يادگيري استفاده حرفه‌اي از فوكوس خودكار دوربين‌هاي سوني

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
قابليت‌هاي پيشرفته‌ي فوكوس خودكار دوربين‌هاي سوني، آن‌ها را به گزينه‌ي توانمندي براي عكاسي و فيلمبرداري در تمامي ژانر‌ها تبديل مي‌كند.
تبليغات

بعد از سال‌ها رشد و توسعه، هم‌اكنون دوربين‌هاي بدون آينه‌‌ي سوني با لنز قابل تعويض پيشرفته‌ترين فناوري فوكوس خودكار موجود در بازار را دارند كه به عكاس‌ها امكان خلق تصاويري را مي‌دهند كه بدون چنين سيستم‌هايي امكان‌پذير نبود. در ادامه تنظيمات مناسب فوكوس خودكار براي حالت‌هاي مختلف عكاسي با اين دوربين‌ها را مرور مي‌كنيم.

سوني جزو اولين سازندگاني بود كه پيكسل‌هاي فوكوس خودكار تشخيص فاز (phase-detection) را در حسگر اصلي تصويربرداري دوربين‌ها جاي داد كه به فوكوس‌هايي بسيار دقيق منجر شد. نقطه‌هاي گسترده ويژه‌ي فوكوس و الگوريتم‌هاي هوشمند تشخيص مانديشه متخصصينه جزو امكانات استاندارد سري دوربين‌هاي پيشرو آلفا a7 ،a6000 و a9 هستند كه رديابي موضوع دقيق و قدرتمند را فراهم مي‌كنند. در كنار اين تكنولوژي‌ها كه به‌وضوح براي عكاسي از صحنه‌هاي سريع ورزشي و اكشن مفيد هستند، امكاناتي مثل تشخيص چهره، فوكوس چشم و فوكوس دستي مستقيم (DMF) موجود در اين دوربين‌ها را مي‌توان براي عكاسي پرتره، مانديشه متخصصينه و حتي ويدئو به كار برد. در اين مقاله، برخي از موارد متخصصدي اصلي را مطالعه مي‌كنيم و تنظيمات مناسب‌شان را پيشنهاد مي‌دهيم تا بهترين نتايج را از سيستم فوكوس خودكار دوربين‌هاي سوني خود استخراج كنيد. با ما همراه باشيد.

مرجع متخصصين ايران فوكوس خودكار سوني sony autofocus

صحنه‌هاي ورزشي و اكشن

به دليل اينكه برخلاف دوربين‌هاي DSLR ديگر آينه‌اي سر راه سنسور دوربين‌هاي بدون آينه وجود ندارد، ميليون‌ها اطلاعات نقطه‌اي از سنسور تصوير اين دوربين‌ها مي‌تواند به‌طور لحظه‌اي در اختيار سيستم‌هاي فوكوس خودكار و سنجش نور قرار گيرد؛ بدين ترتيب، تشخيص و رديابي سطح بالاي اشيا امكان‌پذير مي‌شود. به‌علاوه، اين اطلاعات پيكسلي از خود سنسور اصلي تصوير مي‌آيند كه در نتيجه فوكوس خودكاري دقيق‌تر از سيستم‌هاي معمول در DSLRها فراهم مي‌شود.

به‌عنوان مثال، غول دنياي عكاسي ورزشي سوني اِي ۹ (Sony a9) از ۶۹۳ نقطه‌ي تشخيص فاز كه ۹۳ درصد سطح تصوير را پوشش مي‌دهند استفاده مي‌كند. اين تعداد زياد نقطه‌ي فوكوس خودكار و در عين حال گسترش فوق‌العاده‌ي آن‌ها باعث مي‌شود كه اين دوربين بتواند تا گوشه‌هاي فريم تصوير هم جنب‌وجوش‌ها را رديابي كند؛ چيزي كه شايد براي خيلي از دوربين‌هاي فول فريم ديگر امكان‌پذير نباشد. تنظيمات پيشنهادي ما براي عكاسي ورزشي و اكشن را در ادامه مي‌بينيد:

تنظيمات پيشنهادي فوكوس خودكار براي صحنه‌هاي ورزشي و اكشن:

  • مود فوكوس: AF-C
  • محدوده‌ي فوكوس: Lock-on AF: Flexible Spot M
مرجع متخصصين ايران نقاط فوكوس دوربين سوني a9 autofocus points

نحوه‌ي استفاده: فريم را به‌گونه‌اي جابه‌جا كنيد تا نقطه فوكوس خودكار روي موضوع‌تان قرار بگيرد؛ سپس دكمه شاتر را تا نيمه فشار دهيد تا دوربين شروع به رديابي موضوع كند. در اين حالت شما مي‌توانيد به‌طور دلخواه فريم را تغيير دهيد؛ دوربين به رديابي سوژه ادامه مي‌دهد و آن را در فوكوس نگه مي‌دارد. اگر بخواهيد موضوع فوكوس را تغيير دهيد كافي است تنها شاتر را رها كنيد، فريم را طوري قرار دهيد كه نقاط فوكوس روي موضوع جديد باشد، و دوباره دكمه شاتر را تا نيمه فشار دهيد.

نكته‌ها: اين تنظيمات فوكوس خودكار براي بيشتر صحنه‌هاي متداول عكاسي هم مناسب است. اگر بتوانيد با قرار دادن نقطه‌ي فوكوس روي موضوع‌تان به درستي آن را شناسايي كنيد و فوكوس خودكار را آغاز كنيد، دوربين آن را دنبال مي‌كند و تا زماني كه عكس را بگيريد در تمام مدت به‌طور كامل در فوكوس نگه مي‌دارد.

در عكاسي از سوژه‌هاي سريع، مثل پرندگان در حال پرواز، نمايش‌هاي هوايي يا هر موقعيتي كه موضوع هدف نزديك‌ترين شي به شما است يا اينكه به خوبي از اشياي دورتر جدا شده است، مي‌توانيد به‌طور كامل به دوربين در شناسايي خودكار هدف و فوكوس كردن اعتماد كنيد. اين كار نياز به تغيير فريم، قرار دادن نقطه فوكوس روي شي و درگير كردن فوكوس خودكار را از بين مي‌برد و كمك مي‌كند تا سريع‌تر لحظه مورد انديشه متخصصينتان را ثبت كنيد. براي استفاده از اين حالت بايد محدوده‌ي فوكوس را روي حالت Wide قرار دهيد يا با تعيين دكمه‌اي مخصوص اين حالت، به سرعت آن را در چنين موقعيت‌هايي فعال كنيد.

پرتره

براي عكاسان حرفه‌اي پرتره، فوكوس خودكار چشم (Eye AF) خارق‌العاده است؛ عكاس تنها لازم است به حالت و ژست موضوع توجه كند و دوربين ساير كارها را انجام مي‌دهد. اگر حالت فوكوس چشم فعال باشد، دوربين سوني حتي در سرعت فريم بالا به رديابي و فوكوس روي چشم موضوع ادامه داده و به شما امكان ثبت بهترين حالت چهره را مي‌دهد.

سيستم فوكوس خودكار چشم سوني بسيار دقيق بوده و وقتي روي سوژه‌اي تنظيم شود به‌ندرت روي شخص ديگري تغيير فوكوس خواهد داد؛ حتي وقتي كه شخص هدف شما از دوربين دور شود. به‌علاوه، به دليل پوشش تقريبا سرتاسري نقاط فوكوس خودكار در سطح سنسور، سوژه حتي تا گوشه‌هاي فريم هم دنبال مي‌شود كه براي عكاسي با تركيب‌بندي خارج از مركز يا عكاسي از موضوعات پر جنب و جوش مثل كودكان بسيار متخصصدي است.

تنظيمات پيشنهادي فوكوس خودكار براي پرتره:

  • مود فوكوس: AF-C
  • محدوده‌ي فوكوس: Flexible Spot M or L
  • تخصيص دكمه: دكمه AF-ON را به فوكوس خودكار چشم (Eye AF) اختصاص دهيد
مرجع متخصصين ايران فوكوس خودكار پرتره دوربين سوني sony portrait autofocus

نحوه‌ي استفاده: اگر در فريم شما اشخاص متعددي حضور دارند و از محدوده‌ي فوكوسي غير از Wide استفاده مي‌كنيد، محدوده‌ي فوكوس را روي شخص هدف قرار دهيد و هنگامي كه فوكوس خودكار چشم را فعال مي‌كنيد، دوربين چشم آن شخص را رديابي مي‌كند. براي تعويض موضوع عكس، دكمه‌ي فوكوس چشم را رها كنيد، محدوده‌ي فوكوس را روي شخص جديد قرار داده و دوباره فوكوس چشم را فعال كنيد. اگر هم مي‌خواهيد خودتان رو شخص مورد انديشه متخصصين فوكوس كنيد، كافي است نقطه‌ي فوكوس را روي بخش مورد انديشه متخصصينتان از شخص قرار دهيد. فشردن دكمه شاتر تا نيمه باعث مي‌شود دوربين روي آن قسمت فوكوس كند.

نكته‌ها: اگر تنها يك شخص در صحنه وجود دارد، يا اينكه قصد داريد اجازه دهيد دوربين خودش چهره‌اي را براي فوكوس انتخاب كند (معمولا نزديكترين شخص)، محدوده‌ي فوكوس را به Wide تغيير دهيد و سپس دكمه‌ي فوكوس خودكار چشم را فشار دهيد.

سفر و عكاسي عمومي

اگرچه دوربين‌هاي سوني سيستم قدرتمندي براي فوكوس خودكار پرتره و صحنه‌هاي سريع ورزشي دارند، اين دوربين‌ها براي عكاسي‌هاي روزمره هم بسيار متخصصدي هستند. براي عكاسي‌هاي روزمره يا مسافرت‌ها با دوربين‌هاي بدون آينه‌ي سوني تنظيمات زير را براي فوكوس خودكار به شما پيشنهاد مي‌كنيم:

تنظيمات پيشنهادي فوكوس خودكار براي عكاسي عمومي و مسافرت

  • مود فوكوس: AF-S
  • محدوده‌ي فوكوس: Wide (اولويت چهره در AF روشن)
مرجع متخصصين ايران فوكوس خودكار عكاسي سفر sony autofocus travel

نحوه‌ي استفاده: در حالت عكاسي عمومي، پيشنهاد مي‌كنيم اجازه دهيد دوربين خودش موضوع فوكوس را انتخاب كند. در اين حالت دوربين بر روي چهره‌ها در صحنه فوكوس كرده و موضوعات نزديك‌تر را نسبت به اشياي دورتر در اولويت قرار مي‌دهد.

نكته‌ها: اگر مي‌خواهيد خودتان كنترل را در دست بگيريد، كافي است دكمه‌اي (مثل دكمه‌ي وسط جوي‌استيك فوكوس خودكار) را به Racall Custom Hold اختصاص دهيد و تنظيماتش را در حالتي قرار دهيد كه با فعال‌شدن فوكوس خودكار مود فوكوس به AF-S و محدوده‌ي فوكوس به Center Focus Area تغيير كنند. با اختصاص يك دكمه به راحتي مي‌توانيد به تنظيمات قبلي فوكوس برگرديد.

عكاسي طبيعت

به شكل سنتي، عكاسي مانديشه متخصصينه در محدوده‌ي فوكوس دستي قرار داشته است؛ اما حتي با وجود اهداف ثابت در تصوير، فوكوس خودكار مي‌تواند باعث صرفه‌جويي زيادي در زمان شود. مي‌توانيد سيستم فوكوس خودكار دوربين سوني خود را براي عكاسي طبيعت به شكل زير تنظيم كنيد:

تنظيمات پيشنهادي فوكوس خودكار براي عكاسي طبيعت

  • مود فوكوس: DMF
  • محدوده‌ي فوكوس: Flexible Spot M or L
  • تخصيص دكمه: دكمه‌اي را براي ذره‌بين فوكوس اختصاص دهيد
مرجع متخصصين ايران sony autofocus landscape فوكوس خودكار طبيعت سوني

نحوه‌ي استفاده: مانديشه متخصصينه را انتخاب كنيد و سپس نقطه فوكوس را روي قسمتي از آنكه مي‌خواهيد فوكوس شود، قرار دهيد. از ذره‌بين فوكوس براي اخبار تخصصي‌كردن در قسمت مورد انديشه متخصصين استفاده كنيد. با فشردن دكمه شاتر تا نيمه فوكوس در اين حين مي‌توانيد با چرخاندن حلقه فوكوس دستي، به فوكوس شفاف‌تري برسيد و سپس عكس را ثبت كنيد.

نكته‌ها: با استفاده از اين تكنيك، فوكوس خودكار به سرعت شما را به نقطه‌اي كه مي‌خواهيد مي‌رساند. سپس با تنظيمات جزئي دستي به هماهنگي درستي بين وضوح پس‌زمينه و پيش‌زمينه‌ي مانديشه متخصصينه خواهيد رسيد.

ويدئو

تصويربرداري پيشرفته HD و به‌تازگي 4K، امكاناتي هستند كه از ابتدا در دوربين‌هاي بدون آينه مانت E سوني وجود داشته است و لنزهاي اين مانت هم به‌خوبي براي فوكوس خودكار ويدئويي بهينه شده‌اند. به شكل سنتي، بسياري از فيلم‌برداران در هنگام تصويربرداري ويدئويي به فوكوس دستي تكيه مي‌كنند، اما سيستم هيبريدي فوكوس خودكار سوني به‌خوبي زمان عكس‌برداري عمل مي‌كند و براي فيلم‌برداري‌ها بسيار مفيد و متخصصدي است.

تنظيمات پيشنهادي فوكوس خودكار براي فيلم‌برداري

  • مود فوكوس: AF-C
  • محدوده‌ي فوكوس: Wide (اولويت چهره در AF روشن)
  • Center Lock-on AF: روشن
مرجع متخصصين ايران فوكوس خودكار فيلم برداري سوني sony video autofocus

نحوه‌ي استفاده: به‌صورت خودكار، دوربين‌هاي سوني توانايي فوكوس هوشمند در حالت ويدئو را دارند؛ اولويت با چهره‌ها و اشياي نزديك است و هنگام تغيير موضوع هم به نرمي فوكوس جابه‌جا مي‌شود. اگر Center Lock-on AF روشن باشد، شما مي‌توانيد به‌راحتي با ضربه زدن روي صفحه‌نمايش لمسي انتخاب كنيد كه دوربين كدام هدف را رديابي كند (حتي اگر در فريم حركت كند). براي تغيير هدف فوكوس هم همين روش مي‌تواند به‌كار رود.

نكته‌ها: شما حتي مي‌توانيد انتخاب كنيد كه دوربين با چه سرعتي روي موضوع شما، فوكوس مجدد انجام دهد. در منو، AF Track Sensitivity مشخص مي‌كند كه دوربين تا چه اندازه بايد به حركت كردن موضوع حساس باشد؛ با تنظيم روي Responsive (واكنشي) بهترين حالت براي فيلم‌برداري از اهدافي كه به‌طور دائم و به‌سرعت حركت مي‌كنند ايجاد مي‌شود. AF Drive Speed سرعت حركت اجزاي فوكوس لنز توسط دوربين را كنترل مي‌كند. سرعت كند (Slow) نرم‌ترين فوكوس و تنظيم روي حالت تند (Fast) بهترين فوكوس براي اهداف پرسرعت را انجام خواهد داد. به‌خاطر داشته باشيد كه قبل از برگشتن به حالت عكاسي، Center Lock-on AF را غيرفعال كنيد يا تنظيمات پيش‌فرض جداگانه‌اي در حافظه براي فيلم‌برداري اختصاص دهيد تا با تنظيمات مربوط به عكاسي تداخل ايجاد نشود.

انديشه متخصصين شما درباره‌ي سيستم فوكوس خودكار دوربين‌هاي سوني چيست؟ تجربيات خود در استفاده از اين سيستم را با ما در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات