يادگيري عكاسي در شب و نكات مهم آن

يك‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
عكاسي در شب به تنظيمات ويژه‌اي نياز دارد؛ چراكه وجود منابع نور مصنوعي در شب، چشم‌اندازهاي جذاب‌تري به‌وجود مي‌آورد.
تبليغات

در بسياري از يادگيري‌هاي عكاسي، به ساعات‌ طلايي اشاره شده است؛ اما هنگام غروب و پس از آن، چطور بايد عكاسي كرد؟ شب، زمان مناسبي براي عكاسي خياباني است. از يك سو، چشم‌اندازهاي شهري با هزاران منبع نور رنگارنگ و جذاب مثل تيرهاي چراغ، تابلوهاي نئوني، ويترين مغازه‌ها، نور خودروها و لامپ‌هاي ساده و از سوي ديگر، مناظر و چشم‌اندازهاي يكنواخت روز جذاب‌تر مي‌شود. در ادامه، به ۱۰ نكته براي عكاسي در شب اشاره مي‌كنيم.

۱. تنظيمات ايده‌آل دوربين براي شفافيت در هنگام شب

براي ثابت‌كردن حركت در روز توصيه مي‌شود از سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با كمترين حد ۱/۱۶۰ استفاده كنيد. بااين‌حال، در شب اين روند تغيير مي‌كند و در نواحي روشن‌تر با سرعت ۱/۲۵۰ مي‌توانيد عكاسي كنيد؛ اما اغلب اوقات بهتر است سرعت شاتر را بين ۱/۶۰ تا ۱/۱۶۰ نگه داريد. براي اين كار دست‌ها بايد ثابت و بدون لرزش باشد و به فاصله‌ي كانوني وسيع نياز داريد. براي عكاسي دستي در سرعت ۱/۶۰، كاملا بايد بي‌حركت باشيد.

مرجع متخصصين ايران لنز وايد

براي اين نوع عكاسي به لنز وايد نياز داريد؛ زيرا هرچه فاصله‌ي كانوني بيشتر باشد، سرعت شاتر لازم براي حفظ شفافيت تصوير بالاتر است. همچنين، با لنز ۲۸ تا ۵۰ ميلي‌متري به‌راحتي به‌صورت دستي در سرعت‌هاي كم مي‌توانيد عكاسي كنيد.

استفاده از لنز پرايم سريع مثل لنز ۳۵ميلي‌متري f/2 هم براي چنين حالتي مفيد است. در صحنه‌هاي روشن‌تر، از f/4 هم مي‌توانيد استفاده كنيد؛ اما توانايي ثبت تصوير در f/2 و f/2.8 يا حتي f/1.8 قدرت انتخاب‌ را بيشتر مي‌كند.

در اين وضعيت، ايزوي خود را تا حد زيادي بايد افزايش دهيد. تنظيمات ايزوي مناسب براي عكاسي در شب در دوربين‌هاي ديجيتالي پيشرفته بين ۱۶۰۰ تا ۶۴۰۰ متغير است. درغير اين‌صورت، امكان عكاسي دستي در شب وجود ندارد. ايزوي ۳۲۰۰ و گاهي ۶۴۰۰ نيز در چنين مواقعي مفيد است.

۲.  در ابتدا به‌دنبال منابع نور برويد

صرف‌انديشه متخصصين از مكان يا زمان عكاسي، هميشه بايد به‌دنبال منابع نور اصلي باشيد؛ اما شب‌ها اهميت اين مسئله دوچندان مي‌شود. كار را با يافتن منابع زيباي نور يا نورپردازي‌هاي مناسب شروع كنيد و منتظر اتفاق بمانيد.

مرجع متخصصين ايران منابع نور

به برخورد نور به سوژه‌ها دقت كنيد. اگر پشت به منبع نور بايستيد، با عبور سوژه‌ها، برخورد قوي نور و رنگ‌هاي جذاب آن را مي‌توانيد ببينيد. اگر گشادگي ديافراگم بيشتر از f/4 نيست، با اين روش بر اين محدوديت مي‌توانيد غلبه كنيد. افزون‌براين، اگر مي‌خواهيد دوربين به‌سمت منبع نور باشد، نور كمتر بر سوژه‌ها مي‌تابد؛ اما مانند تصوير بالا، بيشتر بر تابلوي نور مي‌توانيد تأكيد كنيد. در اين تصوير، به تفاوت نور در سمت چپ و راست صورت مرد دقت كنيد.

۳.  عكاسي از زندگي روزمره‌ي شب

بعضي از جذاب‌ترين عكس‌هاي خياباني در شلوغي ثبت مي‌شود. براي مثال، به پروژه‌‌ي ماسيچ داكوويكز با نام شهر پس از تاريكي (Cardiff After Dark) نگاه كنيد.

۴. رعايت فاصله

به‌گفته‌ي روبرت كاپا:

اگر عكس‌هايتان به اندازه‌ي كافي خوب نيست؛ يعني به اندازه‌ي كافي به سوژه نزديك نشديد.

برخلاف گفته‌ي كاپا، در عكاسي در شب لازم است اين شيوه را تغيير دهيد؛ بدين‌معنا كه گاهي دورشدن از سوژه و تبديل آن به عناصري كوچك از چشم‌اندازي كلي، ايده‌ي بهتري است. پس‌زمينه‌ها در شب زيباتر از روز است؛ بنابراين اغلب اوقات مردم به عنصر ثانويه‌ي چشم‌انداز تبديل مي‌شوند.

وقتي از سوژه‌ها دور هستيد، به سرعت شاتر بالا نياز نداريد و اين يكي از مزاياي عكاسي از چشم‌انداز شب است. از فاصله‌ي دور، حركت سوژه را با سرعت ۱/۶۰ و از فاصله‌ي نزديك، با سرعت ۱/۱۲۵ مي‌توانيد ثبت كنيد.

۵.  سه‌پايه و محوكردن جمعيت

براي عكاسي خياباني، معمولا بهتر است به‌صورت دستي عكس بگيريد؛ زيرا نمي‌توان اتفاقات را پيش‌بيني كرد. بااين‌حال، تنها زماني از سه‌پايه استفاده كنيد كه بخواهيد در مكان شلوغ عكاسي كنيد.

مرجع متخصصين ايران سه پايه

كار با سرعت‌هاي پايين‌تر شاتر مثل ۱/۸ ثانيه را هم امتحان كنيد. به عكس بالا توجه كنيد. در اين عكس، عكاس زمان زيادي براي ثبت عكس بالا صرف كرده است؛ زيرا در ابتدا منتظر پراكنده‌شدن مردم در كل صحنه و سپس، سوژه‌اي جذاب براي پيش‌زمينه مانده است.

۶. استفاده از فلش

استفاده از فلش در خيابان اختياري است؛ ولي ممكن است واكنش مردم را به‌دنبال داشته باشد. توصيه مي‌شود با محدوديت‌هاي نور طبيعي در خيابان كنار بياييد؛ چراكه استفاده از فلش و نور آن روي صورت غريبه‌ها ممكن است برايشان ناخوشايند باشد. باوجوداين، گاهي اوقات استفاده از فلش ظاهر بسيار خوبي به عكس مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران فلش (نور پركننده)

استفاده از فلش به‌معني رهاشدن از محدوديت‌هاي عكاسي در شب است. با فلش مي‌توانيد با سرعت شاتر بالاتر عكاسي كنيد و عمق ميدان و نويز را كاهش دهيد. همچنين، كل عمل نورپردازي را به فلش مي‌توانيد واگذار كنيد؛ به‌ويژه در وضعيتي كه پيش‌زمينه با نور فلش روشن مي‌شود و بقيه‌ي نقاط تاريك است. افزون‌براين، تنظيمات را به‌گونه‌اي مي‌توانيد انجام دهيد كه كل صحنه روشن شود و سپس، از فلش به‌عنوان نورِ پركننده‌ي سوژه‌هاي اصلي در پيش‌زمينه بهره گيريد.

۷. نويز و تصاوير كم‌نور

حتي با بهترين تنظيمات، بعضي از تصاوير بسيار تاريك مي‌شود. در اين وضعيت، امكان عكاسي و نورپردازي صحيح تك‌تك عكس‌ها وجود ندارد و فقط مي‌توانيد در مرحله‌ي ويرايش، نورپردازي را تصحيح كنيد. در اين وضعيت، نويز عكس را ناديده بگيريد و نورپردازي صحيح را در لايت روم انجام دهيد. پس از اين مرحله، اگر تنظيمات نور را بالا ببريد، نويز بدتر خواهد شد. خوشبختانه تا زماني كه در حالت RAW عكاسي كنيد، مي‌توانيد اين گونه عكس‌ها را نجات دهيد.

مرجع متخصصين ايران نويز

براي مثال، اگر به‌دنبال تصوير نويزداري هستيد كه در عين حال ظاهر خوبي هم داشته باشد، مي‌توانيد نويز را حذف كنيد و دوباره آن را برگردانيد. ازجمله‌ برنامه‌هاي خوب كاهش نويز مي‌توان به فتونينجا (PhotoNinja) و توپاز د نويز (Topaz DeNoise) و دي‌ايكس‌اُ (DxO) اشاره كرد. همچنين، از قابليت كاهش نويز (Noise Reduction) تعبيه‌شده در لايت‌روم هم مي‌توانيد استفاده كنيد.

اگر حتي پس از كاهش نويز با اشكال مواجه‌ايد، در فتوشاپ مقدار كمي Gaussian blur به آن اضافه كنيد. سپس از تنظيمات نويز لايت‌روم براي بازگرداندن نويز به تصوير بهره گيريد. در اين وضعيت، نويز مطلوب‌تر از حالت نويز ديجيتالي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد و بعضي نواقص متخصص تصاوير كم‌نور را جبران مي‌كند. نتيجه قطعا عكس شفاف نيست؛ بلكه عكسي خوشايند و زيبا است.

۸. تارشدن و نواقص عكس

وقتي به‌دنبال تصاوير كاملا شفاف هستيد، فراموش نكنيد عكسي با وجود نويز و شفاف‌نبودن هم مي‌تواند عكس درخورتوجهي باشد. هنگام عكاسي در شب، لازم نيست حركت را كاملا ثابت كنيد. وقتي مباحثه شفافيت مطرح مي‌شود، استانداردهاي عكاسي در روز بيشتر از شب خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران شفافيت تصوير

در سرعت‌هاي شاتر ۱/۶۰ و ۱/۳۰ هم مي‌توانيد به‌صورت دستي با كمي محوشدگي عكاسي كنيد. در چنين وضعيتي، سوژه‌ها تا اندازه‌اي شفاف است؛ اما لازم است كمي حركت به آن‌ها اضافه كنيد.

۹. بهتر است عكس‌هاي شب تاريك باشد

اين شرطي كلي است و لاخبار تخصصيا با آن نبايد موافق باشيد. توصيه مي‌شود در شب طوري عكاسي كنيد كه حس تاريكي و شب به بيننده القا شود و عكس‌ها با سايه‌ها و نواحي تاريك همراه باشد. هنگامي كه به هيستوگرام عكس ‌ثبت‌شده در شب نگاه مي‌كنيد، بيشتر به‌سمت طيف تاريك تمايل بايد داشته باشد.

بهتر است هيستوگرام عكس‌هاي شب به‌سمت طيف تاريك برود

وقتي عكس ثبت‌شده در شب را به‌ويژه براساس تنظيمات خودكار دوربين نورپردازي مي‌كنيد، دوربين اغلب اوقات صحنه را به‌اشتباه دريافت مي‌كند و نور زيادي به آن وارد مي‌كند. در اين حالت، تصوير روشن مي‌شود و مي‌توانيد مانند روز همه‌چيز را در آن ببينيد؛ اما حس واقعي شب را منتقل نمي‌شود. در اين وضعيت، بايد نوردهي يا اكسپوژر دوربين را اندكي پايين بياوريد. بعضي اوقات هم ثبت تصاوير روشن هنگام شب مفيد است؛ اما نگران نباشيد، اگر عكستان تاريك و واقعي شد.

۱۰. مراقب باشيد

بسته به محل زندگي، بيرون‌رفتن با دوربين در شب هميشه امن نيست. مراقب باشيد كجا مي‌رويد و از حس قضاوت خود براي يافتن سوژه‌ي مناسب استفاده كنيد و بكوشيد با يك يا چند نفر همراه عكاسي كنيد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات