مقايسه ويندوز 10 و ويندوز 11

شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 10 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
ويندوز ۱۱ مايكروسافت به‌تازگي منتشر شده است و هم‌اكنون مي‌توانيد آن را دانلود و نصب كنيد. در اين مقاله، امكانات ويندوز ۱۰ و ويندوز ۱۱ را مقايسه‌ خواهيم كرد.
تبليغات

مايكروسافت به‌تازگي ويندوز ۱۱ را با تغييرات زياد و امكانات جديد منتشر كرده است. اين سيستم‌عامل بسياري از ويژگي‌هاي قديمي‌ ويندوز را به‌همراه قابليت‌هاي جديد و تغييرات ظاهري ارائه مي‌دهد. ويندوز ۱۱ تقريبا براي همه متخصصان ويژگي جديدي دارد. امكانات اين سيستم‌‌عامل باعث شده است در سه دهه گذشته يكي از اجزاي مهم‌ دنياي محاسبات شناخته شود.

به‌گزارش تايمز‌گايد، پانوس پاناي، مدير ارشد محصولات مايكروسافت، اوايل سال جاري جديدترين نسخه ويندوز را با صحبت‌هايي درباره خانه‌ها و فضاهاي آشنا و دلخواه دوران كودكي معرفي كرد. به‌گفته پاناي، ويندوز ۱۱ براي ايجاد آرامش ساخته شده است:

ويندوز ۱۱ چيزي فراتر از سيستم‌عامل است. اين پلتفرم همانند پارچه‌اي است كه در زندگي ما تنيده شده است.

مفهوم تداوم و حس آشنا بودن بخش مهمي از ويندوز ۱۱ است. اين سيستم‌عامل از بسياري جهات به نسخه قبل ويندوز شبيه است، با اين تفاوت كه حالا ظاهر بهتر و زيباتري به خود گرفته است.

سيستم‌عامل جديد مايكروسافت براي بسياري از متخصصان حسي آشنا به‌همراه دارد؛ اما تغييرات زيادي نيز در آن اعمال شده است. برنامه‌هايي كه قبلا با آن‌ها كار مي‌كرديد، همچنان در‌دسترس هستند و همراهي مي‌شوند. مايكروسافت حالا امكان اجراي اپليكيشن‌هاي اندرويد را نيز به سيستم‌عامل جديدش اضافه كرده است.

ردموندي‌ها فعلا در حال اعمال تنظيمات نهايي براي قابليت ياد شده هستند. در ويندوز ۱۱، عملكردهاي چندوظيفه‌اي دلخواهتان با روش جديدي موسوم به چيدمان اسنپ (Snap) سازمان‌دهي مي‌شوند و دسكتاپ‌ مجازي نيز درمقايسه‌با قبل انعطاف‌پذيري بهتري دارد و امكانات بيشتري دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد.

ظاهر جديدترين سيستم‌عامل ويندوز درمقايسه‌با قبل منسجم‌تر شده و از انديشه متخصصين بصري بهبود يافته است. از آيكون‌ها گرفته تا نوار‌ابزار و فونت‌هاي روي صفحه، همگي در ويندوز ۱۱ تغييراتي كرده‌اند كه باعث مي‌شود حس بهتري از كار با اين سيستم‌عامل به متخصص القا شود.

تغييرات مهمي نيز در دلِ ويندوز ۱۱ اعمال شده است؛ از‌جمله همراهي گسترده از ورودي قلم‌هاي استايلوس، دستورها لمسي، دستورها صوتي، بهبود در اجراي بازي‌ها، امنيت و بهبود عملكرد كلي سيستم‌. در‌ادامه با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران همراه باشيد تا نگاهي به مهم‌ترين تغييرات اين نسخه از ويندوز درمقايسه‌با ويندوز ۱۰ بيندازيم.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: طراحي جديد

مرجع متخصصين ايران طراحي جديد ويندوز ۱۱

يكي از ويژگي‌هاي اصلي ويندوز ۱۱ تغييرات بصري اعمال‌شده روي اين سيستم‌عامل است. مايكروسافت از زمان معرفي نسخه‌هاي اوليه ويندوز تا جديدترين نسخه اين سيستم‌‌عامل، مسيري طولاني پيموده است. اكنون لوگو ويندوز ۱۱ تغيير كرده است و بار‌ديگر استفاده از صداهاي مخصوص ورود به محيط ويندوز را شاهد هستيم؛ قابليتي كه از زمان معرفي ويندوز ۸ كمتر به آن توجه شده بود. حالا آيكون‌هاي مختلف بازطراحي شده‌‌اند و استفاده از سبك رنگي جديد عمق بهتري به ظاهر دو‌بعدي ويندوز مي‌دهد.

همه بخش‌هاي ويندوز ۱۱ از انديشه متخصصين ظاهري تغيير كرده است

مايكروسافت تقريبا همه اجزاي ويندوز را بازطراحي كرده است. پنجره‌ها و پنل‌هاي منو و جعبه‌هاي اعلان همگي از گوشه‌هاي گرد بهره مي‌برند كه باعث شده است همه اين بخش‌ها نرم‌تر به‌انديشه متخصصين برسند.

از ديگر تغييرات بصري اعمال‌شده در ويندوز ۱۱ مي‌توان به اضافه‌شدن حالت تاريك در سراسر بخش‌هاي سيستم‌عامل اشاره كرد. اكنون متخصصان مي‌توانند به‌طور دلخواه يكي از رنگ‌بندي‌هاي روشن و رنگارنگ يا تيره‌تر و ملايم‌تر را انتخاب كنند. با تغيير رنگ‌بندي كلي ويندوز، همه اجزاي بصري آن ازجمله تصوير زمينه و منوها و برنامه‌ها به‌طور يكدست تغيير خواهند كرد.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰ : تغيير در نواروظيفه

يكي ديگر از تغييرات خيره‌كننده ويندوز ۱۱ تغيير مكان منو استارت است كه حالا به‌طور پيش‌فرض در بخش مركزي پايين صفحه قرار گرفته است. برنامه‌هاي موجود در نواروظيفه نيز درمقايسه‌با قبل كمي تغيير كرده‌اند و حالا مي‌توان با استفاده از ابزارهايي كه كاملا با نمادهاي گرافيكي نشان داده مي‌شوند، آيكون برنامه‌هاي مدانديشه متخصصين را در اين بخش سنجاق كرد. اگر همچنان به نواروظيفه قديمي ويندوز علاقه‌منديد‌، امكان تغيير مكان اين منو به گوشه سمت چپِ پايينِ صفحه وجود دارد.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: منو استارت

مرجع متخصصين ايران منوي استارت ويندوز ۱۱

تغييرات زيادي در منو استارت ويندوز ۱۱ اعمال شده است. براي مثال، كاشي‌هاي زنده كه از زمان ويندوز ۸ به اين سيستم‌عامل اضافه شده بود، اكنون حذف شده‌‌ و به‌جاي آن كاشي‌هاي زنده بزرگ و مجزا براي برنامه‌ها دردسترس متخصصان قرار گرفته است. اكنون متخصصان مي‌توانند با روشي آسان‌تر، آيكون‌هاي موجود در اين بخش را مديريت كنند.

ظاهرا مايكروسافت از منو طولاني براي پيمايش فهرست برنامه‌ها صرف‌انديشه متخصصين كرده است و حالا از طرحي بهينه‌تري براي نشان‌دادن نرم‌افزارها استفاده مي‌كند. بدين‌ترتيب، فايل‌ها و ابزارهايي كه متخصص بيشتر با آن‌ها سروكار دارد، به‌شكلي برجسته‌تر و دردسترس‌تر نمايش داده مي‌شود.

همچنين، جابه‌جايي بين نرم‌افزارها سريع‌تر شده است و اكنون فقط با يك لمس مي‌توانيد برنامه را با سرعت بيشتري باز كنيد. نكته جذاب اين ويژگي آن است كه با باز‌كردن مجدد برنامه‌ها، فايل‌هاي شما دقيقا همان‌طور‌كه از آن‌ها خارج شده‌ايد، در‌دسترستان قرار خواهند گرفت.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: چيدمان اسنپ و چندوظيفه‌اي

مرجع متخصصين ايران چيدمان اسنپ در ويندوز ۱۱

چيدمان اسنپ در ويندوز ۱۱ چند گزينه براي طرح‌بندي شبكه‌اي دراختيار متخصصان قرار مي‌دهد. با اين ويژگي، مي‌توانيد چينش برنامه‌هاي باز خود را به‌دلخواه تنظيم كنيد. اكنون طرح‌هاي جديدي به حالت چيدمان پنجره‌هاي كنارهم اضافه شده است كه پنجره‌هاي مختلف را در طراح‌هاي از‌پيش‌تعيين‌شده قرار مي‌دهد. از‌جمله اين طرح‌بندي‌ها مي‌توان به حالت چهارضلعي و حالتي سه‌گانه اشاره كرد كه سه پنجره را در‌كنار‌هم قرار مي‌دهد. ابزارهاي تغيير ابعاد پنجره‌ها و پنل‌هاي كناري نيز براي پيماش خوراك‌هاي خبري وب و چت‌ها در‌دسترس متخصصان است.

چيدمان اسنپ پنجره‌هاي باز را با سبكي بهينه و جديد برايتان سازمان‌دهي مي‌كند

اين طرح‌بندي‌ها متناسب با ابعاد و وضوح تصوير صفحه‌نمايش سيستم متخصص تنظيم مي‌شوند. قابليت مديريت چند نمايشگر اين امكان را فراهم كرده است تا هنگام اتصال صفحه‌نمايش‌هاي ديگر يا بازكردن لپ‌تاپ، به تغيير و تنظيم مجدد پنجره‌ها نيازي نداشته باشيد. اسنپ گروپز نيز به شما امكان مي‌دهد تا با يك كليك ساده، گروه‌ پنجره‌هاي مدانديشه متخصصينتان را باز كنيد.

مايكروسافت براي ارائه فضاي بازتر براي محيط كار، بخش دسكتاپ‌هاي مجازي را بهبود بخشيده است. حالا مي‌توانيد از هر تعداد دسكتاپ مجازي موردنيازتان استفاده كنيد. دسكتاپ‌ مجازي امكان ايجاد چند محيط كاري متفاوت را روي يك سيستم فراهم مي‌كند. گزينه‌هاي مختلف در دسكتاپ‌هاي مجازي اجازه مي‌دهد تا تصاوير زمينه دلخواهتان را شخصي‌سازي و برنامه‌ها و پروژه‌ها را به‌سادگي گروه‌بندي كنيد.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: لمس و قلم و صدا

مرجع متخصصين ايران ورودي هاي ويندوز ۱۱

ظاهرا بسياري از تغييرات اعمال‌شده در ويندوز ۱۱ از موبايل‌هاي هوشمند به اين سيستم‌عامل راه پيدا كرده‌اند كه اين امر باعث شده است ويندوز جديد مايكروسافت از ورودي‌هاي مختلفي همراهي كند. مثل هميشه ماوس و صفحه‌كليد دو ورودي اصلي محسوب مي‌شوند و حالا مايكروسافت رابط متخصصي را به‌نحوي بازطراحي كرده است تا بهتر بتوانيم از ورودي‌هاي ديگر مثل دستورهاي لمسي و قلم و صدا بهره ببريم.

كاربراني كه سيستم‌ آن‌ها از نمايشگر لمسي بهره مي‌برد، مسلما از تغييرات ويندوز ۱۱ لذت خواهند برد. اين سيستم‌عامل حالا براي دستورهاي لمسي بهينه‌تر و امكان تغيير اندازه اجزاي مختلف مثل پنجره‌ها يا جابه‌جاكردن آن‌ها بسيار آسان‌تر شده است. عملكرد ژست‌هاي حركتي تاچ‌پد نيز بهبود يافته است و همچنان مي‌توانيد از ژست‌هايي كه قبلا در ويندوز ۱۰ استفاده مي‌شد، در ويندوز ۱۱ نيز بهره ببريد. سيستم‌عامل جديد مايكروسافت از صفحه‌كليد مجازي جديدي بهره مي‌برد كه امكان تايپ لمسي را آسان‌تر كرده است و متخصصان مي‌توانند به‌راحتي از شكلك‌هاي ايموجي نيز در آن استفاده كنند.

همراهي از انواع ورودي‌ها مثل دستورهاي صوتي و لمس و قلم از‌جمله ويژگي‌هاي مهم ويندوز ۱۱ است

استفاده از قلم‌هاي استايلوس در محيط ويندوز ۱۱ بهبود يافته است و بازخورد لمسي بهتري دارد. اكنون براي استفاده از دستورهاي صوتي در محيط ويندوز، به نصب نرم‌افزارهاي اضافه نيازي نخواهيد داشت. سيستم تشخيص صدا و نقطه‌گذاري خودكار نيز در اين سيستم‌عامل عملكرد بهتري از قبل دارد. بدين‌ترتيب براي تايپ صوتي در ويندوز ۱۱، نيازي نيست از عبارت‌هايي مثل «camma» يا «exclamation point» براي درج كاما و علامت تعجب استفاده كنيد.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: ابزارك‌ها

مرجع متخصصين ايران ابزارك هاي ويندوز ۱۱

ابزارك‌هاي ويندوز ۱۱ اطلاعات زنده‌اي از پيشنهاد‌هاي مخصوص متخصص به او نمايش مي‌دهند؛ ازجمله آيتم‌هاي موجود در تقويم و وضعيت آب‌وهوا و اخباري كه به‌طور خودكار و به سليقه متخصص دسته‌بندي شده‌اند. اين ابزارك‌ها با بهره‌گرفتن از فناوري هوش مصنوعي، مجموعه‌اي از داده‌هاي مختلف مثل فهرست كارهايي كه قصد داريد انجامشان دهيد و اطلاعات مربوط به ترافيك جاده‌ها يا پيشنهاد‌هاي مختلف مرتبط با مناطقِ جغرافياييِ دلخواه متخصص را به وي نمايش خواهد داد.

بخش ابزارك‌ها در نوار كناري پنهان‌شونده در لبه سمت چپ نمايشگر تعبيه شده است. براي دسترسي به ابزارك‌ها، مي‌توانيد نوار آن را بكشيد تا نگاهي سريع به آيتم‌هاي مختلف بيندازيد. تمام اجزاي رابط متخصصيِ اين بخش، در پنجره‌اي شفاف قرار داده شده است كه به شما اجازه مي‌دهد بدون نياز به بازكردن پنجره جديد، مجددا به محيط كارتان برگرديد. انتظار نداشته باشيد كه بخش ابزارك‌ها در ابتداي كار با ويندوز تفاوت زيادي در تجربه متخصصي‌تان ايجاد كند؛ زيرا بسياري از ابزارك‌هاي سازگار با ويندوز ۱۱ هنوز دردسترس قرار نگرفته‌اند.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: امكان اجراي اپليكيشن‌هاي اندرويد

مرجع متخصصين ايران همراهي از اپليكيشن هاي اندرويد در ويندوز ۱۱

يكي از قابليت‌هاي مهم ويندوز ۱۱ همراهي از اجراي اپليكشن‌هاي اندرويد است. اين اپ‌ها در پنجره‌هاي مجزا نمايش داده مي‌شوند و با استفاده از چيدمان اسنپ، مي‌توانيد آن‌ها را مرتب و با استفاده از دستورهاي لمسي، صفحه‌كليد، ماوس و هر ورودي ديگري با آن‌ها كار كنيد. درست مثل ساير نرم‌افزارهاي ويندوزي، امكان اضافه‌كردن اپليكيشن‌هاي اندرويد به نواروظيفه و منو استارت وجود دارد. بدين‌ترتيب، مي‌توانيد به‌راحتي به اپليكيشن‌هايي دسترسي داشته باشيد كه روزانه از آن‌ها استفاده مي‌كنيد.

امكان اجراي مستقيم اپليكيشن‌هاي اندرويد در ويندوز ۱۱، يكي از قابليت‌هاي بسيار جذاب اين سيستم‌عامل است

درحال‌حاضر، مايكروسافت در حال انجام آزمايش‌هاي نهايي روي اين ويژگي است و شايد فعلا همه متخصصان به اين ويژگي دسترسي نداشته باشند. انتظار مي‌رود همراهي از اپليكيشن‌هاي اندرويدي به‌طور عمومي در سال آينده به ويندوز ۱۱ اضافه شود. پس از اضافه‌شدن قابليت اشاره‌شده، مايكروسافت امكان مرور و دانلود اين اپليكيشن‌ها را ازطريق فروشگاه ويندوز استور دردسترس متخصصان قرار خواهد داد.

مايكروسافت با همكاري فروشگاه اپليكيشن آمازون قصد دارد امكان جست‌وجوي مستقيم بين اپليكيشن‌هاي اندرويدي را در فروشگاه نرم‌افزاري‌اش فراهم كند. البته روش‌هاي ديگري نيز براي نصب و اجراي اپليكيشن‌ ازطريق فروشگاه گوگل‌پلي دردسترس متخصصان قرار خواهد گرفت. به‌لطف فناوري اينتل بريج (Intel Bridge)، اپليكيشن‌هاي اندرويد بدون اشكال خاصي روي تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها و دسكتاپ‌هاي مجهز به ويندوز ۱۱ اجرا خواهند شد.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: از اسكايپ تا مايكروسافت تيمز

مرجع متخصصين ايران مايكروسافت تيمز ويندوز ۱۱

مايكروسافت بخش ارتباطات الكترونيك را نيز در ويندوز ۱۱ بهبود داده است. اكنون امكان استفاده مستقيم از پلتفرم تيمز از‌طريق منو نواروظيفه فراهم شده است. به‌عبارت‌ديگر، مايكروسافت تيمز اكنون بخشي از ويندوز است و متخصصان مي‌توانند به‌‌رايگان از آن استفاده كنند. اين بخش با پلتفرم‌ها و دستگاه‌هاي ديگر نيز كار مي‌كند. با رويكرد جديدي كه غول نرم‌افزاري جهان در ويندوز ۱۱ اتخاذ كرده است، مي‌توان حين كار با مايكروسافت تيمز، به‌راحتي بين دسكتاپ و موبايل و تبلت جابه‌جا شد.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: ارتقاي قابليت‌هاي گيمينگ

مرجع متخصصين ايران ويندوز ۱۱ گيمينگ

عملكرد بازي‌هاي رايانه‌اي روي ويندوز ۱۰ بهتر شده است. اين سيستم‌عامل حالا از دايركت‌ايكس ۱۲ همراهي مي‌كند و بدين‌ترتيب، بازي‌ها را مي‌توان با نرخ‌ فريم بيشتر اجرا كرد. قابليت HDR خودكار بهبوديافته باعث مي‌شود مواقعي كه قصد داريد محتواي بازي‌ها را بين نمايشگرهاي مختلف جابه‌جا كنيد، به اعمال تنظيمات مختلف روي كارت گرافيكتان نيازي نداشته باشيد.

مايكروسافت در جديدترين نسخه ويندوز توجه ويژه‌اي به قابليت Xbox Game Pass كرده است؛ البته بيشتر ويژگي‌هاي اين بخش ازجمله امكان اجراي بازي روي پي‌سي و ادامه‌دادن به آن روي كنسول، از قبل دردسترس متخصصان بوده است.

ويندوز ۱۱ درمقابل ويندوز ۱۰: كارايي

مايكروسافت علاوه‌بر تغييرات ظاهري و اضافه‌كردن امكانات جديد به ويندوز ۱۱، عملكرد اين سيستم‌عامل را هم بهبود بخشيده است. اين شركت اعلام كرده است كه اكنون مي‌توان با استفاده از قابليت ويندوز Hello، با سرعت بيشتري وارد محيط ويندوز شد. سرعت راه‌اندازي ويندوز از حالت خواب و سرعت مرور صفحات وب نيز در اين سيستم‌عامل افزايش يافته است.

به‌گفته مايكروسافت، حجم بسته‌هاي به‌روزرساني ويندوز جديد تا ۴۰ درصد كمتر شده است. روي‌هم‌رفته، ويندوز ۱۱ كارايي بهتري ارائه مي‌دهد و در مصرف باتري نيز بهينه‌تر عمل مي‌كند. بدين‌ترتيب، عمر باتري در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هاي مجهز به اين سيستم‌عامل احتمالا درمقايسه‌با گذشته بيشتر خواهد شد.

انديشه متخصصينات شما متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران درباره تغييرات ويندوز ۱۱ درمقايسه‌با ويندوز ۱۰ چيست؟ اين ويژگي‌ها و تغييرهاي جديد سيستم‌عامل مايكروسافت شما را به به‌روزرساني ويندوز ترغيب كرده است؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات