كوالكام پردازنده‌هاي جديد اسنپدراگون 720G و 662 و 460 را معرفي كرد

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كوالكام محصولات جديد اسنپدراگون خود در دسته‌ي ميان‌رده و پايين‌رده را معرفي كرد كه جايگزين خانواده‌ي اسنپدراگون ۶۰۰ و ۴۰۰ خواهند شد.
تبليغات

كوالكام در دسامبر ۲۰۱۹ و در رويداد Snapdragon Tech Summit، پردازنده‌هاي جديد موبايلي خود را معرفي كرد. اسنپدراگون 865 و 765 و 765G كه در آن رويداد معرفي شدند، در دسته‌ي ميان‌رده به بالاي محصولات قرار مي‌گرفتند. درواقع محصولات جديد جايگزين پرچمداراني همچون اسنپدراگون 855 و +855 بودند و همچنين نيازهاي ميان‌رده و مبتني بر كارايي را پوشش مي‌دادند كه قبلا نمونه‌هاي 730 و 730G در آن دسته وجود داشتند.

سهم عمده‌اي از مشتريان كوالكام از تراشه‌هاي ميان‌رده‌ي سري 600 و 400 استفاده مي‌كنند و خصوصا بازارهاي روبه‌رشدي همچون هند و چين و ديگر مناطق جنوب‌شرقي آسيا، مشتريان زيادي براي اين دسته دارند. كوالكام براي پاسخ به همين نيازها سه مدل جديد پردازنده معرفي كرد كه به‌ نام‌هاي Snapdragon 720G و Snapdragon 662 و Snapdragon 460 به بازار عرضه خواهند شد و جايگزين نمونه‌هاي موجود در دسته‌ي پايين و ميان‌رده هستند. رونمايي محصولات جديد، در رويدادي در دهلي نو انجام شد.

از قابليت‌هاي جديد محصولات تازه‌ي كوالكام مي‌توان به همراهي از WiFi 6، بلوتوث ۵/۱، GNSS با فركانس دوگانه با هدف موقعيت‌يابي دقيق، بازدهي قدرت بالاتر و قابليت‌هاي هوش مصنوعي بهينه اشاره كرد. كوالكام اعتقاد دارد مشتريان دسته‌ي ميان‌رده و پايين‌رده هنوز زمان زيادي تا به‌كارگيري از 5G فاصله دارند. درنتيجه تنها همان اتصال 4G در اين تراشه‌ها بهبود يافته است. به‌عنوان مثال در مدل 720G شاهد همراهي از VoLTE دوگانه هستيم.

جدول مشخصات پردازنده‌هاي جديد كوالكام

كوالكام اسنپدراگون 720G

حرفه‌اي‌ترين محصول كوالكام در رونمايي امروز 720G بود كه جايگزيني براي اسنپدراگون 710 و 712 محسوب مي‌شود. حرف G در محصولات كوالكام نشان‌دهنده‌ي طراحي اختصاصي تراشه براي متخصصدهاي گيمينگ است و سال گذشته هم‌زمان با اسنپدراگون 855 معرفي شد. پردازنده‌ي جديد مبتني بر روش هشت نانومتي توليد خواهد شد و از هسته‌هاي جديد Kyro 465 در پيكربندي big.LITTLE آرم بهره مي‌برد.

پردازنده‌ي جديد كوالكام علاوه بر بهبود قدرت‌ و كارايي، موتور هوش مصنوعي جديدي دارد كه در متخصصدهاي بازي، عكاسي، عكاسي قدرت پردازش و حتي پاسخگويي دستيارهاي هوشمند، متخصصدي خواهد بود. به‌علاوه Spectra 360L ISP به‌عنوان يك به‌روزرساني در پردازنده‌ي جديد مطرح شد كه پردازش تصوير را در محصول نهايي بهبود خواهد داد. اسنپدراگون 720G همچنين از نمايشگرهاي ۱۲۰ هرتز همراهي مي‌كند.

همان‌طور كه گفته شد، اتصال واي‌فاي ۶ هم از قابليت‌هاي مهم ارتباطي پردازنده‌ي 720G است كه سرعت اتصال بالاتر را با همراهي از دو كانال زيرمجموعه‌ي اتصال فراهم مي‌كند. تراشه‌ي جديد كوالكام همچنين از سيستم موقعيت‌يابي ماهواره‌اي جديد هند به‌نام NavIC همراهي مي‌كند.

پردازنده‌ي اسنپدراگون 720G علاوه بر قابليت‌هاي بالا از Bluetooth 5.1 و aptX Adaptive هم همراهي مي‌كند كه صداي بي‌سيم را با كيفيت بالا و با تأخير پايين در دستگاه‌هاي ميان‌رده‌ي مجهز به اين پردازنده ممكن خواهد كرد.

اولين موبايل‌هاي هوشمند مجهز به پردازنده‌ي 720G به‌زودي به بازار عرضه مي‌شوند. كوالكام مي‌گويد چنين موبايل‌هايي در فصل اول ۲۰۲۰ به بازار مي‌رسند. قبلا منابع خبري ادعا كرده بودند كه اولين موبايل‌ها با همراهي از NavIC توسط شيائومي در هند ساخته مي‌شوند. Realme نيز در جديدترين توييت ادعا كرده بود كه به‌زودي اولين دستگاه‌هاي مجهز به اسنپدراگون 720G را در هند عرضه مي‌كند.

كوالكام اسنپدراگون 662

كوالكام سال گذشته پلتفرم موبايلي اسنپدراگون 665 را به‌عنوان گزينه‌اي با مصرف انرژي بهينه‌تر بين اسنپدراگون 660 و 670 معرفي كرد. اكنون شاهد رونمايي پردازنده‌اي هستيم كه جاي خالي بين 665 و 660 را پر مي‌كند و به‌نام Snapdragon 662 عرضه شد.

مرجع متخصصين ايران كوالكام اسنپدراگون 662

همراهي از واي‌فاي ۶ و NavIC در همه‌ي پردازنده‌هاي جديد ارائه مي‌شود

اسنپدراگون 662 از Spectra 340T ISP بهره مي‌برد كه تصويربرداري را در شرايط با نور پايين آسان مي‌كند و همچنين توانايي اضافه كردن قابليت‌هاي واقعيت افزوده را از طريق دوربين موبايل هوشمند دارد. تراشه‌ي جديد با بهره‌مندي از فناوري اختصاصي كوالكام به‌نام FastConnect 6100، از واي‌فاي ۶ همراهي مي‌كند، اما مودم LTE‌ آن نسبت به نسخه‌هاي قبلي با كاهش قابليت روبه‌رو بوده است. همراهي از NavIC در اين پردازنده هم وجود دارد و از قابليت‌هاي ديگر مي‌توان به به بلوتوث ۵/۱ و همراهي از كدك aptX TrueWireless Surround اشاره كرد.

كوالكام اسنپدراگون 460

غول آمريكايي دنياي پردازنده‌هاي موبايلي علاوه بر دو نسخه‌ي ميان‌رده، از پردازنده‌‌اي پايين‌رده هم رونمايي كرد كه جايگزين اسنپدراگون 450 محسوب مي‌شود. كوالكام در محصول جديد خود براي اولين‌بار از برند Kyro در پردازنده‌هاي سري 400 استفاده مي‌كند. در پردازنده‌ي جديد پايين‌رده‌ي شركت، شاهد استفاده از خوشه‌هاي پردازشي Kyro 240 هستيم.

مرجع متخصصين ايران كوالكام اسنپدراگون 460

كوالكام ادعا مي‌كند اسنپدراگون 460 با بهره‌گيري از هسته‌هاي پردازشي پرقدرت جديد، ۷۰ درصد افزايش كارايي را نسبت به اسنپدراگون 450 ارائه مي‌كند. به‌علاوه اين تراشه با پردازنده‌ي گرافيكي Adreno 610 ارائه مي‌شود كه قبلا تنها در خانواده‌ي 600 حضور داشت. درنتيجه در پردازش‌هاي گرافيكي نيز شاهد ۶۰ درصد بهبود نسبت به نسخه‌ي قبلي خواهيم بود. كوالكام در مجموع ادعا مي‌كند كه اسنپدراگون 460 نسبت به 450 دوبرابر كارايي را در كل سيستم ارائه مي‌كند. ظاهرا شركت تصميم دارد تا متخصصان دسته‌هاي پايين‌رده را نيز به متخصصدهاي بازي و واقعيت افزوده در موبايل‌هاي هوشمند جذب كند. پردازنده‌ي گرافيكي جديد همچنين از API گرافيكي Vulkan همراهي مي‌كند كه هم‌اكنون توسعه‌دهنده‌هاي متعدد بازي از آن بهره مي‌برند.

پردازنده‌ي پايين‌رده‌ي جديد كوالكام، يك پردازش‌گر سيگنال ديجيتال (DSP) جديد هم دارد كه در متخصصدهاي هوش مصنوعي و خصوصا تشخيص صدا كارايي زيادي خواهد داشت. به‌علاوه ISP بهينه‌اي هم در پردازنده‌ي جديد استفاده مي‌شود كه پردازش تصوير سريع‌تر و همراهي از سه دوربين را به‌همراه خواهد داشت. كوالكام در اين پردازنده از مودم X11 بهره مي‌برد كه سرعت حداكثر 4G را افزايش خواهد داد. واي‌فاي ۶ و NavIC نيز مانند مدل‌هاي ديگر در پردازنده‌ي 460 همراهي مي‌شوند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات