ويژگي جديد اندرويد 11: دابل تپ روي پنل پشتي موبايل براي فراخواني دستيار هوشمند گوگل

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با انتشار نسخه‌ي پيش‌نمايش اندرويد ۱۱ روزبه‌روز ويژگي‌هاي جديد بيشتري از آن آشكار مي‌شود. يكي از اين ويژگي‌ها فراخواني دستيار هوشمند گوگل با دو بار ضربه زدن روي پنل پشتي موبايل است.
تبليغات

گوگل به‌تازگي و طبق روال هميشگي نسخه‌ي پيش‌نمايش اندرويد ۱۱ را پيش از عرضه‌ي عمومي، براي توسعه‌دهندگان منتشر كرده است. هدف از اين كار فرصت دادن به توسعه‌دهندگان اندرويد براي هماهنگ كردن اپليكيشن‌هاي خود با نسخه‌ي جديد اندرويد پيش از انتشار عمومي آن است. همان‌طور كه در گذشته نيز شاهد بوده‌ايم برخي اوقات با انتشار نسخه‌ي پيش‌نمايش اندرويد، تعدادي از ويژگي‌هاي انحصاري موبايل‌هاي پيكسل هم به‌همراه آن فاش مي‌شوند. اين بار نيز با معرفي پيش‌نمايش اندرويد ۱۱، ويژگي جديدي با اسم رمز «كلمبوس» فاش شده است كه امكان فراخواني دستيار هوشمند گوگل را با دو بار ضربه زدن روي پنل پشتي موبايل فراهم مي‌كند.

گوگل در چند سال‌ اخير راهكارهاي خلاقانه‌ي زيادي براي فراخواني دستيار هوشمند خود فراهم كرده است؛ از فعال‌سازي صوتي با به زبان آوردن عبارت «OK Google» يا «Hey Google» گرفته تا قابليت Active Edge در موبايل‌هاي پيكسل و فشردن دو طرف موبايل در دست؛ همچنين در برخي موبايل‌ها و هدفون‌ها مي‌توانيد با فشردن دكمه‌اي اختصاصي دستيار گوگل را احضار كنيد. راهكار ديگر نيز كه در اندرويد ۱۰ معرفي شده است استفاده از ژست‌هاي لمسي و كشيدن انگشت از گوشه‌ي صفحه‌نمايش به سمت داخل است.

با كمي جست‌وجو در نخستين پيش‌نمايش منتشر شده از اندرويد ۱۱، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه گوگل هنوز از اين فهرست بلندبالاي پيش روي متخصصان براي فراخواني دستيار هوشمندش رضايت ندارد و در پي راهكاري جديد براي اينكار مي‌گردد. گوگل در همين راستا در اندرويد ۱۱ يك ژست حركتي ايجاد كرده است كه به متخصص اجازه مي‌دهد با دو بار ضربه زدن روي پنل پشتي موبايل عملكردهايي را فراخواني كند. اين ويژگي با الهام از اسم كاراكتر معروف فيلم زامبي‌لند و قانون معروفش يعني «دابل تپ»، با عنوان «كلمبوس» نام‌گذاري شده است. اين قابليت در حالت پيش‌فرض به متخصص اجازه مي‌دهد تا صرف‌انديشه متخصصين از روشن يا خاموش بودن صفحه‌نمايش موبايل، دستيار هوشمند گوگل را فراخواني كند. ناگفته نماند كه شدت ضربات و فاصله‌ي زماني آن‌ها براي استفاده از اين قابليت روي مقدار خاصي تنظيم شده است تا از فعال‌سازي ناخواسته‌ي آن جلوگيري شود. همچنين بنا به گزارش‌ها، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه وجود كيس محافظ نيز در استفاده از اين قابليت خللي ايجاد نمي‌كند.

در ادامه مي‌توانيد ويدئويي از نحوه عملكرد اين قابليت را مشاهده كنيد:

حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه متخصصد اين قابليت جديد در زندگي روزمره كجاست؟ هنوز به دليل عدم انتشار عمومي اندرويد ۱۱ پاسخ دقيقي براي اين سؤال وجود ندارد؛ اما يك مورد از متخصصدهاي اين قابليت جديد مي‌تواند مربوط به زماني باشد كه موبايل در جيب قرار دارد. قطع كردن و ادامه‌ي پخش موسيقي با اين قابليت در زماني‌كه موبايل در جيب قرار دارد مسلما ايده‌ي جذابي است اما هنوز مشخص نيست كه گوگل امكان استفاده از اين قابليت را به اين شكل فراهم كند.

البته با اندكي مشاهده‌ي دقيق‌تر، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد گوگل قصد دارد امكان شخصي‌سازي اين قابليت را تا حدي براي متخصصان فراهم كند. در حال حاضر وضعيت پيش‌فرض اين قابليت فراخواني دستيار هوشمند است اما گزينه‌هاي ديگري نيز از جمله بازكردن دوربين، كنترل اجراي فايل‌هاي مولتي مديا، متوقف كردن تايمر، بي‌صدا كردن زنگ تماس و قطع آلارم موبايل نيز پيش روي متخصصان وجود دارند.

شايد اين سؤال پيش بيايد كه موبايل چطور قادر است ضربات انگشت روي پنل پشتي را شناسايي كند. در جواب بايد گفت كه اين كار به كمك دو قطعه‌ي ژيروسكوپ و شتاب‌سنج تعبيه شده در موبايل صورت مي پذيرد. بنا به گزارش‌ها، كندوكاو در كدهاي آپديت جديد مشخص كرده است كه اين قابليت فعلا در انحصار سري موبايل‌هاي پيكسل گوگل قرار دارد. البته باتوجه به اينكه اين قابليت به جز ژيروسكوپ و شتاب‌سنج موبايل به سخت‌افزار ديگري نياز ندارد ممكن است در آينده در ساير موبايل‌هاي اندرويدي نيز شاهد آن باشيم.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران در مورد اين ويژگي جديد چيست؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات