عكاسي از محصول؛ تمام نكاتي كه براي شروع بايد بدانيد

شنبه ۱۱ دي ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 31 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
عكاسي از محصول يكي از نيازهاي ضروري دنياي امروز است كه در آن بسياري از كارها ازجمله خريد و فروش كالا به‌صورت الكترونيك انجام مي‌شوند درنتيجه نياز به عكس‌هاي باكيفيت از محصول بيش از گذشته احساس مي‌شود.
تبليغات

دنياي عكاسي بسيار پيچيده است و روش‌هاي زيادي براي ثبت يك عكس خوب وجود دارد. عكاسي محصول روشي براي نمايش رنگ‌ها، بافت و حتي مقياس محصول است. در اين مقاله به روش‌ها و تكنيك‌هاي عكاسي از محصول و همچنين تفاوت دو نوع اصلي عكاسي محصول يعني عكاسي از اشياي بيجان و عكاسي پكشات مي‌پردازيم. علاوه بر اين نكات و ترفندهايي را براي بهبود مهارت‌ها ارائه مي‌كنيم.

اهميت عكاسي از محصول

عكاسي از اشياي بيجان و عكاسي پكشات

پيش‌نيازهاي عكاسي از محصول

تجهيزات عكاسي از محصول

آماده‌سازي دقيق محصول براي عكاسي

تنظيمات دوربين براي عكاسي از محصول

ويرايش عكس‌هاي محصول

سخن پاياني

اهميت عكاسي از محصول

صرف‌انديشه متخصصين از محصولي كه داريد، ثبت عكس‌هاي جذاب‌ از محصول براي تبليغات و رسيدن به موفقيت درفروش ضروري است. به آخرين باري كه به‌صورت الكترونيك خريد كرديد فكر كنيد. اگر تصوير تيره و خارج از فوكوس باشد قطعاً ميلتان به خريد هم كاهش مي‌يابد. شايد عكس به‌قدري بد باشد كه نتوانيد رنگ يا اندازه‌ي محصول را تشخيص دهيد.

برخلاف خريد از بوتيك‌ها يا فروشگاه‌ها، وقتي به‌صورت الكترونيك محصولي را مرور مي‌كنيد نمي‌توانيد كالا را برداريد و با دقت نگاه كنيد يا آن را لمس كنيد و بافتش را حس كنيد. تنها چيزي كه مي‌بينيد عكس محصول است. اگر ثبت تصاوير جذاب از كالاها برايتان دشوار است تنها نيستيد. بسياري از كارآفرين‌هاي خلاق در آغاز كار با اين چالش روبه‌رو هستند. در پرسشنامه‌ها، ۴۰ درصد از مالكان جديد فروشگاه، عكاسي از محصول را دشوار توصيف كردند؛ اما اگر قصد فروش الكترونيك محصولي را داريد مي‌توانيد با يادگيري مهارت‌ها و تكنيك‌هاي عكاسي از محصول بر اين اشكال غلبه كنيد.

عكاسي از اشياي بي جان و عكاسي پكشات

هنگام خريد الكترونيك معمولا با سيلي از تصاوير محصولات روبه‌رو مي‌شويد كه از جواهرات تا دستگاه‌هاي الكترونيكي متغير هستند. آيا مي‌توان از انديشه متخصصين تكنيكي اين تصاوير را دسته‌بندي كرد؟ قطعا بله. عكاسي از محصول به‌طوركلي به دو دسته تقسيم مي‌شود. عكاسي از اشياي بيجان و پكشات. در اين مقاله بيشتر به عكاسي پكشات مي‌پردازيم كه باعث رونق و رشد فروش محصولات الكترونيك مي‌شود اما قبل از آن نگاهي به تفاوت‌هاي بين عكاسي پكشات و اشياي بيجان مي‌اندازيم.

عكاسي از اشياي بيجان

در عكاسي از اشياي بيجان عكاس بايد محصولات روزمره را به شيوه‌اي خلاق و غيرمعمول نمايش دهد. درنتيجه عكاس بايد براي عكاسي از اين نوع محصولات ايده‌اي داشته باشد. به خاطر داشته باشيد كه هدف عكاسي اشياي بيجان تشويق خريدار به خريد محصول است. عكاس بايد از خلاقيت خود حداكثر استفاده را ببرد. همچنين در اين سبك عكاسي، آزادي عمل عكاس براي تركيب‌بندي محصول و نورپردازي بيشتر است. بايد به خاطر داشته باشيد كه هدف اصلي اين سبك، نمايش حداكثري ويژگي‌هاي محصول و برانگيختن احساسات نسبت به آن است. همچنين مراقب باشيد سوژه‌ي عكاسي زياد فانتزي و تخيلي نشود.

مرجع متخصصين ايران عكاسي اشياي بيجان

اگر مي‌خواهيد به سبك اشياي بيجان عكاسي كنيد، از آزمايش‌كردن نترسيد. ماجراجويي خود را با اشياي در دسترس شروع كنيد. براي مثال با يك فنجان چاي و چند جزوه رايگان تركيب‌بندي‌هايي را بسازيد. به‌طوري‌كه هر كسي با نگاه‌كردن به تصوير، بعداز ظهري آرام در خانه را به ياد بياورد با فنجاني كه از چاي پر شده و مي‌خواهد جزوه رايگان مورد علاقه‌اش را مطالعه كند. بدين‌ترتيب عكاسي از اشياي بيجان حس تخيل را در مخاطب زنده مي‌كند.

عكاسي اشياي بيجان چندان براي فروشگاه‌هاي الكترونيك مناسب نيست. براي مثال فردي را درانديشه متخصصين بگيريد كه به‌دنبال يك كيف دستي است و وارد سايتي مي‌شود كه هر كيف به شيوه‌اي بسيار احساسي نمايش داده مي‌شود. عكاسي اشياي بيجان بيشتر براي تبليغات مناسب است. عكاسي اشياي بيجان مي‌تواند شامل صحنه‌هاي كاملا غيرواقعي، ترسناك و بامزه باشد. به‌طوركلي مي‌تواند احساسات مخاطب را برانگيزد. هنگام خلق تصاوير، بازي با نور و تركيب‌بندي به مهارت پيدا‌كردن در نورپردازي كمك مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران عكاسي از محصول به سبك اشياي بيجان

عكاسي پكشات

پكشات به تصويري از كالا گفته مي‌شود كه درست در مركز قاب قرار مي‌گيرد. اشياء معمولا روي پس‌زمينه‌اي يك‌دست و سفيد قرار مي‌گيرند. هدف از اين عكاسي ارائه‌ي تصويري واقعي از محصول است به نحوي كه خريدار پس از باز‌كردن بسته از آن نااميد نشود.

در اين سبك عكاسي معمولا هيچ فضايي براي بازي با نور و تركيب‌بندي وجود ندارد و بايد تصويري واضح از محصول ارائه شود. اين ويژگي باعث تفاوت عكاسي پكشات با عكاسي اشياي بيجان مي‌شود. براي ثبت عكس‌هاي پكشات بايد خلاقيت خود را كنار بگذاريد و سعي نكنيد با نور بازي كنيد.

عكاسي پكشات را اغلب اوقات مي‌توانيد در فروشگاه‌هاي الكترونيك ببينيد؛ اما چرا اين سبك عكاسي در اينترنت به محبوبيت رسيده است؟ دليل اصلي اين محبوبيت اين است كه محصول را بدون عناصر غيرضروري در پس‌زمينه نمايش مي‌دهد؛ بنابراين متخصص مي‌تواند بر خود محصول تمركز كند و آن را بشناسد. همچنين مي‌تواند ببيند محصول دقيقا از چه عناصري تشكيل شده است. بافت، رنگ و شكل محصول را به خوبي ببينيد.

مرجع متخصصين ايران نمونه عكس پكشات

پيش نيازهاي عكاسي از محصول

اگر مي‌خواهيد سفر خود را در عكاسي محصول آغاز كنيد بايد در درجه‌ي اول دانش پايه‌ي عكاسي را فرا بگيريد. همچنين نياز به تجهيزات داريد. مي‌توانيد دوربيني بسيار گران‌ارزش را براي عكاسي از محصول‌هاي خود تهيه كنيد اما اگر مهارت نداشته باشيد ممكن است با همين دوربين گران‌ارزش هم به نتايج مطلوبي نرسيد. در مقابل، نورپردازي مناسب و استفاده از يك دوربين بسيار كم كيفيت هم مي‌تواند به نتيجه‌ي بدي منجر شود.

وقتي مباحثه تجهيزات مطرح مي‌شود عكاس بايد آمادگي لازم را داشته باشد. نور عنصر اصلي عكاسي از محصول است و بدون آن عكاسي معنايي ندارد. البته بايد معيارهاي ديگري را هم درانديشه متخصصين گرفت. در ادامه به معرفي عناصر لازم براي عكاسي از محصول مي‌پردازيم كه نبود هر كدام از آن‌ها مي‌تواند به تصويري بدكيفيت بينجامد:

  • نورپردازي
  • تجهيزات
  • آماده‌سازي دقيق محصول
  • پس‌زمينه‌ي مناسب
  • نرم‌افزار ويرايش تصوير

نورپردازي

قطعا نورپردازي، مهم‌ترين بخش عكاسي از محصول است. به لطف پرتوهاي نوري كه ازطريق لنزها وارد دوربين شده و به سنسور يا فيلم برخورد مي‌كنند، عكسي ثبت مي‌شود. در عكاسي ديجيتالي مدرن، چه در لحظه‌ي تنظيم صحنه چه هنگام عكاسي يا ويرايش نهايي تصاوير، كنترل كاملي روي نور داريم. در عكاسي محصول دو نوع نور به كار مي‌رود: نور فلش و نور پيوسته.

نورهاي فلش كه استروب هم ناميده مي‌شوند در كسري از ثانيه وقتي كه شاتر دوربين باز است صحنه را روشن مي‌كنند اما مي‌توانيد نتيجه‌ي نهايي را پس از ثبت تصوير ببينيد. استروب‌ها براي عملكرد صحيح (كابلي يا ريموت) نياز به همگام‌سازي با شاتر دوربين دارند. نورهاي پيوسته به‌صورت پيوسته صحنه را روشن مي‌كنند و مي‌توانيد نتيجه‌ي نورپردازي را حتي قبل از ثبت تصوير ببينيد. براي اين نوع نورها نيازي به همگام‌سازي با دوربين نيست.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات نور پيوسته

تنظيمات استوديويي با نورهاي پيوسته

هنگام استفاده از نورپردازي فلش استوديويي، بايد به خاطر داشته باشيد كه زمان همگام‌سازي معمولا روي ۱/۲۰۰ ثانيه تنظيم مي‌شود. اگر مي‌خواهيد از خطاهاي نورپردازي اجتناب كنيد بايد اين پارامتر را به خاطر داشته باشيد. اگر با سرعت شاتر سريع‌تر عكاسي كنيد احتمالا تصاويرتان دچار خطا و خط افق ناخواسته خواهد شد.

البته اين اشكال براي نورپردازي پيوسته رخ نمي‌دهد زيرا در اين حالت نور به‌صورت ثابت به سنسور دوربين برخورد مي‌كند؛ اما به‌طوركلي نورپردازي فلش دقيق‌تر است. مدت زمان فلش مي‌تواند روي ۱/۱۰۰۰ تا ۱/۵۰۰۰تنظيم شود (۱ تا ۰/۲ ميلي ثانيه). در اين شرايط هر حركتي در عكس فريز مي‌شود. همچنين مي‌توانيد از سرعت شاتر بالاتر استفاده كنيد و بدون سه‌پايه عكاسي كنيد.

نورهاي فلش معمولا ازطريق كابل براي همگام‌سازي به دوربين وصل مي‌شوند. بدين‌ترتيب ممكن است اشكالاتي در سازماندهي فضايي به وجود مي‌آيد. راه حل اين اشكال مي‌تواند اتصال راديويي نورپردازي باشد اما به اين منظور بايد فرستنده‌اي قوي و مطمئن داشته باشيد كه داراي اشكالاتي مثل تداخل نباشد.از سوي ديگر، مجموعه‌ي وسيعي از تجهيزات جانبي مثل ديفيوزرها (پخش‌كننده‌ها) و رفلكتورها (بازتاب‌دهنده‌ها) براي كار با نورهاي فلش وجود دارند كه به سفارشي‌سازي استوديو كمك مي‌كنند.

هنگام استفاده از نورپردازي پيوسته مي‌توانيد از قابليت‌هاي دوربين‌هاي ديجيتال مدرن يعني پيش‌نمايش زنده (live preview) استفاده كنيد. اين گزينه امكان مطالعه برخورد نور به محصول را بدون نياز به عكاسي مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران پنل نورپردازي پيوسته

پنل نورپردازي پيوسته

تجهيزات عكاسي از محصول

براي عكاسي از محصول به چه تجهيزاتي نياز داريم؟ مي‌توان گفت در برخي موارد به تجهيزات ۲۰ سال پيش شباهت دارند و در برخي موارد هم بسيار متفاوت‌ هستند. تقريبا تمام افراد داراي يك موبايل همراه هستند كه تصاوير باكيفيتي را ثبت مي‌كند؛ اما آيا مي‌توان براي فروشگاه الكترونيك با موبايل عكاسي كرد؟ قطعا بله. عكس خروجي پارامترهاي خوبي دارد و براي برآورده ساختن نيازهاي شبكه‌هاي اجتماعي و فروشگاه‌هاي الكترونيك كافي است.

بااين‌حال، وقتي نياز به تكرار عكس براي آيتم‌هاي مشابه داشته باشيد و بخواهيد تصاوير را در وب‌سايت قرار دهيد يا در كاتالوگي چاپ كنيد، نقش دوربين خوب پررنگ مي‌شود. البته انتخاب دوربين‌هاي استوديويي كمي دشوارتر و پرهزينه‌تر از موبايل‌هاي موبايل است.

براي استفاده‌ي مؤثر از موبايل موبايل در عكاسي محصول مي‌توانيد از لايت‌ باكس‌ها (جعبه‌هاي نوري) يا لايت تنت‌ها (چادرهاي عكاسي) استفاده كنيد. به كمك اين استوديوهاي قابل حمل مي‌توانيد به خوبي محصولات خود را نورپردازي كنيد. بااين‌حال، با اين امكانات نمي‌توانيد نور يا سايه يا زاويه‌ي آن را به خوبي تغيير دهيد. رسيدن به پيوستگي در تصاوير هم به‌سادگي امكان‌پذير نيست و اپليكيشن‌هاي موجود تنها براي ثبت انواع محدودي از تصاوير مناسب هستند. علاوه بر اين استفاده از اين امكانات براي سازمان‌هاي تجاري بزرگ توصيه نمي‌شود؛ اما اگر مي‌خواهيد به‌صورت حرفه‌اي عكاسي از محصول را انجام دهيد به يك لنز مناسب براي دوربين نياز داريد كه در ادامه به مطالعه آن مي‌پردازيم.

مرجع متخصصين ايران چادر عكاسي

چادر عكاسي بدون سايه براي عكاسي از محصول

لنز عكاسي محصول

انتخاب راه‌حل‌هاي بهينه براي عكاسي از محصول اهميت زيادي دارد. به لطف لنزها نور به سنسور برخورد كرده و تصوير ثبت مي‌شود. تنظيمات نوري كم كيفيت ممكن است به تصاويري با وضوح پائين منجر شود. به‌طوركلي دو نوع لنز وجود دارد: لنز پرايم (با فاصله‌ي كانوني ثابت، فاقد اخبار تخصصي) و لنز با فاصله‌ي كانوني متغير (لنزهاي اخبار تخصصي).

هنگام انتخاب لنز براي عكاسي از محصول، بهتر است نوع سنسور دوربين خود را درانديشه متخصصين بگيريد. لنز معمولي ۵۰ ميلي‌متري در بسياري از موقعيت‌ها عملكرد خوبي دارد و به اندازه‌ي ديگر لنزها گران‌ارزش نيست. تنظيمات نوري ۵۰ ميلي‌متري باعث ايجاد پرسپكتيو نزديك به چشم انسان مي‌شود. اگر از دوربين كراپ سنسور استفاده مي‌كنيد توصيه مي‌شود از لنزهاي مخصوص كراپ استفاده كنيد.

استفاده از لنزهاي استاندارد ۵۰ ميلي‌متري مانع از تغييرات شكل (اعوجاج) محصولات مي‌شوند اما از طرفي انعطاف كار را هم كاهش مي‌دهند. لنزهاي اخبار تخصصي متخصصدي‌تر هستند؛ اما به‌طوركلي مي‌توانيد از فاصله‌ي كانوني حداقل ۵۰ ميلي‌متري به‌عنوان استاندارد استفاده كنيد. در عكاسي با فاصله‌ي كانوني بيشتر لازم نيست دوربين خود را زياد به سوژه نزديك كنيد و نور را محدود كنيد. در فاصله‌ي كانوني بالا مي‌توانيد به‌راحتي از هدف دور شويد در عين حال سيستم دوربين اصلاحاتي را براي حفظ شكل و ظاهر واقعي محصول انجام مي‌دهد. اغلب اوقات لنزهاي ماكرو به دليل وضوح و نسبت بزرگنمايي بالا براي عكاسي از محصول توصيه مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران لنز دوربين

دوربين عكاسي از محصول

براي عكاسي از محصول مي‌توانيد بين دوربين‌هاي DSLR و بدون آينه با لنزهاي قابل تعويض يكي را انتخاب كنيد. استفاده از دوربين‌هاي كامپكت با لنز ثابت توصيه نمي‌شود. تفاوت ارزش اين دو دوربين زياد است اما با دوربين‌هايي كه لنز قابل تعويض دارند انعطاف بيشتري در انتخاب لنز متناسب با نيازهايتان خواهيد داشت.

دوربين‌هاي بدون آينه همان‌طور كه از نامشان پيدا است فاقد آينه در ويوفايندر يا منشور پنج ضلعي هستند. پيش‌نمايش فوكوس در اين دوربين‌ها محدود به صفحه‌ي نمايش دوربين است. هر دو نوع دوربين‌هاي DSLR و بدون آينه‌اي كه قابليت تعويض لنز دارند، از حسگرهاي باكيفيتي برخوردار هستند. دوربين‌هاي بدون آينه‌ي مدرن مي‌توانند با استفاده از شاتر الكترونيكي (به جاي شاتر مكانيكي) تصاوير را ثبت كنند و بدين‌ترتيب لرزش شاتر كاهش يافته و تصاوير واضح‌تري توليد مي‌شوند.

اندازه‌ي سنسور فول فريم ۳۵/۸ × ۲۳/۹ ميلي‌متر است درحالي‌كه سنسور APS-C يا كراپ سنسور براساس نوع برند و مدل، كوچك‌تر است. هر دو نوع سنسور از قابليت تطبيق با انواع لنزها برخوردارند. كنترل كامل روي پارامترهايي مثل گشودگي ديافراگم، سرعت شاتر و ايزو يكي از معيارهاي مهم اين دوربين‌ها است. به‌طوركلي، بالاترين سطح كنترل و بهترين نتايج با استفاده از دوربين‌هايي با قابليت تعويض لنز به دست مي‌آيد. قطعا مي‌توانيد از دوربين ديجيتالي ساده هم براي كار خود استفاده كنيد. بااين‌حال، ممكن است انعطاف كار با پارامترهاي مختلف را از دست بدهيد.

مرجع متخصصين ايران دوربين dslr

سه پايه براي عكاسي محصول

‌‌سه‌پايه‌ي خوب يكي از تجهيزات ضروري عكاسي از محصول است؛ زيرا در درجه‌ي اول دوربين را براي رسيدن به تصاوير واضح، ثابت نگه مي‌دارد. با دوربين ثابت مي‌توانيد گشودگي ديافراگم و ايزو را براي رسيدن به عمق ميدان بالاتر و نويز كمتر كاهش دهيد.

در درجه‌ي دوم، سه‌پايه قابليت تكرار تصاوير را تضمين مي‌كند؛ زيرا شما تنها يك بار استوديو را تنظيم مي‌كنيد، درنتيجه دوربين خود را روي سه پايه تغيير دهيد و سپس مي‌توانيد آزادانه محصولات را جابه‌جا كنيد و از زاويه‌اي يكسان از تمام آن‌ها عكس بگيريد.

مرجع متخصصين ايران ستون دوربين

نمونه‌اي از ستون دوربين

پس‌زمينه‌ي عكاسي محصول

انتخاب پس‌زمينه مي‌تواند براساس محصول و جلوه‌اي كه مي‌خواهيد به آن برسيد، متغير باشد. اگر به‌دنبال ثبت تصاوير در ژانر اشياي بيجان هستيد، آزادي و انعطاف زيادي براي چيدن صحنه داريد. عكاس مي‌تواند پس‌زمينه را براي محصولات مختلف تغيير دهد.

براي عكاسي پكشات كمي ماجرا متفاوت است. بايد كالاي خود را روي يك پس‌زمينه‌ي يك‌دست قرار دهيد كه معمولا به رنگ سفيد است. براي قرار دادن محصول خود در پلتفرم‌هايي مثل آمازون، حتما بايد پس‌زمينه‌ي سفيد داشته باشيد. گرچه تصاوير پكشات مي‌‌توانند پس‌زمينه‌هايي با رنگ‌هاي مختلف داشته باشند اما پس‌زمينه‌ها در حالت كلي بايد يك دست و فاقد عنصر اضافي باشند. در عكاسي به روش قديمي رسيدن به پس‌زمينه‌ي سفيد خالص بدون ويرايش نهايي ممكن نبود؛ اما امروزه فناوري در اينجا به كمكتان مي‌آيد.

نرم‌افزارهاي ويرايش تصوير امكان برش محصول از پس‌زمينه را مي‌دهند؛ اما شرط كار اين است كه محصول در پس‌زمينه‌اي كمابيش يك دست و بدون لبه‌هاي سخت قرار داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران استفاده از پس زمينه سياه

استفاده از پس‌زمينه‌ي سياه

به‌طوركلي براي تنظيم پس‌زمينه‌ي عكاسي پكشات به موارد زير نياز داريد:

  • پس‌زمينه‌هاي عكاسي به رنگ‌هاي مختلف، معمولا سفيد
  • سيستمي براي آويزان‌كردن پس‌زمينه
  • رفكلتورهاي و ديفيوزرهاي عكاسي
  • ميز براي قرار دادن اشياء

آماده‌سازي دقيق محصول

هر محصول بايد به‌صورت دقيق براي عكاسي آماده شود. بزرگ‌ترين دشمن شما در اين راه گرد و غبار است. براي عكاسي از محصول نياز به شيء بسيار تميز داريد. اگر به خوبي محصول خود را از گرد و غبار پاك نكنيد، فرايند ويرايش تصوير برايتان بسيار طولاني و خسته‌كننده خواهد شد. براي آماده‌سازي محصول براي عكاسي پكشات به موارد ذيل نياز داريد:

  • دستكش‌هاي نخي: هرگز اثر انگشتي روي محصول به جا نگذاريد
  • ماده شيميايي پاك‌كننده مناسب: پاك‌كننده بايد متناسب با خصوصيات محصول باشد
  • حوله‌ي ميكروفايبر
  • فشرده‌ساز هوا براي مبارزه با گرد و غبار
  • دستمال كتاني كه براي عكاسي مد هم بسيار مناسب است

چرا نياز به اين همه تجهيزات پاكسازي داريد؟ فرض كنيد براي خريد عينك آفتابي وارد يك فروشگاه الكترونيك شده‌ايد؛ اما با محصولاتي غبار‌آلود و كثيف روبه‌رو مي‌شويد كه اثر انگشت هم به وضوح روي آن‌ها ديده مي‌شود. متأسفانه عكاس به خوبي محصول را آماده نكرده است. شايد خيلي ساده عينكي را از جعبه بيرون آورده و چند عكس از آن گرفته است و حتي پس از فرايند ويرايش نهايي، اثر انگشت روي محصول مشخص است. واضح است چنين تصاويري ميل مشتري به خريد محصول را كاهش مي‌دهند. سعي كنيد با آماده‌سازي و پاكسازي مناسب محصول در زمان خود صرفه‌جويي كنيد.

تنظيمات دوربين براي عكاسي از محصول

تنظيم دوربين، كليد اصلي رسيدن به تصاوير باكيفيت است. اشتباه در تنظيمات مي‌تواند به كاهش وضوح، افزايش نويز يا رنگ‌هاي ناخواسته بينجامد.

گشودگي ديافراگم به حفره‌اي در لنز گفته مي‌شود كه ميزان نور دريافتي به سنسور را تعيين مي‌كنند. اين مقياس با اف استاپ (عدد f) اندازه‌گيري مي‌شود كه نشان‌دهنده‌ي نسبت فاصله‌ي كانوني به قطر ديافراگم است. گشودگي ديافراگم بر مواردي مثل عمق ميدان تأثير مي‌گذارد كه به فاصله‌ي جلو و پشت نقطه‌ي فوكوس گفته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران انواع گشودگي ديافراگم

انواع گشودگي ديافراگم

سه عكس ذيل از صفحه‌ي كليد به شما در درك مفهوم عمق ميدان كمك مي‌كنند. فوكوس تا وسط كالا تنظيم شده است و عكاس با استفاده از گشودگي ديافراگم عمق ميدان را تغيير داده است. براي تصوير اول لنز در‌ f/4 باز شده است و مشاهده مي‌كنيد بخش كوچك مياني از صفحه‌ي كليد در فوكوس قرار دارد. پس از كاهش رقم لنز به f/11 عمق ميدان افزايش مي‌يابد. با رسيدن به f/22 (گشودگي ديافراگم بسيار پائين)، تقريبا كل صفحه‌ي كليد در فوكوس قرار مي‌گيرد. اين ترفند داراي محدوديت‌هايي هم است چرا كه هنگام استفاده از مقادير اندك گشودگي ديافراگم باعث افت كيفيت مي‌شود. بهترين كيفيت تصوير در اف استاپ‌هاي مياني معمولا در حوالي f/11 توليد مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات گشودگي ديافراگم

تنظيمات بعدي سرعت شاتر است كه به آن زمان نوردهي هم مي‌گويند. شاتر مكانيزمي است كه سنسور يا فيلم را مي‌پوشاند. به زمان باز ماندن شاتر، زمان نوردهي مي‌گويند. با تنظيم سرعت شاتر مي‌توانيد تصميم بگيريد تصويرتان روشن يا تاريك شده است.

مقدار ايزو حساسيت سنسور به نور را نشان مي‌دهد. اگر مقدار ايزو بالا باشد تصوير نويز پيدا خواهد كرد. حسگرهاي مدرن معمولا عملكرد بهتري پيدا كرده‌اند و حتي در ايزوهاي بالا مثل ۸۰۰، تصاوير باكيفيتي را توليد مي‌كنند. تصاويري كه با موبايل هوشمند گرفته مي‌شوند بيشتر در معرض نويز قرار مي‌گيرند زيرا سنسور اين دستگاه‌ها كوچك‌تر است. درنتيجه با سرعت شاتر و گشودگي ديافراگم مشابه با دوربين DSLR، ممكن است تصويري بسيار نويزدار توليد كنند كه ويرايش آن‌ها بسيار طاقت‌فرسا خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات مختلف ايزو

وايت بالانس

وايت بالانس به تنظيم ويژگي‌هاي سنسور متناسب با دماي رنگي نور گفته مي‌شود. در عكاسي محصول مي‌توان وايت بالانس را با عكاسي از محصولي سفيد به خوبي توصيف كرد. وقتي از كالاهايي مثل كفش سفيد با دماي رنگي گرم عكاسي مي‌كنيد، كفش‌ها رنگ زرد به خود مي‌گيرند. با تنظيم صحيح وايت بالانس مي‌توانيد تفاوت نور دريافتي از دماي رنگي و نور ديجيتالي دوربين را اصلاح كنيد.

اساسا دماي رنگ نور بهينه ۵۵۰۰ كلوين (نور خنثي) است. دوربين‌هاي امروزي مي‌توانند تقريبا هر دماي نوري را خنثي كنند؛ بنابراين بهتر است از نورهايي با CRI بالاتر (شاخص بازتوليد رنگي) استفاده كنيد. حداقل CRI مناسب ۹۵ و حداكثر آن ۱۰۰ است.

تركيب‌بندي مناسب

بسياري از فروشگاه‌هاي الكترونيك با اشكالاتي در نمايش محصول روبه‌رو مي‌شوند. براي اجتناب از تكرار اين اشكالات مراحل ذيل را دنبال كنيد. تصوير پك‌شات بايد وفادارانه‌ترين بازنمايي از محصول را نمايش دهد. پرسپكتيو هم بايد خنثي بماند كه دقيقا مانند كالايي در فروشگاه واقعي به انديشه متخصصين برسد.

براي مثال هنگام عكاسي از يك فنجان توصيه مي‌شود تنها از يك سمت آن عكاسي كنيد تا دسته‌ي آن قابل نمايش باشد. همچنين بايد دوربين را كمي در زاويه‌ي بالاتر قرار دهيد كه لبه‌ي فنجان و گودي آن كمي مشخص شود. يك يا دو تصوير مي‌تواند در قانع‌شدن مشتري تأثير داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران عكاسي فنجان

رزولوشن عكس

هميشه سعي كنيد عكس‌هايي با بالاترين رزولوشن ممكن را ثبت كنيد. گرچه رزولوشن نهايي عكس در فروشگاه الكترونيك معمولا زياد بالا نيست، عكاسي با بالاترين كيفيت به شما اجازه مي‌دهد جزئيات عكس را حذف كنيد وبه تصويري كم رزولوشن و با كيفيت در ويرايش نهايي برسيد يا تصوير را چاپ كنيد. تعريف كلي اين مفهوم به شما در درك موضوع كمك مي‌كند.

در عكس‌هاي ديجيتال، رزولوشن به سطح جزئيات نمايش‌يافته در تعداد پيكسل‌ها گفته مي‌شود. رزولوشن باعث مي‌شود فرايند ويرايش نهايي عكس ساده‌تر شود. هر چقدر فايل بزرگ‌تر باشد به جزئيات بيشتري خواهيد رسيد. هنگام ويرايش فايل ۶۱۴۴ × ۴۶۰۸ پيكسل مي‌توانيد آن را كوچك‌تر كرده و به‌صورت فايل ۳۰۷۲ × ۲۳۰۴ پيكسل ذخيره كنيد. به اين صورت دو فايل خواهيد داشت يكي براي اينترنت و يكي براي چاپ.

فايل‌هاي الكترونيك نبايد زياد بزرگ باشند زيرا زمان دانلود آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند. از طرفي در فايل‌هايي كه رزولوشن كمتري دارند فرصت نمايش جزئيات را از دست خواهيد داد. با استفاده از تصاوير با رزولوشن بالا مي‌توانيد اندازه‌هاي مختلفي از تصوير را توليد كنيد.

بدين‌ترتيب كارها برايتان ساده‌تر خواهند شد زيرا ديگر نيازي نيست تعداد زيادي تصوير با جزئيات را ثبت كنيد. در تصوير ذيل مي‌توانيد عملكرد رزولوشن را ببينيد. تصوير اول داراي ۷۰۵ × ۴۷۰ پيكسل است كه بسيار كوچك است به همين دليل تصوير پس از بزرگ‌نمايي حالت تار پيدا مي‌كند؛ اما تصوير دوم داراي ۵۲۹۵ ‍× ۳۵۳۰ پيكسل است و مي‌توانيد با كيفيت مناسبي روي آن اخبار تخصصي كنيد.

مرجع متخصصين ايران رزلوشن عكس

تصوير سمت راست ۵۲۹۵ × ۳۵۳۰ پيكسل است. مي‌توانيد بدون افت محسوس كيفيت روي آن اخبار تخصصي كنيد.

نمايش رنگ و بافت كالا

تجربه‌ي خريد الكترونيك براي خريدار اينترنتي مانند تجربه‌ي خريد واقعي نيست. براي مثال خريدار نمي‌تواند محصول را لمس و بافت آن را حس كند. درنتيجه وظيفه‌ي شما به‌عنوان يك عكاس، نمايش هويت محصول است.

بايد با رنگ و بافت محصول باز كنيد. رنگ بايد خنثي بماند و دقيقا مانند رنگ واقعي محصول به انديشه متخصصين برسد. اينجا است كه وايت بالانس به كمكتان مي‌آيد. درنتيجه اگر مي‌خواهيد كفش‌هاي سفيد، زرد رنگ به انديشه متخصصين نرسند بايد وايت بالانس را به درستي تنظيم كنيد.

نمايش مناسب محصول يكي از معيارهاي كليدي موفقيت در فروش الكترونيك است. نمايش بافت محصول براي مشتري اهميت زيادي دارد. ممكن است مشتري در عكس بافت هموار سوييشرت را ببيند اما محصولي كه دريافت مي‌كنند كاملا غيرصاف و پشمي باشد.

به‌طوركلي وظيفه‌ي شما تنظيم نور به گونه‌اي است كه تا حد ممكن بافت محصول را نشان دهيد. آيا محصولتان پتو است و بايد پشمي‌بودن آن را نشان دهيد. با تنظيم مناسب نور مي‌توانيد به اين هدف برسيد. اگر نور حالت يك دست داشته باشد و با شدت و زاويه‌ي يكساني از تمام جهات بتابد، كالاي شما تخت به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما تغيير نورپردازي مي‌تواند بافت را به خوبي نمايش دهد.

تنظيمات نورپردازي براي نمايش بهتر بافت

در عكاسي از محصول، تنظيمات مناسب نورپردازي باعث افزودن بعدي سوم به يك تصوير تخت مي‌شود درنتيجه بايد نور را به‌صورتي نابرابر تنظيم كنيد به‌طوري‌كه از يك سمت شديدتر بتابد. در اين حالت محصول سايه‌هاي ظريف و فضاهاي روشن‌تري را نمايش مي‌دهد كه روي هم رفته مي‌توانند به ايجاد حس سه‌بعدي از سطح عكس كمك كنند؛ اما اگر نياز به تكرار عكس داشته باشيد بايد چكار كنيد؟ يك راهنماي بصري ترسيم كنيد.

درنتيجه بايد موارد ذيل را در انديشه متخصصين بگيريد و جهت نور را ترسيم كنيد: نورها كجا قرار دارند، شدت نور چقدر است، فاصله‌ي كالا تا نور چقدر است همچنين با ماژيك روي زمين علامت بگذاريد تا محل نور را مشخص كنيد. مي‌توانيد نوع پس‌زمينه و تنظيمات دوربين را هم شرح دهيد. هميشه ترسيم راهنما كافي نيست به‌ويژه اگر بخواهيد استوديو را جابه‌جا كنيد. فرض كنيد شركت شما داراي انبارهاي مختلفي است و محصولات هم به اندازه‌ي كافي بزرگ هستند كه حمل و نقل سريع و آسان‌ آن‌ها ممكن نيست. درنتيجه بايد استوديو را منتقل كنيد يا هر بار تنظيماتش را تصحيح كنيد. طراحي‌ها، توضيحات هر مورد و نشانه‌گذاري زمين در چنين شرايطي كافي نيست اما از طرفي تكرار تنظيمات دشوار مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات مناسب نورپردازي

ويرايش عكس‌هاي محصول

پس از به پايان رسيدن عكاسي، با مجموعه‌اي از صدها يا هزاران عكس روبه‌رو مي‌شويد كه نياز به ويرايش دارند. به همين دليل بايد با بهترين استراتژي‌هاي ويرايش عكس‌هاي محصول آشنا شويد تا حداكثر استفاده را از عكس‌هايتان ببريد. حتي با وجود پس‌زمينه‌ي سفيد يك‌دست و نورپردازي مناسب ممكن است نياز به اعمال تنظيمات و اصلاحاتي مثل رنگ و كنتراست در تصاوير پيدا كنيد. مي‌توانيد اين تغييرات را در ويرايشگر مورد علاقه‌ي خود انجام دهيد. در اين مثال از تركيب ادوبي لايت روم و ادوبي فتوشاپ براي ويرايش تصاوير محصول استفاده مي‌كنيم. اين ابزارها از ويژگي‌هاي مفيدي براي عكاسي از محصول برخوردار هستند.

گزينش تصاوير

لايت روم نقطه‌ي شروع خوبي براي آغاز ويرايش تصوير براي عكاسي از محصول است. در ابتدا قبل از شروع ويرايش تصاوير بايد تصاويرتان را گلچين كنيد. به بيان ساده اين فرايند به انتخاب بهترين تصاوير براي ويراش گفته مي‌شود. با گلچين‌كردن تصاوير مي‌توانيد در بلندمدت در زمان خود صرفه‌جويي كنيد. پس از گزينش تصاوير مي‌توانيد مسير ويرايش خود را شروع كنيد زيرا بهترين تصاوير را حفظ كرده‌ايد.

وارد‌كردن تصاوير به لايت روم

براي شروع فرايند گزينش تصاوير خود را به كاتالوگ لايت روم وارد كنيد:

مرجع متخصصين ايران وارد كردن تصاوير به لايت روم

معمولا پنجره‌ي Import بلافاصله پس از وارد‌كردن كارت حافظه (مموري كارد) ظاهر مي‌شود؛ اما اگر با روش ديگري تصاويرتان را روي كامپيوتر بارگذاري كنيد، مي‌توانيد اين پنجره را به‌صورت دستي با انتخاب File > Import Photos and Videos باز كنيد. پس از باز‌شدن پنجره مي‌توانيد گزينه‌هاي Copy، Move يا Add را براي اضافه‌كردن تصاوير به كاتالوگ انتخاب كنيد. براساس روش ذخيره‌سازي تصاوير، مسير صحيح را پيش برويد.

مرجع متخصصين ايران اد كردن تصاوير

درصورتي‌كه فايل‌هايتان را روي كامپيوتر ذخيره كرده‌ايد گزينه‌ي Add را انتخاب كنيد. فرايند Add به لايت روم مي‌گويد كجا عكس‌ها را پيدا كند. اين فرايند به‌ويژه زماني مهم است كه لايت‌روم به‌صورت خودكار تصاوير را ذخيره نمي‌كند بلكه به محل ذخيره‌سازي‌ها اشاره مي‌كند.

براي مثال اگر بخواهيد فايلي تصويري را كه روي دسكتاپ ذخيره شده ويرايش كنيد، لايت روم فايل را روي دسكتاپ پيدا مي‌كند و سپس هرگونه تغييرات را به فايل تصوير در Lightroom Catalouge اعمال مي‌كند بدون اينكه نيازي به خود فايل تصوير باشد. به اين صورت لايت‌روم به ويرايشگر تصوير غيرمخرب تبديل مي‌شود. اگر تصاويرتان روي كارت حافظه يا دوربين هستند، مي‌توانيد از قابليت Copy استفاده كنيد. Copy نسخه‌ي جديدي از فايل تصوير را روي كامپيوتر ايجاد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران جزوه رايگانخانه لايت روم

پس از به پايان رسيدن فرايند ورود تصاوير، مشاهده مي‌كنيد كه تصاوير در كاتالوگ ظاهر مي‌شوند. با فشردن كليد G يا E روي صفحه‌ي كليد به تب Lightroom Develop دسترسي پيدا مي‌كنيد. از اين بخش مي‌توانيد تصاوير را با كليدهاي جهتي مشاهده كنيد، آن‌ها را اسكرول كنيد يا به‌صورت دستي روي هر كدام كليك كنيد.

انتخاب بهترين تصاوير

پس از وارد‌كردن تصاوير مي‌توانيد آن‌ها را گزينش كنيد. لايت روم گزينه‌هايي مثل پرچم‌ها، ستاره‌ها، رنگ‌ها و كلمات كليدي را براي گلچين‌كردن تصاوير در اختيارتان قرار مي‌دهد. اين نرم‌افزار اين داده‌ها را در كاتالوگ ذخيره مي‌كند به‌طوري‌كه هميشه بتوانيد مسير تصاوير انتخابي را حفظ كنيد.

براي عكاس از محصول، پرچم‌ها ساده‌ترين راه انتخاب تصاوير براي ويرايش هستند. برخلاف روش مرتب‌سازي ستاره‌اي، پرچم‌ها براساس انتخاب دودويي عمل مي‌كند؛ اگر تصويري را دوست داشته باشيد به آن پرچم مي‌دهيد؛ درغيراين‌صورت، پرچمي به عكس تعلق نمي‌گيرد. هنگام مرور تصاوير، مي‌توانيد با كليك روي عكس و فشار دادن دكمه‌ي P آن‌ها را پرچم‌گذاري كنيد. بدين‌ترتيب يك پرچم انتخابي به عكس اضافه مي‌شود. در نماي گريد، تصاوير با پرچم سفيد در گوشه‌ي بالا سمت چپ سلول عكس ظاهر مي‌شوند.

پس از پايان كار، مي‌توانيد با انتخاب Attribute filter در قسمت بالاي گريد عكس، فقط تصاوير پرچم‌گذاري‌شده را ببينيد. پس از باز‌شدن نوار كوچك روي پرچم خاكستري روشن كليك كنيد. بدين‌ترتيب كل پوشه‌ها يا مجموعه‌هاي پرچم‌‌گذاري‌شده برايتان نمايش داده مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران پرچم گذاري تصاوير

اگر انديشه متخصصينتان درباره‌ي عكسي تغيير كرد مي‌توانيد پرچم را با كليك روي آيكن پرچم يا فشردن كليد U روي صفحه‌ي كليد حذف كنيد. براي بازگشت به نمايش كل تصاوير، روي None كليك كنيد. همچنين مي‌توانيد فيلترها را با كليك روي هر بخش فعال خاموش كنيد.

ويرايش‌هاي اوليه با Adobe Camera Raw

تنها يك تكنيك ويرايشي «صحيح» براي ويرايش تصاوير محصول وجود ندارد. مي‌توانيد تصاوير محصولات خود را براساس نوع و جنس محصول، خواسته‌ي كارفرما، برند و چشم‌انداز و سبك شخصي خود ويرايش كنيد.

مرجع متخصصين ايران ويرايش اوليه

بااين‌حال، چند اصل كلي وجود دارند كه بر كل محصولات اعمال مي‌شود. در حالت ايدئال تصاوير بايد داراي وضوح بالا باشند در فوكوس قرار داشته باشند، نورپردازي آن‌ها به‌صورت يكسان باشد و همچنين داراي تعادل رنگي طبيعي باشند. براساس تجهيزاتي كه به كار مي‌بريد تصاوير بايد خروجي مناسبي از دوربين داشته باشند يا حداقل با چند تغيير جزئي به كيفيت قابل قبولي برسند.

خوشبختانه لايت‌روم، امكان اضافه‌كردن تغييرات به تصوير را آسان ساخته است. ماژول Develop كه در عكس زير نشان داده شده است، جايي براي اعمال اين تغييرات است. براي دسترسي به اين ماژول عكس موردانديشه متخصصينتان را انتخاب كنيد سپس كليد D را فشار دهيد يا روي Develop در راستاي نوار بالا كليك كنيد.

مرجع متخصصين ايران ماژول develop

در ماژول Develop تعدادي منوي آبشاري را با اسامي مثل Tone Curve، HSL و Lens Corrections مي‌بينيد. اين اسامي مجموعه‌هاي تنظيمات ويرايشي براساس يك هدف مشترك هستند.

مرجع متخصصين ايران بخش‌هاي مختلف develop

براي مثال HSL شامل چند اسلايدر براي تنظيم روشنايي (brightness)، اشباع رنگ (saturation) و hue (فام) هر طيف رنگي است. براي عكس‌هاي محصول بايد پنل Basic، پنل Detail و پنل Lens Corrections را بشناسيد. همچنين بهتر است با تنظيمات هر پنل از بالا به پائين كار كنيد. در اينجا به پنل Basic مي‌پردازيم.

وايت بالانس

پنل Basics تمام تنظيمات بنيادي براي تنظيم تصاوير را پوشش مي‌دهد. كار را با مطالعه white balance شروع كنيد. براي تصوير محصول روي پس‌زمينه‌ي سفيد، وايت‌بالانس دوربين عملكرد خوبي دارد؛ اما اگر تصوير بيش از اندازه گرم يا سرد شد، مي‌توانيد آن را با وايت بالانس تنظيم كنيد.

مرجع متخصصين ايران قطره چكان وايت بالانس

براي اعمال تغييرات مي‌توانيد از ابزار Eyedropper يا قطره چكان هم براي انتخاب يك رنگ خنثي يا تنظيم دستي اسلايدرها استفاده كنيد. اگر از سوژه در مقابل پس‌زمينه‌ي سفيد عكاسي كرديد بهترين راه براي تنظيم وايت بالانس استفاده از قطره‌چكان است.

Exposure و Contrast

در ادامه‌ي فهرست، Exposure و Contrast را داريم. Exposure به تنظيم روشنايي تصوير اختصاص دارد و Contrast تفاوت بين روشن‌ترين و تيره‌ترين بخش‌ها را تنظيم مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران اكسپوژر و كنتراست

همچنين مي‌توانيد هنگام ويرايش عكس محصول تنظيمات حداقلي را انجام دهيد. اگر تصوير بيش از اندازه تاريك، روشن يا داراي كنتراست شديدي شد، مجددا عكاسي را تكرار كنيد. به عكس نور اضافه كنيد، نوردهي را تغيير دهيد يا موقعيت نورها را براي خنثي نگه‌داشتن تصوير مجددا تنظيم كنيد. نگران سفيد‌شدن بيش‌ازحد پس‌زمينه نباشيد به‌ويژه اگر قبلا با نورهاي مختلف عكاسي نكرده‌ايد. بلكه نوردهي كلي تصوير را افزايش دهيد يا نقطه‌ي سفيد را تنظيم كنيد.

Luminance

چهار گزينه‌ي بعدي پنل Basic بخش‌هاي مختلفي از طيف روشنايي (luminance) را تشكيل مي‌دهند. Highlights و Shadows بر روشنايي و تيرگي سايه‌ها و هايلايت‌ها تأثير مي‌گذارند. اسلايدرهاي Black و White هم امكان تنظيم نقاط سياه و سفيد عكس را مي‌دهند. به‌طوركلي، با بردن اسلايدر Shadows به‌سمت راست نواحي سايه‌دار روشن‌ مي‌شوند بدون اينكه تأثير بر ظاهر كلي عكس بگذارند. از طرفي اسلايدر Highlight هرچقدر به‌سمت چپ برود، نواحي هايلايت را كاهش مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران بخش luminance

هميشه مي‌توانيد تنظيمات لايت روم را ريست كنيد درنتيجه از آزمون و خطا نترسيد. براي ريست‌كردن يك اسلايدر روي برچسب كنار آن براي مثال Exposure كليك كنيد. براي ريست‌كردن كل تصوير از دكمه‌ي Reset در پائين سمت راست استفاده كنيد. براي عكس‌هاي محصول نيازي نيست تنظيمات چشم‌گيري را روي اسلايدرهاي Texture، Clarity، Dehaze يا Vibrance انجام دهيد. اين اسلايدرها معمولا طيف‌هاي تصاوير را تغيير مي‌دهند و باعث اشباع تصاوير محصول مي‌شوند كه اصلا براي عكس‌هاي محصول توصيه نمي‌شود.

مرجع متخصصين ايران تنظيمات presence

Sharpening و Noise Reduction

پس از اعمال تنظيمات اوليه مي‌توانيد تنظيمات پنل Details را انجام دهيد. اين تنظيمات عبارت‌اند از: sharpening و noise reduction. در اين پنل نمايي بند انگشتي كوچكي را مشاهده مي‌كنيد كه نمايي صد درصدي از تصوير را نشان مي‌دهد به اين پنجره نگاه كنيد تا تأثير ويرايش را روي عكس ببينيد.

مرجع متخصصين ايران تنظيم جزئيات تصوير

مقدار Sharpening عكس به دوربين و لنزي كه به كار مي‌بريد بستگي داريد اما برخي از مقادير اوليه را در ادامه نشان مي‌دهيم. همچنين مي‌توانيد اين اسلايدر را بيشتر جابه‌جا كنيد اما مراقب لبه‌هاي عكس باشيد. اگر شاهد نويز در پس‌زمينه بوديد كه معمولا به شكل دانه‌هايي كوچك ظاهر مي‌شود مي‌توانيد مقدار Masking را افزايش دهيد. اين مقدار باعث حذف وضوح از نواحي با جزئيات كمتر مي‌شود. درنتيجه از نويز ديجيتالي بيشتر جلوگيري مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران كاهش نويز

براي رسيدن به تصاوير باكيفيت محصول بايد در ايزوي پائين عكاسي كنيد بدين‌ترتيب تا حد چشمگيري نويز كاهش پيدا مي‌كند و به قابليت Noise Reduction كمتري در ويرايش نهايي نياز خواهيد داشت. اگر نويز باز هم در تصويرتان ظاهر شد مي‌توانيد از ابزارهاي Noise Reduction براي مخفي‌كردن آن استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد كه كاهش نويز با حذف جزئيات عمل مي‌كند درنتيجه ببينيد ارزشش را دارد يا خير.

براي كاهش نويز تنها بايد نگران اسلايدرهاي Luminance و Color باشيد. Luminance Noise عناصر بزرگ‌تر را كنترل مي‌كند درحالي‌كه Color Noise به تغيير ذرات كوچك رنگي در تصوير مي‌پردازد. براساس نوع دوربين، تنظيمات نورپردازي و سرعت شاتر، مقدار اين متغيرها متفاوت است. اسلايدرها را تا زماني جابه‌جا كنيد كه تغيير مطلوبي را در تصوير خود ببينيد.

صرفه‌جويي در زمان با همگام‌سازي ويرايش‌ها

پس از اعمال مجموعه‌اي از تنظيمات روي عكس، لايت‌روم امكان Copy و Paste تغييرات را روي تعداد بيشتري از تصاوير مي‌دهد. در دنياي ويرايش تصاوير به اين تكنيك ويرايش دسته‌اي يا batch processing گفته مي‌شود. همگام‌سازي، فرآيندي سريع و آسان است و براي مثال امكان ويرايش ۲۰ تصوير را به‌صورت يك جا فراهم مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران همگام‌سازي تنظيمات

ويرايش دسته‌اي تصاوير محصول تنها درصورتي نتيجه‌بخش است كه تصاوير ويژگي‌هاي مشابهي داشته باشند. درنتيجه اگر از نورپردازي و تنظيمات مشابهي براي تصاوير استفاده كرده باشيد نياز به ويرايش مشابه خواهند داشت. ويرايش دسته‌اي فرايند آساني است. قابليت sync لايت روم امكان انتخاب چند تصوير را به‌صورت يك جا فراهم مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران ويرايش گروهي تصاوير

براي انتخاب تصاوير متعدد، Control را نگه داريد و روي نماهاي بندانگشتي تصاوير ديگر كليك كنيد تا آن‌ها را به انتخاب اضافه كنيد. لايت روم اولين تصوير را به‌عنوان تصوير اصلي (primary image) درانديشه متخصصين مي‌گيرد. مي‌توانيد تصوير اصلي را با كليك روي تصاوير منتخب ديگر درحالي‌كه انتخاب هنوز فعال است، تغيير دهيد.

براي برخي عمليات مثل نورپردازي، تصوير اصلي اهميتي ندارد؛ اما براي همگام‌سازي، انتخاب تصوير اصلي اهميت زيادي دارد؟ زيرا لايت روم به همگام‌سازي و پياده‌سازي ويرايش‌هاي تصوير اصلي براي تصاوير ديگر مي‌پردازد. در مثال بالا لايت روم تنظيمات Develop را از تصوير ۲ به تصاوير ديگر منتقل مي‌كند.

تنظيمات Synchronize

پس از انتخاب، منوي Synchronize Settings را با فشردن كليدهاي Control + Shift + S باز كنيد يا در ابتدا به پنل Develop و سپس به مسير Settings > Sync Settings برويد. هر كدام از تنظيمات با تيكي كنارشان را مي‌توانيد براي تصاوير ديگر كپي كنيد. تنظيمات بدون تيك اعمال نخواهند شد.

پس از كليك روي synchronize، لايت روم يك يا دو ثانيه براي كپي‌كردن تنظيمات به زمان نياز خواهد داشت؛ اما پس از به‌روزرساني نماهاي بند انگشتي، مي‌توانيد چند تصوير را به‌صورت يك‌جا ويرايش كنيد. ويرايش گروهي در عكاسي از محصول براي تنظيماتي مثل white balance، sharpness و noise reduction مناسب است كه در طول عكاسي از محصول ثابت است.

خروجي گرفتن از تصاوير

پس از اعمال تنظيمات روي تصاوير پرچم‌دار مي‌‌توانيد از عكس‌هايتان خروجي بگيريد. فرايند خروجي گرفتن را با انتخاب تصاوير دلخواه آغاز كنيد. سپس درحالي‌كه انتخابتان فعال است به منوي File > Export برويد. در منوي Export تعدادي گزينه مي‌بينيد. در اينجا مي‌توانيد اندازه‌ي فايل‌ها، نوع آن‌ها يا نامشان را تغيير دهيد يا واترمارك اضافه كنيد.

معمولا كارفرماها تصاوير را به‌صورت فايل‌هاي JPEG درخواست مي‌كنند كه مي‌توانيد ازطريق خدمات ابري مثل Dropbox برايشان ارسال كنيد. خوشبختانه لايت‌روم اين فرايند را بسيار ساده ساخته است. در ابتدا محل ذخيره‌سازي فايل‌ها را انتخاب كنيد. ساده‌ترين گزينه دسكتاپ است سپس فايل‌ها را در زيرپوشه‌اي كه براي عكاسي درانديشه متخصصين داريد ذخيره كنيد.

مرجع متخصصين ايران خروجي گرفتن از تصاوير

تنظيمات خروجي شما مبتني‌بر نيازهاي كارفرما است. به ياد داشته باشيد، براي متخصصد وب پسوند JPEG با فضاي رنگي sRGB نتيجه‌بخش است. همچنين مي‌توانيد اندازه‌ي فايل را بدون ازدست‌دادن كيفيت با انتخاب كيفيت ۸۰ روي ۱۰۰ تغيير دهيد. تنها درصورتي‌كه كارفرما به‌دنبال اندازه‌ي مشخصي است، اندازه‌ي فايل عكاسي محصول را تغيير دهيد.

بسياري از فضاهاي وب امروزه به شكل چشمگيري اندازه‌ي تصاوير را براساس نوع تغيير مي‌دهند. پس از اعمال تنظيمات export روي Export كليك كنيد. لايت روم براي گرفتن خروجي به چند دقيقه زمان نياز دارد؛ اما پس از آن مي‌توانيد آثار را به مشتريان خود ارسال كنيد. بدين‌ترتيب ويرايش نهايي تصاوير را از آغاز تا پايان انجام دهيد.

مرجع متخصصين ايران

سخن پاياني

عكاسي از محصول اين روزها يكي از ضروريات مهم فروشگاه‌هاي الكترونيك است. عكاسي از محصول هم مانند ديگر ژانرهاي عكاسي نياز به تلاش زيادي دارد. نورپردازي، تجهيزات عكاسي، رزولوشن، قاب مناسب، رنگ و بافت كالا، آماده‌سازي محصول و پس‌زمينه‌ي مناسب همه نقشي كليدي در رسيدن به نتيجه‌ي خوب دارند. يك عكاس محصول بايد چهره‌ي واقعي محصولات را براي نمايش مجازي ثبت كنيد. مقدار فروش و بازدهي فروشگاه‌هاي الكترونيك و همچنين رضايت مشتري تا حد زيادي به عكس‌ها وابسته هستند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات