براي تشخيص فشار خون بالا بايد چند بار فشار خون اندازه گيري شود؟

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پژوهشگران توصيه‌هايي در مورد تعداد مناسب اندازه‌گيري فشار خون در خارج از مطب براي تشخيص فشار خون بالا ارائه داده‌اند.
تبليغات

يك ملاقات معمول با پزشك معمولا با يك اندازه‌گيري فشار خون همراه است، اما در مورد افرادي كه در معرض فشار خون بالا قرار دارند، به تعداد بيشتري مراجعه به پزشك و اندازه‌گيري فشار خون لازم است و اندازه‌گيري فشار خون در منزل نيز توصيه مي‌شود. ولي چند بار بايد فشار خون را اندازه‌گيري كرد؟

نتايج پژوهشي كه همين هفته در ژورنال Journal of the American Heart Association منتشر شده‌است، نشان مي‌دهد كه براي تشخيص فشار خون بالا بايد حداقل خوانش‌هاي فشار خون سه روز موجود باشد. دكتر ناتالي بلو نويسنده‌ي مقاله گفت:

ما قصد داريم به پزشكان كمك كنيم كه بدانند چه تعداد اندازه‌گيري از فشار خون بيمار، شاخص قابل اطميناني از فشار خون او در خارج از مطب است.

اندازه گيري‌هاي انجام شده در يك مطب مي‌تواند گاهي به ميزان زيادي گمراه كننده باشند. براي برخي از بيماران، استرس و فشار عصبي ناشي از حضور در مطب پزشك مي‌تواند به اندازه‌اي بالا باشد كه موجب بالا رفتن فشار خون شود. در مواردي هم ممكن است افراد در كلينيك آرام باشند ولي در منزل به علت وجود برخي عوامل محيطي از حالت طبيعي خارج شوند. در اين مطالعه ۳۱۶ فرد بالغ كه براي فشار خون تحت درمان نبودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. شركت‌كنندگان سابقه‌ي بيماري‌هاي قلبي‌عروقي نداشته و سالم بودند. فشار خون آنها چندين بار طي ملاقات‌هاي پزشكي اندازه‌گيري مي‌شد و به آن‌ها يك دستگاه فشار خون هم داده شده بود كه اطلاعات هر بار استفاده را در خود ذخيره مي‌كرد. همچنين به آن‌ها براي افزايش دقت اندازه‌گيري، دستورالعمل‌هايي داده شده بود. براي بيش از دو هفته، از شركت‌كنندگان خواسته شده بود كه دو بار هنگام صبح و دو بار هنگام شب فشار خون خود را اندازه‌گيري كنند. پژوهشگران در گزارش خود نوشتند:

با استفاده از ميانگين اندازه‌گيري‌هاي صبح و شب، حداقل سه روز اندازه‌گيري لازم است تا برآورد قابل اعتمادي از سنجه‌هاي فشار خون خارج از مطب مهيا شود و بر اساس آن بتوان فشار خون بالا را تشخيص داد.

بر اساس نتايج پژوهش، شركت‌كنندگاني كه به طور پيوسته دو خوانش در صبح و دو خوانش در هنگام شب داشتند، نياز به اندازه‌گيري دو روزه در منزل داشتند ولي اگر آن‌ها فقط يك خوانش در صبح و يك خوانش در شب داشتند، سه روز زمان ايده‌ال براي كمك به تشخيص فشار خون بالا بود.

مرجع متخصصين ايران دستگاه اندازه گيري فشار خون

بيمار بايد وسيله‌اي كه با آن در منزل فشار خون خود را اندازه‌گيري مي‌كند، براي مطالعه نزد پزشك بياورد

دستورالعمل‌هاي جديد انجمن قلب آمريكا در خصوص فشار خون بالا، اندازه‌ي فشار خون ۱۳۰ روي ۸۰ ميلي‌متر جيوه را به عنوان آستانه‌ي فشار خون بالا تعيين كرده‌است (قبلا ۹۰/۱۴۰ بوده‌است) و روي نظارت بيمار در ارتباط با فشار خون خود به عنوان بخشي از برنامه‌ي تشخيص، درمان و مديريت فشار خون بالا تاكيد مي‌كند. دكتر پائول ولتون كه رهبري كميته‌ي نويسنده‌ي دستورالعمل‌ها را بر عهده داشت، به برخي محدوديت‌هاي مطالعه اشاره كرد و گفت:

افرادي كه به علت احتمال داشتن فشار خون بالا كانديداي نظارت بر فشار خون خود در منزل هستند، از آن‌هايي كه در مطالعه شركت كرده‌اند، متفاوت‌اند. ميانگين سن شركت‌كنندگان در مطالعه ۴۲ سال بوده‌است و افراد داراي بيماري كليوي مزمن، اشكالات قلبي‌عروقي آشكار و ديگر اشكالات سلامتي از مطالعه كنار گذاشته شدند. علاوه بر اين در اين مطالعه فقط تعداد كمي از افراد مبتلا به ديابت در انديشه متخصصين گرفته شده بودند. پژوهشگران به گروه جوان‌تري توجه كردند كه سالم‌تر بودند اما اگر شما به هر كلينيكي برويد، بيماراني را با فشار خون بالا مي‌بينيد كه پيرتر و بيمارتر هستند و داراي تركيبي از اشكالات سلامتي مزمن هستند.

او افزود:

فشار خون مي‌تواند به آساني تحت‌تاثير زمان و نحوه‌ي اندازه‌گيري قرار گرفته و دچار نوسان شود. ما گاهي اندازه‌گيري‌هاي وحشتناكي از فشار خون داريم. اما اين كار چه در مطب چه در منزل، مي‌تواند به خوبي انجام شود. لازم نيست كه حتما يك دانشمند هوافضا باشيد تا بتوانيد فشار خون را به خوبي اندازه‌گيري كنيد. بيمار، قبل از اندازه‌گيري فشار خون نياز به مقداري استراحت و انتخاب يك كاف مناسب دارد. در اين حال نبايد صحبت كند و بايد در روي يك صندلي در حاليكه پاهايش به زمين مي‌رسد، بنشيند. اين مسائل براي اجتناب از خطاهاي قابل پيش‌بيني مهم هستند.

بلو گفت:

اين امر هم مهم است كه بيمار از تجهيزاتي استفاده كند كه دقت آن تاييد شده‌باشد. هر چيزي كه در داروخانه‌ها ارائه مي شود، لاخبار تخصصيا وسيله‌ي معتبري نيست. بيمار بايد براي يك بار هم كه شده وسيله‌اي كه با آن در منزل فشار خون خود را اندازه‌گيري مي‌كند براي مطالعه نزد پزشك بياورد.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات