چگونه شيائومي به سلطه سامسونگ بر بازار موبايل‌ هند پايان داد؟

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شيائومي از سهم ۳ درصدي در سال ۲۰۱۶ به سهمي ۲۸ درصدي در سال ۲۰۱۹ در بازار هند دست يافته‌ است. با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا به مطالعه دلايل اين دستاورد بزرگ اين غول چيني بپردازيم.
تبليغات

پنج سال پيش كسي فكر نمي‌كرد كه سامسونگ، غول موبايل جهان و محبوب‌ترين برند موبايل هوشمند بازار هند، روزي پايان سلطه خود بر اين بازار را ببيند. برند سامسونگ در هند به‌شدت محبوب بوده و نفوذ عظيمي داشته‌ است. درحالي‌ كه موبايل‌هاي سامسونگ براي بسياري از هندي‌ها آرزو بوده، يك شركت چيني كوچك به‌نام شيائومي راه خود را به بازار هند باز كرد. در هند هنوز برخلاف چين، تب شيائومي بالا نگرفته بود تا اينكه اين موبايل به سرعت به «آيفون فقيران» معروف شد.

مرجع متخصصين ايران ردمي / Redmi

ترفند شيائومي فروش‌هاي الكترونيك سريع بود كه جواب داده و موبايل‌هاي ردمي ۱۰۰-۲۰۰ دلاري را به سرعت ميان هندي‌ها به‌عنوان موبايل كه ويژگي‌هاي يك موبايل ۵۰۰ دلاري را دارد، جا انداخت. شيائومي به سرعت جاي خود را در بازار هند باز كرده و سهمي ۳ درصدي از اين بازار را كسب كرد، اما اين سهم هنوز در مقابل سهم ۲۵ درصدي سامسونگ بسيار ناچيز بود. ازآنجاكه جمعيت كمي از هند به اينترنت دسترسي داشته و از آن بهره مي‌برند، شيائومي كاملا الكترونيك، در انديشه متخصصينات عمومي به‌عنوان شركتي جالب، انقلابي، ارزان و متفاوت با سامسونگ ديده شد.

شيائومي با عرضه موبايل‌هايي با كيفيت و ارزان، به آيفون فقيران در هند معروف شد

شيائومي با سرعتي شگفت‌انگيز بازار هند را از آن خود كرد. امروزه شيائومي حدود ۲۸ درصد از بازار موبايل‌هاي هوشمند هند را در اختيار دارد درحالي‌كه اين عدد براي سامسونگ حول ۲۵ تا ۲۶ درصد است. البته حدس باقي‌ماندن سلطه يك شركت بر بازار امري غيرمنطقي است زيرا دنياي امروز مملو از شركت‌ها و محصولاتي است كه هركدام با مشخصات جديد و بهتري عرضه مي‌شوند. رهبران امروز ممكن است بازندگان فردا باشند. با اين حال، شيائومي به‌طور پيوسته سهم بازار شركت‌هاي ديگر در بازار هند را بلعيده‌ درحالي‌ كه سامسونگ هنوز همان سهم از بازار را دارد. اما سؤال بزرگي پيش مي‌آيد: چگونه تحولي در چنين زمان كوتاهي محقق شده‌ است؟

پاسخي مختصر به اين پرسش مي‌تواند ارزش خريد باشد. امروزه برندهاي چيني ۶۶ درصد بازار هند را تحت سلطه خود دارند اما شيائومي اولين برندي است كه موبايل‌هاي هوشمندي فوق‌العاده با ارزشي استثنايي روانه بازار هند كرده‌است. هندي‌ها براي خريد موبايل‌هاي شيائومي به سايت‌هايي مانند فليپ‌كارت (Flipkart) هجوم آورده تا صاحب يكي از ده‌ها هزار موبايل‌اي شوند كه تنها در ۸ ثانيه به اتمام مي‌رسند.

برندهاي هندي مانند ميكرومكس و اينتكس هيچ شانسي در برابر شيائومي، با وجود برتري در موبايل‌هاي هوشمند ابتدايي خود ندارند. نخست به اين دليل كه اين برندها در اين بازار متنوع و پررقابت نتوانستند نوآوري قابل توجهي ارائه دهند. دومين دليل هم اشتباه استراتژيك اين شركت‌ها در سال ۲۰۱۷ و عدم ارتقا به 4G بود.

اين شركت‌ها تقريبا يك شبه به مرز ورشكستگي رسيدند. در دوره‌اي كه موجي خروشان از ميهن‌پرستي در هند به راه افتاده، ۷ موبايل از هر ۱۰ موبايل، ساخت دشمن قديمي اين كشور يعني چين است.

گام بعدي شيائومي پس از تسخير بازار الكترونيك، بازارهاي محلي و فروشگاه‌هاي فيزيكي بود. از هر دو موبايل فروخته شده در اينترنت يكي متعلق به شيائومي است. در سال ۲۰۱۷، شيائومي اقدام به احداث فروشگاه‌هايي در قالب فروشگاه‌هاي الكترونيكي بزرگ كرد. سپس شيائومي فروشگاه‌هاي برند Preferred Partner متعلق به اين شركت را احداث كرد كه در آن موبايل‌هاي شيائومي در كنار ساير موبايل‌ها به فروش مي‌رسند تا سود به حداكثر ميزان ممكن برسد. با اتخاذ اين تصميم، اين شركت موفق شد تا بازار خود را در شهرهاي درجه ۲ و ۳، بدون خرج‌هاي سنتي و استراتژي توزيع اختصاصي برخلاف سامسونگ، توسعه دهد.

شيائومي در حال حاضر با عرضه ۳۶.۹ ميليون موبايل هوشمند در فصل دوم ۲۰۱۹، در اوج به سر مي‌برد. اما بازار موبايل‌هاي هوشمند بازار بي‌ثباتي است و ممكن است تنها در عرض يك سال بازاري كاملا متفاوت داشته باشيم. رقباي چيني شيائومي يعني اپو، ويوو و هواوي نيز به بازار هند هجوم آورده‌اند البته نه به تاثيرگذاري شيائومي. بسياري از اين برندها بر بخش‌ها و گروه‌هاي خاصي از متخصصان تمركز دارند. در نهايت، بازار موبايل هوشمند در هند بسيار جديد بوده و شركت‌هاي بسياري در آن در حال تقلا هستند. اين بازار پتانسيل تغيير سريع را داشته و كافي است شيائومي اندكي تعلل كند تا سهم خود در اين بازار را از دست بدهد.

شيائومي با افزايش سهم خود از ۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۹، به سلطه سامسونگ بر بازار هند پايان داد

اما با وجود رشد چشم‌گير شيائومي، سامسونگ به‌انديشه متخصصين نمي‌آيد كه به اين زودي‌ از اين بازار محو شود. در حقيقت سامسونگ سال گذشته رشدي ۳ درصدي (از ۲۳ به ۲۶ درصد) در اين بازار داشته‌ و دسترسي خريداران و شبكه خدمات پس از فروش اين شركت در كنار نام خوش آن، هم‌چنان بسياري از متخصصان را به موبايل‌هاي اين شركت جذب مي‌كند. شيائومي براي دفاع از آن‌چه به دست آورده بايد تلاش كند اما فعلا مي‌توانيم اين شركت را پادشاه بازار موبايل‌هاي هوشمند هند بناميم.

انديشه متخصصينات شما چيست؟ دلايل موفقيت شيائومي را چه مي‌دانيد؟ آيا شيائومي مي‌تواند به رشد خود ادامه دهد يا قافله را به ساير رقبا خواهد باخت؟ آيا برندهايي مانند سامسونگ و هواوي مي‌توانند جاي پاي خود را در بازار هند محكم‌تر كنند؟ انديشه متخصصينات‌هاي خود را با ما و ساير متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به اشتراك بگذاريد.

ارزش موبايل، مشخصات متخصص و هر اطلاعاتي كه براي خريد ارزان و آگاهانه‌ي انواع موبايل‌هاي شيائومي نياز داريد را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران بيابيد؛ مقايسه‌ي مشخصات متخصص انواع موبايل‌هاي شيائومي و برند ردمي در كنار گالري تصاوير رسمي محصولات همگي در اين بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات