فيسبوك بار ديگر مخالفتش را با قابليت‌هاي حريم خصوصي iOS 14 اعلام كرد

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
فيسبوك با محدوديت‌ جمع‌آوري داده‌ در iOS 14 مخالف است و قابليت‌هاي حريم خصوصي اپل را براي كسب‌وكارهاي كوچك ويران‌گر مي‌داند.
تبليغات

چندي پيش اپل از طرح‌هاي خود با محوريت حريم خصوصي رونمايي كرد و باعث نگراني تعدادي از شركت‌هاي وابسته به تبليغات شد كه قطعا فيسبوك يكي از آن‌ها محسوب مي‌شود؛ زيرا بخش عظيمي از كسب‌وكار فيسبوك را جمع‌آوري داده به ‌منظور استفاده در تبليغات تشكيل داده است. حال فيسبوك در جدال لفظي با اپل، در بيانه‌اي با عنوان «ما در برابر اپل براي حمايت از كسب‌وكارهاي كوچك در همه جا ايستاده‌ايم»، به‌طور خاص يادآوري مي‌كند كه چگونه تغييرات اپل مانع از ارائه‌ي تبليغات مناسب به مشتري مي‌شود. بلومبرگ با استناد به بيانيه‌ي فيسبوك مي‌گويد:

محدود كردن چگونگي استفاده از تبليغات شخصي بر شركت‌هاي بزرگ‌تر مانند ما [فيسبوك] تأثير مي‌گذارد؛ اما اين تغييرات براي كسب‌وكارهاي كوچك ويرانگر خواهد بود.

به‌طور كلي رديابي تبليغات، اين امكان را براي ارائه‌دهندگان تبليغات فراهم مي‌كنند تا بداند افراد چه كالاهايي را از چه مكان‌هايي به‌صورت الكترونيك خريداري مي‌كنند و در نهايت باعث مي‌شود تبليغات مرتبط با آن را در يك آگهي يا يك بازي‌ ارائه دهند. براي تسهيل شناسايي مشتري و جلوگيري از انتشار اطلاعات شخصي، اپل برچسب‌هاي شناسايي تصادفي دستگاه موسوم به Identifier for Advertisersا(IDFA) را در سيستم‌عامل iOS 14 ارائه مي‌دهد و اين امكان را براي شركت‌ها فراهم مي‌كند كه بدون كسب اطلاعات شخصي متخصص، اثربخشي تبليغات را رديابي كنند.

غول شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كرده است كه از سيستم IDFA اپل استفاده نمي‌كند. فيسبوك احتمالا اين تصميم را بر اساس آنچه قبل از راه‌اندازي سيستم IDFA براي داده‌هاي متخصص جمع‌آوري مي‌كند، اتخاذ كرده است؛ زيرا استفاده از قابليت يادشده و انطباق با شرايط خدمات اپل، جمع‌آوري اطلاعات فيسبوك از متخصصان را به‌طرز چشمگيري كاهش مي‌دهد. ديو ونر، مدير مالي فيسبوك، در ماه جولاي ۲۰۲۰ (تير ۱۳۹۹) گفت قابليت جديد اپل ضربه‌ي بزرگي به فيسبوك خواهد زد و iOS 14 ارائه‌ي تبليغات را براي فيسبوك و ساير شركت‌ها سخت‌تر خواهد كرد.

غول شبكه‌هاي اجتماعي انتظار دارد iOS 14 در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به درآمد آگهي‌دهندگان ضربه وارد كند. علاوه بر اين، فيسبوك مدعي است كه برخي از متخصصان iOS 14 هيچ تبليغي از طريق برنامه‌ي Audience Network نمي‌بينند يا در بهترين حالت، تبليغاتي كه ارتباط كم‌تري با موضوع دارند مشاهده مي‌كنند. فيسبوك مي‌گويد:

در فيسبوك، مشاغل كوچك در هسته‌ي اصلي تجارت ما قرار دارد. بيش از ۱۰ ميليون كسب‌وكار ماهانه از ابزارهاي تبليغاتي ما براي يافتن مشتري‌ جديد، استخدام متخصص و تعامل با انجمن‌هاي خود استفاده مي‌كنند. بسياري از افراد در مشاغل كوچك نگراني‌هايي درباره‌ي به‌روزرساني اجباري نرم‌افزار اپل دارند و اين امر توانايي كسب‌وكارها را براي اجراي تبليغات شخصي و دستيابي مؤثر به مشتريانشان محدود مي‌كند.بر اساس مطالعه‌ي جديد Deloitte، چهل و چهار درصد از مشاغل كوچك و متوسط در زمان همه‌گيري ويروس كرونا، تبليغات شخصي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي آغاز كرده يا افزايش داده‌اند. داده‌هاي ما نشان مي‌دهد كه بدون تبليغات شخصي‌شده، متوسط تبليغات مشاغل كوچك به ازاي هر دلار خرج‌شده از درآمد، بيش از ۶۰ درصد كاهش خواهد يافت. محدود كردن چگونگي استفاده از تبليغات شخصي بر شركت‌هاي بزرگ‌تري مانند ما [فيسبوك] تأثير مي‌گذارد؛ اما اين تغييرات براي كسب‌وكارهاي كوچك ويرانگر خواهد بود و به چالش‌هاي بسياري كه اكنون با آن رو‌به‌رو هستند اضافه خواهد كرد. مشاغل كوچك شايسته توجه هستند. ما نگراني‌هاي شما را مي‌شنويم و در كنار شما هستيم.

اپل در جولاي ۲۰۲۰ (تير ۱۳۹۹) از قابليت جنجالي ATT رونمايي كرد و از آن زمان، ويژگي يادشده با مباحثه و جدل‌ زيادي مواجه بوده است. وقتي اين قابليت فعال باشد، هر برنامه‌اي كه روي آيفون يا آيپد اجرا مي‌شود، قبل از دسترسي به داده‌هاي خاصي كه مي‌تواند براي رديابي در ساير برنامه‌ها استفاده شود، بايد از متخصصان اجازه‌ي دسترسي بگيرد. اين داده‌ها «شناسه براي تبليغ‌كنندگان» ناميده مي‌شوند و صنعت تبليغات از اين مي‌ترسد كه با آمدن ATT، متخصصان اجازه‌ي دسترسي به سرويس‌ها ندهند و اين امر با‌لطبع به درآمد آن‌ها در شخصي‌سازي تبليغات آسيب شديدي مي‌زند.

غول فناوري كوپرتينو قرار بود قابليت ATT را تا پايان سال ۲۰۲۰ در سيستم‌عامل‌هايش اجرايي كند؛ اما انتشار آن را تا اوايل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخير انداخت تا فرصت بيشتري براي ايجاد تغييرات لازم در اختيار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات