برندگان تصاوير خلاق سال ۲۰۲۰ جشنواره سيه‌نا معرفي شدند

سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
برندگان تصاوير خلاق سال ۲۰۲۰ جشنواره سيه‌نا معرفي شدند كه در بخش‌هاي متفاوتي مانند مُد، انتزاعي، طبيعت و مانديشه متخصصينه، معماري، حيوانات و حيوانات خانگي، تجربي، موضوع آزاد، زيبايي، توليد و غذا و نوشيدني با يكديگر رقابت كردند.
تبليغات

مسابقه‌ي تصاوير خلاق بخشي از مسابقه‌ي بين‌المللي بزرگي است كه جشنواره‌ي بين‌المللي عكاسي سيه‌نا برگزار مي‌كند. هدف از اين جشنواره، تشويق عكاسان براي آزمايش موضوعات مختلف و خلاقانه و شيوه‌هاي پردازش پس‌از‌آن است. در اين بخش از مسابقه، محدوديتي در دست‌كاري تصوير به‌صورت ديجيتال وجود ندارد.

در سال ۲۰۲۰، يازده هيئت‌منصفه تصاوير برنده و نايب‌قهرمان را از دوازده دسته‌ي مختلف از‌جمله هنرهاي زيبا، انتزاعي، طبيعت و چشم‌انداز، موضوع آزاد و معماري انتخاب كردند. برنده‌ي نهايي سال ۲۰۲۰ و دريافت‌كننده‌ي جايزه‌ي «پانگي‌آ» شخصي به‌نام هارديجانتو بوديمن بود كه براي تصويرش از بازيكنان پينگ‌پنگ در اندونزي، مبلغ ۵۰ هزار يورو به‌همراه تجهيزات عكاسي از اين جشنواره دريافت كرد.

معمولا برندگان و نفرات دوم در جوايز سالانه‌ي سيه‌نا شركت مي‌كنند و آثار آن‌ها در نمايشگاه بيروني «اگر مي‌توانيد تعجب مي‌كنم» نمايش داده مي‌شود. درحال‌حاضر، مي‌توان تصاوير برنده را ازطريق سايت اين مسابقه و در گالري الكترونيك مشاهده كرد.

آثار تمام عكاسان برنده‌ي اين جايزه ماه نوامبر در شهر سيه‌نا ايتاليا در جشنواره‌ي جوايز سيه‌نا به‌نمايش گذاشته مي‌شوند. سيه‌نا شهري در توسكاني ايتاليا و مركز استان سيه‌نا است. يونسكو مركز تاريخي سيه‌نا را به‌عنوان ميراث جهاني اعلام كرده است. پذيرايي افتتاحيه براي هنرمندان، رسانه‌هاي دعوت‌شده، ويراستاران عكس و دست‌اندركاران صنعت براي يك شب تقدير از هنر و شبكه در يكي از مراسم‌ بين‌المللي بزرگ جهان برگزار مي‌شود كه به عكاسي اختصاص يافته است.

برندگان جايزه از اين جشنواره زير پوشش مطبوعاتي نشريه‌ها و رسانه‌هاي سراسر جهان قرار مي‌گيرند. اين مواجه مي‌تواند به شناسايي جهاني و معروف‌شدن آثار آن‌ها منجر شود. برندگان و برگزيدگان جوايز سيه‌نا در نشريه‌هاي مهمي ازجمله The Guardian ،El Pais ،Internazionale ،Corriere Della Sera ،The Times ،The Sun ،CNN ،Spiegel Online و Daily Mirror حضور دارند. در اين جشنواره، حق چاپ كامل براي آثار عكاسان محفوظ است.

جوايز تصاوير خلاق با هدف شناسايي و پاداش ‌ادن به هنرمندان خلاق با استفاده از فرايندها و تصويرهاي عكاسي اهدا مي‌شود. اين مسابقه در جست‌وجوي تصاويري است كه اشتياق و حساسيت عميقي را در مخاطبان ايجاد كند. همه‌ي ما به بيان احساسات ازطريق تصوير نياز داريم و علاقه‌منديم تا نماي منحصر‌به‌فردي از واقعيت اطراف را مشاهده كنيم. اين مسابقه نيز به‌دنبال يافتن هنرمندان متفاوت و روحيات بي‌نظير آن‌ها است؛ كساني كه براي خلاقيت نفس مي‌كشند و زندگي مي‌كنند.

جوايز تصوير خلاقانه ابزاري عالي است كه به فرد امكان مي‌دهد ازطريق خلاقيت خود در عكاسي، با جهان ارتباط برقرار كند و انديشه متخصصيناتش را با بينندگان اثر خود به‌اشتراك بگذارد. آنچه در اين مسير مهم است، ديد منحصر‌به‌فرد عكاس و مهارت‌هاي او در ترجمه‌ و تبديل چشم‌انداز اثرش به اثري استثنايي و بديع است. او با اين كار به مخاطب نشان مي‌دهد كه چگونه مي‌توان محيط عكاسي را تغيير داد و با استفاده از شيوه‌هاي متفاوت و رويكردهاي خلاقانه، ايده‌هاي خود را زنده كرد.

(براي مشاهده‌ي تصاوير در ابعاد اصلي، روي آن‌ها كليك كنيد)

برنده‌ي اصلي و دريافت‌كننده‌ي جايزه‌ي پانگه‌آ

  • عنوان عكس: يادگيري پينگ‌پنگ
  • نام عكاس: هارديجانتو بوديمن
  • مكان عكس: جاكارتا، اندونزي

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

پينگ‌پنگ يا تنيس روي ميز ورزش دلخواه من است. در روزهاي جواني، در باشگاه شهرم بازيكن پينگ‌پنگ بودم؛ بنابراين، زماني‌كه ايده‌ي اين مسابقه مطرح شد، بلافاصله پروژه‌ي مرتبط با ورزش دلخواهم را شروع كردم. اين تصوير مربوط به فعاليت‌هاي روزانه‌ي بازيكنان پينگ‌پنگ در باشگاه است. من اين مفهوم را متفاوت و منحصر‌به‌فرد جلوه دادم تا نشان‌دهنده‌ي سبك امضاي منحصر‌به‌فرد من باشد.

برنده‌ي جايزه‌ي بخش مُد

  • عنوان عكس: سرزمين مرزي
  • نام عكاس: جرارد هريسون
  • مكان عكس: هيوستون، تگزاس، ايالات متحده

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

تصويري از مدلي در لباسي از برند بوهميا كوتور، توليدكننده‌ي لباس‌هاي عروسي و تعطيلات زنانه به‌كمك جامعه‌ي كوچكي از صنعتگران هندي، با نقاشي هنري زيبا ادغام شده است تا احساس پياده‌روي در باغ را براي بيننده‌ي خود تداعي كند.

برنده‌ي جايزه‌ي بخش انتزاعي

  • عنوان عكس: انتزاع دلتا
  • نام عكاس: مانوئل انريكه گونزالس كارمونا
  • مكان عكس: هوئلوا، اسپانيا

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

موادمعدني و آب و جريان‌هاي آب از‌جمله عناصري هستند كه طبيعت با آن‌ها اين مناظر زودگذر را ايجاد مي‌كند. درواقع، اين بوم مجموعه‌اي از زباله‌هاي سمّي از معدن مس است كه در استان هوئلوا اسپانيا قرار دارد. اين شكل‌گيري‌هاي زودگذر كه با باران‌هاي شديد بعدي ناپديد مي‌شوند، ازطريق عكس‌هاي هوايي ثبت شده است.

برنده‌ي جايزه‌ي بخش طبيعت و مانديشه متخصصينه

  • عنوان عكس: كلاه ابريشمي
  • نام عكاس: تاكاشي ناكازاوا
  • مكان عكس: درياچه‌ي ياماناكا، استان ياماناشي، ژاپن

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

وقتي ابرها كنار رفتند، گويا كوه فوجي كلاهي ابريشمي به‌سر داشت. براي اينكه اين مانديشه متخصصينه چشمگيرتر شود، از نوردهي طولاني و سپس يكنواختي سياه‌و‌سفيد استفاده كردم.

برنده‌ي جايزه‌ي بخش معماري

  • عنوان عكس: دستيابي به رؤيا
  • نام عكاس: مين يينگ
  • مكان عكس: ژوشان، چين

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

اين تصوير در پل درياي ژوشان گرفته شده است كه منطقه‌اي عالي براي ساخت‌و‌ساز در چين محسوب مي‌شود.

برنده‌ي جايزه‌ي بخش حيوانات و حيوانات خانگي

  • عنوان عكس: جمعه‌ي سياه
  • نام عكاس: پدرو جارك كربس
  • مكان عكس: اسپانيا

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

فلامينگوها چشم‌هايي بزرگ‌تر از مغز خود دارند؛ اما اين باعث نمي‌شود حيوانات بدون وجداني باشند. آن‌ها ديد مناسبي دارند. اگرچه توانايي تفسير آنچه مي‌بينند محدود است، نحوه‌ي ارتباط آن‌ها در گروه‌ها به آن‌ها اين امكان را مي‌دهد تا براي كنارآمدن با محيط خود، آگاهي جمعي ايجاد كنند. تغييرات اقليمي به‌طور فزاينده‌اي روي زيستگاه‌هاي آن‌ها تأثير مي‌گذارد. فلامينگو شايد شاخص‌ترين پرنده آبچر در جهان باشد و در هر قاره‌اي جز قطب جنوب زندگي مي‌كند.

برنده‌ي جايزه‌ي بخش تجربي

  • عنوان عكس: ايستگاه شيكاگو
  • نام عكاس: كارمين چيرياكو
  • مكان عكس: شيكاگو، ايلينوي، ايالات متحده آمريكا

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

اين نمونه‌ي كلاسيك را در راستاي چگونگي تفسير آنچه دوست دارم با دوربين ثبت كرده‌ام. ازطريق عكاسي سعي مي‌كنم احساساتي كه در آن لحظه احساس مي‌كنم، با مخاطبان خود شريك شوم. هدف من اين است داستاني را تعريف كنم كه هر بيننده مي‌تواند تجربه كند و به او اجازه دهم جهان را از زاويه چشم‌هاي من ببيند.

 برنده‌ي جايزه‌ي بخش موضوع آزاد

  • عنوان عكس: جشن سيتي ماريام
  • نام عكاس: هشام كاروري
  • مكان عكس: سودان

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

جشن سالانه‌ي «سيتي ماريام» بانوي صوفيه نوبل فرقه خاتميه در شهر سينكات در شرق سودان جشني سه‌روزه است كه به پنجشنبه اول ماه رجب (ماه تقويم هجري) ختم مي‌شود. در طول زندگي سيتي ماريام (۱۸۷۰ تا ۱۹۵۲)، اين جشن نشستي سالانه براي كمك به پيروان اين فرقه، به‌ويژه نيازمندان بود كه شخص سيتي ماريام بيشتر به آن‌ها توجه مي‌كرد.

 برنده‌ي جايزه‌ي بخش زيبايي

  • عنوان عكس: باطن
  • نام عكاس: رنات ريني ال
  • مكان عكس: سن‌پترزبورگ، روسيه

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

اين عكس به مجموعه‌عكس «اتاق تحريف صدا» تعلق دارد. احساسات قهرمان عكس مانند گلبرگ‌هاي غنچه‌ي گل جمع مي‌شوند. قلب مانند عطر روح است؛ اما دست‌هاي حيله‌گري براي گرفتن اين گل دراز مي‌شوند.

 برنده‌ي جايزه‌ي بخش توليد

  • عنوان عكس: سرعت عجيب
  • نام عكاس: جان گروسد
  • مكان عكس: لانگ بيچ، كاليفرنيا، ايالات متحده آمريكا

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

اين تصوير يكي از مجموعه‌عكس‌هايي است كه مسابقات اتومبيل‌راني و حواس‌پرتي و خطر ذاتي اين مسابقات را تركيب كرده و به‌تصوير كشيده است. در اين عكس، راننده متمركز و آرام باقي به‌انديشه متخصصين مي‌رسد؛ درحالي‌كه دنيا با سرعت فوق‌العاده‌اي پيش مي‌رود. گويي جهان پيرامون راننده با سرعت به پرتو رنگي و خط‌دار تبديل مي‌شود.

 برنده‌ي جايزه‌ي بخش غذا و نوشيدني

  • عنوان عكس: جنگل كلم بروكلي
  • نام عكاس: يولي واسيلف
  • مكان عكس: بلغارستان

عكاس در توصيف اين عكس مي‌گويد:

اين عكس، تصويري آزمايشي از پروژه‌ي در حال انجام من به‌نام «جهان مينياتور» است و در استوديو خانگي من در بلغارستان در آگوست ۲۰۱۹ ثبت شده است.

در اين مسابقه، استفاده از هر شيوه‌اي آزاد است و تنها اثر نهايي در كانون توجه قرار مي‌گيرد. اين جشنواره به‌دنبال نقض تمام قوانين است تا عكاسان با ايجاد روندها و شيوه‌‌هاي جديد در هنر، ابداع آثاري تازه را با آن‌ها شريك شوند. در اين جشنواره، داوران آثار هنرمندان را در دسته‌هاي مختلف ارزيابي مي‌كنند تا شركت‌كنندگان فرصت بيشتري در تعريف دقيق جايگاه خود و نمايش قدرت ابتكاري خود در منطقه‌‌اي داشته باشند كه با آن احساس راحتي مي‌كنند‌.

شما از كدام تصوير بيشتر لذت برديد و تصوير دلخواهتان كدام بود؟ انديشه متخصصينات خود را با ما و متخصصان اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران به‌اشتراك بگذاريد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات