چرا مهاجرت اپل از پردازنده‌هاي اينتل به آرم، منطقي به انديشه متخصصين مي‌رسد؟

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اپل در تعدادي از مدل‌هاي مك‌بوك سال ۲۰۲۱ به‌جاي پردازنده‌ي اينتل از پردازنده‌هاي مبتني بر معماري آرم استفاده خواهد كرد كه طبق انديشه متخصصين بسياري از متخصص كارشناسان، تصميمي منطقي خواهد بود.
تبليغات

گزارش‌هاي متعدد رسانه‌هاي فناوري ادعا مي‌كنند كه اپل در تعدادي از لپ‌تاپ‌هاي خود در سال آينده، از پردازنده‌هاي اختصاصي مبتني بر معماري ARM استفاده خواهد كرد. اخبار مهاجرت اپل در گروه مشتريان اينتل، از سال ۲۰۱۸ در رسانه‌ها مطرح شد و گزارش‌هاي اخير، آن‌چنان عجيب نيست. به‌هرحال، با انتشار هر خبر و گزارش جديد، احتمال قطعي بودن تصميم اپل بيشتر مي‌شود و شايد در WWDC پيش رو، شاهد اعلام رسمي تصميم شركت باشيم.

مايكروسافت نيز از جمله‌ي شركت‌هايي است كه استفاده از پردازنده‌هاي مبتني بر معماري ARM را مورد آزمايش قرار داده است. ردموندي‌ها سال‌ها پيش استفاده از پردازنده‌هاي آرم در سخت‌افزارهاي خود را شروع كرد. اقدام آن‌ها به سال ۲۰۱۱ و پروژه‌ي شكست‌خورده‌ي ويندوز RT باز مي‌گردد. ردموندي‌‌ها امروز بسياري از اشكالات RT را در ويندوز 10 برطرف كرده‌اند و ديگر شاهد سيستم‌عامل محدودي نيستيم. از دستاوردهاي مهم سال‌هاي اخير براي اكوسيستم مبتني بر آرم مي‌توان به دستگاه‌هايي همچون گلكسي بوك اس و سرفيس پرو ايكس اشاره كرد كه قابليت اتصال دائم به اينترنت را به دستگاه‌هاي پردازشي آورده‌اند. قابليتي كه هيچ‌گاه با پردازنده‌هاي اينتل و AMD ممكن نبود. چنين دستگاه‌هايي با هدف رفع نيازهاي يك بازار خاص و البته قابل‌توجه، ساخته مي‌شوند.

با مهاجرت اپل به آرم، تقاضا براي لپ‌تاپ‌هاي مجهز به اين معماري در همه‌ي بخش‌هاي بازار بيشتر مي‌شود

عرضه‌ي رايانه‌هاي شخصي مبتني بر پردازنده‌ ARM توسط اپل، نتايج شيرين و درعين‌حال ناخوشايندي را براي مايكروسافت به‌همراه دارد. تراشه‌ي ۶ هسته‌اي اپل A12 Bionic Chip قدرت پردازشي بسيار بيشتري را حتي نسبت به پردازنده‌ي مايكروسافت SQ1 ساخت كوالكام در سرفيس پرو ايكس به متخصص ارائه مي‌كند. ازطرفي، برتري‌هاي iPadOS و سخت‌افزار اختصاصي اپل نيز نسبت به مايكروسافت، هميشه ثابت شده است.

اپل براي استفاده از پردازنده‌هاي مبتني بر آرم، برتري‌ها و شانس‌هاي بيشتري دارد. آن‌ها احتمالا موفقيت اوليه‌ي بيشتري را نسبت به مايكروسافت تجربه خواهند كرد. اگر پردازنده‌ي مبتني بر آرم، در نسخه‌هاي پايين‌رده‌ي لپ‌تاپ مك‌بوك اير استفاده شود، مي‌توان انتظار موفقيت قابل‌توجهي را در بازار داشت. اين كامپيوتر شخصي اكنون هم در نسخه‌هايي مجهز به پردازنده‌ي دوهسته‌اي اينتل (Core i3-1000NG4) به بازار عرضه مي‌شود. اگر پردازنده‌اي قدرتمند همچون Snapdragon 8cx در آن استفاده شود، حتي در شبيه‌سازي اجراي برنامه‌هاي x86-32-bit هم كارايي خوبي خواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران سرفيس پرو ايكس / Surface Pro X

استفاده از آرم در كامپيوترهاي شخصي اپل هم مانند توليدكننده‌هاي ديگر نياز به بهينه‌سازي‌هاي نرم‌افزاري دارد. احتمالا سيستم‌عامل مك نيز در هماهنگ شدن با آرم با چالش‌هايي روبه‌رو خواهد بود. اپليكيشن‌هاي مشهور از شركت‌هايي همچون ادوبي، احتمالا چالش توسعه‌اي جدي خواهند داشت و براي پورت شدن كامل به سيستم جديد، به زمان قابل‌توجهي نياز دارند. متخصصان مك اكنون هم درحال مهاجرت از اكوسيستم ۳۲ بيتي هستند چون مك كاتالينا ديگر از اين معماري همراهي نمي‌كند. درنهايت، تركيب تغييرات سيستم‌عامل و سخت‌افزار، چالش‌هايي را ازلحاظ هماهنگ شدن براي متخصصان به‌همراه دارد.

اپل نسبت به مايكروسافت ارتباط بهتري با جامعه‌ي توسعه‌دهنده‌ها دارد. درنتيجه هرگونه مهاجرت بين سيستم‌‌ها، براي كوپرتينويي‌ها آسان‌تر خواهد بود. هرگاه اپل حركتي را در سمت نرم‌افزار و سيستم‌عامل انجام مي‌دهد، جامعه‌ي توسعه‌دهنده‌ها به‌سرعت با شركت هماهنگ مي‌شوند. به‌علاوه، آن‌ها اپليكيشن‌هاي iPadOS را هم براي مك عرضه خواهند كرد كه تأثير مهمي در پيشرفت اكوسيستم دارد.

تهديد احتمالي اپل در مهاجرت به آرم، در طراحي داخلي مبتني بر معماري آرم ديده مي‌شود. اينكه شركت در مدت كوتاه چند ساله بتواند پردازنده‌هايي قدرتمند طراحي و توليد كند، خارق‌العاده به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. به‌هرحال كوپرتينويي‌ها با ورود به مسير جديد، اشكالاتي را براي درآمدزايي اينتل ايجاد مي‌كنند و با ادامه يافتن مهاجرت كامپيوترهاي شخصي شركت، بازار تيم آبي با چالش جدي روبه‌رو مي‌شود.

نتيجه‌ي خوب تغيير مسير اپل از اينتل به آرم، در توسعه‌ي بازار و گسترش نفوذ شركت آرم ديده مي‌شود. با اضافه شدن شركت‌هاي جديد به جمع مشتريان طراحي آرم، آن‌ها اكوسيستم گسترده‌تري خواهند داشت. مايكروسافت به‌عنوان يكي از مشتريان اصلي تاكنون مشاركت‌هاي قابل‌توجهي در توسعه‌ي آرم داشته است. آن‌ها همچنين در سال ۲۰۲۱ احتمالا از دستاورد مهم همراهي Win32-64bit هم رونمايي مي‌كنند كه تأثير عميقي بر هماهنگي اپليكيشن‌ها با معماري پرطرفدار خواهد داشت.

وقتي اپل براي محصولات خود از طراحي آرم استفاده كند، در بازار كامپيوترهاي شخصي ديگر هم شاهد افزايش تقاضا براي چنين كامپيوترهايي خواهيم بود. خوشبختانه مايكروسافت و تعدادي از شركايش اكنون در آن سمت بازار قرار دارند و رقابت به‌صورت نزديك‌تري ادامه پيدا مي‌كند. حتي اينتل هم امروز واكنش‌هاي جدي به تهديد آرم را شروع كرده است. به‌عنوان مثال، ريزمعماري نسل بعدي آن‌ها موسوم به Tremont كه با Lakefield عرضه مي‌شود، بسياري از قابليت‌ها و مزيت‌هاي آرم را با كمترين چالش و نقاط ضعف، به ويندوز مي‌آورد.

همان‌طور كه گفته شد، اكنون مايكروسافت هدايت حركت آرم به سمت لپ‌تاپ‌ها را برعهده دارد. ازطرفي اپل به احتمال زياد در سال ۲۰۲۱ سهم عمده‌اي از اعتبار اين حركت را به خود اختصاص مي‌دهد. باتوجه‌به روندهاي كنوني مي‌توان اين ايده را براي آينده‌ي دنياي كامپيوترهاي شخصي همراه، روشن و قطعي دانست كه با دو دسته‌ي مشخص، تعيين مي‌شود: كامپيوترهاي نازك با قابليت اتصال دائمي 4G و 5G و لپ‌تاپ‌هاي ضخيم‌تر و بزرگ‌تر با پردازنده‌هاي قدرتمند اختصاصي. درنهايت احتمالا شاهد ادامه‌دار شدن روند كنوني در ساختار جديد بازار هم خواهيم بود. اپل، بخش مصرف‌كننده‌ي بازار را تصاحب مي‌كند و مايكروسافت هم در جذب مشتريان با نيازهاي بهره‌وري و وظايف كاري، موفق مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات