منابع تجديد پذير مي‌توانند ۱۰۰ تقاضاي انرژي جهان را تامين كنند

سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آيا منابع تجديد پذير مي‌توانند ۱۰۰ درصد تقاضاي انرژي دنيا را تامين كنند؟
تبليغات

در پژوهشي كه به‌تازگي انجام شده، پژوهشگران تاكيد كرده‌اند كه به‌طور قطع، در آينده تمامي نيازهاي انرژي جهان به وسيله‌ي انرژي‌هاي تجديد پذير تامين مي‌شود. پژوهش جديد در واقع، پاسخي به پژوهشي است كه سال گذشته توسط بنجامين هِرد و همكارانش در ژورنال Renewable and Sustainable Energy Reviews منتشر شده بود.

هرد و همكارانش بر اين اعتقادند كه شبكه‌هاي برق‌رساني نمي‌توانند ۱۰۰ درصد به منابع تجديد پذير متكي باشند. آن‌ها مي‌گويند كه ترديدهاي زيادي در مورد اين شبكه‌ها وجود دارد، خصوصا با توجه به كاهش كارايي در شرايط آب‌و‌هوايي خاص كه در آن ممكن است كه نور خورشيد يا باد كافي وجود نداشته باشد. علاوه بر اين، هرد و همكارانش به عدم ثبات شبكه‌هاي برق‌رساني با توجه به وجود نسل‌هاي مختلف تجهيزات برق‌رساني در يك شبكه برق هم اشاره كرده‌اند.

موضوع ديگري كه آن‌ها در مقاله‌ي خود مطرح كرده‌اند، ترديد در مورد وجود تجهيزات ذخيره‌سازي و فضاي مورد نياز براي نصب تمام توربين‌هاي بادي و پانل‌هاي خورشيدي مورد نياز جهت تامين نيازهاي انرژي است. در نهايت، به‌گفته‌ي هرد و همكارانش، ارزيابي آن‌ها كه عمدتا بر اساس معيارهاي عيني بوده نشان مي‌دهد كه هيچكدام از ۲۴ پژوهشي كه مطالعه كرده‌اند؛ شواهد متقاعد كننده‌اي مبني بر امكان جايگزيني كامل منابع سوخت فسيلي فراهم نكرده است.

فناوري‌هاي كنوني مي‌توانند تمامي انرژي مورد نياز را تامين كنند

با وجودي كه هرد و همكارانش به نگراني‌هاي درستي اشاره كرده بودند، اكنون، پژوهشگران موسسه فناوري كارلسروهه، با مطالعه ده‌ها پژوهش توانسته‌اند پاسخ قانع كنند‌ه‌اي به نگراني‌هاي مطرح شده در مقاله‌ي سال گذشته بدهند. آن‌ها در مقاله‌ي پژوهشي خود نتيجه‌گيري كردند كه هيچ چيز نمي‌تواند مانع از آينده‌اي شود كه تمام انرژي آن به‌وسيله‌ي منابع تجديد پذير تامين مي‌شود.

پژوهشگران در مقاله‌ي جديد نشان داده‌اند كه فناوري‌هايي كه هم‌اكنون وجود دارند، مي‌توانند تمامي انرژي مورد نياز را تامين كنند. پژوهشگران همچنين اين ادعا را هم رد كرده‌اند كه تامين ۱۰۰ درصد برق به وسيله‌ي انرژي‌هاي تجديد پذير نياز به جايگزيني كامل تجهيزات و سيستم‌هاي برق‌رساني با تجهيزاتي جديد دارد. آن‌ها نشان داده‌اند كه فناوري‌هاي مورد نياز براي راه‌اندازي شبكه‌هاي برق حاصل از انرژي‌هاي تجديد پذير همين حال هم در بسياري از كشورهاي جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تام برون، پژوهشگر اصلي پژوهش جديد، گفت:

با وجودي كه بسياري از مسائل مطرح‌شده در مقاله هرد مهم هستند، بايد متوجه باشيم كه راهكارهاي متخصص كه به آن اشاره كرده‌اند، با فناوري امروز قابل حل است.
مرجع متخصصين ايران

فناوري‌هاي مورد نياز براي راه‌اندازي شبكه‌هاي برق حاصل از انرژي‌هاي تجديد پذير، همين حال هم در بسياري از كشورهاي جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرند

كريستين بريجر، يكي از پژوهشگران اين تيم پژوهشي، گفت:

 علاوه بر اين، اين راهكارها كاملا مقرون به‌صرفه‌ هستند، به خصوص با توجه به هزينه‌هاي زيادي كه امروز در زمينه‌ي انرژي‌هاي خورشيدي و بادي صرف مي‌شود.

اگر چه هرد و همكارانش به‌درستي اشاره كرده بودند كه ايسلند تنها كشوري است كه ۱۰۰ درصد انرژي‌هاي مورد نياز خود را به وسيله‌ي منابع تجديد پذير تامين مي‌كند؛ اما در مقاله‌ي جديد، اشاره شده است كه كشورهاي ديگري از جمله، نيوزيلند، اسكاتلند و دانمارك هم هستند كه ۱۰۰ درصد انرژي‌ خود را از منابع تجديد پذير به دست مي‌آورند. علاوه بر اين، كشورهاي ديگر هم به ۱۰۰ انرژي تجديد پذير بسيار نزديك هستند، از جمله، پاراگوئه (۹۹ درصد)، نروژ (۹۷ درصد)، اروگوئه (۹۵ درصد) و كاستاريكا (۹۳ درصد).

در مقاله‌ي جديد، همچنين به نمونه‌اي كه در مقاله هرد اشاره شده هم پاسخ داده شده است. در مقاله‌ي سال ۲۰۱۷، مسئله‌ي قطعي برق در جنوب استراليا كه از انرژي بادي تغذيه مي‌شود، به‌عنوان يك مثال واضح مطرح شده بود. اما پژوهشگران در مقاله‌ي جديد، اشاره كرده‌اند كه پيشرفت‌هاي آينده در ساخت‌ تجهيزات برق‌رساني مي‌تواند موجب توقف چنين خاموشي‌هايي شود. و اينكه قطعي برق در اين ناحيه، هيچ ارتباطي با كمبود انرژي بادي نداشته است.

در حال حاضر، ده‌ها كشور تمامي انرژي‌ خود را از منابع تجديد پذير به دست مي‌آورند

برايان ود ماتيسن، يكي از پژوهشگران اين تيم، گفت:

 باورهاي نادرستي مبني بر امكان‌ناپذير بودن تامين ۱۰۰ درصدي انرژي به‌وسيله‌ي منابع تجديد پذير وجود دارد. ما با استفاده از جديدترين پژوهش‌هاي انجام‌شده، تلاش كرده‌ايم كه به اين باورهاي نادرست، پاسخ درستي بدهيم. اكنون بايد به‌سوي حذف سوخت‌هاي فسيلي و استفاده‌ از منابع انرژي مقرون به‌صرفه پيش برويم تا بتوانيم، چالش‌هاي تغييرات اقليمي و سلامتي را از پيش‌روي برداريم.

پژوهشگران اين تيم پژوهشي از پنج گروه تشكيل شده‌اند: موسسه فناوري كارلسروهه در آلمان، شوراي تحقيقات علمي و صنعتي آفريقاي جنوبي، دانشگاه متخصص لاپنرانتا در فنلاند، دانشگاه صنعتي دلفت در هلند و دانشگاه آلبرگ در دانمارك. اين تيم پژوهشي، نتايج يافته‌هاي خود را در همان ژورنالي كه مقاله‌ي هرد و همكارانش منتشر شده بود، منتشر كرده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات