قابليت مباحثه‌برانگيز iOS 14 براي جلوگيري از رهگيري متخصصان به‌تأخير افتاد

جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در پي اعتراض توسعه‌دهندگان، اپل اعلام كرد قابليت جديد iOS 14 كه متخصصان را قادر مي‌سازد از رهگيري داده‌هايشان جلوگيري كنند، از سال آينده در سيستم‌عامل موردمباحثه اجباري مي‌شود.
تبليغات

اپل به‌هنگام معرفي آي او اس ۱۴ (Apple iOS) اعلام كرد كه اين سيستم‌عامل برخي تغييرات ظاهري محسوس به‌‌خود ديده است. بااين‌حال چيزي كه متخصصان توجه كمتري به آن داشتند، تغييري مهم در سياست‌هاي حريم خصوصي اين سيستم‌عامل بود. اين تغيير كه در نگاه اول چندان پيچيده نيست، پتانسيل نابودي صنعتي ميليارد دلاري يعني تبليغات هدفمند را دارد. همين موضوع اعتراضات زيادي در بين شركت‌هاي حوزه‌ي تبليغات ايجاد كرد و درنهايت به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه اعتراضات آن‌ها جواب داده است.

اپل در اطلاعيه‌اي رسمي اعلام كرد كه قابليت جديد iOS 14 را به‌تأخير مي‌اندازد. طبق اين قانون جديد، توسعه‌دهندگان iOS 14 به‌منظور جمع‌آوري داده‌هاي متخصصان و پايش آن‌ها در اپليكيشن‌هاي موبايلي و وب‌سايت‌ها در سيستم‌هاي عامل iOS و iPadOS بايد حتما به‌صورت مستقيم اجازه‌ي اين كار را از متخصصان بگيرند؛ بديهي است كه كمتر متخصصي حاضر مي‌شود در اين شرايط اجازه‌ي رهگيري داده‌هايش را صادر كند و همين موضوع درنهايت به تبليغات هدفمند ضربه‌اي بزرگ مي‌زند. 

اپل در ابتدا اعلام كرده بود كه تغيير موردمباحثه به‌هنگام انتشار نسخه‌ي عمومي iOS 14 به‌صورت رسمي روي كار مي‌آيد (اين نسخه از سيستم‌عامل موبايلي اپل در تاريخي نامشخص در پاييز امسال روي دستگاه‌هاي مقصد منتشر مي‌شود)، بااين‌حال اپل اكنون اعلام كرده كه زمان بيشتري دراختيار توسعه‌دهندگان قرار مي‌دهد تا خودشان را با جديدترين تغييرات iOS تطبيق دهند.

در بين شركت‌هايي كه از تغيير جديد iOS نگران بودند، فيسبوك بيشتر از همه به چشم آمد. فيسبوك و گوگل دو غول صنعت تبليغات الكترونيك هستند و سياست‌هاي جديد iOS 14 در حوزه‌ي حريم خصوصي به‌شدت آن‌ها را متأثر مي‌كند. فيسبوك حتي اطلاعيه‌اي نيز در اين زمينه منتشر كرد و به توسعه‌دهندگان هشدار داد كه تصميم جديد اپل درنهايت ميزان اثرگذاري تبليغات و به‌تبع درآمد حاصل از آن‌ها را پايين مي‌آورد. 

مرجع متخصصين ايران پيام شناور iOS 14 اپل در زمينه رهگيري فعاليت هاي متخصص براي تبليغات

اكثر اپليكيشن‌هاي امروزي مشخصه‌اي تحت عنوان IDFA (شناسه‌ي تبليغاتي) دارند. IDFA به توسعه‌دهندگان و بازاريابان امكان مي‌دهد فعاليت‌هاي متخصص را در اپليكيشن براي اهداف تبليغاتي پايش كنند. اپل قصد دارد به‌صورت عمومي به متخصصان درباره‌ي اين IDFA اطلاع‌رساني كند. فيسبوك در اطلاعيه‌اي گفت درصورتي‌كه تغيير موردمباحثه iOS 14 به مرحله‌ي عملياتي برسد، مجبور مي‌شود استفاده از IDFA را متوقف كند. فيسبوك گفت اشكالي براي انجام اين كار ندارد، اما نگران تبليغ‌كنندگان متفرقه‌ي حاضر در شبكه‌ي بزرگ Facebook Audience Network است و معتقد است كه اين شركت‌ها نمي‌توانند زير هزينه‌هاي سنگيني كه در پي تغييرات iOS 14 به آن‌ها تحميل مي‌شود دوام بياورند. 

اپل در بيانيه‌ي جديد خود مي‌گويد كه خودش را متعهد مي‌داند تا به متخصصان امكان دهد خودشان تصميم بگيرند كه در فضاي وب توسط شركت‌ها رهگيري شوند يا نه. در ادامه‌ي بيانيه‌ي مطبوعاتي اپل مي‌آيد كه به‌منظور ارائه‌ي زمان بيشتر به توسعه‌دهندگان براي اعمال تغييرات لازم، تغيير جديد iOS 14 از آغاز سال آينده‌ي ميلادي به مرحله‌ي عملياتي مي‌رسد. اپل در بخشي از بيانيه‌ي خود مي‌گويد توسعه‌دهندگان به انتخاب خودشان مي‌توانند هنگام انتشار iOS 14 از قانون جديد تبعيت كنند، بااين‌حال انجام اين كار تا سال ۲۰۲۱ اجباري نخواهد بود.

اپل در بيانيه‌ي جداگانه‌اي كه براي رسانه‌ي ورج ارسال كرد مي‌گويد: «ما معتقديم كه فناوري بايد از حق اساسي متخصصان براي حريم خصوصي محافظت كند. اين گفته بدين معني است كه بايد به متخصصان ابزارهايي داده شود تا با استفاده از آن‌ها بفهمند داده‌هايشان توسط كدام اپليكيشن‌ها و وب‌سايت‌ها با ديگر شركت‌ها به‌منظور تبليغات يا اهداف وابسته به آن به‌اشتراك گذاشته مي‌شود. به‌علاوه متخصصان بايد به ابزاري براي جلوگيري از رهگيري شدن‌شان دسترسي داشته باشند».

اپل در ادامه‌ي بيانيه‌ي خود مي‌گويد كه طبق قانون جديد، هرگاه متخصص وارد اپليكيشن جديدي شود، پيغامي شناور روي صفحه مي‌آيد و به آن‌ها امكان مي‌دهد كه يكي از دو گزينه‌ي ارائه‌شده را انتخاب كنند؛ يكي از اين گزينه‌ها اجازه‌ي پايش فعاليت‌هاي متخصص را به اپليكيشن مي‌دهد و گزينه‌ي ديگر از اين كار جلوگيري مي‌كند. 

اپل ازطريق تصميم جديدش لاخبار تخصصيا به‌ جنگ مستقيم با صنايع تبليغات ديجيتالي و موبايلي نمي‌رود، بااين‌حال قابليت جديد iOS 14 را مي‌توانيم جزو يكي از سرسختانه‌ترين قوانيني به‌حساب بياوريم كه اپل طي سال‌هاي اخير در زمينه‌ي حريم خصوصي وضع كرده. فيسبوك كه بيشتر از همه‌ي شركت‌ها نگران است، مي‌گويد انتظار داشته اپل پيش از وضع كردن قانون جديدش براي iOS 14، اين شركت مشورت كند. فيسبوك معقتد است كه سياست جديد iOS 14 به‌شدت شبكه‌ي تبليغاتش را متأثر مي‌كند. 

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات