اگر تغييرات آب‌ و هوايي متوقف نشود، زمين به چه سرنوشتي دچار خواهد شد

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 19 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اگر تغييرات آب‌وهوايي در آينده‌اي نزديك متوقف نشود، زمين با اشكالات جبران‌ناپذيري مواجه خواهد شد و بخش‌هاي بسياري از آن رو به نابودي خواهد رفت. در اين مقاله، تعدادي از مكان‌هاي مهم و تاريخي دنيا را كه در معرض نابودي هستند، مرور مي‌كنيم.
تبليغات

تغييرات آب‌وهوايي يا تغيير اقليم، به هر تغيير مشخصي گفته مي‌شود كه در الگوهاي مورد انتظار آب‌وهوايي، در مدت‌زماني طولاني‌ در يك منطقه‌ي خاص يا براي كل اقليم جهاني اتفاق مي‌افتد. تغيير اقليم پديده‌اي است كه درنتيجه فاكتورهايي همچون فرايندهاي ديناميك زمين يا عوامل بيروني همچون تغيير در شدت تابش آفتاب يا فعاليت‌هاي انساني رخ مي‌دهد. عوامل خارجي تأثيرگذار بر اقليم را اغلب «نيروهاي اقليمي» مي‌نامند و شامل فرايندهايي همچون نوسانات در شدت نور خورشيد، انحراف در مسير حركت زمين و افزايش غلظت گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود. بازخوردهاي ناشي از تغيير اقليم متغير هستند و ممكن است سبب افزايش يا كاهش اين عوامل دروني شوند.

موضوع تغيير اقليم از آغاز قرن كنوني توجه بسياري را به خود معطوف كرده است؛ توجهي كه تا پيش از اين شاهد آن نبوديم. شواهد تغييرات آب و هوايي حيرت‌انگيز است. از زمان انقلاب صنعتي به اين سو، انتشار جهاني دي‌اكسيد كربن و ساير گاز‌هاي گلخانه‌اي منجر به پديده‌اي شده است كه در حال‌ حاضر با نام «گرمايش جهاني» شناخته مي‌شود. واژه «تغيير» در عبارت «تغيير اقليم» بر اين موضوع تأكيد دارد كه آلودگي اتمسفر زمين توانسته است منجر به رويدادهاي آب و هوايي عظيمي شود كه يكي از آن‌ها گرمايش جهاني است. با افزايش دماي جهاني، فرايند‌هايي مانند بيابان‌زايي رخ مي‌دهد كه به ‌واسطه‌ي آن‌، مناطق حاصل‌خيز به محيط‌هاي خشك تبديل مي‌شود.

در اين مقاله چند مجموعه عكس وجود دارد كه نشان مي‌دهد اگر تغييرات آب‌وهوايي در آينده‌اي نزديك متوقف نشوند، چه تأثيرات مخربي بر برخي از محبوب‌ترين اماكن گردشگري جهان ايجاد مي‌كنند.

مجسمه‌ي آزادي، نيويورك - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

مجسمه‌ي آزادي، مانديشه متخصصينه‌اي است كه بسياري آن را نماد آمريكا مي‌دانند. اين تنديس آزادي كه نام رسمي آن «آزادي روشنگر جهان» است، مجسمه‌ي بزرگي است كه در سال ۱۸۸۶ ميلادي توسط فرانسه به ايالات متحده آمريكا هديه داده شد. اين تنديس در جزيره‌ي آزادي بندر نيويورك و در منطقه‌ي منهتن نصب شده است و به‌صورت نمادي براي خوش‌آمدگويي به مسافراني كه از راه دريا به نيويورك مي‌آيند، درآمده ‌است. اين مجسمه كه با رويه‌اي از مس پوشش يافته، در سال ۱۸۸۶ به مناسبت صدمين سالروز استقلال آمريكا از بريتانيا و به‌عنوان نمادي از دوستي فرانسه و آمريكا به اين كشور اهدا شد. افزايش سطح آب، شهرهاي سراسر جهان را در خود فرو خواهد برد و در صورت ادامه‌دار بودن تغييرات آب‌وهوايي، در آينده مجسمه‌ي آزادي ۹۳ متري نيز به‌سختي از بالاي آب قابل مشاهده است.

مجسمه‌ي آزادي، نيويورك - آينده

مرجع متخصصين ايران

تغيير اقليم نشان‌دهنده‌ي تغييرات غير عادي اقليم در اتمسفر زمين و پيامدهاي ناشي از آن در قسمت‌هاي مختلف كره‌ي زمين است. براي مثال در يخ‌هاي قطبي، مدت اين تغييرات از ده تا چند ميليون سال تغيير مي‌كند. به‌خصوص در متخصصد اخير (در مقوله سياست محيطي) اصطلاح «تغيير اقليم» اغلب به تغييراتي كه در اقليم كنوني رخ مي‌دهد گفته مي‌شود. در برخي موارد، اين عبارت با فرض رابطه علت و معلول بشري نيز به كار مي‌رود؛ چنان‌كه در كنوانسيون چارچوب تغيير اقليمي سازمان ملل (UNFCCC) مورد استفاده قرار گرفت. UNFCCC اصطلاح «تغييرات اقليمي» را براي تغييراتي به كار مي‌برد كه منشأ غير انساني دارند.

سد بزرگ مرجاني، استراليا - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

سد بزرگ مرجاني، مجموعه‌اي جادويي از زندگي و رنگ است كه تمام علاقه‌مندان به سفرهايي زيردريايي كه به استراليا سفر مي‌كنند، خواهان كشف آن هستند. اين سد، مجموعه‌ي بسيار بزرگي از آبسنگ‌هاي مرجاني است كه در درياي مرجان در خاور استراليا و در اقيانوس آرام قرار گرفته‌اند. ديواره‌ي بزرگ مرجاني، بزرگ‌ترين مجموعه‌ي صخره‌هاي مرجاني در جهان و از جاذبه‌هاي گردشگري استراليا است و يكي از نمادهاي ايالت كوئينزلند به‌ شمار مي‌آيد. وسعت اين صخره به گونه‌اي است كه از فضاي بيروني زمين هم قابل مشاهده است. اين سد همچنين بزرگ‌ترين اكوسيستم يكپارچه‌ي جهان است كه توسط ارگانيسم‌هاي زنده ساخته‌ شده. ميلياردها موجود زنده كه با نام پوليپ‌ مرجاني شناخته مي‌شوند، از ساكنان اين صخره هستند. اين مجموعه در سال ۱۹۸۱ در فهرست ميراث جهاني يونسكو يونسكو به ثبت رسيد.

در سال ۲۰۱۲ اعلام شد شمار مرجان‌هاي ديواره‌ي بزرگ مرجاني بزرگ طي ۲۷ سال به نصف كاهش يافته ‌است. به گفته‌ي دانشمندان، دليل كاهش شمار اين صخره‌هاي دريايي، توفان‌هاي بسيار و افزايش جمعيت ستاره‌هاي دريايي است كه غذاي اين مرجان‌ها را مي‌مكند؛ بااين‌حال پژوهشگران معتقدند اگر بتوان ستاره‌هاي دريايي را كنترل كرد، اين ديواره‌ي مرجاني نيز بازسازي خواهد شد. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد ۳۰ درصد آب‌سنگ‌هاي اين ديواره مرجاني سفيد شده‌اند؛ اين مقدار سفيدشدگي تا پيش از آن ثبت نشده نبود. در آغاز سال ۲۰۱۷ نيز ۲۰ درصد ديگر از آب‌ سنگ‌هاي اين ديواره سفيد شدند (مجموعاً نيمي از كل). بيم آن مي‌رفت كه اين ميزان سفيدشدگي، بيشتر شود. دليل سفيدشدگي، گرماي آب، درخشندگي زياد آفتاب، آلودگي اسيدي و شيميايي آب و آثار ناشي از گردشگري هستند. در اكتبر ۲۰۲۰ اعلام شد روند نابودي و سفيدشدگي گسترده‌ي سد بزرگ مرجاني، همچنان ادامه دارد. پيش‌بيني مي‌شود گرماي هوا، آلودگي اقيانوس‌ها و سفيد شدن مرجان‌ها، به‌زودي تمام زندگي پر جنب‌و‌جوش دريايي را در اين منطقه از بين ببرد.

سد بزرگ مرجاني، استراليا - آينده

مرجع متخصصين ايران

بسياري از تغييرات دروني سيستم‌هاي اقليمي با تأخير رخ مي‌دهند؛ زيرا سيستم اقليمي كره‌ي زمين بسيار بزرگ است و به‌كندي حركت مي‌كند و به ورودي‌ها با تأخير پاسخ مي‌دهد. براي مثال يك سال خشكسالي تنها سبب كاهش آرام سطح درياچه‌ها يا خشك شدن حاشيه‌ي زمين‌هاي هموار مي‌شود. در سال‌هاي بعدي اين شرايط ممكن است به كاهش بارندگي و يك سال خشك‌تر ديگر منجر شود. وقتي كه نقطه‌ي بحراني بعد از x سال فرا مي‌رسد، كل سيستم ممكن است به‌صورت ديگر تغيير كند و اين حالت در هر صورت به توقف بارش منجر مي‌شود. اين نمونه از تغيير اقليم سريع و برگشت‌پذير است و به‌صورت تأخيري رخ مي‌دهد.

جنگل باراني آمازون، برزيل - حال حاضر

مرجع متخصصين ايران

يكي از نمادين‌ترين مكان‌هاي جهان، جنگل‌هاي باراني آمازون است كه مردم براي تماشاي زيبايي آن به برزيل هجوم مي‌آورند. در حال‌ حاضر جنگل زدايي تهديد بزرگي براي اين چشم‌انداز طبيعي است و در نهايت به عاري شدن اين منطقه از پوشش گياهي و از بين رفتن تمام حيوانات وحشي كه در آن زندگي ‌مي‌كنند، منجر خواهد شد.

آمازون بزرگ‌ترين جنگل باراني جهان است كه در شمال آمريكاي جنوبي قرار گرفته و بيشتر آن در خاك برزيل و پرو جاي دارد. بيش از نيمي از تمامي جنگل‌هاي باراني باقي‌مانده در جهان در آمازون قرار دارد. مساحت جنگل‌هاي آمازون ۵٫۵ ميليون كيلومتر مربع است كه بين ۹ كشور تقسيم شده‌ است.  بخش برزيلي آمازون طي چهل سال گذشته (تا ۱۳۶۹ خورشيدي) بيش از ۱۸ درصد از جنگل‌هاي خود را از دست داده ‌است كه مساحتي برابر با مساحت كاليفرنيا را در بر مي‌گيرد. بريدن درخت‌ها براي چوب، گسترش كشت‌زارهاي سويا و ايجاد دام‌داري باعث اين جنگل‌زدايي‌ها بوده ‌است. جنگل‌هاي آمازون نقش بزرگي در تصفيه‌ي هواي زمين دارند و براي همين دولت برزيل در سال ۲۰۰۹ متعهد شد جلوي جنگل‌زدايي را در اين كشور بگيرد. برزيلي‌ها متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰ ميلادي ۸۰ درصد از جنگل‌زدايي در كشورشان را به نسبت آنچه به‌طور متوسط بين ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵ روي داده بود، كم كنند. با وجود اظهارات مقامات دولتي برزيل مبني بر اقدام براي حفظ آمازون، سالانه به‌طور متوسط ۱۹,۴۰۰ كيلومتر مربع از آن جنگل براي چنين مصارفي نابود مي‌شود.

جنگل باراني آمازون، برزيل - آينده

مرجع متخصصين ايران

بيش از سه دهه است كه موضوع تغيير اقليم در سطح بين‌المللي مطرح شده و تمامي مناطق جهان را درگير مسائل و بحران‌هاي خود كرده است و معضلات و بحران‌هاي مرتبط با آن، آنقدر شدت يافته كه بشر مجبور است خود را به طريقي با آن انطباق دهد. دانشمندان با مطالعه‌ي روند افزايش دماي زمين در سراسر جهان و پوسته‌ي زمين از سال ۱۹۰۰ ميلادي به اين نتيجه رسيدند كه قطب شمال و مناطق مجاور استوا، نخستين مناطقي بوده‌اند كه با افزايش گرماي جهاني زمين مواجه شدند. البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه متخصص كارشناسان، دماي قطب جنوب را در اين مطالعه لحاظ نكرده بودند. بنابراين در نيمكره‌ي شمالي،‌ مناطق مياني عرض جغرافيايي شاهد بيشترين ميزان افزايش دما بوده‌اند؛ درحالي‌كه برخي نواحي جهان مانند مناطق حاره‌اي درواقع كاهش دما تجربه كرده‌اند.

قطب جنوب - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

قطب جنوب به‌عنوان چشم‌انداز طبيعي و سفيد زيبايي شناخته مي‌شود كه بسياري از ما آرزوي سفر به آن را در ذهن خود مي‌پرورانيم. پيش‌بيني مي‌شود افزايش دما باعث ذوب شدن يخ‌هاي قطب جنوب شود و در زير آن مانديشه متخصصينه‌اي برهنه باقي گذارد. همچنين افزايش سطح دريا مي‌تواند به محو كردن قطب جنوب منجر شود و در اين صورت، حيواناتي كه در آنجا ساكن هستند، راهي براي زنده ماندن نخواهند داشت.

قطب جنوب - آينده

مرجع متخصصين ايران

يكي از مهم‌ترين عوامل گرم شدن كره‌ي زمين، افزايش گازهاي گلخانه‌اي است كه جهان را در آستانه يك فاجعه بزرگ انساني و زيست‌محيطي قرار داده و دانشمندان عامل اصلي آن را انتشار گازهايي از جمله دي‌اكسيد كربن حاصل از سوخت‌هاي فسيلي مي‌دانند. افزايش دماي زمين موجب آب شدن يخ‌هاي قطبي، بالا آمدن سطح آب‌ها، ناپديد شدن برخي از شهرها به‌ويژه شهرهاي ساحلي و جزاير، بروز و تشديد طوفان‌هاي دريايي، جاري شدن سيل، كاهش آب آشاميدني و محصولات كشاورزي، تشديد فرسايش خاك، از بين رفتن برخي از گونه‌هاي گياهي و جانوري مي‌شود و همچنين مهاجرت‌هاي زيست‌محيطي را در پي خواهد داشت. در حال ‌حاضر به‌طور فزاينده‌اي انديشه متخصصين عموم اين است كه در ميان چالش‌هاي زيست‌محيطي، براي مقابله با بحران گرمايش زمين، ۱۸ ماه آينده اهميت حياتي دارند.

پارتنون، يونان - حال‌ حاضر

مرجع متخصصين ايران

پارتِنون، نيايشگاهي باستاني در آكروپوليس آتن است كه پريكلس آن را ۲۵۰۰ سال پيش بنا كرد. معبد پارتنون در بلندترين نقطه آكروپوليس به آتنا واقع شده‌ است. واژه‌ي پارتنون از پارتنوس يوناني به‌معني باكره مي‌آيد. آتنا، گاه آتناي پارتنوس نيز گفته مي‌شود. پارتنون كه هنوز پابرجا است بين ۴۷۷ تا ۴۳۲ پيش از ميلاد ساخته شد و مجسمه‌هاي آن را فيدياس طراحي كرد. اين معبد كه يكي از نمادين‌ترين مكان‌هاي جهان است‌، پس از هزاران سال هنوز پابرجا است. پيش‌بيني مي‌شود در آينده، انتشار كربن، گردشگري‌هاي مكرر و باران‌هاي اسيدي، عامل فروپاشي اين ساختار باستاني شود.

پارتنون، يونان - آينده

مرجع متخصصين ايران

سال گذشته پنل بين‌الدول براي تغييرات جوي (IPCC) گزارش داد براي اينكه درجه حرارت كره زمين در قرن جاري بيشتر از يك و نيم درجه سانتي‌گراد افزايش نيابد، بايد تا سال ۲۰۳۰ توليد دي‌اكسيد كربن ۴۵ درصد كاهش يابد؛ اما اكنون متخصص كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه براي اين كاهش، بايد تا قبل از پايان سال آينده ميلادي، اقدامات قاطع سياسي به عمل آيد. يكي از بلندپايه‌ترين دانشمندان جهان در زمينه تغييرات اقليمي، در يك سخنراني در سال ۲۰۱۷ به‌وضوح هشدار داد كه سال ۲۰۲۰ ضرب‌الاجل جلوگيري از گرمايش بيش از اندازه زمين است. هانس يوآخيم شلنهوبر، مؤسس انستيتوي تغييرات آب و هوايي پتسدام گفت: «حساب شرايط جوي كاملا روشن است: نمي‌توان (گرمايش) دنيا را در طول چند سال آينده درمان كرد؛ ولي در اثر غفلت ممكن است تا سال ۲۰۲۰ جراحت مهلكي به دنيا وارد شود.»

ونيز، ايتاليا - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

ونيز، يكي از رمانتيك‌ترين مكان‌هاي دنيا براي زوج‌هاي جوان است. اين شهر به دليل پذيرش بسيار زياد گردشگر، در معرض خطر بالايي قرار دارد و در حال ‌حاضر به دليل بازديدهاي بسيار، متحمل خسارت‌هاي زيادي شده است. پيش‌بيني مي‌شود با افزايش سطح آب به دليل تغييرات آب‌و هوايي، اين شهر به‌زودي به‌طور كامل به زير آب رود.

ونيز، ايتاليا - آينده

مرجع متخصصين ايران

اينكه پايان سال ۲۰۲۰ آخرين شانس براي كنترل شرايط جوي است، روزبه‌روز بيشتر احساس مي‌شود. شاهزاده چارلز، وليعهد بريتانيا، سابق بر اين طي سخنراني در ضيافتي براي وزيران خارجه كشورهاي مشترك‌المنافع، اعلام كرده بود كه ۱۸ ماه آينده نشان خواهد داد توانايي بشر براي نگاه داشتن تغييرات اقليمي در سطحي كه بقاي او را امكان‌پذير سازد و نيز برگرداندن طبيعت به توازن لازم، تا چه اندازه است.

از دسامبر سال ۲۰۱۵ كه موافقت‌نامه‌ي جهاني تغييرات اقليمي در پاريس امضا شد، مذاكره‌كنندگان بيشتر وقت خود را صرف جر‌و‌مباحثه در‌باره‌ي قواعد و مقررات اين موافقت‌نامه كرده‌اند. به موجب مفاد اين موافقت‌نامه، كشورها قول داده‌اند تا پايان سال ۲۰۲۰ برنامه‌هاي خود براي كاهش توليد دي‌اكسيد كربن را بهبود بخشند.

كوه‌هاي سه خواهر، استراليا - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

«سه خواهر» يك تشكيلات سنگي در نيو ساوت ويلز استراليا است و يكي از شاخص‌ترين و شناخته‌شده‌ترين نقاط كوهستان آبي و مشرف بر دره‌ي جميسون محسوب مي‌شود. قله‌هاي سنگي «سه خواهر» به ترتيب ارتفاعي برابر با ۹۲۲، ۹۱۸ و ۹۰۶ متر دارند و هرساله ميليون‌ها گردشگر از آن‌ها بازديد مي‌كنند. ‏ اين كوه‌ها، يكي از برترين جاذبه‌هاي گردشگري استراليا هستند كه تنها از سنگ‌هاي طبيعي زيبا و چشم‌اندازهاي خارق‌العاده تشكيل شده‌اند. پيش‌بيني مي‌شود افزايش دما و آتش‌سوزي بوته‌ها مناظر طبيعي را در اين منطقه تخريب كند و مناظري سوخته و عاري از فضاي سبز به‌ جاي بگذارد.

كوه‌هاي سه خواهر، استراليا، - آينده

مرجع متخصصين ايران

سال گذشته گزارشي در زمينه تغييرات جوي منتشر شد كه در آن آمده بود براي اينكه افزايش دماي كره زمين كمتر از يك و نيم درجه سانتي‌گراد باشد، بايد توليد دي‌اكسيد كربن را تا سال ۲۰۲۰ پايين آورد. با توجه ‌به شرايط سال ۲۰۲۰، برنامه‌هاي كنوني به هيچ‌وجه كافي نيستند تا دماي هوا را به زير آنچه سطح امن خوانده مي‌شود، برسانند. در وضعيت كنوني مي‌توان گفت تا سال ۲۱۰۰، افزايش دماي هوا ۳ درجه سانتي‌گراد خواهد بود نه يك و نيم درجه. ازآنجاكه مدت برنامه‌ريزي كشورها معمولا براي ۵ تا ۱۰ سال است، اگر قرار باشد برنامه ۴۵ درصد كاهش توليد دي‌اكسيد‌كربن تا سال ۲۰۳۰ به نتيجه برسد، بايد اين برنامه‌ها تا پايان سال ۲۰۲۰ آماده شده باشد.

يخچال طبيعي پاستوروري، پرو - حال‌ حاضر

مرجع متخصصين ايران

بر اساس داده‌هاي مطالعات دولتي، تغييرات آب و هوايي در ۴ دهه‌ي گذشته، شمار يخچال‌هاي طبيعيِ پرو را ۴۰ درصد كاهش داده واز سوي ديگر، به خلق صدها درياچه كوهستاني جديد منجر شده است. يكي از معروف‌ترين يخچال‌هاي طبيعي جهان، يخچال طبيعي پاستوروري است كه گردشگران پرو از زيبايي ساختار اين يخچال متحير مي‌شوند. پيش‌بيني مي‌شود يخچال‌هاي طبيعي به‌زودي ذوب شوند و چيزي جز سنگ از آن‌ها باقي نماند. كشور پرو، حدود دو هزار و هشتصد يخچال طبيعي در ۱۹ كوه برف‌گير دارد. آب حاصل از اين يخچال ها، منبع اصلي تأمين آب شرب مردم اين كشور است. تغييرات آب و هوايي مي‌تواند در سال‌هاي آينده، بحران كمبود آب را به اشكالات مردم فقير اين كشور اضافه كند.

يخچال طبيعي پاستوروري، پرو - آينده

مرجع متخصصين ايران

انسان‌ها در آينده‌اي نه‌چندان دور شاهد تغييراتي جدي در گرماي كره زمين خواهند بود و زندگي بسيار متفاوتي تجربه خواهند كرد. انسان‌ها در طول هزاران سال ثابت كرده‌اند موجودات هوشمندي هستند و مي‌توانند خود را با آب و هواي متغير در نقاط مختلف كره زمين هماهنگ سازند؛ ولي تحقيقات جديد حاكي از آن است كه آينده ازلحاظ تغييرات اقليمي بسيار دشوارتر از شرايط كنوني است. اكنون جمعيت محدودي از انسان‌ها در سردترين و گرم‌ترين نقاط كره زمين زندگي مي‌كنند؛ ولي احتمالاً در چند سال آينده ميليون‌ها نفر مجبور هستند در شرايطي سخت‌تر زندگي كنند. مطالعات جديد دانشمندان نشان مي‌دهد دماي كره‌ي زمين تا پنجاه سال آينده به‌شدت گرم‌تر خواهد شد و بسياري از مردم زندگي در شرايط آب و هوايي مانند صحراي آفريقا را تجربه مي‌كنند.

استون‌هنج، انگلستان - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

استون‌هنج، يادماني پيشاتاريخي در دشت سالزبري ويلتشر در جنوب انگلستان است. اين اثر، بازمانده‌ي دوران نوسنگي و عصر برنز و شامل حلقه‌اي از سنگ‌افراشت‌هاي سارسني است كه به دور مجموعه‌اي نعل‌اسبي، مركب از پنج سه‌سنگ سارسنيِ برش‌خورده، قرار گرفته‌اند. استون هنج، يكي از مرموزترين مكان‌هاي ديدني جهان محسوب مي‌شود و در ليست بسياري از مسافران قرار دارد. اين مكان عظيم شگفت‌انگيز ممكن است توسط خال‌ها كه باعث فرسايش خاك در سطح زمين مي‌شوند از بين برود. جمعيت خال‌ها به‌صورت روزانه و به دليل افزايش دما افزايش مي يابد. خال‌ها پستانداران كوچكي هستند كه در زير زمين زندگي مي‌كنند.

استون‌هنج، انگلستان - آينده

مرجع متخصصين ايران

گروهي از دانشمندان دانشگاه نانجينگ كشور چين پس از مطالعه زندگي ۶ هزارساله انسان در نقاط مختلف سياره زمين به اين نتيجه رسيده‌اند كه اكثر جمعيت كره زمين تاكنون در آب و هوايي با ميانگين ۱۵ درجه سانتي‌گراد زندگي كرده‌اند. اما تا پنجاه سال ديگر ميانگين دماي سياره خاكي به‌شدت تغيير خواهد كرد و به ۲۹ درجه سانتي‌گراد خواهد ‌رسيد؛ يعني در شديدترين حالت بيش از ۳,۵ ميليارد نفر در آب و هوايي مانند منطقه صحراي آفريقا زندگي خواهند كرد.

انسان‌هاي كنوني كه در مناطق بسيار گرم مانند صحراي آفريقا زندگي مي‌كنند، خود را با ميانگين دماي ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتي‌گراد هماهنگ و بدون آسيب جدي بدني عمر خود را سپري مي‌كنند. البته اين هماهنگي تنها در عرض يك سال يا دو سال اتفاق نيفتاده است و ساكنان اين منطقه طي صدها سال به اين توانايي بدني رسيده‌اند؛ اما اگر در مدت كوتاهي دماي كره زمين افزايش يابد، آيا انسان‌ها باز هم قادر به مقاومت و هماهنگ‌سازي خود با شرايط محيطي جديد خواهند بود؟ آتش‌سوزي، استفاده بي‌رويه از منابع طبيعي و توليد آلودگي از مهم‌ترين عوامل گرمايش كره زمين است. اين عوامل نه‌تنها زندگي انسان، بلكه زندگي تمام موجودات زنده در كره زمين را به خطر انداخته است. امروزه ۷۵ درصد از غذاي مردم از ۱۲ نوع گياه و ۵ گونه جانوري تأمين مي‌شود.

بمبئي، هند - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

مومباي با نام سابق بمبئي، پايتخت ايالت ماهاراشترا و از مهم‌ترين شهرهاي كشور هند است. بمبئي در زبان هندي به‌معناي ساحل خوب است. اين نام را استعمارگران پرتغالي بر اين شهر نهادند. در سال ۱۹۹۶ نام اين شهر به «مومباي» تغيير يافت كه نام يكي از ايزدبانوان هندي است. اما در خارج از هند، اين بندر بزرگ همچنان به بمبئي معروف است. اين شهر كه يكي از محبوب‌ترين شهرهاي هندوستان براي بازديدكنندگان خارجي است، از انديشه متخصصين فرهنگي پر از مكان‌هاي جالب براي گشت‌وگذار است. بااين‌حال ازدياد جمعيت در بمبئي و افزايش شمار گردشگران در اين شهر، منجر به ازدحام جمعيت و شرايط بد زندگي خواهد شد؛ زيرا ممكن است به‌زودي تمام فضاي آزاد اين شهر براي ساختن خانه‌هاي بي‌كيفيت اشغال شود.

بمبئي، هند - آينده

مرجع متخصصين ايران

كشاورزان در مناطق نامساعد براي كشت محصولات زراعي به محل‌هاي خوش‌آب‌وهواتر و معتدل‌تر مي‌روند. متأسفانه بي‌توجهي مردم به حفاظت از محيط‌زيست سبب شده است مناطقي كه ‌اكنون براي كشاورزي مناسب هستند به‌تدريج شرايط آيده‌آل خود را از دست بدهند. با ادامه‌ي چنين روندي در سال‌هاي آينده انسان زندگي بسيار سختي تجربه خواهد كرد و كشاورزان در كشورهاي گوناگون نمي‌توانند غذاي مورد نياز جمعيت شهر يا محل سكونت خود را تأمين كنند؛ در همين راستا، يكي از بحران‌هاي آينده بحران جهاني غذا است. مطالعه‌هاي دقيق علمي نشان مي‌دهد تنها ۲ درجه افزايش دما در مقياس كلي كره زمين مي‌تواند فاجعه‌هاي جبران‌ناپذيري به بار آورد. قطعاً با بالا رفتن دماي كره زمين منابع آب شيرين به‌سرعت كاهش خواهد يافت و مردم علاوه بر بحران جهاني غذا با بحران آب هم دست به گريبان خواهند شد.

شواهد حاكي از اين است كه اگر همين حالا براي مقابله با گرمايش كره زمين اقدام كنيم بسيار دير شده است و قطعاً تا پنجاه سال آينده، شاهد خشكسالي‌هاي عظيم‌تري خواهيم بود؛ ولي نبايد فراموش كرد براي نجات كره زمين هنوز  فرصت وجود دارد. تقريبا تمام تحقيقات علمي نشان داده‌‍اند استفاده از انرژي‌هاي پاك مانند انرژي خورشيد، باد و دريا به‌جاي منابع انرژي فسيلي مي‌تواند تأثير زيادي روي كاهش ميزان آلودگي موجود در كره زمين داشته باشد. مثال ساده‌اي كه اين روزها به دليل شيوع بيماري كرونا و كمتر شدن استفاده مردم از وسايل نقليه شاهد آن بوديم، بهتر شدن وضعيت آلودگي هوا در مناطقي از زمين بود كه سال‌هاي زيادي با اين اشكال درگير بودند.

آبشار ويكتوريا، زامبيا - حال ‌حاضر

مرجع متخصصين ايران

آبشار ويكتوريا آبشاري طبيعي در جنوب قاره آفريقا است كه روي رودخانه زامبزي و بر خط مرزي زامبيا و زيمبابوه قرار گرفته است. اين آبشار يكي از ديدني‌ترين اماكن گردشگري جهان است. سال ۲۰۱۹ پيش‌بيني شد با افزايش دما و خشكسالي، اين آبشار نيز براي هميشه خشك شود.

آبشار ويكتوريا، زامبيا - آينده

مرجع متخصصين ايران

شايد مردم مناطق مختلف كره زمين نتوانند خود را به‌سرعت با شرايط آب و هواي گرم و خشك هماهنگ سازند؛ اما اگر تدابير مناسبي براي جلوگيري از گرم شدن بيش از حد زمين انديشيده شود، قطعاً ميزان خسارت‌هاي جاني و مالي كاهش خواهد يافت. به اين ترتيب بيش از ۳,۵ ميليارد نفر از جمعيت جهان كه در گزارش‌هاي جديد ملزم به زندگي در دمايي برابر با گرماي صحراي آفريقا هستند، با اين روند ديگر چندان شرايط حادي تجربه نخواهند كرد.

فناوري در دهه‌هاي اخير با سرعتي باورنكردني پيشرفت كرده است؛ ولي هنوز در مناطق زيادي از دنيا و به‌خصوص كشورهايي كه با اشكالات مالي فراوان درگير هستند، كشاورزان به دليل كمبود منابع آب به‌صورت ديم محصولات خود را پرورش مي‌دهند. اين نوع كشاورزي تماما وابسته به ميزان بارندگي ساليانه است و اگر باران نبارد عملا محصولي به بار نخواهد آمد. حتي اگر باران به اندازه كافي ببارد، به دليل بالا رفتن دماي هوا، بهره‌وري نيروي سادهان و كشاورزاني كه روي زمين‌هاي زراعي فعاليت مي‌كنند كاهش مي‌يابد و نمي‌توانند مانند شرايط عادي ساعت‌ها كار كنند.

دولت‌ها بايد دركنار مردم، تلاش جهاني براي مقابله با گرمايش كره زمين را آغاز و زمين را براي آيندگان حفظ كنند. شايد مسير زندگي ما تا سال آينده چنان روي زمين تأثير بگذارد كه ديگر به‌سختي بتوان از هر روز عمر لذت برد. به همين دليل اگر تغيير رويه‌ي كلي در سياست‌هاي زيست‌محيطي در سطح جهاني اتفاق بيفتند، احتمالاً دنيايي بدون بحران‌هاي اساسي در پيش روي همه مردم قرار خواهد داشت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات