تا سال ۲۰۴۵ تمام انرژي هاي كاليفرنيا پاك خواهند بود

چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كاليفرنيا يكي از پرجمعيت‌ترين ايالت‌هاي آمريكا در تلاش است كه تا سال ۲۰۴۵، تمام انرژي مورد نياز خود را از انرژي‌هاي تجديد‌پذير تأمين كند.
تبليغات

در حال حاضر ۴۴ درصد انرژي‌هاي ايالت كاليفرنيا از انرژي‌هاي پاك يا انرژي‌هاي تجديدپذير هستند. در كنار آن ۹ درصد حاصل انرژي هسته‌اي، ۳۴ درصد از گاز طبيعي و ۱۳ درصد بقيه در نتيجه‌ي سوخت زغال‌سنگ و هيدروكربن‌هاي ديگر حاصل مي‌شود. مجلس كاليفرنيا طي طرحي تصميم گرفته كه تا سال ۲۰۴۵، تمام انرژي‌هاي مورد استفاده در اين ايالت آفتابي از انرژي‌هاي تجديد‌پذير تأمين شود.

موضوع قابل توجه در مورد روش كاليفرنيا اين است كه در آن، مفهومي در انديشه متخصصين گرفته مي‌شود كه اكثر مردم فراموش مي‌كنند: انرژي‌هاي تجديد‌پذير تكنولوژي هستند نه اينكه سوخت و بنابراين ارزش‌ آن‌ها بر اساس منحني تجربه مشخص مي‌شود. بر اساس منحني تجربه با افزايش تجربه شركت در توليد محصول، هزينه‌هاي توليد كم مي‌شود. قانون سوانسون در اقتصاد مي‌گويد، اگر تعداد پنل‌هاي خورشيدي توليدشده مضاعف شود، ارزش‌ها تا ۲۸ درصد كاهش پيدا كرده و بازده افزايش خواهد يافت.

انرژي‌هاي تجديدپذير ارزان هستند ولي اشكالي آن‌ها، در دسترس بودن است؛ خورشيد هنگام شب نمي‌تابد و گاهي هم وزش بادي وجود ندارد. تنها راه‌حل اين اشكال افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي با استفاده از باتري است كه البته باتري‌ها هم به علت هزينه بالايي كه دارند، تنها در تعداد معدودي از تأسيسات موجود به كار گرفته شده‌اند. در شرايط كنوني ارزش‌ها، پيش‌بيني مي‌شود كه تا سال ۲۰۴۰، تنها ۳ درصد انرژي توليد شده بتواند به اين شكل ذخيره شود. مسأله مهم اين كه باتري‌ها نيز يك تكنولوژي هستند و بنابراين ساخت آن‌ها طبق قوانين اقتصادي مشابه با پنل‌ها خورشيدي انجام خواهد شد. در اين زمينه يك انقلاب باتري را مي توان پيش‌بيني كرد؛ صنعتي كه در حال حاضر برخي در حال سرمايه‌گذاري روي آن هستند.

مرجع متخصصين ايران انرژي تجديدپذير

ابركارخانه‌هايي كه تسلا و برخي شركت‌هاي چيني در حال ساخت آن‌ها هستند، با در انديشه متخصصين گرفتن منحني تجربه، افت در ارزش باتري را در نتيجه‌ي افزايش تقاضا براي وسايل نقليه الكتريكي و ذخيره‌سازهاي خانگي پيش‌بيني مي‌كنند. با اين ارزش‌ها، جايگزيني نيروگاه‌هاي سوخت هيدروكربني با كارخانه‌هاي انرژي‌هاي تجديد‌پذير و باتري‌ها فقط براي حفاظت از محيط‌زيست و مبارزه با تغييرات اقليمي نخواهد بود بلكه از لحاظ اقتصادي نيز بهترين گزينه ممكن هستند.

براي برنامه‌ريزي‌هاي آينده، بايد كل معادله را ديد و تمام مؤلفه‌ها را در انديشه متخصصين گرفت. ساخت باتري‌هاي بيشتر نياز به تقاضا دارد و تقاضا هم به ميزان استفاده وابسته است. پايان بخشيدن به مسأله موتورهاي داراي احتراق داخلي نيازمند فروش وسايل نقليه برقي بيشتري است كه اين به معناي ساخت باتري‌هاي بيشتر و رسيدن به مرحله كاهش ارزش‌ها است. همان چيزي كه كاليفرنيا با نصب پنل‌هاي خورشيدي در تمام خانه‌هاي ساخته شده از سال ۲۰۲۰ به بعد دنبال مي‌كند: يعني در كنار كاهش ارزش پنل‌هاي خورشيدي، تشويق نصب باتري‌هاي خانگي و در نهايت كاهش ارزش‌ آن‌ها.

از ميان ديگر كشورها، استراليا نيز چنين طرحي دارد. نصب پنل‌هاي خورشيدي و باتري‌ در ۵۰ هزار خانه طي چهار سال. كاليفرنيا نيز مي‌داند كه هدف او براي توليد صد‌در‌صد انرژي از انرژي‌هاي تجديد‌پذير به علت افزايش تقاضا براي وسايل نقيله برقي يا پنل‌هاي خورشيدي و باتري‌ها براي خانه‌هاي جديد، زودتر از سال ۲۰۴۵ تحقق خواهد يافت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات