تصاوير برگزيده در جوايز بين المللي عكاسي بوداپست ۲۰۲۰

پنج‌شنبه ۱۱ دي ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 21 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مسابقه‌ي عكاسي بين‌المللي بوداپست ۲۰۲۰ برگزار شد وتصاوير برگزيده‌ي اين مسابقه از اين قابليت برخوردار هستند كه انديشه متخصصينات شما به زندگي را تغيير دهند.
تبليغات

جوايز بين‌المللي عكس بوداپست، برندگان سال ۲۰۲۰ اين رويداد را به‌تازگي منتشر كرده است. تصاوير ارائه‌شده در اين سري از مسابقات، به همان اندازه كه قابل تأمل هستند، از ويژگي‌هاي ديگري مانند نفس‌گير بودن نيز برخوردار هستند. مسابقه‌ي عكاسي بين‌المللي بوداپست (Budapest International Foto Awards) پلتفرمي بين‌المللي در اختيار عكاسان در تمامي سطوح و ژانرها و از سراسر دنيا قرار داده است. عكاسان از هر نقطه‌اي از جهان، در هر سطحي اعم از حرفه‌اي و آماتور و در هر حوزه‌اي از عكاسي، از عكاسي هنري تا علمي و از عكاسي تبليغاتي تا خبري، مي‌توانند آثار خود را در اين رقابت شركت دهند. برندگان اين رقابت علاوه بر نمايش آثارشان در بوداپست مجارستان و پوشش گسترده‌ي رسانه‌اي، برنده‌ي مدال BIFA و هزاران دلار جوايز نقدي مي‌شوند. عكاسان بالاي ۱۸ سال در هر نقطه‌اي از جهان مجاز به شركت در اين رقابت هستند. اين مسابقه در سه بخش حرفه‌اي، آماتور، دانشجو برگزار مي‌شود. در اين رقابت افرادي عكاس حرفه‌اي تلقي مي‌شوند كه اكثر درآمدشان را از عكاسي تأمين كنند.

هزينه‌ي شركت تك‌عكس در بخش حرفه‌اي ۲۰ دلار، در بخش آماتور ۱۵ دلار و در بخش دانشجو ۱۰ دلار است. هزينه‌ي شركت مجموعه‌عكس (۲ تا ۸ عكس با يك موضوع مشخص) در بخش حرفه‌اي ۳۰ دلار، در بخش آماتور ۲۰ دلار و در بخش دانشجو ۱۵ دلار است. اگر يك اثر به‌طور هم‌زمان در چند دسته شركت كند، مشمول ۳۰ درصد تخفيف خواهد شد. هزينه‌ي شركت در دسته‌ي پرتفليو ۵۰ دلار است. آثار در هر يك از ده دسته‌ي تبليغاتي، معماري، جزوه رايگان، اديتوريال (نشريه)، رويدادها، فاين‌آرت (هنري)، طبيعت، مردم، پرتفليو (گزيده‌آثار) و علمي داوري مي‌شوند.

جوايز اين مسابقه به شرح ذيل است:

  • «عكاس سال BIFA» در بخش حرفه‌اي از ميان نفرات اول اين دسته‌ها انتخاب و برنده‌ي ۳۰۰۰ دلار جايزه‌ي نقدي مي‌شود.
  • «استعداد نوظهور سال BIFA» در بخش غير حرفه‌اي از ميان نفرات اول اين دسته‌ها انتخاب و برنده‌ي ۲۰۰۰ دلار جايزه‌ي نقدي مي‌شود.
  • نفرات اول هر يك از دسته‌ها در بخش‌هاي حرفه‌اي و غير حرفه‌اي (آماتور و دانشجو) ۲۰۰ دلار جايزه خواهند گرفت.
  • آثار نفرات اول و دوم بخش‌هاي اصلي (حرفه‌اي و غير حرفه‌اي) در بوداپست مجارستان به‌شكل چاپ‌شده و در وب‌سايت اين رقابت به نمايش درخواهند آمد.
  • برندگان ديگر (طلا، نقره، برنز - فيناليست‌ها) و آثار ستايش‌شده در گالري الكترونيك به نمايش درمي‌آيند.

البته شركت در اين مسابقه قوانيني دارد. براي مثال، تنها عكس‌هاي ديجيتال مجاز به شركت در اين رقابت هستند. هر عكس ارسالي بايد در قالب jpg با ۷۲ dpi و حداقل ۱۰۰۰ پيكسل طول (بزرگ‌ترين ضلع عكس) باشد و از حجم ۴ مگابايت تجاوز نكند. همچنين نبايد بيشتر از ۵ سال از مدت زمان گرفته شدن عكس‌ها گذشته باشد. به انديشه متخصصين مي‌رسد سال ۲۰۲۰، حتي با وجود حوادث غير مترقبه و بسيار سخت، به شكوفايي ذهن‌هاي خلاق در سراسر جهان كمك كرده است. تصاوير برگزيده در اين مسابقه از اين قابليت برخوردار هستند كه افكار شما را به زندگي تغيير دهند.

فضاي مابين

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: اندونزي
  • نام عكاس: شروين مگسينو

تنها يك كوه آتش‌فشان در دنيا وجود دارد كه آتش آبي‌رنگ از آن خارج مي‌شود و درياچه‌ي بسيار بزرگ اسيدي در اطرافش تشكيل شده و آن، آتش‌فشان كاوا آيجن (Kawah Ijen) واقع در جاواي شرقي اندونزي است.درياچه‌ي فيروزه‌اي دهانه‌ي آتش‌فشان كاوا آيجن، به‌شدت آرام و جذاب به انديشه متخصصين مي‌رسد. نكته‌ي اصلي اين تصوير، تماشاي طلوع راه شيري در قله‌ي دهانه‌ي اين آتش‌فشان است كه آن را به يكي از زيباترين تصاوير ثبت‌شده تبديل كرده است.

آتش‌فشان كاوا آيجن با ارتفاعي برابر با ۲٫۸ كيلومتر از سطح دريا و پوشش ۲۰ كيلومتر، يك كوه بسيار هيجان‌انگيز است. زماني‌كه شما يك كوه آتش‌فشاني فعال را تصور مي‌كنيد، به‌طور كلي به يك كوه بسيار بزرگ فكر مي‌كنيد كه دود غليظي به سمت آسمان روانه مي‌كند و گدازه‌ها و مواد مذاب قرمزرنگي از دهانه‌اش به اطراف مي‌ريزد؛ اما اين ‌يك تصور كلي است كه كاوا آيجن به دليل منحصربه‌فرد بودنش آن را تغيير داده است. كوه آتش‌فشاني آيجن برخلاف بسياري از آتش‌فشان‌ها، گاز گوگرد منتشر مي‌كند كه در زمان احتراق به رنگ آبي لاجوردي مي‌سوزد. شعله‌هاي آيجن مانند تابلوي نئون، پيچ‌وتاب مي‌خورند و مي‌درخشند و در طول شب مواد مذاب آبي‌رنگ مانند آبشاري از اطراف اين كوه به بيرون مي‌ريزند كه مانديشه متخصصينه‌ي بسيار زيبايي تشكيل مي‌دهند.

زماني‌كه گاز گوگرد از زير سطح زمين با فشار فراوان بيرون مي‌آيد، دماي آن به ۶۰۰ درجه سلسيوس مي‌رسد. وقتي اين گاز با دماي بسيار بالا با هوا برخورد مي‌كند، به‌صورت بسيار زيبايي مشتعل مي‌شود و انفجار لاجوردي ‌رنگي ايجاد مي‌كند كه مي‌تواند تا ارتفاع ۵ متر برسد. مقداري از اين گاز گوگرد بعد از ميعان، آزادانه مشتعل و به سمت پايين دهانه روانه مي‌شود. همين گوگرد مايع مشتعل با مواد مذاب آبي‌رنگ اشتباه گرفته مي‌شود.

استاد كورموران

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: چين
  • نام عكاس: شروين مگسينو

ماهيگيري باكلان، يك سنت و روش باستاني هزارساله اما در حال مرگ، در گوييلين چين است. شيوه‌ي ماهيگيري با باكلان در چيني سنتي تاريخي است. در اين تصوير ماهيگير چيني با پرنده‌اي به نام باكلان كه آن را تربيت كرده است، ماهي صيد مي‌كند. در اين شيوه، ماهيگيران بدون استفاده از شيوه‌هاي مرسوم ماهيگيري و استفاده از ميله، قلاب يا طعمه‌ي ماهيگيري، قلاب‌هايي در اطراف گردن باكلان نصب مي‌كنند و سپس پرنده آزاد است كه به شكار ماهي برود.

باكلان به سراغ ماهي‌ها مي‌رود و صيد خود را درون منقار نگه مي دارد؛ اما پرنده‌ با وجود قلاب‌ نمي‌تواند ماهي‌ها را ببلعد. به اين ترتيب باكلان به سوي ماهيگير بازمي‌گردد و شكار خود را تقديم او مي‌كند. ماهيگيري به اين شيوه در گذشته يك صنعت موفق بوده؛ اما امروزه به يك صنعت گردشگري تبديل شده است. اين روش از نسلي به نسل ديگر منتقل شده است؛ اما در چين مدرن ديگر كسي به سراغ اين شيوه نمي‌رود. بيشتر ماهيگيراني كه از پرنده‌ي باكلان براي ماهيگيري استفاده مي‌كنند، مربوط به دهه‌ي هشتاد هستند و جوان‌ترين آن‌ها ۶۰ ساله است.

خانواده‌ي خرس‌هاي قطبي در جهاني در حال ذوب شدن

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: قطب شمال
  • نام عكاس: روي گاليتز

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

خرس مادر و دو توله‌اش در لبه‌ي يخ قرار دارند و حركت بعدي براي خود متصور نيستند. ۲۰۱۸، يك سال نسبتا گرم در قطب شمال بود و اين آخرين قطعه‌ي بازمانده‌ي يخ در شرق اسوالبارد است. بدون يخ در اين منطقه، خرس مادر نمي‌تواند براي خود و فرزندانش غذايي شكار كند.

دانشمندان، نحوه‌ي ذوب شدن يخ‌هاي قطب شمال را مطالعه كردند و به اين نتيجه رسيدن كه علت آن، گرم شدن آب‌ عمق اقيانوس اطلس است. پژوهش‌گران مي‌گويند روند گرمايش زمين به گرم شدن سريع آب‌هاي عمق اقيانوس اطلس منجر شده است و اين جريان آب گرم از زير اقيانوس اطلس به سمت يخ‌هاي قطب شمال جريان پيدا مي‌كند و باعث مي‌شود از زير ذوب شوند و نه از بخش‌هاي بالاتر. اين نحوه‌ي ذوب شدن باعث مي‌شود حجم عظيمي از كوه‌هاي يخ با سرعت بالا فروريزند. همين مسئله موجب مي‌شود روند شكل‌گيري و تثبيت كوه‌هاي يخ در قطب شمال متوقف شود.طبق مطالعه‌هاي مشترك پژوهشگران، روند مذكور از ۱۵ سال پيش تا به امروز سرعت گرفته و شدت تخريب كوه‌هاي يخ در قطب شمال به‌طور مرتب در حال افزايش است.  در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روند ذوب يخ‌هاي قطب شمال تشديد شده و البته در سال ۲۰۲۰ كمي كاهش يافته است.

تقدير

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: دره‌ي تارناوا، ترانسيلوانيا، روماني
  • نام عكاس: ايستوان كركس

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

درحالي‌كه جهان روزهاي نزديك شدن به كريسمس را جشن مي‌گيرد، اين دختر كوچك در روستاي خالي از سكنه‌ي خود به‌ دنبال هيزم مي‌گردد. خانواده‌ي او بسيار فقير و بيكار بودند و زنده ماندن براي آن‌ها از يك روز به ‌روز ديگر، يك چالش بزرگ بود.

گريه‌ي ساكت يك معترض هنگ‌كنگي

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: چين
  • نام عكاس: چياسنگ وو

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

در اين تصوير، مردي مشاهده مي‌شود كه در اعتراض به جنبش لايحه‌ي اصلاح قانون ضد استرداد در هنگ‌كنگ، به خيابان آمده بود. او در آن شب توسط پليس مخفي كه لباس معترضان را پوشيده بود مورد حمله قرار گرفت و خون از صورت و دندان‌هايش جاري شد. او هنگام ثبت اين تصوير دهان خود را بي‌صدا در مقابل دوربين، باز و بسته كرد.

در تاريخ ۹ جون ۲۰۱۹ ، تخمين زده شد كه يك ميليون نفر در اعتراض به لايحه‌ي پيشنهاد‌ي استرداد دولت، در خيابان‌هاي هنگ‌كنگ راهپيمايي كردند. اين حركت كه به‌ نام تظاهرات عليه لايحه استرداد ۲۰۱۹ هنگ‌كنگ شناخته مي‌شود، مجموعه تظاهراتي عليه لايحه استرداد مظنونان و متهمان در هنگ‌كنگ به چين است. اين لايحه اولين ‌بار توسط جان لي ( وزير امنيت وقت چين) در فوريه ۲۰۱۹ مطرح شد؛ لايحه‌اي كه اگر تصويب مي‌شد، به مقامات محلي اجازه مي‌داد افراد تحت تعقيب را به مناطقي كه هنگ‌كنگ با آن‌ها توافق‌نامه‌ي استرداد ندارد، مسترد كنند؛ از جمله سرزمين اصلي چين و تايوان.

سياره‌ي زمين

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: زمين
  • نام عكاس: كريستين ون هايست

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

عكس در ارتفاع چهل ‌و دو هزار فوتي از بيابان ساهارا (صحراي بزرگ آفريقا) گرفته شده و گويي اين سنگ مرمر كوچك و آبي در خلأ بيكراني شناور است.

صحراي بزرگ آفريقا، بزرگ‌ترين صحراي گرم جهان است و با مساحت ۹ ميليون و ۲۰۰ هزار كيلومتر مربع در شمال آفريقا واقع شده‌. حدود دو و نيم ميليون نفر در اين ناحيه زندگي مي‌كنند كه اكثرا مردمان صحرانشين بخش‌هايي از كشورهاي موريتاني، مراكش و الجزاير هستند. صحراي بزرگ، قاره‌ي آفريقا را به دو بخش شمال آفريقا و آفريقاي سياه تقسيم مي‌كند. انسان در لبه‌هاي صحرا به مدت پنجاه‌ هزار سال زيسته ‌است. قدمت اين صحرا را دو و نيم ميليون سال مي‌دانند. اين صحرا بزرگ‌ترين بيابان گرم جهان و سومين منطقه‌ي بي‌درخت بزرگ پس از جنوبگان و شمالگان است. اين صحرا آن‌چنان بزرگ است كه مساحت آن را با چين يا ايالات متحده مقايسه مي‌كنند.

پروزاك

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: روسيه
  • نام عكاس: آرسني نسخوديموف

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

مجموعه عكسي كه اين تصوير يكي از تصاوير آن است، تجربيات شخصي من را در باب افسردگي نشان مي‌دهد. وقتي كه بيست ساله بودم، مستعد افسردگي شدم و از همان زمان، داروهاي ضد افسردگي را بي‌فايده يافتم. من تصميم گرفتم از مسكو خارج شوم و جايي پيدا كنم كه بتوانم در آن شادتر باشم و تجربيات خود را شرح دهم؛ اما افسردگي به‌ دنبال من آمد. مردم تصور مي‌كنند كه افسردگي مانند ناراحتي‌هاي معمولي و شايد كمي از آن بيشتر است؛ اما اينگونه نيست. زيرا كارها و چيزهايي كه ما معمولاً براي روحيه دادن به خود انجام مي‌دهيم، اگر افسرده باشيم، به كارمان نمي‌آيند و نمي‌توان به‌عنوان درمان به آن‌ها اعتماد و روي آن‌ها حساب كرد. من سعي كردم انديشه متخصصينات خود را تغيير دهم تا از دردسرهايم دور شوم؛ اما فايده‌اي نداشت. فكر مي‌كنم افسردگي بايد به‌عنوان يك بيماري درك و درمان شود؛ اگرچه از پيچ‌وخم اين مسير مطلع نيستم.

آزادي بلاروس

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: بلاروس
  • نام عكاس: هانا روزاوا

اين عكس، چند ماه گذشته و در راستاي اعتراضات گسترده عليه آلكساندر لوكاشنكو، رئيس جمهور ۶۵ ساله بلاروس به ثبت رسيد. رئيس جمهوري كه اكنون ۲۶ سال است در رأس قدرت قرار دارد و براي ششمين بار پياپي مقام رياست جمهوري را تصاحب كرده است. لوكاشنكو اعلام كرده بود كه با كسب ۸۰ درصد آرا در انتخابات رياست جمهوري روز يكشنبه پيروز شده است. سوتلانا تيخانوفسكايا، رقيب انتخاباتي او به دليل نگراني از امنيت جاني خود و فرزندانش ناگزي به ترك بلاروس شده و به ليتواني پناه برده است. بخش بزرگي از مردم بلاروس تيخانوفسكايا را برنده‌ي واقعي انتخابات مي‌دانستند.

لحظات آخر

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: سيته سوليل
  • نام عكاس: اوريم هونگ

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

يك دانش‌آموز پرشور كه در شهر «سيته سوليل» ويولن مي‌نواخت، اكنون به دليل بيماري كه باعث مي‌شود روزبه‌روز سر بزرگ‌تري داشته باشد، دست از نواختن برداشته است. من با احتياط از او پرسيدم كه آيا مي‌شود يك بار ديگر براي من بنوازي؟ زيرا ناگهان اين احساس به من دست داده بود كه تنها چند لحظه‌‌ي دونفره براي ما باقي مانده است. او چشمان خود را بست و در تابش نور، براي آخرين بار نواخت.

اوريم هونگ، عكاسي است كه به ‌دنبال نور و نقطه‌ي اميد، در دنياي منزوي و ايزوله مي‌گردد. پس از گرايش به علوم انساني و همچنين تعليم و تربيت، او به مدت يك دهه به كودكان تدريس كرد و در اين روند، از علاقه‌ي خود به عكاسي مطلع شد. وي در رشته‌ي عكاسي در هنر كالج مركز طراحي در پاسادنا كاليفرنيا تحصيل كرد. در حال حاضر، او پروژه‌اي براي كودكان و يتيمان در سيتي سوليل، كه يك دهكده‌ي كوچك در منطقه‌ي شهري پورتو پرنس در هائيتي است، رهبري مي‌كند. كشور هائيتي در درياي كارائيب قرار دارد و داراي بيش از ۹ ميليون نفر جمعيت است كه ۹۵ درصد آن را سياه پوستان و باقي‌مانده را دورگه‌هاي سفيد و سياه تشكيل مي‌دهند.

دكتر كشوري

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ايتاليا
  • نام عكاس: گابريل ميكاليززي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

هنگامي كه بيماري همه‌گير كوويد۱۹ در ايتاليا شروع به گسترش كرد، لوئيجي كاوانا، رئيس بخش انكولوژي در بيمارستان پياچنزا، تصميم گرفت بهترين راه براي نزديك شدن به اين بيماري، درمان زودهنگام آن است؛ به همان روشي كه شما سرطان را درمان خواهيد كرد. دكتر كاوانا با دستگاهي كه سطح اكسيژن خون را كنترل مي‌كند و با اسكنر سونوگرافي قابل حمل، بيماران را در خانه‌هاي آن‌ها ملاقات كرد و درمان آن‌ها را بيشتر با هيدروكسي كلروكين انجام داد. او با همين روش، بيش از ۳۶۵ بيمار را نجات داد.

تاريخ ويرانه‌هاي معاصر

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نامشخص
  • نام عكاس: جانك

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين همان اتفاقي است كه وقتي مكان‌هاي متروكه توسط طبيعت احيا مي‌شوند، رخ مي‌دهد. طبيعت قوي‌تر است و هر اتفاقي كه براي انسان بيفتد، طبيعت هميشه باقي مي‌ماند. وقتي انسان طبيعت را ترك مي‌كند و مي‌رود، طبيعت برمي‌گردد و همه چيز را پس مي‌گيرد. شايد هدف از چنين اتفاقاتي، بيدار كردن آگاهي ما است.

قرنطينه در نيوزلند

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نيوزلند
  • نام عكاس: دومينيك توماس

نيوزيلند در شمار كشورهايي است كه پايين‌ترين آمار مرگ بر اثر كوويد ۱۹ را ثبت كردند. جاسيندا آردرن، نخست‌وزير نيوزيلند در روزهاي آغاز شيوع ويروس كرونا اعلام كرد كه براي مقابله با اين وضعيت بايد سخت‌گيرانه و سريع وارد عمل شد. ۲۵ اسفند ماه سال گذشته كه ۱۰۰ مورد ابتلا به كوويد ۱۹ در نيوزيلند ثبت شده و هنوز هيچ بيماري فوت نكرده بود، اين كشور مرزهاي خود را به روي مسافران خارجي بست و شهروندان خود را كه از خارج باز‌مي‌گشتند به قرنطينه‌ي دوهفته‌اي فرستاد. دولت نيوزيلند دو روز بعد از اين تاريخ در اين كشور قرنطينه كامل اعلام كرد؛ اقدامي كه با توجه به معيارهاي تعريف‌شده بين‌المللي براي مقابله با شيوع كرونا، بسيار سخت‌گيرانه به شمار مي‌رفت.

از اين تاريخ به بعد تنها فروشگاه‌هاي مواد غذايي، داروخانه‌ها و بيمارستان‌ها اجازه فعاليت داشتند.در اين كشور ترافيك شهري و تردد وسايل نقليه محدود و روابط اجتماعي به ارتباط‌هاي درون خانواده محدود شد. اين محدوديت‌هاي شديد يك ماه طول كشيد و سپس گام به گام كاهش يافت. پس از اعمال محدوديت‌ها، نيوزلند توانست به مهار كرونا برسد و آن را شكست دهد. جاسيندا آردرن، نخست‌وزير نيوزيلند در مصاحبه‌اي گفت كه پس از شنيدن خبر بهبودي آخرين بيمار مبتلا كوويد ۱۹ در اين كشور از شادي رقصيده است. به عبارتي نيوزلند از وقتي كه باقي كشورها از دست داده بودند، استفاده كرد و توانست از مرگ بسياري از شهروندان خود جلوگيري كند.

غول دريا

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نامشخص
  • نام عكاس: لاسلو فولدي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

كوسه نهنگ در اين تصوير، فقط زير قايق‌هاي روي سطح آب شناور مي‌ماند. اين بزرگ‌ترين ماهي روي زمين است كه اندازه‌ي آن بيش از ۱۰ متر است. اين موجود، يكي از ساكنان آرام و تأثيرگذار سياره‌ي ما است. بسياري از جزئيات به دليل تركيب‌بندي مناسب، هنگام گرفتن عكس مورد توجه قرار گرفته‌اند. كوسه نهنگ‌، بزرگ‌ترين ماهي جهان است كه در اقيانوس‌هاي گرم مناطق گرمسيري مشاهده مي‌شود و از ماهي‌هاي كوچك و پلانكتون‌ها تغذيه مي‌كند. طول عمر اين كوسه نهنگ از ۸۰ تا ۱۳۰ سال است. كوسه‌هاي نهنگ حتي مي‌توانند تا ۱۲ متر رشد كنند و وزن آن‌ها تا چهل تن برسد.

من روهينگيا هستم

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: ميانمار
  • نام عكاس: محمد ركيبول حسن

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

روهينگيا يك گروه قوميتي مسلمان، هندوآريايي و كوچك است كه قرن‌ها در ايالت راخين در غرب ميانمار زندگي ‌مي‌كند. به دليل نژادپرستي و بسياري از مسائل سياسي اجتماعي ديگر در ميان اكثريت ميانمار، آن‌ها به‌عنوان يك جامعه‌ي بنگالي بدون تابعيت اعلام شدند كه از بنگلادش به ميانمار مهاجرت كرده‌اند. بيش از يك ميليون روهينگيايي در ميانمار زندگي مي‌كنند و آزارديده‌ترين مردم جهان هستند كه از سرزمين، حقوق بشري و شهروندي خود محروم شده‌اند. در ماه‌ها و سال‌هاي اخير، ارتش ميانمار يك نسل‌كشي خاموش را آغاز كرد تا آن‌ها را به زور از كشور خارج كند.سازمان ملل متحد و همچنين اغلب رسانه‌هاي بين‌المللي و سازمان‌هاي حقوق بشري، مردم روهينگيا را جزو ستم‌ديده‌ترين اقليت‌ها در جهان توصيف مي‌كنند. اين مردم ۴ درصد كل جمعيت ميانمار را تشكيل مي‌دهند. براساس قوانيني كه در زمان حكومت نظاميان در ميانمار تدوين شد، مسلمانان روهينگيا به دليل اينكه از جمله اقوام تشكيل‌دهنده‌ي ملت ميانمار محسوب نمي‌شوند، از بسياري از خدمات دولتي و منافع شهروندي محروم هستند و در شرايطي مانند آپارتايد زندگي مي‌كنند. از جمعيت يك ميليون و سيصد هزار نفري مسلمان ميانمار تنها نزديك ۴۰ هزار نفر تابعيت اين كشور را دارند. دولت ميانمار اقليت مسلمان روهينگيا را مهاجراني غير قانوني به‌شمار مي‌آورد كه از بنگلادش وارد شده‌اند. دولت بنگلادش نيز در قبال «مهاجران غير قانوني» سياست بسيار سرسختانه‌اي دارد و از ورود آن‌ها جلوگيري مي‌كند.

محمد ركيبول حسن، عكاس‌، فيلمساز و هنرمند تجسمي مستند مستقر در داكا است. آثار وي مضامين حقوق بشري، توسعه‌ي اجتماعي، مهاجرت، خشونت جنسيتي و محيط را مطالعه مي‌كند. تصاوير وي بيانگر مقاومت روح و قدرت انساني است. حسن داراي گواهي تحصيلات تكميلي عكاسي از دانشگاه فالموث و يك مدرك متخصص كارشناسي در تاريخ هنر از دانشگاه آكسفورد است. او يك ديپلم تحصيلات تكميلي در روزنامه نگاري از دانشگاه آتنئو مانيل و فارغ‌التحصيلي فيلم و فيلم‌سازي از دانشگاه سيدني را  در كارنامه‌ي تحصيلي خود دارد.

در انتظار يك زندگي جديد

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نامشخص
  • نام عكاس: والريو نيكولوزي

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

يك مرد مهاجر كه قصد مهاجرت غير قانوني از ليبي داشت، پس از نجات از دريا توسط سازمان «انسان‌هاي نجات‌يافته در مديترانه» در كنار مديترانه‌ي مركزي، هنگام غروب خورشيد به افق نگاه مي‌كند.

قرمز

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: چين
  • نام عكاس: تتسو كوريتا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

اين تصوير از ارتفاعات چهار هزار متري سيچوان چين به ثبت رسيده است. اين مكان پس از يك بارندگي شديد، در حوالي غروب آفتاب قرمز به انديشه متخصصين مي‌رسد. «لارونگ گار» بزرگ‌ترين آكادمي بودايي تبتي در جهان نيز در اين تصوير به چشم مي‌آيد. لارونگ گار، در پانزده كيلومتري شهر سرتار، يكي از بزرگ‌ترين مراكز تعيلم راهب‌ها و راهبه‌هاي بودايي است كه حدود چهل هزار نفر در آن يادگيري مي‌بينند. در جايي ميان دره‌هاي سرسبز كوهستان‌هاي لارونگ گار در چين، هزاران خانه قرمزرنگ ساخته شده كه محل زندگي اعضاي بزرگ‌ترين مدرسه‌ي بودايي جهان يعني مدرسه لارونگ گار است.اين روستا از دهه‌ي ۱۹۸۰ ميلادي تاكنون محل زندگي چهل هزار راهب بودايي است. راهبان بودايي در اين مكان به دور از سروصداي شهرها و آلودگي به مطالعه و امور ديني مي‌پردازند. كلبه‌هاي چوبي آن‌ها به فاصله‌ي بسيار نزديكي از يكديگر ساخته شده است و همه به رنگ قرمز هستند. در اين روستا راهب‌ها و راهبه‌ها بر حسب سن و جنس در كلبه‌هايي ساده با دو الي سه اتاق زندگي مي‌كنند. در اين مكان، تلويزيون ممنوع است و همه بايد تمام وقت خود را صرف مطالعه و نيايش كنند.

حمله‌ي افعي آبي

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نامشخص
  • نام عكاس: رابين يونگ

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

مواظب اين افعي آبي و فريبنده باشيد. اين عكس واقعا شبيه يك وضعيت «نگاه كنيد اما لمس نكنيد» است؛ زيرا اين مار از انديشه متخصصين بصري شايد يك مار آبي زيبا به انديشه متخصصين برسد، اما جزو آن دسته موجوداتي نيست كه بخواهيد با آن‌ها دربيفتيد. اين نوع مار در فروشگاه‌هاي حيوانات خانگي خاص فروخته مي‌شود و براي مبتديان گزينه‌ي مناسبي نيست.

در مكان اشتباه و در زمان اشتباه؛ قرباني تصادفي باند‌هاي مواد‌مخدر

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: مكزيك
  • نام عكاس: ادواردو لوپز مورنو

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

مردي به گفته‌ي همسرش، در مكان و زمان نامناسب روي يك نيمكت در ميدان اصلي شهر خود نشسته بود. جايي كه دو باند رقيب مواد مخدر با يكديگر رو‌به‌رو شدند و به‌طور تصادفي در اين ميان به زندگي اين مرد پايان دادند. اين اتفاق در يك منطقه‌ي روستايي دورافتاده در قسمت مركزي مكزيك و ايالت جاليسكو رخ داد.

زباله در ابر

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: نامشخص
  • نام عكاس: پيوتر زواريچ

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

دود غليظ مواد سمي كه در اين تصوير مي‌سوزند، تلفات انساني بسيار بيشتري نسبت به خود شعله‌هاي آتش دارند. اين دودهاي سمي كه از محل دفن زباله و نقاط بازيافت وسايل نقليه به وجود مي آيند، به ابرهاي كشنده‌اي منجر مي‌شوند كه ممكن است بر گياهي ببارد.

خاطرات ازدست‎رفته

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: جزيره‌ي La Digue
  • نام عكاس: اريكا والكوويچوا

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

غروب جادويي  آفتاب در ساحل معروف آنسه منبع دي آرجنت، تصوير كم‌نظيري خلق كرده است. نام اين ساحل مكررا در ليست بهترين ساحل‌هاي دنيا ديده مي‌شود. نوار ساحلي اين جزيره شامل چندين ساحل ماسه‌اي هلالي‌شكل صورتي‌رنگ كوچك است كه توسط تخته‌سنگ‌هاي گرانيتي از يكديگر جدا شده‌اند. اين ساحل در جزيره‌ي La Digue قرار دارد؛ جزيره‌اي كه چهارمين جزيره‌ي بزرگ و سومين جزيره‌ي پرجمعيت سيشل است و داراي زيباترين و خيره‌كننده‌ترين جاده‌هاي ماسه‌اي دنيا است

هفت

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: چين
  • نام عكاس: وي دينگ

عكاس در توضيح اين تصوير مي‌گويد:

طبق دستورالعمل‌هاي كلاسيك طب چيني، هفت احساس خشم، نگراني وفاداري، اندوه وحشت و شوك، از عوامل ايجاد هرج‌و‌مرج است. اگر اين اشكالات برطرف نشود، قلب، روده‌ها و مركز تعادل بدن از بين مي‌رود.

ما مي‌دويم، تو پرواز مي‌كني

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: هند
  • نام عكاس: ديمپي هالوتيا

ديمپي هالوتيا، يك عكاس خياباني مشهور و برند‌ه‌ي جايزه‌هاي مختلف است كه با اصالتي هندي، در لندن زندگي ‌مي‌كند. پروژه‌ي او با عنوان «ما مي‌دويم، شما پرواز مي‌كنيد» يك پروژه‌ي بسيار مهم براي او بود. اين پروژه به منظور برجسته كردن كاهش پرندگان در سطح شهر بود. زمين، به‌عنوان متعادل‌كننده‌ي اكوسيستم بين انسان‌، حيوانات و منابع طبيعي است. در نهايت، هر سيستمي قطع يا مختل مي‌شود و ديگر انساني وجود نخواهد داشت. اين اشتباه و سوغاتي است كه براي نسل‌هاي بعدي به يادگار مي‌گذاريم. ديمپي هالوتيا، صداي خود را از طريق عكس‌هايي كه ثبت مي‌كند، به گوش جهانيان مي‌رساند.

بزرگ شدن در معدن زغال‌سنگ هند

مرجع متخصصين ايران
  • مكان تصوير: هند
  • نام عكاس: كوستا كورباز

جهاريا، يكي از بزرگ‌ترين معادن زغال سنگ جهان، در منطقه‌ي «جهارخند» كشور هند واقع شده و لقب طولاني‌ترين آتش فروزان جهان را به خود اختصاص داده  است. كارخانه‌هاي زغال‌سنگ در جهاريا در قلب كمربند زغال سنگ هند بيش از صد سال است كه مي سوزد و آتش آن همچنان شعله‌ور است. روستاهايي كه در نزديكي اين كارخانه‌ها قرار دارند هنوز مردم را در خود جاي مي‌دهند و تهديد به فروپاشي از يك روز به ‌روز ديگر منتقل مي‌شود. استخراج زغال سنگ از اين معدن كه ۲۶۰ كيلومتر مربع مساحت دارد، در اواخر دهه‌ي ۱۸۰۰ ميلادي تحت دستور دولت بريتانيا آغاز شد. نخستين شعله‌هاي آتش روباز در اين منطقه در سال ۱۹۱۶ مشاهده شد؛ بااين‌حال، در دهه‌ي ۱۹۸۰ ميلادي بالغ بر ۷۰ زبانه‌ي آتش از آن بيرون آمد.

هرچه عمق اين آتش‌سوزي‌ها بيشتر مي‌شد، مسئولان بيشتر به آن بي‌اعتنايي مي‌كردند و اميدوار بودند تا سرانجام روزي خودشان از سوختن بازبمانند. اما اين اميد به‌ دنبال عمليات بهره‌برداري جديد در سال ۱۹۷۳ ميلادي به‌طور كلي نااميد شد. در آن سال، شركت فرعي Bharat Coking Coal عمليات استخراج روباز گسترده‌اي را به‌عنوان شيوه‌اي نوين در حوزه بهره‌برداري از منابع زغال سنگ در هند آغاز كرد. در همان زمان بود كه به ادعاي شاهدان محلي، شعله‌هاي اين آتش افروخته شد و فاجعه‌اي كه تاكنون ادامه دارد، رقم خورد. استخراج معادن روباز در حال گسترش است. نسل جديد كه در اينجا بزرگ مي‌شود، آيا آينده‌اي كه به اين حقيقت تلخ آغشته نباشد، خواهد ديد؟

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات