EFF: ادعاي فيسبوك عليه قابليت‌هاي‌ حريم خصوصي اپل، تلاشي خنده‌آور است

دوشنبه ۱ دي ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌ دنبال جدال لفظي اپل و فيسبوك، EFF با همراهي از برنامه‌هاي حريم خصوصي اپل، كمپين تبليغاتي فيسبوك عليه قابليت ATT را «خنده‌آور» توصيف كرده است.
تبليغات

صنعت تبليغات سال‌ها است كه به داده‌هاي متخصصان براي ارائه‌ي تبليغات هدفمند تكيه دارد و فيسبوك يكي از غول‌هاي اين صنعت محسوب مي‌شود. اگر اخبار چند وقت اخير را دنبال كرده باشيد، قطعا مي‌دانيد كه غول شبكه‌هاي اجتماعي و اپل، جدال لفظي را براي تخريب يكديگر شروع كرده‌اند و به‌نوعي از ضربه زدن به هم دريغ نمي‌كنند.

چندي پيش، فيسبوك تبليغاتي ضد قابليت‌هاي حريم خصوصي اپل در روزنامه‌هاي بزرگ ايالات متحده‌ي آمريكا منتشر كرد. در تبليغات يادشده، اين شركت رسانه‌هاي اجتماعي خود را به‌عنوان قهرمان مشاغل كوچك معرفي مي‌كند و با محور قرار دادن مشاغل كوچك، قصد دارد آن‌ها را به‌عنوان قربانياني به نمايش بگذارد كه ظاهرا درگير جنگ غول‌ها شده‌اند. حال بنياد حريم الكترونيكي (EFF) حمله‌ي فيسبوك به اقدامات ضد رديابي اپل را «يك كارزار خنده‌آور» عنوان كرده است و مي‌گويد اين امر درواقع اقدامي عليه مشاغل كوچكي است كه فيسبوك آن‌ها را محور قرار داده و ادعا مي‌كند كه قصد حمايت از آن‌ها دارد.

فيسبوك با كمپين‌هاي پياپي و تحت فشار قرار دادن غول فناوري كوپرتينو، مي‌كوشد انديشه متخصصين اپل براي ارائه‌ي قابليت‌هاي حريم خصوصي و به تبع آن، محدود كردن رديابي تبليغات را تغيير دهد؛ البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه فيسبوك بارها انتقاداتي از طرف تيم كوك و اپل دريافت كرده است و گفته مي‌شود اپل با جديت قابليت‌هاي يادشده را در نيمه‌ي نخست ۲۰۲۱ به iOS و iPadOS اضافه خواهد كرد.

اكنون EFF كه نهادي غير انتفاعي و متمركز بر حريم خصوصي محسوب مي‌شود، وارد جدال دو غول فناوري شده و جانب اپل را گرفته است. در مقاله‌اي كه روز جمعه‌ي گذشته در وب‌سايت EFF منتشر شد، اين بنياد مي‌گويد مبارزات فيسبوك، عمدتا متشكل از حمله‌هاي رسانه‌اي است كه ادعا مي‌كند تغيير حريم خصوصي اپل براي مشاغل كوچك مضر است؛ اما درواقع عكس اين رخ خواهد داد. EFF مي‌گويد به ‌جاي محافظت از حريم خصوصي، فيسبوك با تلاشي خنده‌آور مي‌كوشد توجه‌ متخصصان را از سوابق ضعيف، رفتار ضد رقابتي و مسائل مربوط به حريم خصوصي‌اش دور كند و اقدامات حامي حريم خصوصي را كه براي تجارتش ويرانگر خواهد بود، از بين ببرد.

چندي پيش، اپل ويژگي ATT را به‌عنوان قابليتي در iOS و آيپد OS رونمايي كرد و به‌نوعي مي‌توان گفت دليل تمامي اين جدال‌ها همين ويژگي عنوان مي‌شود. EFF قابليت يادشده را تحسين كرده است؛ زيرا در اين سيستم، براي رديابي متخصص ابتدا بايد از او اجازه گرفته شود كه قدرت انتخاب براي متخصص فراهم مي‌كند. علاوه بر اين، دانش بيشتري در مورد برنامه‌ها به متخصصان ارائه مي‌دهد، به محافظت از متخصصان در برابر سوءاستفاده‌هاي احتمالي كمك شاياني مي‌كند و در نهايت، به متخصص امكان مي‌دهد بهترين تصميمات را براي خود اتخاذ كنند. EFF در اين باره مي‌گويد:

اين ويژگي قدمي ديگر در مسير درست است و با دادن دانش به متخصصان براي كنترل داده‌هاي شخصي، سوءاستفاده‌هاي احتمالي را كاهش مي‌دهد. مبارزات فيسبوك عليه اين قابليت مربوط به مشاغل كوچك نمي‌شود، بلكه درواقع مربوط به اين است كه چه كساني از عادي‌سازي تبليغات با نظارت روي آن‌ها بهره‌مند مي‌شوند و فيسبوك و ديگر كارگزاران داده، در پشت پرده چه از دست خواهند داد.

تاكنون تصور مي‌شد تبليغات هدفمند كه به رديابي داده‌ي متخصصان متكي هستند، درآمد بيشتري در مقايسه با تبليغات بدون هدف دارند؛ اما EFF ادعا مي‌كند كه درآمد حاصل‌شده به سازندگان محتوا يا توسعه‌دهندگان برنامه تعلق نمي‌گيرد؛ در عوض، بيشتر درآمد از تبليغات هدفمند به جيب شركت‌هاي بزرگ و دلالان داده سرازير مي‌شود. همچنين گفته مي‌شود تعداد انگشت‌شماري از شركت‌ها بازار تبليغات الكترونيك را كنترل مي‌كنند و مشاغل كوچك نمي‌توانند به‌طور مؤثر با آن‌ها به رقابت بپردازند. اين امر تا حدي به دليل تبليغ خود صنعت تبليغات و توهم برتري تبليغات هدفمند بر ساير روش‌هاي دستيابي به مشتري است كه به نوبه‌ي خود ارزش تبليغات غير هدفمند را كم و بي‌ارزش جلوه مي‌دهد. EFF بار ديگر قابليت ATT را قدمي روبه‌جلو ياد مي‌كند و مي‌گويد:

وقتي شركتي كار درستي براي متخصصان انجام دهد، EFF در كنار آن‌ و در مقابل شركت‌هايي كه كار اشتباهي انجام مي‌دهند، خواهد ايستاد. در اينجا، اپل حق دارد و فيسبوك راه اشتباهي برگزيده است.

به‌ دنبال پست وبلاگ فيسبوك و دو آگهي آن مبني بر صدمات جبران‌ناپذير قابليت‌هاي حريم خصوصي اپل كه در روزنامه‌هاي ايالات متحده آمريكا منتشر شد، تيم كوك، مديرعامل اپل، در توئيتي توپ را به زمين فيسبوك انداخت؛ محتواي توئيت يادشده بدين شرح است: 

ما معتقديم متخصصان بايد در داده‌هايي كه درباره‌ي آن‌ها و نحوه استفاده آن‌ها جمع‌آوري مي‌شود، حق انتخاب داشته باشند. فيسبوك مي‌تواند مانند گذشته متخصصان را در برنامه‌ها و وب‌سايت‌ها رديابي كند؛ اما در برنامه‌ي شفافيت رديابي iOS 14، براي اين امر فقط بايد از متخصصان اجازه بگيرد.

فيسبوك با كمك برنامه‌هايش، داده‌هاي بسياري از متخصصان جمع‌آوري مي‌كند؛ بنابراين برچسب‌ حريم خصوصي اپل تأثير بسزايي بر كاهش درآمد فيسبوك خواهد گذاشت. غول شبكه‌هاي اجتماعي انتظار دارد iOS 14 در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به درآمد اين شركت ضربه وارد كند. 

براساس اخبار منتشرشده، پيش‌بيني مي‌شود قابليت شفافيت رديابي تبليغات در اوايل سال ۲۰۲۱ به iOS 14 وارد شود. اين بدان معني است كه وقتي اين قابليت فعال باشد، هر برنامه‌اي كه روي آيفون يا آيپد اجرا مي‌شود، قبل از دسترسي به داده‌هاي خاصي كه مي‌تواند براي رديابي در ساير برنامه‌ها استفاده شود، بايد از متخصص اجازه‌ي دسترسي بگيرد و متخصصان مي‌توانند درخواست شركت‌ها را قبول كنند يا آن را نپذيرند. همچنين غول فناوري كوپرتينو برچسب‌هاي IDFA را در اپ استور ارائه داده است. اين برچسب‌ها اين امكان را فراهم مي‌كنند كه متخصص قبل از بارگيري برنامه، نوع و هدف داده‌هاي جمع‌آوري‌شده را مشاهده كند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات