اينتل به شكست در برابر AMD اعتراف كرد

يك‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اينتل پس از ماه‌ها و شايد چند سال كه AMD را در نزديكي خود مي‌ديد، سرانجام به شكست در برابر رقيب قديمي اعتراف كرد.
تبليغات

بازار پردازنده‌هاي x86 بيش از هميشه جديد شده است و به‌انديشه متخصصين مي‌رسد شاهد اتفاقي خاص و شگفت‌آور در بازار هستيم. اينتل براي اولين‌بار اعتراف كرد كه بخشي از سهام بازار خود را به AMD باخته است. جيسون گريب، معاون ارشد سازماني و مدير پلتفرم‌ها و فناوري‌هاي ابري اينتل در مصاحبه‌اي با يك تحليل‌گير در كنفرانس جهاني Cit به ازدست‌دادن سهم بازار در رقابت با AMD اذعان كرد. او مي‌گويد، مسير پيش‌رو براي اينتل دشوارتر خواهد بود و چالش‌هاي متعددي در كسب مجدد سهم بازار وجود دارد.

رويكرد اينتل مسيري سالم و منطقي براي حل‌كردن يك اشكال است. براي حل هر اشكال، ابتدا بايد به وجود آن اعتراف كرد و به‌انديشه متخصصين مي‌رسد اينتل براي مبارزه‌ي جدي‌تر با AMD بالاخره شكست را در بخشي از سهم بازار قبول كرده است. AMD با معماري Zen 2 بازگشتي عالي به بازار داشت. آن‌ها به‌نوعي مسير بازار x86 را تغيير دادند و با رقابت ارزشي، فرمانروايي اينتل در اين بازار را با چالش مواجه كردند. چنين رقابت تنگاتنگي، آخرين بار در سال‌هاي دهه‌ي ۲۰۰۰ ديده شده بود.

اينتل قطعا انتظار چنين رويكرد تهاجمي و كسب سهم بازار بالا از سوي AMD را نداشت. به‌هرحال آن‌ها اكنون وضعيت مناسبي در رقابت ندارند و اعتراف به شكست، به‌نوعي سعي در شروع جبران را نشان مي‌دهد. چنين رويكردي درنهايت به نفع مصرف‌كننده خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران ZEN 2

جيسون گريب در بخشي از مصاحبه‌ي خود با اشاره به سهم بازار دو شركت رقيب گفت:

ما به‌صورت كلي مي‌خواهيم كه حتما در بازار فروش پردازنده حضور داشته باشيم؛ درنتيجه از هيچ‌يك از بخش‌هاي بازار خارج نمي‌شويم و هيچ‌يك از بخش‌ها نيز از حوزه‌ي علاقه‌مندي و تلاش ما دور نخواهند بود. ما با رويكردي كاملا تهاجمي به رقابت در همه‌ي بخش‌ها ادامه مي‌دهيم؛ رويكردي كه در ۶ تا ۱۲ ماه گذشته در حل‌كردن چالش زنجيره‌ي تأمين بازار كامپيوتر شخصي در پيش گرفتيم. ما ابتدا بخشي از سهم بازار پايين‌رده‌ي موبايل و بخشي از بازار دسكتاپ را از دست داديم، اما اكنون و با حل چالش‌هاي زنجيره‌ي تأمين، مجددا رويكرد تهاجمي را شروع مي‌كنيم.

اينتل بدون اشاره‌ي مستقيم به AMD، ازدست‌دادن سهم بازار را تأييد كرد

اگرچه جيسون به‌صورت مستقيم به ازدست‌دادن بازار به AMD اعتراف نكرد، اما اين امر در بخش‌هاي موبايل و دسكتاپ به‌روشني در صحبت‌هاي او ديده مي‌شود. دليل چنين شكستي، كاملا روشن است. محصولات AMD Zen كارايي بسيار بالا را با ارزش پايين عرضه مي‌كنند و همين رويكرد در بخش‌‌ موبايل هم ديده مي‌‌شود. به‌علاوه تركيب پردازنده‌هاي Zen با لپ‌تاپ‌هاي Vega از شركت HP فروش بالايي دارند. به‌هرحال اينتل در زنجيره‌ي تأمين هم اشكالاتي داشت و ناتواني و ناهماهنگي در تأمين محصولات ۱۴ و ۱۰ نانومتري هم در ازدست‌دادن بخشي از سهم بازار بي‌تأثير نبود.

جيسون گريب در بخش ديگري از مصاحبه به سوالي پيرامون بازار هوش مصنوعي و رقابت با انويديا پرداخت. او در پاسخ به يكي از تحليل‌گران درباره‌ي برنامه‌هاي شركتش با هدف رقابت در بازار هوش مصنوعي گفت:

استراتژي ما در بخش هوش مصنوعي كاملا روشن و ساده است. ما با پردازنده‌هاي Xeon رقابت را شروع مي‌كنيم كه محصول هسته‌اي محسوب مي‌شوند. به‌علاوه دستگاه‌هاي ASIC اختصاصي براي يادگيري و تفسير مي‌سازيم كه به‌صورت مستقيم با محصول شركت‌هاي ديگر رقابت مي‌كنند. سرانجام در ۱/۵ تا دو سال آينده هم وارد بازار پردازنده‌هاي گرافيكي مي‌شويم. در آن بازار، قطعا خانواده‌ي كاملي از محصولات را عرضه مي‌كنيم كه تمامي نيازهاي فناوري هوش مصنوعي را برآورده مي‌كنند. مجددا در اين بخش هم رويكردي كاملا تهاجمي خواهيم داشت. ما بر اين باور هستيم كه در سال‌هاي آينده، بيش از ۷۰ درصد از كارهاي پردازشي به هوش مصنوعي نياز خواهند داشت.استراتژي ما براي سال‌هاي آينده اين است كه هوش مصنوعي را در تمامي محصولاتي سيليكوني از ديتاسنتر تا محصولات نهايي مصرف‌كننده شامل محصولات سري Movidius و مجددا به سمت ديتاسنتر پياده كنيم؛ درنتيجه رويكردي تهاجمي داريم تا دوباره سهم بازار خود را پس بگيريم.
مرجع متخصصين ايران xeon

هوش مصنوعي در سال‌هاي پيش‌رو، قطعا بازار پرتلاطم و شلوغي خواهد داشت. تركيب سه‌گانه‌ي بازيگران دنياي پردازش يعني AMD-Intel-Nvidia هم قطعا استراتژي‌هايي دارند تا هرچه بيشتر براي بازار آينده آماده باشند. Intel Xe سال آينده رونمايي مي‌شود و به اين ترتيب غول قديمي دنياي پردازنده باقدرت به بازار GPGPU وارد خواهد شد. خانواده‌ي محصولات اينتل با عرضه‌ي اين پردازنده تكميل خواهد شد و آن‌ها مجموعه‌اي كامل را براي رقابت با انويديا عرضه خواهند كرد.

درنهايت، نكته‌ي مهم و روشن اين است كه اينتل بالاخره وجود رقابت را به‌صورت جدي پذيرفت. امروز در رقابت ميان سه بازيگر بزرگ دنياي پردازش، جنگ ارزشي و تلاش براي جلب انديشه متخصصين مصرف‌كننده، بيشترين تأثير را در پيروزي خواهد داشت.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات