پردازنده‌هاي اختصاصي مبتني بر آرم اپل؛ نيروي محركه براي پايان دادن به انحصار مايكروسافت و اينتل

سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
يكي از مديران سابق اپل اعتقاد دارد پردازنده‌ي اختصاصي آرم اين شركت، به پايان يافتن انحصار دوگانه مايكروسافت و اينتل كمك مي‌كند.
تبليغات

تصميم اپل به مهاجرت كامل از پردازنده‌هاي اينتل به پردازنده‌هاي اختصاصي مبتني بر آرم، پيامدهاي متعدد و بزرگي در دنياي كامپيوترهاي شخصي خواهد داشت. كوپرتينويي‌ها تا دو سال آينده به‌طور كامل اينتل را از خانواده‌ي كامپيوترهاي شخصي خود حذف مي‌كنند و تصميم دارند تا فقط از پردازنده‌ي اپل سيليكون در انواع مك استفاده كنند. تصميم اپل، به‌نوعي روي عملكرد مايكروسافت هم تأثير مي‌گذارد و ردموندي‌ها را به بهبود پلتفرم ويندوز روي آرم در سرفيس پرو ايكس و ديگر محصولات، مجبور مي‌كند. درنهايت، روند پيش‌آمده احتمالا به پايان اتحاد مايكروسافت و اينتل در معماري x86 خواهد انجاميد.

وضعيت امروز اينتل، ناگوارتر از زماني است كه آن‌ها بازار موبايل‌هاي هوشند را از دست دادند

ژان لويي گاسه، نويسنده‌ي وبلاگ Monday Note و يكي از مديران اجرايي سابق اپل در دهه‌ي ۱۹۸۰، يكي از افرادي است كه سناريوي بالا را براي بازار كامپيوترهاي شخصي مطرح مي‌كند. او در دوراني مدير اپل بود كه هم‌بنيان‌گذار افسانه‌اي، استيو جابز، در شركت حضور نداشت. يكي از نكات جالبي كه گاسه در اظهارانديشه متخصصين خود بيان مي‌كند، توانايي پردازنده‌ اختصاصي اپل در اجراي اپليكيشن‌هاي مايكروسافت آفيس است كه در رويداد WWDC تاحدودي به نمايش درآمد. چنين قابليتي اكنون در سرفيس پرو ايكس ديده نمي‌شود و قطعا ردموندي‌ها براي بهبود آن تلاش خواهند كرد. البته درنهايت مايكروسافت هم يك انتخاب بيشتر در پيش رو ندارد.

مدير اجرايي سابق اپل مي‌گويد مايكروسافت در يكي از انتخاب‌هاي استراتژيك خود، پلتفرم ويندوز روي آرم را به‌صورت كل فراموش ‌مي‌كند كه به ترك بازار كامپيوترهاي شخصي و واگذار كردن رقابت به اپل مي‌‌انجامد. انتخاب ديگر، در توسعه‌ي شرايط كنوني و بهبود اپليكيشن‌ها ديده مي‌شود كه درنهايت به ارائه‌ي جايگزين و رقيبي براي مك‌هاي جديد خواهد انجاميد. اظهارانديشه متخصصين گاسه، در مقاله‌اي به‌نام Apple Silicon: The passing of Wintel منتشر شد كه عبارت Wintel در آن، به انحصار دوطرفه‌ي ويندوز و اينتل در بازار كامپيوترهاي شخصي اشاره مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران اينتل / Intel

گاسه در ادامه‌ي مقاله پيش‌بيني مي‌كند كه مايكروسافت به احتمال زياد گزينه‌ي دوم را انتخاب مي‌كند كه پيامدهايي بزرگ براي صنعت PC به‌همراه خواهد داشت. سؤال مهم اين است كه اگر اپل با آرم، استانداردهاي كامپيوتر شخصي را فراتر ببرد و مايكروسافت هم دستگاه‌هاي سرفيس مبتني بر آرم بهتر عرضه كند، ديگر توليدكننده‌هاي كامپيوتر ويندوزي مانند ايسوس، دل، HP و لنوو چه واكنشي خواهند داشت؟ به‌هرحال گاسه پيش‌بيني مي‌كند كه نه‌تنها اپل سيليكون منجر به ساختن مك‌هاي بهتر مي‌شود، بلكه مايكروسافت را هم به بهبود پلتفرم ويندوز روي آرم مجبور مي‌كند كه در هر دو دسته‌ي سخت‌افزار و نرم‌افزار، نياز به بهينه‌سازي دارد. او در ادامه مي‌گويد: «توليدكننده‌هاي كامپيوتر شخصي راهي به جز ادامه دادن مسير ندارند و آن‌ها هم به معماري آرم روي خواهند آورد. به‌هرحال اپل و مايكروسافت كاري كرده‌اند كه معماري x86 به وضعيت امروزي رسيده و پير به‌انديشه متخصصين برسد».

اينتل در وضعيت بسيار ناگواري قرار دارد. گاسه مي‌گويد وضعيت تيم آبي از زماني‌كه آن‌ها بازار موبايل‌هاي هوشمند را از دست دادند هم بدتر است. در آن زمان، اينتل بازار موبايل‌هاي هوشمند را از دست داد؛ چون به‌خاطر  انحصار ويندوز-اينتل درآمدي بسيار عالي از x86 كسب مي‌كرد. به‌هرحال اكنون آن مزيت رقابتي روز‌به‌روز كمتر مي‌شود. اينتل به‌مرور، SoCهاي مبتني بر آرمي را مي‌بيند كه اپليكيشن‌هاي متعددي را در پلتفرم ويندوز روي آرم اجرا مي‌كنند. تعداد اپليكيشن‌ها هم به‌مرور به اندازه‌ي تعداد آن‌ها در دنياي PC مي‌شود. به‌علاوه، ارزش پايين محصولات جديد، اينتل را به‌صورت جدي تهديد مي‌كند.

گاسه پيش‌بيني مي‌كند كه اينتل پس از ناتواني در مقابله با حركت جديد پردازنده‌هاي مبتني بر آرم، راهي به جز پيوستن به جريان ندارد. آن‌ها مجددا مجوز Arm خريداري مي‌كنند (اينتل در سال ۲۰۰۶ كسب‌وكار XScale خود در بازار آرم را به Marvell فروخت) و SoC اختصاصي مبتني بر آرم را براي فروش به توليدكننده‌هاي كامپيوتر شخصي، توسعه مي‌دهند. قطعا سوددهي تيم آبي در بازار جديد پايين‌تر خواهد بود، چون رقبايي جدي همچون انويديا و كوالكام، محصولات بهتر را با ارزش‌هاي رقابتي به بازار عرضه مي‌كنند. فراموش نكنيد كه قطعا AMD هم به رقابت وارد مي‌شود و همگي، دوران تازه‌‌اي را در دنياي PC شروع مي‌كنند.

در مقابل اظهرانديشه متخصصينهاي مدير سابق اپل، استيون سينوفكس كه قبلا به‌عنوان مدير بخش ويندوز در مايكروسافت كار مي‌كرد، پيش‌بيني متفاوتي ارائه مي‌كند. او مي‌گويد مايكروسافت در بهره بردن از پردازنده‌هاي مبتني بر آرم در سيستم‌عامل دسكتاپ، در موقعيتي مشابه با اپل قرار ندارد. او مي‌گويد اپل به‌‌خاطر عرضه‌ي سيستم‌عامل موفق مبتني بر آرم در بازار موبايل هوشمند و تبلت، مي‌تواند با ارائه‌ي API اختصاصي در سيستم‌عامل مك، مزيت رقابتي بالايي را به پردازنده‌هاي مبتني بر آرم ببخشد. درمقابل، مايكروسافت چنين پايه‌‌اي ندارد و قطعا چالش‌هايي در پيش خواهد داشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات