روشي سودمند و بهينه براي مديريت داده‌ها و فايل‌هاي عكاسي

سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 24 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
بسياري از عكاسان پس از مدتي با حجم زيادي از داده‌ها و تصاوير روبه‌رو مي‌شوند. در چنين شرايطي مديريت صحيح داده‌ها با استراتژي‌هاي مناسب ذخيره‌سازي، ضروري است.
تبليغات

مارسل فن‌اوستن، عكاس حرفه‌اي طبيعت از كشور هلند است و نكات اين مقاله برگرفته از تجربيات شخصي او هستند. او همراه‌با همسر خود، دانيلا، شركت Squiver را تأسيس كرد كه تورهاي ويژه‌ي عكاسي طبيعت را براي گروه‌هاي كوچك بين‌المللي در تمام سطوح و مقصدها سازمان‌دهي مي‌كند. فن‌اوستن امسال لقب عكاس سال حيات‌وحش را ازآنِ خود كرد و در گذشته هم موفق شده بود جايزه‌ي سال سفر و عكاس سال طبيعت را كسب كند.

زماني‌كه وي عكاسي را آغاز كرد، روش مشخصي براي مديريت داده‌هاي انبوه خود نداشت. او بلافاصله پس از عكاسي، داده‌هاي خود را وارد لپ‌تاپ مي‌كرد و پس از بازگشت به خانه، تمام آن‌ها را در كامپيوتر كپي مي‌كرد. گاهي اوقات هم از داده‌ها روي هاردديسك اكسترنال همراه مي‌گرفت.

طولي نكشيد هارددرايو كامپيوتر او پر شد؛ بنابراين تمام داده‌ها را به هارد اكسترنال ديگر منتقل كرد. شايد ظرفيت هاردهاي اكسترنال زياد به‌انديشه متخصصين برسد؛ اما اين حافظه‌ها هم‌ خيلي زود پر شدند. بنابراين، اوستن دو هارد ديگر براي تصاوير و دو هارد ديگر براي همراه‌گيري تهيه كرد.

مرجع متخصصين ايران هارد اكسترنال

اوستن معمولا لپ‌تاپ همراه خود نمي‌برد؛ اما هميشه هاردديسك به‌همراه دارد.

پس از چند سال، سيستم مديريت داده‌ي او پر از هارددرايوها در اندازه‌ها و ظرفيت‌ها و اتصال‌هاي مختلف شد. افزون‌براين، عكس‌هاي او به‌اندازه‌ي كافي منظم نبودند؛ به‌همين‌دليل، ذهن او آشفته‌تر شد. اوستن مي‌گويد:

عكاسان زيادي را با اشكالات مشابه ديدم. بعضي از آن‌ها از اين سرنوشت آگاهي نداشتند و آنان كه آگاه بودند، راه‌حل مناسب را نمي‌دانستند. از همين‌جا سؤال‌هاي زيادي درباره‌ي مديريت داده‌ها، روش دانلود، سازمان‌دهي و همراه‌گيري از تصاوير براي من به‌وجود آمد.

اوستن در اين مقاله مفاهيمي ازاين‌دست را توضيح مي‌دهد: روش مديريت داده‌ها از مرحله‌ي عكاسي تا همراه‌گيري نهايي. البته، اين روش لاخبار تخصصيا اصلي كلي و اساسي براي همراه‌گيري نيست. روش‌هاي متعددي براي مديريت داده وجود دارد؛ اما اين مقاله، تنها به اولويت‌ها و تجربيات اوستن اشاره مي‌كند و ممكن است روش‌هاي بهتري هم وجود داشته باشند.

 در جاده و محل عكاسي

اوستن در تمام سفرها، يك دستگاه مك‌بوك پرو و حداقل سه هادرديسك همراه خود مي‌برد. دو عدد از هاردديسك‌ها ميرور ‌هستند و كل تصاوير سفر را دربرمي‌گيرند. در اصطلاحات ذخيره‌سازي داده‌ها، ميرور ديسك به كپي‌درايوهاي منطقي ديسك در هاردديسك‌هاي فيزيكي مجزا در زمان واقعي گفته مي‌شود. هارد سوم شامل تمام فايل‌هاي پردازش‌شده‌ي موردنياز در جاده هستند. اوستن پس از عكاسي مراحل ذيل را انجام مي‌دهد:

۱. اتصال هاردديسك شماره‌ي ۱ به مك‌بوك: ساخت پوشه‌ي جديد به نام كشوري كه به آن سفر كرده است؛ ساخت پوشه‌اي ديگر به نام Transport در همان پوشه.

۲. واردكردن تمام فايل‌ها (صرف‌انديشه متخصصين از نوع) داخل پوشه‌ي Transport: مرحله‌ي بعد نام تصاوير در نرم‌افزار لايت‌روم تغيير مي‌كند و سازمان‌دهي مي‌شوند؛ اما قبل از آن لازم است اين پوشه ساخته شود؛ زيرا فرايند تغييرنام مستقيم از هارد در لايت‌روم بسيار زمان‌بر است.

۳. بازكردن لايت‌روم و كليك روي دكمه‌ي Import و انتخاب Transport: دستور انتقال تصاوير به موقعيت جديد با كليك روي Move و سپس انتخاب مقصد در گوشه‌ي راست بالاي پنجره. در اين نمونه، پوشه‌ي والد براساس نام كشوري كه عكس‌ها در آن ثبت شده‌اند، نام‌گذاري شده است.

۴. فعال‌سازي گزينه‌ي Rename Files و استفاده از تنظيمات سفارشي. در اين مثال، فايل به اين صورت نام‌گذاري مي‌شود: دو يا سه حرف اول نام كشور، دو يا سه حرف اول محل عكاسي، تاريخ (كه با سال شروع مي‌شود)، شماره‌اي متوالي. به اين صورت بدون نياز به بازكردن فايل مي‌توان زمان و مكان ثبت عكس را مشاهده كرد؛ براي مثال: CHI_HUA_190315_666.NEF (تصوير ثبت شده در هوانگشان چين، در تاريخ ۱۵ مارس ۲۰۱۹).

۵. اضافه‌كردن كلمات كليدي عمومي كه بر تمام تصاوير ورودي اعمال مي‌شوند. كلمات كليدي خاص در مراحل بعدي اضافه مي‌شوند.

۶. پس از ورود مجدد فايل‌ها، نام تمام فايل‌ها به‌سرعت تغيير مي‌كنند، وارد پوشه‌ي مقصد مي‌شوند و براساس تاريخ منظم مي‌شوند.

درادامه، جزوه رايگانخانه‌ي لايت‌روم اوستن را مشاهده مي‌كنيد. در اين جزوه رايگانخانه، او براي هر قاره پوشه‌اي در انديشه متخصصين گرفته است و در پوشه‌ي قاره‌ها، پوشه‌ي كشورها قرار دارند. در پوشه‌ي هر كشور، چند پوشه‌ي سال قرار گرفته است (بسته به اينكه چندمرتبه، كشوري را ملاقات كرديد).

مرجع متخصصين ايران لايت روم

جزوه رايگانخانه‌ي لايت‌روم: Continent > Country > Year > Day > Images

پس از دانلود تمام تصاوير، تغيير نام و سازمان‌دهي آن‌ها، مي‌توانيد هاردديسك شماره‌ي ۲ را براي همراه‌گيري به آن وصل كنيد. همراه‌گيري مرحله‌اي بسيار ضروري و شايسته‌ي توجه است؛ زيرا ممكن است يكي از هاردديسك‌هاي خود را گم كنيد، يا افراد ديگري آن را به سرقت ببرند، يا خراب شود.

روش‌هاي متعددي براي همراه‌گيري از اطلاعات وجود دارد، اوستن از نرم‌افزار Carbon Copy Cloner براي ايجاد يك كپي دقيق از داده استفاده مي‌كند. در اين روش، درصورت خرابي يكي از نسخه‌ها، نسخه‌ي كاملا يكسان و دقيقي از آن وجود دارد.

واسطه‌ي متخصصي Carbon Copy Cloner در تصوير زير نشان داده شده است. البته ممكن است صرفا درگ‌كردن فايل‌ها (به‌خصوص دسته‌هاي بزرگ فايل) منجر به خرابي آن‌ها شود. براي مثال، درگ گاهي باعث مي‌شود نوار افقي بزرگي در وسط عكس ظاهر شود؛ اما با نرم‌افزار CCC مي‌توان به‌راحتي فايل‌ها را منتقل كرد.

مرجع متخصصين ايران واسطه متخصصي

واسطه‌ي متخصصي Carbon Copy Cloner

چند سال پيش، كيف دوربين يكي از اعضاي تور عكاسي اوستن درست در آخرين روز تور به سرقت رفت. محتويات كيف او شامل تجهيزات دوربين، لپ‌تاپ و حتي درايوهاي همراه‌ بود. او همه‌چيز را از دست داد؛ اما از اين اتفاق مي‌توان درس خوبي گرفت: هميشه درايوهاي همراه خود را در محلي مجزا نگه‌داري كنيد.

براي مثال، اوستن يكي از درايوهاي همراه را در كيف لپ‌تاپ و ديگري را در كيف دوربين خود نگه‌داري مي‌كند. بسته به موقعيت هم يكي از درايوها را با خود حمل مي‌كند و ساير را در اتاق هتل مي‌گذارد. درنتيجه، حتي درصورت سرقت از هتل، يكي از درايوها را همراه خود دارد.

گزينه‌هاي متعددي براي انتخاب هاردديسك وجود دارد. اوستن معمولا هاردديسك‌هاي LaCie Rugged استفاده مي‌كند كه استحكام بالايي دارند. او اغلب اوقات در شرايطي مثل شن و غبار، رطوبت، دماهاي زياد و كم، سنگ‌ها و صخره‌ها عكاسي مي‌كند كه زياد مناسب وسايل الكترونيكي نيستند؛ اما اين درايوها از استحكام كافي برخوردار هستند، البته بازهم بايد مراقبت بود.

مرجع متخصصين ايران ميمون طلايي

يك نوع ميمون طلايي به‌دنبال هاردديسك اوستن است؛ اما با وجود هارد‌ديسك همراه جاي نگراني نيست.

اوستن در طول سفر هم به نشانه‌گذاري و انتخاب عكس‌ها در لايت‌روم مي‌پردازد؛ اما پردازش‌هاي نهايي را به خانه و مانيتور كاليبره‌ي EIZO موكول مي‌كند. براي مثال، هميشه در آخرين روز سفر خود، وارد لايت‌روم مي‌شود و از پوشه‌ي سفر به‌صورت يك كاتالوگ خروجي مي‌گيرد و سپس كاتالوگ را روي يكي از درايوهاي اكسترنال ذخيره مي‌كند. پس از رسيدن به خانه، كاتالوگ را به جزوه رايگانخانه‌ي اصلي لايت‌روم وارد مي‌كند و تمام نشانه‌ها، ستاره‌ها و تنظيمات اعمال‌شده در طول سفر را ذخيره مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران تعداد تصاوير

۶۰۰ هزار تصوير، نتيجه‌ي ۱۸ سال عكاسي

مگاپيكسل بيشتر، داده‌ي بيشتر

روزبه‌روز تعداد مگاپيكسل دوربين‌هاي جديد افزايش پيدا مي‌كند. افزايش مگاپيكسل براي تصاوير چاپي بزرگ يا برش عكس، مزيت خوبي است؛ اما با افزايش مگاپيكسل دوربين، حجم داده‌ها هم افزايش پيدا مي‌كند. براي مثال، يك تصوير tiff يا PSD لايه‌دار از Nikon D850 به‌راحتي مي‌تواند چهار گيگابايت را اشغال كند. درباره‌ي تصاوير پاناروما وضع بدتر خواهد شد. حالا فرض كنيد صدها تصوير اين‌چنيني داشته باشيد در چنين شرايطي به تعداد بيشتري حافظه‌ با ظرفيت ترابايتي نياز خواهيد داشت.

چند سال پيش اوستن مقاله‌اي با موضوع مطالعه سيستم ذخيره‌سازي LaCie 5big Thunderbolt ۲ RAID نوشت. اولين پاراگراف اين مقاله درباره‌ي تعداد تصاوير ثبت‌شده‌ي او با دوربين‌هاي مختلف در بازه‌اي يك‌ساله بود. در سال ۲۰۱۸، اوستن ۷۲٬۰۲۸ تصوير با اين دوربين‌ها به ثبت رساند كه حجم كلي آن‌ها به ۳.۹ ترابايت مي‌رسد. 

مدل دوربين

تعداد تصاوير

Nikon D5

۸۸۷۳

Nikon D850

۴۱٬۱۷۳

Nikon Z7

۸۶۳۸

Nikon D500

۵۶۰۰

Nikon D810

۷۳۶۰

تعداد تصاوير او در سال ۲۰۱۶ به ۷۶٬۳۲۸ با حجم كلي ۲ ترابايت رسيده بود؛ اما دو سال بعد با افزايش مگاپيكسل دوربين‌ها، با وجود كم‌شدن ۴۰۰۰ عكس از اين مجموعه، حجم داده‌ها تقريبا دو برابر شد. حالا او از Nikon Z7  با وضوح ۴۸ مگاپيكسل استفاده مي‌كند و البته افزايش حجم تصاوير در سال ۲۰۱۹ قابل پيش‌بيني خواهد بود.

فناوري به‌سرعت پيشرفت مي‌كند حجم فايل‌ها هم روزبه‌روز افزايش پيدا مي‌كنند. صرف‌انديشه متخصصين از نوع حافظه‌اي كه قصد خريد آن را داريد، مطمئن شويد ظرفيت حافظه‌ي بعدي دو برابر خواهد بود. اگر عكاسي شغل اصلي شما نيست و فقط گاهي اوقات براي سرگرمي عكاسي مي‌كنيد، تهيه‌ي يك هاردديسك چندترابايتي و يك هارددرايو ديگر براي همراه‌گيري از آن كافي است؛ اما اگر شغلتان عكاسي به‌ويژه عكاسي حيات‌وحش، پرنده يا عكاس ورزشي است به حافظه‌ي ديگري نياز خواهيد داشت.

اوستن در زمان نوشتن مقاله ۲۵ ترابايت داده ذخيره‌ شده داشت؛ اما سؤال اينجا است كه چگونه مي‌توان اين حجم از داده‌ها را مديريت كرد؟ اوستن سال‌ها پيش از سيستم RAID استفاده مي‌كرد و براي شروع LaCie 5big را انتخاب كرد. سپس آن را به 6big ارتقا داد و حالا از 6big Thunderbolt 3 استفاده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران 6big

LaCie 6big Thunderbolt 3

6big چيست و چگونه كار مي‌كند؟

LaCie 6big Thunderbolt 3 يك نوع حافظه‌ي DAS يا حافظه‌ي اتصال مستقيم است. اين حافظه يك نوع هارددرايو اكسترنال است كه خود از ۶ درايو تشكيل شده است و به‌صورت مستقيم به كامپيوتر وصل مي‌شود. اين حافظه در چند ظرفيت متفاوت ۱۲، ۲۴، ۳۶، ۴۸، ۶۰ و ۸۴ ترابايتي عرضه مي‌شود؛ اما ظاهر آن مانند هارددرايوهاي معمولي اكسترنال نيست. 6big TB3 دستگاه‌ حافظه‌ي هوشمندي است كه از امكانات مختلفي برخوردار است. در اين سيستم يك كنترل‌كننده‌ي RAID تنظيمات و حالت‌هاي متعدد را بنا به خواسته‌ي متخصص ارائه مي‌كند. با اين تنظيمات مي‌توان به بهترين عملكرد رسيد.

اين حافظه براي چه افرادي مناسب است؟

اين نوع حافظه مخصوص افرادي است كه به روشي سريع، انعطاف‌پذير و امن براي ذخيره‌سازي حجم انبوهي از داده‌ها نياز دارند. اغلب عكاسان كار خود را با يك هارددرايو آغاز مي‌كنند، پس از پر‌شدن آن هارد ديگري تهيه مي‌كنند. و به‌همين‌ترتيب ادامه مي‌دهند. به اين سيستم ذخيره‌سازي داده‌ها JBOD يا تعداد زيادي ديسك گفته مي‌شود. ذخيره‌سازي داده‌ها به اين روش بسيار گيج‌كننده است و بدتر از آن راهي براي محافظت از داده‌ها وجود ندارد.

اما سؤال اينجا است كه درصورت خرابي يكي از هاردها، بخش‌ زيادي از داده‌ها از بين مي‌روند. به‌همين‌دليل كار با سيستم‌هاي ذخيره‌سازي DAS يا NAS (روش ذخيره‌سازي اتصالي شبكه‌اي مشابه DAS است با اين تفاوت كه به يك شبكه‌ي كامپيوتري وصل مي‌شود) همراه‌با RAID توصيه مي‌شود. RAID مخفف آرايه‌ي مضاعف ديسك‌هاي مستقل است.

استفاده از حافظه‌ي RAID براي عكاسان حرفه‌اي ضروري است

اين فناوري محافظتي در هارددرايوهاي اكسترنال متخصصد دارد. به‌طوركلي، هرچقدر سطح RAID بالاتر باشد، امنيت داده‌ها بيشتر تضمين خواهد شد. سيستم مجهز به RAID از دو يا چند هاردديسك براي محافظت داده‌ها دربرابر خطا استفاده مي‌كند و سطوح بالاتر RAID به ديسك‌هاي مستقل بيشتري نياز دارند. در چنين سيستمي، درصورت خرابي يكي از سخت‌افزارها به‌ويژه هارددرايوها ساير قطعات به كار خود ادامه مي‌دهند.

اغلب عكاسان حرفه‌اي بيشتر بر ايمني تجهيزات و دوربين خود تأكيد مي‌كنند؛ اما به ايمني تصاوير خود اهميتي نمي‌دهند. به‌همين‌دليل استفاده از سيستم مطمئن RAID به‌عنوان بيمه‌اي براي تصاوير توصيه مي‌شود.

سطوح RAID

RAID از سطوح متعددي تشكيل شده است و هركدام داراي سطح مشخصي از افزونگي هستند، هركدام از اين سطوح بر سرعت كار تأثير مي‌گذارند. به‌طور خلاصه، افزونگي صفر به‌معني حداكثر سرعت و افزونگي حداكثر به‌معني كمترين سرعت است. بسته به نوع كاري كه انجام مي‌دهيد، مي‌توانيد سطح RAID دلخواه خود را انتخاب كنيد. در ادامه مروري بر متداول‌ترين سطوح RAID ارائه شده است.

مرجع متخصصين ايران ً

RAID 0 براي بهبود عملكرد به كار مي‌رود. اين سطح با نام disk striping هم شناخته مي‌شود. در RAID 0 داده‌ها روي ديسك‌هاي متعدد نوشته مي‌شوند. اين يعني به‌جاي يك ديسك، چند ديسك وظيفه‌ي كنترل وظايف كامپيوتر را بر عهده مي‌گيرند و ازآنجاكه چند درايو به خواندن و نوشتن داده‌ها مي‌پردازند، عملكرد سيستم بهبود مي‌يابد. براي پياده‌سازي اين سطح از RAID، حداقل دو ديسك لازم است. عيب اين سطح نبود تحمل خطا (fault tolerance) است و اين يعني خرابي يك ديسك بر كل آرايه تأثير مي‌گذارد و احتمال اتلاف يا خرابي داده‌ها افزايش مي‌يابد.

RAID 1 اين سطح به سطح تحمل خطا يا Disk Mirroring معروف است (در ديسك ميرورينگ، يك ديسك دقيقا آينه‌‌ي ديسك ديگر است). در RAID 1، داده‌ها به‌صورت يكپارچه و هم‌زمان از ديسكي به ديسكي ديگر كپي مي‌شوند و اصطلاحات يك ميرور از آن‌ها ايجاد مي‌شود. درصورت خرابي يك ديسك، ديسك ديگر به كار خود ادامه مي‌دهد.

اين سطح ساده‌ترين روش براي پياده‌سازي fault tolerance است و هزينه‌ي نسبتا اندكي هم دارد. عيب RAID 1 كاهش اندك عملكرد آن است. حداقل دو ديسك براي پياده‌سازي‌ سخت‌افزاري RAID 1 لازم است. از طرفي RAID 1 ظرفيت كل ديسك را به نصف كاهش مي‌دهد.

RAID 5 متداول‌ترين پيكربندي RAID تا امروز است. عملكرد اين سطح RAID نسبت به سطح ميرورينگ و تحمل خطا بهتر است. در RAID 5 داده‌ها و parity (به هارددرايوي گفته مي‌شود كه در آرايه‌ي RAID براي تحمل خطا به كار مي‌رود) بين سه ديسك يا بيشتر توزيع مي‌شوند. اگر ديسك دچار خطا يا خرابي شد، داده‌ها از روي داده‌هاي توزيع‌شده و بلوك parity به‌صورت يكپارچه و خودكار بازسازي مي‌شوند.

حتي اگر عمر ديسكي به پايان برسد، سيستم تا زمان جايگزيني درايو خراب، قابل‌استفاده خواهد بود. مزيت ديگر RAID 5 قابليت hot swappable آن است. به اين معني كه درصورت خرابي يكي از درايوها يا آرايه‌ها، مي‌توان بدون نياز به خاموش‌كردن DAS يا NAS، درايو را جايگزين كرد. اين قابليت، راه‌حل خوبي براي تحمل خطا است زيرا درصورت خرابي درايو، امكان بازسازي آن در ديسك‌هاي جديد وجود دارد. عملكرد RAID 5 با عملكرد RAID 0 قابل‌مقايسه است.

RAID 6 با RAID 5 يكسان است با اين تفاوت كه به‌دليل وجود تعداد بيشتر بلوك Parity نسبت به RAID 5، پايدارتر است؛ بنابراين درصورت خرابي دو ديسك هنوز هم مي‌توان از سيستم استفاده كرد. حداقل چهار ديسك براي ساخت يك آرايه‌ي RAID 6 لازم است.

RAID 10 به RAID تودرتو هم معروف است. در اين سطح حافظه، قابليت حفاظتي RAID 1 با بهبود عملكرد RAID 0 تركيب شده است. اين سطح بهترين عملكرد را ارائه مي‌دهد؛ اما بسيار پرهزينه است و دو برابر ساير سطوح به ديسك نياز دارد. حداقل تعداد ديسك موردنياز براي پياده‌سازي اين سطح، ۱۴ ديسك است.

RAID 50، اين سطح RAID از تركيب RAID 0 استريپينگ با RAID 5 پاريتي تشكيل شده است. نتيجه‌ي سرعت مناسب RAID 0 استريپينگ، عملكرد بهتر RAID 50 نسبت به RAID 5 به‌ويژه در فرايند نوشتن است. از طرفي امنيت آن از يك RAID بيشتر است. درصورت نياز به تحمل خطاي بهبوديافته، ظرفيت بالا و سرعت بيشتر از اين سطح RAID استفاده كنيد. حداقل شش هارددرايو براي يك آرايه‌ي RAID 50 لازم است. آرايه‌ي RAID 50 با تعداد زيادي از هارددرايوها، از ظرفيت ذخيره‌سازي بالايي برخوردار است و بنابراين زمان مقداردهي و بازسازي داده‌‌ها افزايش مي‌يابد.

RAID 5 به‌صورت خودكار بين فضاي حافظه، عملكرد و امنيت داده‌‌ها توازن ايجاد مي‌كند و بنابراين بهترين گزينه‌ي پيشنهادي ذخيره‌سازي براي تمام دستگاه‌هايي است كه داراي سه حافظه‌ي ذخيره‌سازي يا بيشتر هستند. امنيت و عملكرد اين سيستم بالا است و درعين‌حال ۸۰ درصد از فضاي قابل استفاده‌ي ديسك را حفظ مي‌كند. حتي درصورت خرابي ديسك، با قابليت hot swappable مي‌توان به‌صورت بدون اتلاف يا بدون نياز به خاموشي، ديسك را جايگزين كرد.

مرجع متخصصين ايران ذخيره سازي RAID

طراحي كمينه و زيبا

طراحي و امكانات

شايد ظاهر حافظه برايتان مهم نباشد؛ اما حافظه‌ي خارجي 6big از جنس آلومينيوم صيقلي و متناسب با مدل Mackbook Pro است. به عقيده‌ي اوستن قابليت اطمينان در انتخاب حافظه در اولويت است. بيش از دو دهه است كه او از هاردديسك‌هاي LaCie استفاده مي‌كند. بااينكه اين حافظه‌ها طراحي زيبايي ندارند؛ اما در عوض قابليت اطمينان بالايي دارند.

اين درايوها به‌صورت افقي روي هم قرار گرفته‌اند و از قسمت جلو مي‌توان به آن‌ها دسترسي پيدا كرد. خطوط خارجي تنها بخشي از طراحي نيستند؛ بلكه ۶ درايو را از يكديگر جدا مي‌كنند. درايوها را مي‌توان به‌راحتي از قسمت جلوي محصول، حذف يا جابه‌جا كرد.

مرجع متخصصين ايران هارد 6big

شش رديف درايو در قسمت جلوي حافظه. درايوهاي hot swappable، دسترسي آسان

درايوها روي 6big نصب شده‌اند و نيازي به بازكردن آن‌ها نيست. تنها زماني بايد آن‌ها را باز كنيد كه بخواهيد درايوهاي بزرگ‌تر را جايگزين درايوهاي قبلي كنيد. احتمال خرابي هر كدام از هارددرايوها وجود دارد و دليل اصلي انتخاب 6big هم همين است. در RAID 5 اگر يك درايو خراب شود، داده‌ها از بين نمي‌رود و در RAID 6 اين مسئله براي دو درايو صدق مي‌كند؛ اما اغلب افراد انتظار دارند درايوها هرگز خراب نشوند.

بااينكه در عمل شايد عمر ابدي درايوها امكان‌پذير نباشد؛ اما در ميان سيستم‌هاي موجود LaCie از بهترين درايوهاي موجود در بازار يعني Seagate IronWolf Pro برخوردار است. به اين درايوها، درايوهاي سطح سازماني هم گفته مي‌شود. LaCie براي اين درايوها ضمانت ۵ ساله همراه‌با خدمات بازيابي داده‌ (Rescue Data Recovery Services) در انديشه متخصصين گرفته است. درصورت بروز اشكال، شركت درايو را جايگزين مي‌كند و بدون دريافت هزينه‌ي اضافه، به بازيابي داده‌هاي از دست رفته مي‌پردازد.

مرجع متخصصين ايران هارد سيگيت

يكي از ۷ درايو چهارده ترابايتي Seagate Ironwolf Pro در مجموعه‌ي 6big اوستن

اوستن به‌دليل نياز به ظرفيت حافظه‌ي بيشتر، سيستم حافظه‌ي خود را ارتقا داد. از طرفي با ارتقاي سيستم ذخيره‌سازي خود توانست از آخرين پيشرفت‌ها و توسعه‌هاي فناوري كامپيوتري ازجمله Thunderbolt 3 بهره‌مند شود. Thunderbolt برند واسطه‌ي سخت‌افزاري است كه توسط اينتل (در همكاري با اپل) توسعه يافته و امكان اتصال دستگاه‌هاي جانبي خارجي را به كامپيوتر مي‌دهد. Thunderbolt 3 به شكل چشمگيري سريع‌تر از Thunderbolt 2 است.

فايل‌هاي بزرگ‌تر نه‌تنها فضاي بيشتري را اشغال مي‌كنند؛ بلكه مصرف توان آن‌ها هم بالا است. در سيستم 6big، شش درايو IronWolf Pro وجود دارد كه ظرفيت ذخيره‌سازي هركدام ۱۴ ترابايت است و بنابراين درمجموع ۸۴ ترابايت ظرفيت ذخيره‌سازي موجود است.

حجم فايل‌هاي اوستن ۲۵ ترابايت است ولي در سيستم 6big حجم آن‌ها به ۳۶ ترابايت مي‌رسد (6X6TB). در استاندارد RAID 5 يكي از ديسك‌ها براي افزونگي به كار مي‌رود و بنابراين تنها ۳۰ ترابايت براي ذخيره‌سازي وجود دارد (5X6TB)؛ بنابراين تنها ۵ ترابايت فضاي خالي باقي مي‌ماند كه در طي دو سال پر خواهد شد.

از طرفي RAID 5 نه‌تنها بيشتر رواج دارد؛ بلكه يكي از امن‌ترين و سريع‌ترين گزينه‌هاي ذخيره‌سازي فايل است. افزايش حجم فايل‌هاي اوستن به‌خصوص فايل‌هاي ويدئويي كه با Nikon Z7 ضبط شده‌اند، تأثير قابل‌توجهي بر حافظه دارند. ديگر سطح‌هاي RAID هم از امنيت و عملكرد بالايي برخوردار هستند؛ بنابراين گزينه‌ي انتخابي بعدي مي‌تواند نسخه‌ي ۸۴ ترابايتي RAID 10 باشد (اين سطح RAID بهترين عملكرد را دارد؛ اما افزونگي آن از RAID 5 بيشتر است).

تنظيمات اوليه و عملكرد

اوستن از انواع فناوري‌ها براي شغل خود استفاده مي‌كند؛ اما بخش متخصص عكاسي جذابيت چنداني براي او ندارد. خلاقيت براي او در اولويت است. دوربين‌ها، كامپيوترها و دستگاه‌هاي ديگر را هم براي رسيدن به نتايج بهتر به خدمت مي‌گيرد. او مي‌گويد:

علاقه‌اي به صرف هزينه براي سيستم RAID يا تنظيمات آن ندارم؛ اما اين كار براي رسيدن به نتايج بهتر لازم است. طراحي و عملكرد سيستم 6big از شعار سادگي پيروي مي‌كند.

راه‌اندازي 6big كار ساده‌اي نيست. در ابتدا بايد Lacie RAID Manager را روي كامپيوتر خود نصب كنيد. اين برنامه اتاق كنترل 6big است. در اين برنامه گزينه‌هاي متعددي براي سفارشي‌سازي تنظيمات RAID داريد كه حداكثر ۵ دقيقه از شما وقت مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران RAID manager

واسطه‌ي متخصصي LaCie RAID Manager

در مرحله‌ي اول بايد آرايه‌اي ايجاد كنيد (يك رديف از هارددرايوها) كه به‌صورت يك (يا چند) فضاي ذخيره‌‌سازي  روي دسكتاپ ظاهر شود. با كليك روي دكمه‌ي Create Array فرايند آغاز مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات RAID

منوي تنظيمات RAID

مي‌توانيد LaCie RAID Manager را طوري تنظيم كنيد كه به‌صورت خودكار يك آرايه را براساس ديسك‌هاي موجود بسازد. ۶ ديسك در 6big وجود دارد بنابراين RAID 5 انتخاب مي‌شود. اگر به‌دنبال سطح متفاوتي از RAID هستيد روي Custom كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران انتخاب سطح RAID

سطح RAID موردانديشه متخصصين را انتخاب كنيد

در اين مثال، گزينه‌ي Custom براي انتخاب سطح RAID انتخاب شده است. به عقيده‌ي اوستن، عامل جذابيت محصولات LaCie سادگي آن‌ها است. براي استفاده از آن‌ها نيازي به مطالعه‌ي دستورالعمل اوليه نيست. در تصوير زير، سطح RAID انتخابي را مشاهده مي‌كنيد. در اين مثال RAID 10 انتخاب شده است كه نتيجه‌ي آن ۴۲ ترابايت ظرفيت حافظه است.

مرجع متخصصين ايران پيكربندي RAID

تنظيمات RAID

در ادامه بايد يك نام را به آرايه‌ي خود تخصيص دهيد و چند مرحله‌ي ديگر را طي كنيد. نام آرايه در اين مثال Monster است.

مرجع متخصصين ايران آرايه هاي RAID

پنجره‌ي اصلي LaCie RAID Manager

با چند كليك تمام مراحل انجام مي‌شوند. حالا پنجره‌ي اصلي LaCie RAID Manager آرايه‌ي جديد Monster را همراه‌با ظرفيت و سطح RAID آن نمايش مي‌دهد. در اين مرحله، مي‌توانيد استفاده از سيستم RAID را آغاز كنيد.

بعدا مي‌توانيد بسياري از تنظيمات موردانديشه متخصصين مثل رايانامه‌هاي هشداردهنده را تغيير دهيد. اوستن به‌ندرت RAID Manager را مطالعه مي‌كند و گاهي فقط اپديت‌ها را چك مي‌كند.

عملكرد

يكي از سيستم‌هاي اوستن 5big Thunderbolt 2 با RAID 0، با سرعت ۱۰۵۰ مگابايت بر ثانيه و ۵ رديف درايو است. سيستم ديگر او 6big Thnderbolt 3 با سرعت ۱۴۰۰ مگابايت بر ثانيه و ۶ رديف درايو است. سرعت خواندن و نوشتن 6big به شكل چشمگيري بالاتر از 5big است؛ و ظرفيت يك فايل TIFF لايه‌دار در آن به ۲ تا ۴ گيگابايت مي‌رسد.

اوستن پس از بازگشت از هر سفر، تصاوير خود را با سرعت بالايي وارد 6big مي‌كند؛ اما بخش مهم‌تر، پردازش مستقيم تصاوير 6big در فتوشاپ بدون هيچ‌گونه تأخير است. اوستن هنگام پردازش يك تصوير در فتوشاپ و ذخيره‌سازي آن، مي‌تواند بدون انتظار براي پايان فرايند پردازش، به كار خود ادامه دهد. بازكردن فايل‌ها هم نياز به زمان كمي دارد. فناوري Thunderbolt 3 دليل اصلي بهبود سرعت است.

Thunderbolt 3 قابليت انتقال ۴۰ گيگابيت بر ثانيه را دارد كه دو برابر سرعت Thunderbolt 2 و چهار برابر Thunderbolt و USB 3.1 است؛ و تنها با يك كابل مي‌تواند صوت، ويدئو، داده و حتي توان را منتقل كند. LaCie 6big Thunderbolt 3 به‌راحتي مي‌تواند دو مانيتور 4K و چند دستگاه جانبي ديگر را به يكديگر وصل كند، توان لپ‌تاپ را تأمين كند و حتي يك دوربين را شارژ كند.

مرجع متخصصين ايران پست 6big

در قسمت عقب، سه پورت USB-C وجود دارد: 2x Thunderbolt 3 و 1x USB 3.1>

Thunderbolt 3 از يك اتصال‌گر USB-C با برچسب Thunderbolt استفاده مي‌كند. ازآنجاكه Thunderbolt 3 مستقل از پروتكل است، از اتصال اين واسطه‌ها همراهي مي‌كند: USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1، DisplayPort 11 و 1.2a، Thunderbolt بيست گيگابيت بر ثانيه، Thunderbolt چهل گيگابيت بر ثانيه و اترنت (با آداپتور).

اين دستگاه با نسخه‌هاي قبلي سازگار است. مي‌توانيد از USB 3.1 در كامپيوتر خود استفاده كنيد؛ اما مسلما سرعت آن به Thunderbolt 3 نمي‌رسد. بااين‌حال با اتصال Thunderbolt 3 اپل (USB-C) به آداپتور Thunderbolt 2 مي‌توانيد با سرعت بالاتر به مك‌هاي قديمي‌تر وصل شويد. اگر كامپيوتر USB-C/Thunderbolt 3 نداريد، با اداپتور مي‌توانيد از 6Big استفاده كنيد.

علاوه‌بر اين، اگر براي اتصال به 6big از لپ‌تاپ استفاده مي‌كنيد نه‌تنها ازطريق اتصال فراگير مي‌توانيد به آرايه دسترسي پيدا كنيد؛ بلكه مي‌توانيد به‌صورت هم‌زمان لپ‌تاپ خود را هم شارژ كنيد.

چهارچوب ويدئويي سريع

اوستن به‌لطف عملكرد سريع و فوق‌العاده بالاي Nikon D850 و Nikon Z7 در فيلم‌برداري، فيلم‌هاي زيادي را ثبت كرده است. ويرايش و پردازش ويدئوي 4k يكي از چالش‌هاي عمده در تمام كامپيوترها است؛ اما مزيت Thunderbolt 3 سرعت بالاي آن در پردازش ويدئويي است. محبوبيت 6big در ميان فيلم‌بردارها و فيلم‌سازهايي كه به‌دنبال بهبود پردازش ويدئويي هستند، روبه افزايش است.

Thunderbolt 3 با مزيت پهناي باند ويدئويي دو برابر 5big، امكان اتصال دو صفحه‌ي نمايش 4k يا يك صفحه‌ي نمايش 5K به LaCie 6big را مي‌دهد. درصورت وجود دو صفحه‌ي نمايش 4k، مي‌توانيد فضاي كاري خود را با تخصيص يك صفحه‌ي نمايش به تايم لاين (خط زماني ويدئو) و تخصيص صفحه‌ي نمايش ديگر براي پيش‌نمايش 4k footage گسترده كنيد.

مرجع متخصصين ايران 6big raid

دو 6big اوستن در آفريقاي جنوبي، Monster در سمت چپ و كپي 48 ترابايتي آن در سمت راست.

RAID همراه نيست

كار با سيستم RAID براي مديريت داده‌هاي باارزش، مطمئن‌تري از كار با JBOD (مجموعه‌اي بي‌نظم از ديسك‌ها) است؛ اما بايد به خاطر داشته باشيد كه RAID همراه و حتي روشي جايگزين براي همراه‌گيري نيست. 6big هرچقدر هم قابل‌اطمينان، سريع و جذاب باشد، بازهم از داده‌هاي شما دربرابر سرقت و آتش‌سوزي محافظت نمي‌كند. همراه‌گيري از دستگاه RAID را هم بايد به‌عنوان بخشي از مديريت داده‌اي خود در انديشه متخصصين بگيريد. RAID روش خوبي براي بازيابي سريع خرابي سخت‌افزاري باشد و فقط مي‌تواند بخشي از راه‌حل كلي بازيابي اطلاعات باشد.

اوستن يك دستگاه 6big ديگر را به‌عنوان همراه خارج از محل اقامت خود در انديشه متخصصين گرفته است و مرتب دستگاه دوم را با 6big اصلي هماهنگ مي‌كند. سرقت تجهيزات در ميان عكاساني كه زياد سفر مي‌روند يا در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند رايج است. فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي باعث مي‌شود بسياري از افراد از نبود عكاسان در خانه مطلع شوند.

تهيه‌ي همراه خارج از ساختمان، امنيت داده‌ها دربرابر آتش‌سوزي و سرقت را افزايش مي‌دهد

براي مثال، منطقه‌ي اقامت اوستن در دو سال گذشته شاهد آتش‌سوزي‌هاي عمده بود و بسياري از همسايه‌هاي او خانه‌هاي خود و تمام دارايي‌هاي خود را از دست دادند. با بيمه‌ي مناسب مي‌توانيد بيشتر دارايي‌هاي خود را برگردانيد؛ اما تصاوير براي هميشه از بين مي‌روند. وجود هر نوع همراه بهتر از نبود همراه است؛ اما همراه خارج از ساختمان هميشه بهتر از همراه داخل ساختمان است.

يكي از راه‌حل‌هاي ديگر استفاده از حافظه‌ي كلاد است. حافظه‌ي كلاد يك نوع حافظه‌ي داده‌اي كامپيوتري است كه در آن داده‌هاي ديجيتالي در مخازن منطقي ذخيره مي‌شوند. حافظه‌ي فيزيكي محدوده‌اي از سرورهاي متعدد در نقاط مختلف را پوشش مي‌دهد و محيط فيزيكي تحت مالكيت و مديريت شركت ميزبان است.

حافظه‌ي كلاد، براي بسياري از افراد راه‌حل همراهي خوبي است. اين حافظه درصورتي مفيد است كه تعداد تصاوير زياد نباشد، براي مثال، براي افرادي كه با آيفون عكاسي مي‌كنند و زمان زيادي را صرف كار با اينترنت مي‌كنند، اين نوع ذخيره‌سازي مناسب است. اين روش براي عكاسي مثل اوستن مناسب نيست، زيرا او هميشه به مناطقي مي‌رود كه سيگنال‌دهي اينترنت ضعيف است. در چنين شرايطي بارگذاري تصاوير در كلاد راه‌حلي منطقي نيست.

بنابراين براي عكاساني مثل اوستن، سرمايه‌گذاري روي تجهيزات همراه‌گيري ضروري است. به‌همين‌دليل او از يك دستگاه دوم 6big براي كپي گرفتن از نسخه‌ي اصلي استفاده مي‌كند.

نگه‌داري از سيستم

اغلب افراد سيستم RAID خود را روي ميز قرار مي‌دهند. درباره‌ي اوستن شرايط كمي متفاوت است. دفتر اصلي او در آفريقاي جنوبي است؛ اما وقتي هم كه به هلند مي‌رود روي تصاوير خود كار مي‌كند. شايد چنين موقعيتي ايده‌آل نباشد؛ اما سال‌ها است كه به اين روش عادت كرده است.

او در آفريقاي جنوبي روي سيستم مك پرو و مانيتور EIZO CG2739 كار مي‌كند و دو سيستم ذخيره‌سازي 6big دارد (يكي با حجم 84 ترابايت و ديگري با حجم 48 ترابايت). Monster سيستم اصلي او است و كپي ديگر خارج از ساختمان قرار دارد كه براي همراه‌گيري به نسخه‌ي اصلي وصل مي‌شود. درصورت رفتن به هلند، سيستم 6big را با خود مي‌برد. LaCie براي محافظت از اين سيستم يك چمدان مخصوص طراحي كرده است.

مرجع متخصصين ايران كيف 6big

كيف مخصوص LaCie 6big

اين كيف‌ توسط شركت Pelican ساخته شده است بنابراين كاملا بادوام، ضد آب، ضد غبار است و مقاومت لازم را دربرابر ضربه، شكستگي و دماهاي كمتر از منفي ۲۸ درجه‌ي سانتي‌گراد دارد. فضاي داخلي فوم براي كابل دستگاه و همين‌طور سه درايو قابل‌حمل LaCie Rugged مناسب است. در بخش پذيرش چمدان فرودگاه هم كيف آسيبي نخواهد ديد.

از طرفي احتمال گم‌شدن اين كيف در فرودگاه وجود دارد؛ اما اين كيف حجيم و بزرگ است و تنها راه بردن آن به داخل هواپيما، بخش پذيرش چمدان است. اوستن براي اين مسئله هم چاره‌اي انديشيده است. او از يك كيف كوچك‌تر مخصوص شركت Pelican استفاده مي‌كند تا بتواند به‌راحتي آن را به داخل كابين هواپيما ببرد.

مرجع متخصصين ايران كيف پليكان

چمدان Peli 1510، در اندازه‌ي مجاز كابين هواپيما

اوستن علاوه‌بر 6big مي‌تواند Mac Pro را هم در آن جاي دهد. او مي‌گويد:

وقتي كيف را پر مي‌كنم بسيار سنگين مي‌شود. حتي كاركنان فرودگاه هم به آن مشكوك مي‌شود؛ اما داخل كيف را به آن‌ها نشان مي‌دهم تا متوجه ارزش آن شوند.

اوستن پس از رسيدن به هلند، اطلاعات اصلي را به سيستم همراه 6big منتقل مي‌كند. سپس با استفاده از Mac Pro و EIZO CG247X به كار خود ادامه مي‌دهد. او در گذشته هم از روش مشابهي براي دستگاه 5big استفاده مي‌كرد.

مرجع متخصصين ايران محتويات كيف

Peli 1510 همراه‌با 5big و Mac Pro و تمام كابل‌ها. 6big به‌راحتي در اين چمدان جا مي‌شود.

معايب

تنها عيب 6big ارزش بالاي آن است. ارزش نسخه‌ي دوازده ترابايتي آن ۱۸۹۹ دلار است؛ اما ارزش ظرفيت سه برابري آن ۳۱۹۹ دلار است. براي بعضي عكاسان اين سؤال به وجود مي‌آيد كه چه لاخبار تخصصيي دارد شخصي ۳۰۰۰ دلار براي خريد چنين دستگاهي هزينه كند. آن‌ها معتقدند مي‌توانند آرايه‌هاي موردانديشه متخصصين خود را با ارزش كمتري خريداري كنند و افرادي كه 6big مي‌خرند تنها پول برند را پرداخت مي‌كنند.

البته شما مي‌توانيد آرايه‌ي خود را بسازيد؛ اما يكي از مزايايي 6big نرم‌افزار مديريت ديسك و ضمانت ۵ ساله‌ي آن است. از طرفي LaCie از خدمات بازيابي داده‌ها به مدت ۵ سال برخوردار است؛ و درصورت بروز اشكال، درايو را جايگزين مي‌كنند و به‌رايگان داده‌هاي از دست رفته را بازيابي مي‌كنند؛ و اگر سيستم دچار اشكال شود، مي‌توان تنها در چند روز به جايگزيني آن پرداخت.

نتيجه‌گيري

اگر در عكاسي جدي هستيد، بايد نسبت به محافظت از تصاوير خود هم جدي باشيد. شايد هزاران دلار صرف خريد دوربين و لنز كنيد؛ اما درصورتي‌كه با روش امن دسترسي و محافظت از اطلاعات آشنا نباشيد، تلاشتان تقريبا بيهوده خواهد بود.

LaCie 6big براي افرادي كه نسبت به مديريت و محافظت از داده‌هاي خود مصمم هستند، گزينه‌ي مناسبي است. 6big سريع، شفاف، ساده و ظاهري مناسب دارد و استفاده از آن بسيار ساده و بي‌سروصدا است.

به‌جاي اينكه هربار يك حافظه‌ي جديد بخريد، بهتر است روي سيستم RAID مناسب سرمايه‌گذاري كنيد. اگر نياز به حافظه‌ي بيشتر داشتيد، مي‌توانيد درايوهاي بزرگ‌تر را جايگزين درايوهاي قديمي كنيد. 6big انعطاف‌پذيري بالايي دارد و همراه‌با شما رشد مي‌كند. قطعا در آينده، اندازه‌ي فايل‌هاي ديجيتالي افزايش خواهد يافت و سرعت اين رشد حتي از گذشته هم بيشتر خواهد شد. براي مثال، در چند سال گذشته، ويدئوي 4k انتخاب عجيبي بود؛ اما حالا رواج پيدا كرده است. دوربين‌هاي متعددي از حسگرهاي ۴۵+ مگاپيكسلي برخوردار هستند.

اوستن عكس‌هايش را باارزش‌ترين دارايي خود مي‌داند و به‌خوبي از آن‌ها محافظت مي‌كند. در تورهاي عكاسي، اغلب اوقات با افرادي روبه‌رو مي‌شود كه براي مثال، ۵۰۰۰ دلار صرف خريد دوربين و ۱۰ هزار دلار صرف خريد لنزهاي متعدد كرده‌اند.

او علاوه‌بر تشويق عكاسان به سرمايه‌گذاري بر سه‌پايه‌هاي باكيفيت و محافظت از دوربين‌هاي ۱۵ هزار دلاري، آن‌ها را تشويق به سرمايه‌گذاري بر راه‌حل مناسب مديريت داده‌اي مي‌كند. از مزاياي اين كار مي‌توان به صرفه‌جويي در زمان، محيط كار حرفه‌اي و درنتيجه افزايش سطح امنيت اشاره كرد. براي شروع مي‌توانيد از سيستم‌هاي كوچك استفاده كنيد و سپس آن‌ها را ارتقا دهيد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات