AMD براي رقابت با اينتل سهم خود را از بازار پردازنده افزايش مي‌دهد: آغاز جنگ سخت

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
AMD با نسل جديد پردازنده AMD Ryzen قصد دارد به رقابت جدي‌تري با اينتل بپردازد و با تعديل ارزش قطعات كامپيوتر به سود خود، سهم بيشتري از بازار را تصاحب كند.
تبليغات

AMD همچنان به افزايش سهم خود از بازار پردازنده ادامه مي‌دهد و با اجراي استراتژي‌هاي تهاجمي، ارزش پردازنده و در مجموع ارزش قطعات كامپيوتر را به سود خود تعديل مي‌كند. اين موضوع به‌تازگي در گزارش منتشر شده توسط سازمان Mercury Research، كه فعاليت آن بر تحليل و پژوهش بازار سخت‌افزار و قطعات كامپيوتر تمركز دارد، بازتاب يافته است.

در گزارش مذكور به اين نكته اشاره شده است كه AMD به كمك نسل جديد پردازنده‌هاي AMD به‌خصوص مدل ۷ نانومتري AMD Ryzen 3000  چالش تازه‌اي را براي ادامه‌ي صدرنشيني اينتل در بازار پردازنده ايجاد كرده است و به تدريج سهم بيشتري از اين بازار را به خود اختصاص مي‌دهد.

البته در كنار عملكرد بسيار خوب پردازنده‌هاي جديد و ۷ نانومتري AMD Ryzen سياست‌هاي ريسكي و تهاجمي AMD در تعيين ارزش پردازنده هم در افزايش سهم بازار و موازنه‌ي ارزش قطعات كامپيوتر به سود اين شركت بسيار تأثيرگذار بوده است. با اين حال اينتل اكنون براي دوره‌ا‌ي طولاني است كه حضور قدرتمندانه‌ي خود در بازار پردازنده را تضمين كرده است و شركتي نيست كه به همين راحتي ميدان را خالي كرده و عرصه را به رقيب واگذار كند.

بازار پردازنده خود به چند شاخه تقسيم مي‌شود كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها بخش پردازنده دسكتاپ يا همان كامپيوترهاي خانگي است. در اين بازار AMD حدود ۱۸ درصد از سهم كلي را به خود اختصاص داده است. اگرچه اينتل همچنان سهم قابل توجهي از اين بازار را در اختيار دارد، رشد روزافزون سهم AMD مي‌تواند براي اين شركت چالشي جدي قلمداد شود.

مرجع متخصصين ايران AMD CPU

سهم AMD از بازار پردازنده دسكتاپ در چارك مالي گذشته حدود ۱۷/۱ درصد بوده است. بنابراين مي‌توان مشاهده كرد كه اين شركت تنها در طول سه ماه توانسته است سهم خود را در بازار پردازنده دسجزوه رايگان به ميزان ۰/۹ درصد افزايش دهد. علاوه بر آن ميزان رشد سهم AMD در اين بازار نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزايش يافته كه رقم قابل توجهي است.

اعداد و ارقام ياد شده در كنار استقبال قابل‌توجه بازار از سري پردازنده AMD Ryzen 3000 نمي‌تواند خبر خوبي براي اينتل باشد. البته ميزان استقبال گسترده از مدل‌هاي جديد پردازنده ۷ نانومتري AMD موجب كاهش موجودي برخي از نمونه‌هاي اين پردازنده در بازار شد و ارزش آن‌ها را افزايش داد. به‌عنوان مثال پردازنده AMD Ryzen 9 3900X خيلي زود در بازار ناياب شد و ارزش آن از ۴۹۹ دلار به ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار افزايش يافت.

با اين حال چنين چالش‌هايي موقتي است و با تزريق بيشتر محصول به بازار قابل حل خواهد بود. امري كه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد توسط AMD انجام شده باشد و اين شركت اشكال كمبود نمونه‌هاي كمياب پردازنده AMD Ryzen در بازار را رفع كرده است. بنابراين اينتل نمي‌تواند تنها به ناتواني AMD در پاسخ گفتن به تقاضاي بازار دل خوش كند؛ چرا كه خود نيز از سال ۲۰۱۸ تاكنون با اشكال مشابهي دست به گريبان بوده است. برخي از پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه اشكال كمبود پردازنده‌هاي اينتل در بازار تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد يافت. اين موضوع مي‌توان در برنامه‌هاي اينتل براي مقابله با AMD خلل ايجاد كند و فرصت مناسبي را در اختيار AMD براي تصاحب سهم هرچه بيشتر از بازار پردازنده قرار دهد.

مرجع متخصصين ايران AMD

باتوجه به معرفي AMD Ryzen 9 3950X و نمونه‌هاي جديد پردازنده Threadripper برنامه‌هاي AMD براي تصاحب سهم بيشتر از بازار پردازنده كامپيوتر شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد. علاوه بر آن AMD مي‌تواند موج تازه‌اي از فروش قدرتمند و موفق را تجربه كند.

در بخش پردازنده سرور اگرچه AMD سهم كمتري نسبت به بخش پردازنده دسكتاپ از بازار دارد، اما همچنان به روند رو به رشد افزايش سهم خود از اين بازار را ادامه مي‌دهد. در حال حاضر سهم AMD از بازار پردازنده سرور ۴/۳ درصد است. رقمي كه حدود ۲/۷ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد.

در بخش پردازنده موبايل هم برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اخير AMD موفقيت ‌آميز بوده و به رشد سهم اين شركت در بازار منجر شده است. البته در اين جا منظور از پردازنده موبايل پردازنده‌هايي است كه در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در سه‌ماهه سوم از سال مالي ۲۰۱۹ سهم AMD از بازار پردازنده موبايل ۱۴/۷ درصد براورد شده است. اين رقم حدود ۰/۷ درصد رشد را نسبت به چارك قبل از آن و ۳/۸ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد.   

بنابر تأييد مديرعامل AMD يعني ليزا سو پردازنده موبايل سري AMD Ryzen 4000 از ابتداي سال ۲۰۲۰ براي لپ‌تاپ‌ها قابل دسترس خواهد بود. اين پردازنده‌هاي جديد معماري Zen 2 و ليتوگرافي هفت نانومتري را در اختيار لپ‌تاپ‌ها قرار مي‌دهد. اين امر مي‌تواند برخي از اشكالاتي كه لپ‌تاپ‌هاي مبتني بر پردازنده AMD پيش از اين با آن دست به گريبان بودند را رفع كند. اشكالاتي از قبيل كوتاه بودن عمر باتري و چشم‌گير نبودن عملكرد متخصص پردازنده كه اميد مي‌رود نسل جديد پردازنده موبايل AMD Ryzen بتواند آن‌ها را رفع كند.

مرجع متخصصين ايران ryzen 3000 series

به اين ترتيب AMD مي‌تواند فرصت تازه‌اي براي رشد سهم خود در بازار پردازنده موبايل در اختيار داشته باشد. شايد بتوان يكي از اقدامات AMD براي دست يابي به اين هدف را همكاري با مايكروسافت دانست. تا پيش از اين محصولات سرفيس مايكروسافت تنها از پردازنده Intel استفاده مي‌كردند. اما اكنون در برخي نسخه‌هاي موجود از سرفيس لپ‌تاپ 3 شاهد به كارگيري تراشه سفارشي‌سازي شده‌اي از پردازنده AMD Ryzen هستيم.

تا اين جاي كار مهم‌ترين اقدامي كه اينتل براي مقابله با AMD انجام داده پايين آوردن ارزش پردازنده براي تعديل ارزش قطعات كامپيوتر بوده است. موضوعي كه در اين مطلب هم به آن اشاره شد. با اين حال اينتل براي جلوگيري از حركت رو به رشد AMD در بازار پردازنده نياز به عرضه كردن محصولات رقابتي دارد. اما شواهد نشان مي‌دهد كه تا سال ۲۰۲۱ برتري از آن محصولات ۷ نانومتري AMD خواهد بود. بنابراين اينتل بايد برنامه‌اي ميان مدت براي خود تعريف كند و براي تثبيت برتري و صدرنشيني خود در بازار پردازنده چشم به آينده بدوزد. شايد باتوجه به آن كه هنوز سهم گسترده‌اي از بازار پردازنده به اينتل تعلق دارد اين شركت فرصت بيشتري براي برنامه‌ريزي و بازگشت به شرايط سابق داشته باشد. اما به‌طور حتم حفظ وضعيت موجود به نفع اينتل نخواهد بود.

شما در مورد رقابت Intel و AMD در بازار پردازنده چه عقيده‌اي داريد و نتيجه‌ي اين رقابت را چه پيش‌بيني مي‌كنيد؟ در صورت تمايل مي‌توانيد هم انديشي ها خود را با اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران و خوانندگان آن در ميان بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات