مزاياي استفاده از آرشيو عكس در عكاسي حرفه‌اي

يك‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در عكاسي حرفه‌‌اي، استفاده از آرشيو عكس حرفه‌اي امري ضروري است و به‌ معرفي بيشتر عكاس و جذب بيشتر مشتري و ارتقاي آينده‌ي كاري عكاس نيز كمك مي‌كند.
تبليغات

تاكنون، پيش آمده مجموعه‌اي از تصاوير مختلف دراختيار داشته باشيد و فردي از شما بخواهد تصوير خاصي پيدا كنيد؛ اما تعداد زياد تصاوير سردرگمتان كرده باشد و نتوانيد تصوير مدانديشه متخصصين را بيابيد؟ در چنين مواقعي، مي‌فهميد ايجاد آرشيو عكس براي مرتب‌كردن تصاوير و دسترسي راحت‌تر به آن‌ها ضروري است.

مرجع متخصصين ايران آرشيو/ Archive

با ظهور دوربين‌هاي ديجيتالي، گرفتن تصاوير، پردازش، انتشار و به‌اشتراك‌گذاري آن‌ها بسيار آسان‌تر شده است. در‌حال‌حاضر، ميزان به‌اشتراك‌گذاري تصاوير در شبكه‌‌هاي اجتماعي درمقايسه‌با گذشته افزايش چشمگيري يافته و ميزان تصاوير گرفته‌شده در سال ۲۰۱۹ درمقايسه‌با سال ۲۰۱۳، ۵ برابر شده است. بنابرين، مي‌توان گفت امروزه به‌لطف دوربين‌هاي ديجيتالي مي‌توان در يك روز تصاوير زيادي گرفت و آن‌ها را روزانه‌ به‌راحتي به‌اشتراك گذاشت. «ايجاد آرشيو» يكي از كارهاي تخصصي حوزه‌ي عكاسي حرفه‌‌اي است كه معمولا عكاسان حرفه‌اي هم به‌ آن توجه نمي‌كنند.

آرشيو چيست؟

مرجع متخصصين ايران آرشيو/ Archive

ريشه‌ي كلمه‌ي آرشيو (Archive) به واژه‌ي يوناني archīum بازمي‌گردد كه خود از لغت يوناني archeion مشتق شده و به‌معني «داده‌هاي عمومي» است. درمجموع، آرشيو به مجموعه‌اي از داده‌ها گفته مي‌شود كه تصوير نيز مي‌تواند يكي از اين داده‌ها باشد. از انديشه متخصصينات شما آرشيو حرفه‌اي چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟

ويژگي‌هاي آرشيو حرفه‌اي

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

آرشيو مناسب درواقع، مجموعه‌اي سازمان‌يافته و مرتب از تصاوير محسوب مي‌شود كه در آن، دسترسي به تصاوير ازطريق روش‌هاي گوناگون، مانند موقعيت جغرافيايي يا برچسب‌ (Tag)، به‌راحتي ممكن است و امكان دسته‌بندي تصاوير نيز وجود دارد. از ديگر ويژگي‌هاي ضروري آرشيو حرفه‌اي عبارت‌اند از: برخورداري از قابليت جست‌وجوي عكس براساس كليدواژه‌ها، امكان تهيه‌ي نسخه‌ي همراه از تصاوير، دسترسي آسان به تصاوير با هر وسيله ازطريق اينترنت با دستگاه‌هاي داراي سيستم‌عامل‌هاي مختلف و از هر مكاني و درنهايت، دشوارنبودن نگه‌داري از آن.

آرشيو عكس حرفه‌اي بايد قابليت جست‌وجوي تصاوير  را داشته باشد

شما به‌عنوان عكاس، خواه حرفه‌اي خواه مبتدي، توليد محتوا مي‌كنيد و تصاويرتان ارزش مادي يا معنوي دارند؛ بنابراين، براي حفظ ارزش اين تصاوير بايد به‌خوبي از آن‌ها نگه‌داري كنيد. تهيه نسخه‌ي همراه از تصاوير و سازمان‌دهي آن‌ها در آرشيو حرفه‌اي، دو اصل مهم نگه‌داري از تصاوير محسوب مي‌شوند.

نحوه‌ي ساخت آرشيو عكس

مرجع متخصصين ايران ساخت آرشيو عكس/ photo archive creation

اسماگ‌ماگ يكي از اپليكيشن‌هاي برتر ساخت آرشيو عكس است

اپليكيشن‌ها و سرويس‌هاي تحت‌وب بسياري براي تهيه‌ي آرشيو وجود دارد. Filemaker و Evernote و Pixa  ازجمله‌ي اپليكيشن‌ها و Dropbox ،Google Photos ،EyeEm ،Behance ،Pixieset و Shootproof ازجمله سرويس‌هاي تحت‌وب محسوب مي‌شوند. بااين‌حال، به‌انديشه متخصصين مي‌رسد همه‌ي آن‌ها تمام ويژگي‌هاي لازم براي تهيه‌ي آرشيو حرفه‌اي را ندارند. بااين‌حال، قضيه‌ي اپليكيشن اسماگ‌ماگ (Smugmug) كمي فرق مي‌كند و مي‌توان گفت اپليكيشني كارآمد براي تهيه‌ي آرشيو عكس است. درضمن، كار با آن چندان سخت نيست.

مزاياي آرشيو عكس حرفه‌اي

درادامه، مزاياي اپليكيشن اسماگ‌ماگ براي ساخت آرشيو و نيز مزاياي كلي ايجاد و استفاده از آرشيو عكس را بيان مي‌كنيم.

۱. نمايش بهتر آثار عكاس

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

در‌صورتي‌كه كارهاي خود را در وب‌سايت خاصي به‌اشتراك مي‌گذاريد، مي‌توانيد از آن به‌عنوان ويتريني براي نمايش مجموعه‌اي از بهترين آثارتان استفاده كنيد. با ايجاد آرشيو حرفه‌اي، بازديدكنندگان وب‌سايت با حوزه‌ي تخصصي عكاسي‌تان آشنا مي‌شوند و در زمان كوتاهي، آثارتان را مطالعه مي‌كنند. ممكن است برخي‌ از بازديدكنندگان مانند دوستان و آشنايان و مشتريان بخواهند آثار بيشتري از شما مشاهده كنند. با ايجاد آرشيو مي‌توانيد انتظارات چنين بازديدكنندگاني را نيز برآورده كنيد.

۲. مرتب‌شدن تصاوير و امكان جست‌وجوي تصاوير

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

بهتر است پورتفوليو (نمونه‌كارهاي عكاس) ساده به‌انديشه متخصصين برسد و فقط از چند اسلايدشو تشكيل شده باشد. درضمن، وب‌سايت بسياري از عكاسان مطرح نيز طراحي ساده‌اي دارد و فقط از چند بخش، مانند بخشي براي مطالعه اجمالي تصاوير، تصاوير پرتره، تبليغات، شرح‌حال عكاس و بخشي براي برقراري ارتباط با او تشكيل شده است.

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

برخي از عكاسان مي‌خواهند تصاوير بيشتري در وب‌سايتشان نمايش دهند و بازديدكنندگان تصاوير هر پروژه را كه معمولا ۱۰ تا ۳۰ تصوير است، با جزئيات بيشتري مشاهده كنند. پورتفوليو معمولا بايد از چند بخش اصلي تشكيل شود و هر بخش چندين زيرمجموعه داشته باشد. طراحي آرشيو درمقايسه‌با پورتفوليو هوشمندانه‌تر است و امكان جست‌وجو يا فيلتركردن تصاوير براساس پارامترهاي مختلف وجود دارد و با استفاده از آن مي‌توانيد قابليت‌هاي وب‌سايت خود را افزايش دهيد.

در آرشيوهاي عكس حرفه‌اي امكان فيلتركردن تصاوير براساس پارامترهاي مختلف وجود دارد

به‌عنوان‌ مثال، مي‌توان آرشيو را براساس شهرها يا كشورها يا موضوعات مختلف دسته‌بندي كنيد. در چنين حالتي، متخصص مي‌تواند ابتدا كشور و سپس شهر مدانديشه متخصصينش را انتخاب كند و پس‌ازآن، تصاوير شهر براساس سوژه‌هاي مختلف مانند ساختمان‌ها و مناظر فرهنگي و موضوعات فرهنگي را ببيند. با اين قابليت مي‌توان تمام تصاوير گرفته‌شده از شهر را در مدت‌‌ كوتاهي مشاهده كرد. گاهي‌ اوقات، ممكن است فقط بخواهيد چند عكس را چاپ كنيد و از بقيه‌ي آن‌ها به‌صورت ديجيتالي نگه‌داري كنيد. ايجاد آرشيو اين كار را برايتان بسيار آسان مي‌كند و تك‌تك تصاوير با عناوين و توضيحات و برچسب‌ها دسته‌بندي مي‌شود.

در‌صورتي‌كه وب‌سايت شما آرشيو حرفه‌اي داشته باشد، متخصصان مي‌توانند تصاوير را براساس پارامترهاي مختلف آرشيو كنند. سپس، با تايپ كلمه‌اي خاص يا كليك‌كردن روي برچسب‌ها، تصوير مدانديشه متخصصينشان را بيابند.

جست‌وجو براساس برچسب‌ها هم مي‌تواند چندين حالت باشد. به‌عنوان‌ مثال، طراحي آرشيو بايد طوري باشد كه با كليك‌كردن روي برچسبي خاص، تمام تصاوير مرتبط با آن كه در يك يا چند پوشه وجود دارد، نمايش داده شوند. سپس، براي محدودتركردن تصاوير، با‌ استفاده‌ از برچسب‌هاي ديگر آن‌ها را فيلتر كنيد.

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

۳. مشاهده‌پذيربودن براي عموم مردم و موتورهاي جست‌وجو

همان‌طوركه مي‌دانيد، تعداد بسيار زيادي از افراد براي جست‌وجوي تصاوير مدانديشه متخصصين خود از موتورهاي جست‌وجو، مانند گوگل استفاده مي‌كنند. بنابراين، ‌ثبت‌شدن وب‌سايت در موتورهاي جست‌وجو (نمايش صفحات وب‌سايت يا حداقل‌ مهم‌ترين صفحات در فهرست نتايج موتورهاي جست‌وجو) باعث مي‌شود افراد بسياري كارهاي شما را ببينند؛ اما اين كار چندان هم ساده نيست و صاحبان وب‌سايت‌ها براي ديده‌شدن در موتورهاي جست‌وجو، بايد اصول سئو يا SEO (بهينه‌سازي موتورهاي جست‌وجو) را رعايت كنند.

خوشبختانه در اپليكيشن اسماگ‌ماگ اصول سئو به‌خوبي رعايت شده و همه‌ي تصاوير آن عنوان و توضيح و برچسب‌ مختص به خود دارند و تمام آن‌ها نوعي داده‌ي ساختارمند هستند. اين ويژگي اپليكيشن اسماگ‌ماگ كه Schema ImageObject نام دارد، باعث مي‌شود تمام تصاويري كه با‌ استفاده‌ از آن آرشيو شده‌اند، سريعا در نتايج جست‌وجوي گوگل نمايش داده شوند.

مرجع متخصصين ايران سئو/ SEO

هرچقدر تعداد تصوير آرشيو شما بيشتر باشد، در موتورهاي جست‌وجو نيز بيشتر ديده مي‌شوند و به‌دنبال آن، احتمال افزايش مشتري‌هاي شما نيز وجود دارد. البته در‌صورتي‌كه تصاويرتان به‌خوبي در گوگل ثبت شده باشد، حتي اگر آرشيوتان چندان هم گسترده نباشد، بازهم به‌دفعات در نتايج جست‌وجو نمايش داده مي‌شوند. اگرچه ممكن است ثبت‌شدن تصاوير در موتورهاي جست‌وجو راهكار سريعي براي جذب مشتري نباشد، قطعا نقش درخورتوجهي براي دست‌يافتن به اين هدف دارد.

۴. استفاده از آرشيو به‌عنوان همراه

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

با بارگذاري تصاوير JPEG در اندازه‌ي واقعي در آرشيوهاي ايجادشده در سرويس‌هاي ابري، مي‌توان تاحدوي از آن‌ها دربرابر خطرهاي مختلف محافظت كرد. اين تصاوير نمي‌توانند جايگزين نسخه‌هاي همراه كامل در حافظه‌هاي مختلف مانند هارد يا سرويس‌هايي مانند بك‌بلِيز يا Backblaze شود؛ اما استفاده‌ از آن‌ها به افزايش امنيت تصاويرتان كمك شاياني مي‌كند. تصاوير براي عكاسان دارايي باارزشي محسوب مي‌شوند و آن‌ها بايد از دارايي خود به‌خوبي محافظت كنند. توصيه مي‌كنيم حتما از اين سرويس استفاده كنيد و با‌ استفاده از هارد تحت‌شبكه‌ي Synology DiskStation DS418 4-Bay NAS Serve مي‌توانيد تصاوير خام با فرمت RAW را در سرويس ابري Backblaze B2 ذخيره كنيد.

اپليكيشن اسماگ‌ماگ يكي از افزونه‌هاي لايت‌روم را نيز در خود جاي داده كه مي‌توانيد از آن براي همگام‌سازي (سينك‌كردن) عناوين و توضيحات و برچسب‌هاي تصاوير خود با موارد مشابه در اپليكيشن لايت‌‌روم (Lightroom) استفاده كنيد. استفاده‌ از اين ويژگي زماني مفيد است كه مي‌خواهيد تصاوير زيادي آپلود كنيد و از اپليكيشن لايت‌روم براي مرتب‌كردن آن‌ها استفاده كنيد.

۵. امكان استفاده از آرشيو در هر مكاني و با استفاده از هر وسيله‌اي

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس در موبايل/ photo archive in phone

دسترسي آسان به آرشيو، يكي از ويژگي‌هاي برتر آن محسوب مي‌شود. همچنين، قابليت به‌اشتراك‌گذاري تصاوير با دوستان و آشنايان و مشتريان نيز ارزش زيادي دارد. براي دسترسي به آرشيو خود در هر نقطه‌اي از جهان، كافي است پس از اتصال به اينترنت با دستگاه‌هايي كه نرم‌افزارهاي تهيه‌ي آرشيو از سيستم‌عامل آن‌ها همراهي مي‌كنند (مثلا اسماگ‌ماگ) وارد سرويس‌هاي ابري مدانديشه متخصصينتان شويد.

آرشيو عكس حرفه‌اي بايد به‌سادگي دسترس‌پذير باشد

درضمن، اگر مي‌خواهيد گالري‌ها و پوشه‌هاي تصاوير براي عموم متخصصان نمايش داده نشود، مي‌توانيد براي محدودكردن دسترسي به آن‌ها، لينك آن‌ها را فقط براي افراد مدانديشه متخصصين خود ارسال كنيد يا با ايجاد رمزعبور براي اين گالري‌ها و پوشه‌ها، مانع دسترسي افراد غيرمجاز به آن‌ها شويد.

معنا و مفهوم بخشيدن به تصاوير

تصوير يكي از بهترين ابزار براي مستند‌سازي در زمينه‌هاي مختلف به‌شمار مي‌رود؛ اما بيشتر تصاوير به‌تنهايي بيانگر همه‌چيز نيستند. به‌عنوان‌ مثال، وقتي فردي تصاوير جنگلي زيبا مي‌بيند، معمولا نمي‌تواند بفهمد اين تصاوير مربوط‌به چه جنگلي است و فقط زيبايي آن را تحسين مي‌كند. بنابراين، عكاس اصلا نمي‌تواند به هدفش برسد. با ايجاد آرشيو مي‌توانيد به تصاوير خود مفهوم ببخشيد.

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

عكاساني كه آرشيو عكس خود را با اپليكيشن اسماگ‌ماگ ايجاد كرده‌اند، مي‌توانند با تكميل فيلدهاي عنوان و توضيح و برچسب اطلاعات بيشتري درباره‌ي تصاوير به مخاطبان ارائه دهند.

مفيدبودن آرشيو براي دوستان و مشتريان

قطعا دوستان و مشتريان شما از آرشيو عكس حرفه‌اي واقعا لذت مي‌برند و عكاسان مي‌توانند با ايجاد آرشيو از آثارشان در موبايل هوشمند، آن‌ها را به‌راحتي به دوستان و مشتريانشان نشان دهند و هنرشان را به‌رخ بكشند. وقتي آرشيوي از تصاوير پرتره‌ي‌ افراد سرشناس يا پرتره‌هاي تجاري تهيه كنيد، مي‌توانيد فوري آن را دراختيار مشتري قرار دهيد تا با نمونه‌كارتان آشنا شود.

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

هرچه آرشيو عكس كامل‌تر باشد، احتمال جذب و افزايش مشتري در آينده بيشتر مي‌شود. برخي از مشتريان توقع دارند نمونه‌كارهاي عكاس را ببينند تا از توانايي عكاس براي گرفتن عكس موردانتظارشان مطمئن شوند. براي نمونه، اگر مشتري از عكاس مي‌خواهد از شيئي با برند خاص عكس بگيرد، قبل از آن بايد عكس‌هاي مشابهي را مطالعه كند كه عكاس گرفته است.

به حرفه‌اي‌ترشدن عكاسي كمك مي‌كند

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

مشتريان بيشتر به خود تصاوير و جزئيات آن‌ها اهميت مي‌دهند؛ اما اگر امكان ارسال تصاوير ازطريق سرويس رايگان WeTransfer به سراسر نقاط جهان وجود داشته باشد، قطعا مشتريان از آن استقبال خواهند كرد. همچنين، آرشيو حرفه‌اي اين امكان را براي متخصصان فراهم مي‌كند كه تصاويري با وضوح بالا را انتخاب و دانلود كنند يا بخرند كه به‌وسيله‌ي اپليكيشن اسماگ‌ماگ براي وب بهينه‌سازي شده‌اند. درضمن، مي‌توانيد براي ورود به گالري‌ها رمزعبور تعيين كنيد يا لينك آن‌ها را براي افراد مدانديشه متخصصينتان ارسال كنيد. اسماگ‌ماگ گزينه‌هاي زيادي براي شخصي‌سازي و سفارشي‌سازي نيز دارد كه با استفاده‌ از آن‌ها مي‌توانيد ظاهر آرشيوتان را مطابق ميل خود تغيير دهيد.

باعث بهترشدن آينده‌ي كاري عكاس مي‌شود

همان‌طوركه گفتيم، تصويرها و پروژه‌هاي كاري هر عكاس حرفه‌‌اي اهميت زيادي برايش دارد؛ بنابراين، براي مرتب‌كردن پروژه‌هاي قديمي خود و ارائه‌ي آن‌ها به‌صورت الكترونيك بايد وقت كافي صرف كند. اين كار آرشيو عكاس را پا‌به‌‌پاي او حرفه‌اي مي‌كند كه گامي مثبت براي ارتقاي آينده‌ي كاري او است. عكاس بايد به حرفه‌اي‌شدن آرشيو خود به‌عنوان هدفي بلندمدت نگاه مي‌كند.

مي‌توان از آن به‌عنوان نشريه استفاده كرد

تهيه‌ي آرشيو مناسب راه مناسبي براي ايجاد نشريه براي خودتان است؛ زيرا تمام تصاوير قالب فايل تصويري تعويض‌پذير يا اكسيف (EXIF) دارند و تمام داده‌هاي آن‌ها دردسترس متخصص قرار دارد و عكاس مي‌تواند بفهمد عكس در چه زماني گرفته شده است. همچنين، مي‌توانيد عكس مدانديشه متخصصين خود را در دوره‌ي زماني مشخصي (مثلا يك سال پيش) جست‌وجو كنيد. آرشيو عكس مي‌تواند مكاني براي ثبت و حفظ تمام خاطره‌هايتان باشد.

مرجع متخصصين ايران آرشيو عكس/Photo archive

همان‌طوركه گفتيم، براي آرشيو عكس اپليكيشن‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه از ميان آن‌ها مي‌توان به Photoshelter و Pixiest و Shootproof اشاره كرد؛ اما ارزش اسماگ‌ماگ يكي از بهترين مزيت‌هاي آن است. براي استفاده‌ از بهترين طرح اين اپليكيشن، يعني Power Plan كه ويژگي‌هاي بسيار خوبي مانند امكان ثبت دامنه‌ي شخصي و استفاده از حافظه‌ي ذخيره‌سازي نامحدود و قابليت سفارشي‌‌سازي‌ دارد، سالانه فقط ۷۲ دلار بايد پرداخت كنيد. اين ويژگي اسماگ‌ماگ آن را به رقيبي سرسخت براي ساير رقبا تبديل كرده است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات