيمات واتساپ
مرجع متخصصين ايران منوي Account واتساپ
مرجع متخصصين ايران صفحه‌ي حريم شخصي واتساپ
  • در مرحله‌ي بعد، گزينه‌ي Unlock with fingerprint يا Require Touch ID يا Require Face ID را فعال كنيد.

اكنون از شما خواسته مي‌شود براي فعال‌سازي قفل، اثرانگشت يا صورت خود را اسكن كنيد.

در اين صفحه مي‌توانيد نحوه و زمان قفل‌شدن صفحه را تعيين كنيد. اگر مي‌خواهيد به‌محض بستن واتساپ برنامه قفل شود، گزينه‌ي Immediately را انتخاب كنيد؛ درغير اين صورت، يكي از گزينه‌هاي ديگر را با زمان‌هاي متفاوت تعيين كنيد. مسلماً امنيت گزينه‌ي اول بيشتر است؛ چراكه فوراً قفل را فعال مي‌كند و هيچ‌كس امكان دسترسي به پيام‌هايتان را نخواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران قفل صفحه واتساپ
مرجع متخصصين ايران تأييدكردن اثرانگشت در واتساپ
مرجع متخصصين ايران قفل صفحه واتساپ

۳. مطالعه ورودهاي غيرمجاز به اكانت واتساپ

اگر فردي حتي براي لحظاتي به اكانت واتساپ‌تان روي موبايل دسترسي پيدا كند، به‌راحتي مي‌تواند آن را با كيوآركد به كامپيوتر يا نسخه‌ي وب واتساپ متصل كند و بدون آگاهي شما به‌تمام پيام‌ها و اطلاعاتتان دست پيدا كند. ازآنجا كه ممكن است حواس همه‌ي ما مواقعي به موبايل‌مان نباشد، بهتر است اين موضوع را مطالعه كنيد و از متصل‌ نبودن دستگاه ديگري به اكانت خود مطمئن شويد. اگر تا‌به‌حال قفل صفحه‌ي واتساپ را فعال نكرده‌ايد، امكان چنين اتفاقي بيشتر است و بايد به روش گفته‌شده حتماً مطالعه لازم را انجام دهيد:

  • در موبايل اندرويد وارد واتساپ شويد و با لمس آيكون سه‌نقطه‌شكل، منو را باز كنيد و گزينه‌ي Linked devices را انتخاب كنيد.
  • در اين صفحه مي‌توانيد تمامي دستگاه‌هاي متصل به حسابتان را مشاهده كنيد. اگر در فهرست دستگاه‌هاي متصل گزينه‌اي ناآشنا مي‌بينيد، روي آن كليك كنيد و LOG OUT را انتخاب كنيد.
مرجع متخصصين ايران دسترسي به گزينه‌ي دستگاه‌هاي متصل در واتساپ
مرجع متخصصين ايران لاگ آوت كردن نسخه كامپيوتر واتساپ

در آيفون نيز مراحل تقريباً مشابهي وجود دارد؛ ولي گزينه‌ي Linked Devices يا WhatsApp Web در قسمت Settings قرار گرفته است كه با ورود به آن مي‌توانيد دستگاه‌هاي متصل را مشاهده و در صورت لاخبار تخصصي حذف كنيد.

۴. مطالعه نفوذ به پيام‌هاي واتساپ ازطريق تغيير نام مخاطبان

يكي از روش‌هاي زيركانه‌ي هكرها براي سرقت اطلاعات حساس شما واردكردن شماره‌ي خود در بين مخاطبان شما و نام‌گذاري آن به‌عنوان يكي از افراد نزديك به شما است. براي مثال، در اين روش، هكر در موبايلتان شماره يكي از دوستان نزديكتان را با شماره‌ي خود عوض مي‌كند و پروفايلش را نيز مطابقت مي‌دهد؛ درنتيجه، شما باور مي‌كنيد كه در حال برقراري ارتباط با دوستتان هستيد؛ درحالي‌كه فرد ديگري به حريم خصوصي شما وارد شده است.

براي مطالعه اين موضوع بايد از درست كاركردن قابليت رمزنگاري انتهابه‌انتهاي واتساپ مطمئن شويد. قابليت مذكور پيام‌هاي شما را به كدهايي رمزي تبديل مي‌كند و به موبايل طرف مقابل مي‌فرستد كه پس از رمزگشايي براي او نمايان مي‌شود تا هيچ فرد ديگري امكان مشاهده‌ي آن را نداشته باشد. بااين‌حال، اگر به يكي از مخاطبان خود مشكوك هستيد و فكر مي‌كنيد به‌جاي دوستتان با فردي متقلب در حال صحبت هستيد، بهتر است رمزنگاري انتها‌به‌انتها بين اكانت‌هايتان را به‌شكل زير مطالعه كنيد:

  • ابتدا وارد صفحه‌ي چت با مخاطب موردانديشه متخصصين در واتساپ شويد و نام او را در بالاي صفحه لمس كنيد.
  • پس از بازشدن پروفايل، كمي به پايين برويد و Encryption را انتخاب كنيد.
  • در صفحه‌ي بازشده مي‌توانيد كدهاي امنيتي و QR كدي را مشاهده كنيد. براي اطمينان از كاركرد درست رمزنگاري واتساپ بين اكانت شما و مخاطبتان، همين صفحه را در موبايل او باز كنيد و با انتخاب SCAN CODE كد QR روي صفحه‌ي موبايل او را اسكن كنيد.

اگر كد امنيتي تأييد شود، تيك سبزرنگي روي صفحه‌نمايش داده مي‌شود؛ درغير اين صورت، پيام‌هاي شما به موبايل شخص ديگري ارسال مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران گزينه‌ي رمزنگاري پروفايل مخاطب در واتساپ
مرجع متخصصين ايران اسكن‌كردن كد رمزنگاري مخاطبين واتساپ
مرجع متخصصين ايران تأييد كد امنيتي رمزنگاري واتساپ

۵. انجام تنظيمات حريم خصوصي واتساپ

اپليكيشن واتساپ امكان مخفي‌كردن اطلاعات شما مثل تصوير پروفايل، زمان آخرين بازديد و وضعيت‌هاي شما را دارد كه در بعضي موارد مي‌تواند در حفظ حريم خصوصي و جلوگيري از نمايش اطلاعات شخصي براي افراد ناشناس متخصصدي باشد. براي استفاده از قابليت‌هاي حريم خصوصي واتساپ:

  • از منوي واتساپ، قسمت Settings و سپس، Account را باز كنيد و وارد Privacy شويد.

در صفحه‌ي بازشده مي‌توانيد تنظيمات مدانديشه متخصصينتان را انجام دهيد:

در قسمت Last seen and online مي‌توانيد تعيين كنيد چه‌افرادي زمان آخرين بازديد و الكترونيك‌بودنتان را مشاهده كنند.

در قسمت Who can see my last seen مي‌توانيد يكي از گزينه‌هاي زير را انتخاب كنيد:

  • Everyone: همه‌ي افراد مي‌توانند آخرين بازديدتان را ببينند.
  • My contacts: فقط مخاطبينتان مي‌توانند آخرين بازديدتان را ببينند.
  • My contacts except: همه‌ي مخاطبان به‌جز افرادي كه انتخاب مي‌كنيد مي‌توانند آخرين بازديدتان را ببينند. همچنين، اگر مي‌خواهيد فقط تعداد خاصي از مخاطبان‌تان امكان اطلاع از آخرين بازديدتان را داشته باشند، با لمس‌كردن آيكون select all در گوشه‌ي بالايي صفحه، همه را تيك بزنيد و فقط مخاطبيني كه مي‌خواهيد امكان ديدن زمان بازديدتان را داشته باشند استثنا كنيد.
مرجع متخصصين ايران منوي Account واتساپ
مرجع متخصصين ايران تنظيمات نمايش آخرين بازديد واتساپ
مرجع متخصصين ايران استثناكردن مخاطبين واتساپ
  • Nobody: هيچ‌كس امكان اطلاع از زمان آخرين بازديدتان را ندارد.

همچنين، امكان تعيين نمايش يا نمايش‌ندادن الكترونيك‌بودن‌تان از قسمت Who can see when I'm online وجود دارد:

  • Everyone: همه‌ي افراد الكترونيك‌بودن شما را مي‌بينند.
  • Same as last seen: تنظيمات آخرين بازديد كه بالاتر گفته شد براي الكترونيك‌بودن نيز اِعمال مي‌شود.

۶. جلوگيري از اضافه‌شدن به گروه‌هاي واتساپي

ازآنجاكه احتمال دارد هكرها با اضافه‌كردن‌تان به گروه‌هاي واتساپي و قراردادن لينك‌ها و برنامه‌هاي آلوده شما را به بازكردن آن‌ها ترغيب كنند، بهتر است به ديگران امكان اضافه‌كردنتان به گروه‌ها را ندهيد. براي انجام اين كار به شكل زير عمل كنيد:

  • از منوي واتساپ، قسمت Settings و سپس، Account را باز كنيد و وارد Privacy شويد.
  • اكنون گزينه‌ي Groups را لمس كنيد.
مرجع متخصصين ايران منوي Account واتساپ
مرجع متخصصين ايران صفحه‌ي حريم شخصي واتساپ
  • گزينه‌ي My contacts را انتخاب كنيد و با لمس آيكون Select all در گوشه‌ي بالايي صفحه همه‌ي مخاطبان را انتخاب كنيد تا هيچ‌كس نتواند شما را به گروهي اضافه كند.

اگر مي‌خواهيد بعضي از مخاطبان‌تان امكان اين كار را داشته باشند، كافي است تيك كنار اسم آن‌ها را برداريد.

مرجع متخصصين ايران جلوگيري از اضافه‌شدن به گروه‌ها در واتساپ
مرجع متخصصين ايران استثناكردن مخاطبين واتساپ

اكنون اگر كسي سعي كند شما را به گروهي اضافه كند، دعوت‌نامه‌اي براي‌تان ارسال مي‌شود كه مي‌توانيد آن را قبول يا رد كنيد.

۷. غيرفعال‌كردن اشتراك موقعيت زنده واتساپ

قابليت اشتراك موقعيت به‌طور زنده به افراد ديگر اجازه مي‌دهد موقعيت مكاني شما را هرلحظه دنبال كنند كه مي‌تواند براي هكرها بسيار اغواكننده و براي شما بسيار خطرناك باشد. اگر تا‌به‌حال از قابليت مذكور استفاده نكرده‌ايد، بهتر است با ورود به تنظيمات واتساپ فعال‌بودن آن براي افراد ديگر را مطالعه كنيد. به اين منظور:

  • از منوي واتساپ، قسمت Settings و سپس، Account را باز كنيد و وارد Privacy شويد.
  • گزينه‌ي Live location را انتخاب كنيد.

اگر در صفحه‌ي بازشده مخاطبي نمايش داده مي‌شود، يعني او مي‌تواند موقعيت لحظه‌اي شما را ببيند و به موبايل شما دسترسي دارد.

  • ابتدا با كليك روي STOP SHARING دسترسي به موقعيت را براي او غيرفعال كنيد و سپس، اقداماتي كه پيش‌تر گفته‌شد را براي قطع دسترسي او به حسابتان انجام دهيد.
مرجع متخصصين ايران منوي Account واتساپ
مرجع متخصصين ايران صفحه‌ي حريم شخصي واتساپ
مرجع متخصصين ايران متوقف‌كردن اشتراك موقعيت زنده در واتساپ

۸. خودداري از بازكردن لينك‌هاي مشكوك در واتساپ

همان‌طور كه در ابتداي مقاله اشاره كرديم، يكي از اصلي‌ترين روش‌هاي هكرها براي سرقت اطلاعات خصوصي شما واردكردنتان به سايت يا گروهي است كه با ترفندهاي متفاوت اطلاعات شما را تخليه مي‌كنند. اين كار مي‌تواند ازطريق لينك دعوت به مسابقه يا دريافت شارژ و هديه‌ي رايگان انجام شود يا تبليغاتي از محتوا و سايت‌هاي موردعلاقه‌ي شما باشد؛ ولي تا زماني كه محتواي لينك‌ها و هويت ارسال‌كننده‌ي آن مطمئن نيستيد، آن‌ها را باز نكنيد. مطمئناً از دست‌دادن هديه‌اي نامعلوم بهتر از از دست‌دادن اطلاعات شخصي و نقض حريم خصوصي شما است.

۹. خودداري از ارسال كد تأييد ورود به حساب به ديگران

يكي از ساده‌‎ترين و رايج‌ترين روش‌هاي هك‌كردن واتساپ استفاده از كد تأييد پيامك‌شده براي ورود به حساب است. كافي است هكرها با شماره‌ي شما وارد واتساپ شوند و با ترفندي كد تأييد را از شما بگيرند؛ در اين صورت، هكرها علاوه‌بر هك‌كردن اكانت، مي‌توانند با فعال‌كردن احرازهويت دومرحله‌‎اي براي هميشه از ورود شما به حسابتان جلوگيري كنند.

بسياري از افراد به‌راحتي كد تأييدشان را با طمع دريافت جايزه يا حتي انجام اَعمال غيرقانوني دراختيار ديگران قرار مي‌دهند، درحالي‌كه چنين كاري مي‌تواند شگرد هكرها براي سرقت اطلاعات شما باشد؛ بنابراين، به‌هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي كد تأييد ورود به حساب را دراختيار افراد ديگر قرار ندهيد، حتي اگر آن‌ها را مي‌شناسيد. هميشه به كد تأييد ورود به حساب به چشم كليد گاوصندوق خود فكر كنيد كه هيچ‌كس نبايد آن را دراختيار داشته باشد.

۱۰. مراقب برنامه‌هاي جاسوسي باشيد

اگرچه هكرهاي حرفه‌اي برنامه‌هاي اختصاص خود را براي دسترسي به اطلاعات افراد دارند، امروزه اپليكيشن‌هاي جاسوسي زيادي در فضاي مجازي وجود دارند كه تحت عناوين مختلف از جمله، نظارت بر فرزندان و خانواده به‌راحتي امكان دريافت و استفاده دارند. درحالي‌كه چنين اپليكيشن‌هايي مي‌توانند متخصصدهاي مفيدي براي مراقبت از فرزندان داشته باشند، بسياري از هكرهاي مبتدي از آن‌ها براي جاسوسي از افراد ديگر استفاده مي‌كنند.

اپليكيشن‌هاي مذكور با نصب مخفيانه روي موبايل شما مي‌توانند مخاطبان‌، پيامك‌ها، تماس‌ها، تصاوير و حتي پيام‌هاي واتساپ شما را دراختيار هكرها قرار دهند. بااين‌حال، كشف چنين برنامه‌هايي براي متخصصان عادي تقريباً محال است و روش دقيق و قطعي نيز براي آن وجود ندارد. بهترين روش براي كشف برنامه‌هاي جاسوسي كمك‌گرفتن از افراد متخصص و مطالعه كامل و دقيق اپليكيشن‌هاي نصب‌شده روي موبايل است. باوجوداين، سيستم‌هاي داخلي نظارتي سيستم‌عامل‌ها مثل «پلي پروتكت» گوگل در موبايل‌هاي اندرويدي مي‌تواند بعضي از برنامه‌هاي مذكور را كشف و غيرفعال كند. قابليت مذكور به‌طور خودكار فعال است؛ ولي امكان دارد فردي با نفوذ به دستگاه شما آن را غيرفعال كرده باشد. براي مطالعه و فعال‌كردن سيستم حفاظتي Play Protect گوگل مراحل زير را طي كنيد:

  • ابتدا وارد فروشگاه پلي استور يا Play Store گوگل شويد.
  • روي آيكون حساب متخصصي گوگل خود در كنار نوار بالايي كليك كنيد.
  • از منوي بازشده، Play Protect را لمس كنيد.
مرجع متخصصين ايران آيكون اپليكيشن پلي استور
مرجع متخصصين ايران بازكردن تنظيمات پلي استور
مرجع متخصصين ايران گزينه play protect در تنظيمات پلي استور
  • با لمس آيكون چرخ‌دنده در گوشه‌ي بالايي صفحه تنظيمات را باز كنيد.
  • در صفحه‌ي بازشده هر دو گزينه را فعال كنيد.

اكنون بايد صفحه پلي پروتكت مشابه تصوير زير باشد. در صورتي كه پلي پروتكت هشداري نمايش داد، اجازه ‌ي حذف برنامه‌هاي مضر را بدهيد.

مرجع متخصصين ايران غيرفعال بودن پلي پروتكت
مرجع متخصصين ايران فعال‌كردن پلي پروتكت
مرجع متخصصين ايران صفحه‌ي پلي پروتكت در پلي استور

خوشبختانه ازآنجا كه سيستم‌عامل iOS موبايل‌هاي آيفون امنيت بيشتري دارد و نظارت كامل‌تري روي برنامه‌هاي انجام مي‌شود، امكان آلوده‌شدنش به چنين اپليكيشن‌هاي جاسوسي كمتر است.

بازپس‌گيري اكانت هك‌شده‌ي واتساپ

نحوه‌ي بازپس‌گيري اكانت در سرويس‌هاي مختلف اينترنتي متفاوت است؛ هرچند تفاوت مذكور گاهي بسيار زياد و كاهي اندك است. بااين‌حال، همه‌ي آن‌ها از الگوي يكساني پيروي مي‌كنند كه شامل بازيابي آسان رمزعبور تا احرازهويت براي دريافت كمك از كاركنان شركت سرويس‌دهنده مي‌شود كه شامل پيام‌رسان واتساپ نيز مي‌شود.

درصورتي كه فردي اكانت شما را هك كند، به‌طور خودكار از حسابتان خارج مي‌شويد. خوشبختانه هكرها در واتساپ امكان مشاهده‌ي پيام‌هاي قبلي شما را ندارند و صرفاً مي‌توانند پيام‌هاي جديد ارسال و دريافت كنند. بنابراين، به محض اينكه از هك‌شدن حسابتان آگاه شديد، براي پس‌گرفتن آن اقدام كنيد.

براي پس‌گرفتن اكانت خود كافي است يك‌بار ديگر وارد با كد تأييد ارسال‌شده روي موبايلتان وارد حساب شويد؛ بدين صورت، فردي كه اكانتتان را هك كرده است از آن بيرون رانده مي‌شود و كنترل حساب به شما باز مي‌گردد. فراموش نكنيد اگر فردي ازطريق نسخه‌ي كامپيوتري يا وب واتساپ به اكانتتان متصل شده است، طبق روش گفته‌شده در بخش «مطالعه ورودهاي غيرمجاز به اكانت واتساپ» عمل كنيد.

بااين‌حال، ممكن است هكر حرفه‌اي‌تر باشد و پس از ورود به حساب شما، فوراً احرازهويت دومرحله‌اي را با رمزي مخفي فعال كرده باشد. اگر چنين اشكالي رخ داد، سعي كنيد مجدداً به اكانت خود وارد شويد و Log in كنيد. با انجام اين كار، دسترسي هكر از اكانت شما قطع مي‌شود و پس از يك هفته نيز مي‌توانيد بدون نياز به رمز احرازهويت دومرحله‌اي وارد حساب متخصصيتان شويد.

اگر روش‌هاي گفته‌شده ناموفق بود، بايد با تيم همراهي واتساپ تماس بگيريد. به‌اين‌منظور، با رايانامه شخصيتان رايانامهي به آدرس زير ارسال كنيد يا وارد صفحه‌ي اينترنتي تماس با واتساپ شويد:

support@whatsapp.com

براي عنوان عبارتي مانند زير درج كنيد:

My Account Is Hacked

در متن رايانامه نيز درخواست خود را به‌همراه شماره تلفني كه اكانتتان روي آن نصب است و اطلاعات پروفايلتان بنويسيد:

I'm Soheil Madani. Somebody has just hacked my Whatsapp account.Whould you please help me to retrieve my account? My phone number is +989101234567.Regards

تيم همراهي واتساپ پس از دريافت رايانامه، شما را جهت بازيابي حسابتان راهنمايي خواهند كرد.

درصورتي كه موبايل و سيم‌كارت‌تان دزديده شده است يا آن را گم كرده‌ايد و از امنيت اطلاعاتتان در واتساپ نگران هستيد نيز بايد با همراهي واتساپ تماس بگيريد و اين موضوع را اعلام كنيد تا اكانتتان را غيرفعال كنند. بعداً مي‌توانيد با دريافت سيم‌كارت جديد با شماره‌ي قبلي مجدداً به حسابتان وارد شويد.

به‌اين منظور رايانامهي با عنوان زير به واتساپ ارسال كنيد و درخواستتان را مطرح كنيد:

My Phone Is Stolen/Lost

در متن رايانامه با درج شماره تلفن همراه خود عبارت زير را بنويسيد:

Please deactivate my account.

به‌ياد داشته باشيد ممكن است هكرها ازطريقي به موبايل شما و پيامك‌هايتان دسترسي داشته باشند؛ بنابراين، قبل از بازيابي حساب مطمئن شويد دستگاه‌تان از ايمني كافي برخوردار است.

اگرچه شركت متا مدعي است واتساپ يكي از ايمن‌ترين پيام‌رسان‌هاي دنيا است، بسياري از متخصصان معتقدند كه پيام‌رسان مذكور چندان متخصصپسند نيست و فاقد بسياري از قابليت‌هاي ديگر پيام‌رسان‌ها است. همچنين، اخيراً شايعات تأييدنشده‌اي مبني‌بر فروش اطلاعات متخصصان به شركت‌ها و مراجع ديگر وجود دارد. اگر شما هم جزو اين افراد هستيد و از نقض حريم خصوصيتان نگرانيد، مي‌توانيد با ديليت اكانت واتساپ، پروفايل و تمامي اطلاعتتان را حذف كنيد و به پيام‌رسان‌هاي ديگر مهاجرت كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات