چين پردازنده هشت هسته اي x86 به بازار عرضه كرد

يك‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت چيني Zhaoxin جديدترين پردازنده‌ي  خود با نام KX-U6780A را با هدف رقابت با اينتل و AMD به بازار عرضه كرد.
تبليغات

در سال ۲۰۱۳، VIA Technologies در سرمايه‌گذاري مشترك با دولت بخش شهري شانگهاي شركت Zhaoxin (ژائوشين) را به‌صورت توليد بدون كارخانه (Fabless) در حوزه‌‌ي نيمه‌رساناها تأسيس كرد. در اين نوع از توليد صنعتي، در كارخانه‌ي مادر دانش كسب و محصولات مدانديشه متخصصين طراحي و براي توليد آن‌ها با كارخانه‌هاي ديگر قرارداد منعقد مي‌شود.

ژائوشين در شروع كار پردازنده‌هايي مبني‌بر معماري قديمي VIA به‌نام isaiah توليد كرد و در سال‌هاي بعد با ايجاد تغييراتي در طراحي مرجع، مانند افزودن به تعداد هسته‌ها و فركانس پردازشي و كاهش ليتوگرافي از ۲۸ به ۱۶ نانومتر، روند محصولات خود را بهبود داد. ژائوشين پردازنده‌هاي فعلي خود را با كدنام lujiazui در سري kx-6000 توليد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران Zhaoxin

با شروع خرده‌فروشي پردازنده‌هاي جديد در بازار چين، وب‌سايت Tomshardware جزئيات مربوط به اين محصولات را فاش كرده است. KX-U6780A، پرچم‌دار اين سري، با هشت هسته‌ي پردازشي و هشت رشته‌ي پردازشي ۲/۷ گيگاهرتزي و هشت مگابايت حافظه‌ كش L2 و توان طراحي حرارتي ۷۰ وات عرضه شده است. در اين پردازنده، حافظه‌ي كش L3 وجود ندارد و به‌انديشه متخصصين مي‌رسد به پردازنده‌ي گرافيكي مجتمع با همراهي از دايركت ايكس ۱۱.۱ مجهز شده است و از استانداردهاي AVX SSE4.2 و PCIe 3.0 و درگاه‌هاي usb 3.1 و M.2 slots همراهي مي‌كند. درحال‌حاضر، اين پردازنده فقط در قالب BGA عرضه مي‌شود كه به‌معني نصب پردازنده به‌صورت لحيم‌شده روي بورد است؛ البته در آينده، نسخه‌ي سازگار با مادربردهاي miniATX هم عرضه خواهد شد.

كاربران چيني با خريد اين پردازنده و اجراي بنچمارك‌ها، آن را با پردازنده‌ي قبلي Zhaoxin به‌نام KX-C4580 با چهار هسته‌ي پردازشي و چهار رشته‌ي پردازشي ۱/۸۳ گيگاهرتزي مقايسه كرده‌اند. اگر امتياز ۲۲۸ پردازنده‌ي قديمي را به‌عنوان پايه در انديشه متخصصين بگيريم، در پردازنده‌ي جديد KX-C4580 افزايش امتياز دوبرابري به‌دليل تعداد هسته‌هاي بيشتر و ۱/۴۷ برابر به‌دليل فركانس بيشتر را مي‌توان انتظار داشت. به‌عبارت‌ديگر، امتيازي در محدوده‌ي ۶۷۰ موردانتظار است؛ اما با مشاهده‌ي امتياز ۸۴۵، مي‌توان دريافت علاوه‌بر افزايش فركانس و تعداد هسته‌ي پردازشي، در معماري اين پردازنده نيز تغييرات چشمگيري اعمال شده است.

مرجع متخصصين ايران Zhaoxin

باتوجه‌به فهرست نرم‌افزار CPU-Z در حالت پردازش تك‌هسته‌اي، امتياز ۱۷۱ براي پردازنده‌ي جديد چيني‌ها آن را در ميان پردازنده‌هاي Core 2 Duo E7400 با امتياز ۱۷۸ و Core i5-5200U با امتياز ۱۶۸ قرار مي‌دهد. همچنين در بخش Cinebench R20، كسب امتياز ۸۴۵ پردازنده‌ي مذكور را بين پردازنده‌هاي Intel Pentium G4600 با دو هسته‌ي پردازشي و چهار رشته‌ي پردازشي ۳.۶ گيگاهرتزي با امتياز ۸۳۸ يا AMD FX-6300 با ۶ هسته‌ي پردازشي و ۱۲ رشته‌ي پردازشي ۳/۵ تا ۴/۱ گيگاهرتزي با امتياز ۸۵۴ قرار مي‌دهد.

از جديدترين پردازنده‌ي چيني‌ها مي‌توان به‌دلايل مختلف انتقاد كرد. براي مثال، قدرت پردازشي اين محصول در بهترين حالت با محصولات ۶ تا ۸ سال پيش اينتل و AMD برابر است؛ اما نبايد از رشد تصاعدي صنعت و فناوري نيمه‌رساناها در چين غافل شد. ژائوشين كار خود را از معماري قديمي VIA شروع كرد و با بهينه‌سازي‌هاي پياپي موفق شده است محصولات بسيار پيشرفته‌تري توليد كند. هرچند اين شركت چيني هنوز با اينتل و AMD مقايسه‌شدني نيست، رقيب جدي‌تري درمقايسه‌با شركت‌ها و حتي كشورهاي شكست‌خورده‌ي قبلي در حوزه‌ي توليد پردازنده محسوب مي‌شود.

چين به‌منظور خودكفايي درزمينه‌ي نيمه‌رساناها، اهداف والايي براي خود تعيين كرده است و افزايش توليد و كيفيت در محصولات داخلي اين كشور نمايانگر بخشي از اين اهداف است. چيني‌ها هنوز نمي‌توانند تراشه‌ي ۷ نانومتري توليد كنند؛ ولي SMIC، بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي نيمه‌رساناها در چين، از نوامبر گذشته (آبان ۱۳۹۸) توليد انبوه ويفرهاي ۱۴ نانومتري را آغاز كرده است. به‌جرئت مي‌توان گفت چين درزمينه‌ي توليدات نيمه‌رساناها در حال رسيدن به آمريكا و كره‌جنوبي و تايوان است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات