بهترين نرم افزار‌هاي رايگان جايگزين آفيس

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 15 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كمتر متخصص كامپيوتري مي‌توان يافت كه با مجموعه نرم‌افزارهاي جذاب و متخصصدي آفيس مايكروسافت آشنايي نداشته‌ باشد، اما جايگزين‌هاي رايگاني براي اين مجموعه وجود دارند كه در ادامه با آن‌ها آشنا خواهيم شد.
تبليغات

با وجود شهرت و محبوبيت مجموعه‌ي نرم‌افزاري آفيس، برنامه‎‌هاي جايگزين ديگري نيز وجود دارند كه نياز‌ شما را براي تايپ، مديريت صفحات گسترده، ارائه مطلب و... بر‌آورده مي‌كنند. ما در اين مقاله اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران قصد داريم چند نرم‌افزار رايگان كه مي‌توانند جايگزين مناسبي براي MicroSoft Office باشند، به شما معرفي كنيم.

مجموعه برنامه‌هاي Microsoft Office كه متخصصان به‌اختصار به آن آفيس هم مي‌گويند، يكي از متخصصدي‌ترين و محبوب‎‌ترين مجموعه نرم‌افزارهاي كامپيوتري براي انجام امور اداري محسوب مي‌شود و اصولا آشنايي با يك يا چندين برنامه از اين مجموعه نرم‌افزارها، جزء مهارت‌هاي ضروري يك متخصص رايانه به حساب مي‌آيد. هرچند اكثر متخصصان عادي كامپيوتر معمولا با برنامه‌هاي مشهور آفيس مثل Word (تايپ، ايجاد و ويرايش فايل‌هاي متني)، Excel (ايجاد جدول و مديريت داده‌ها در صفحات گسترده)، Power Point (ارائه مطالب و محتواي متني و گرافيكي به‌صورت اسلايد) و Access (بانك اطلاعاتي) آشنايي نسبي دارند، مجموعه‌ي آفيس، نرم‌افزارهاي متخصصدي ديگري را نيز شامل مي‌شود. مانند: Outlook (مديريت رايانامه‌ها)، OneNote (مديريت يادداشت‌ها)، Publisher (ايجاد كاتالوگ و آگهي‌هاي تبليغاتي)، Microsoft Project (مديريت پروژه)، InfoPath (ايجاد فرم‌هاي الكترونيكي)، SharePoint (پورتال سازماني و مديريت و سفارشي‌سازي اسناد) و Visio (ايجاد نمودارها).

هرچند ممكن است به‌انديشه متخصصين برسد به‌دليل شهرت، محبوبيت و سلطه‌ي مجموعه نرم‌افزارهاي آفيس كه تحت برند تجاري مايكروسافت عرضه مي‌شوند، نمي‌توان رقيبي براي آن‌ها متصور شد اما جالب است كه بدانيد نرم‌افزارهاي رايگان متعددي مشابه با Microsoft Office وجود دارند كه شامل همان برنامه‌هاي محبوب Word، Excel،Power Point و Access هستند و مي‌توان از آن‌ها به‌عنوان جايگزين مناسبي براي آفيس نام‌ برد.

چه انتظاراتي بايد از يك نرم‌افزار‌ جايگزين آفيس داشته باشيم؟

هنگامي كه نرم‌افزاري براي جايگزيني آفيس جست‌وجو مي‌كنيد، نبايد توقع داشته باشيد كه تمامي ويژگي‌هاي آن در نرم‌افزار جديد تكرار شوند. بلكه بايد دنبال خصوصيت‌هايي باشيد كه متخصصدي و مفيد هستند. بسته به زمينه فعاليتي كه داريد، هنگام انتخاب نرم‌افزار جديد، حتما اين چند نكته را مد انديشه متخصصين قرار‌دهيد:

سه‌گانه‌ي دوست‌داشتني

هر‌چند آفيس طي سال‌هاي متمادي، در حال گسترش و بهبود بوده‌است و برنامه‌هايي مانند Outlook، Access و Publisher را شامل مي‌شود، اما عمده استفاده متخصصان از سه‌گانه Word، Excel و Power Point است. اين موضوع دليل واضحي دارد و آن هم اين ‌است كه تقريبا همه متخصصان كامپيوتر، جدا از اينكه در چه زمينه‌اي فعاليت مي‌كنند، به اين ۳ نرم‌افزار نياز دارند. بنا‌بر‌اين براي اكثر افراد بسته‌ نرم‌افزاري كه شامل اين ۳ برنامه باشد، كفايت مي‌كند.

سازگاري

استفاده متخصصان كامپيوتر از Microsoft Office تنها به محيط‌كار آن‌ها محدود نمي‌شود و اكثر افراد چه خارج از محل كار و چه براي انجام كارهاي شخصي به آن وابسته هستند. پس بايد به‌دنبال نرم‌افزاري باشيد كه با تمامي فرمت‌هاي رايج آفيس از DOCX، XLSX و PPTX گرفته تا فرمت‌هاي قديمي‌تر آن، سازگاري داشته باشد و به‌‌راحتي بتواند فايل‌هاي آفيس را باز و ويرايش كند.

رابط متخصصي

سهولت كار با رابط‌كاربري يك نرم‌افزار به همان اندازه كه چه امكاناتي در اختيار متخصص قرار مي‌دهد، اهميت دارد. به‌عنوان مثال، هم انديشي ها مثبت و منفي۱ در مورد نوار ابزار ribbon در آفيس گواهي بر اين مدعاست. پيش از اينكه جايگزيني براي آفيس انتخاب كنيد، مطمئن شويد كه رابط متخصصي جديد تمام ابزار‌هاي پر‌استفاده شما را به‌آساني در اختيارتان قرار مي‌دهد.

قابليت همكاري هم‌زمان

شايد اين تناقض جالبي باشد كه امروزه خيلي از متخصصان، با وجود اينكه در محيط واقعي اداره‌ها كار نمي‌كنند ولي به‌دليل دور‌كاري ناچار به استفاده از نرم‌افزار‌هاي اداري office هستند. اين نكته، اهميت مباحثه همكاري از راه‌دور چند متخصص، روي يك فايل را دوچندان مي‌كند. اگر مي‌خواهيد از اتلاف وقت و انرژي زياد هنگام رايانامه‌كردن و ويرايش مداوم فايل‌ها جلوگيري كنيد، بايد نرم‌افزار جايگزيني پيدا كنيد كه از ويژگي‌هايي متخصصدي مثل فضاي ابري مشاركتي و امكان همكاري هم‌زمان چند متخصص روي يك فايل، همراهي كند.

با در انديشه متخصصين داشتن نكاتي كه گفته شد در ادامه، با مطالعه اين مقاله اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران با تعدادي از بهترين نرم‌افزارهاي رايگان جايگزين آفيس آشنا مي‌شويم و نقاط قوت و ضعف هر‌‌كدام را به شما معرفي مي‌كنيم. هرچند اين نرم‌افزارها از تمامي ويژگي‌هاي جذاب آفيس برخوردار نيستند، اما بسيار مشابه با آن عمل مي‌كنند و توانايي ايجاد، ويرايش و بازكردن كليه‌ي اسناد و فايل‌هاي Microsoft Office را دارند. 

۱. نرم‌افزار LibreOffice

مرجع متخصصين ايران Libre Office

اين نرم‌افزار را مي‌توان جايگزين مناسبي براي چهار برنامه شناخته شده‌ Microsoft Office يعني Word، Excel، Access و Power Point قلمداد كرد. LibreOffice با سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، لينوكس و Mac سازگاري دارد و درحال افزودن ويژگي‌هاي جديدتري نيز به مجموعه برنامه‌هاي يادشده است.

با نصب اين نرم‌افزار، متخصصان به ۶ برنامه زير دسترسي خواهند داشت:

۱. Writer كه معادل Word است و براي پردازش فايل‌هاي متني استفاده مي‌شود.۲. Impress كه معادل Power Point است و براي ارائه مطالب، متخصصد دارد.۳. Calc كه معادل Excel است و براي ايجاد صفحات گسترده به‌كار مي‌رود.۴. Base  كه معادل Access طراحي شده و با كمك آن مي‌توانيد بانك‌هاي اطلاعاتي را مديريت كنيد.۵. Math كه با استفاده از آن مي‌توانيد فرمول‌هاي رياضي و علمي را ويرايش كنيد.۶. Draw كه وظيفه آن ترسيم بردارهاي گرافيكي و طراحي نمودار است.

تمامي نرم‌افزارهاي يادشده، با Microsoft Office سازگارند و توانايي باز‌كردن، ويرايش و ذخيره‌سازي فايل‌هاي مربوط به ويرايش هاي آفيس ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳و ۲۰۱۶ را دارند.

نكات مثبت

  • پردازنده اي قدرتمند براي متون، مدارك، نمودارها و تصاوير
  • كاملا سازگار با فايل‌هاي داراي پسوند DOCX
  • سهولت در ايجاد انواع فرم

نكات منفي

  • بسته‌ي نرم‌افزاري بايد به‌طور كامل نصب شود و امكان نصب جداگانه برنامه‌ها وجود ندارد
  • امكان اتصال به فضاي ذخيره‌سازي ابري (cloud storage) را ندارد
  • امكان همكاري هم‌زمان چند متخصص با هم، پيش‌بيني نشده‌است

وب‌سايت LibreOffice

۲. نرم‌افزار OpenOffice  

مرجع متخصصين ايران open office

اين نرم‌افزار هم ، ‌مانند LibreOffice شامل برنامه‌هاي Writer (پردازنده متن)، Base (بانك اطلاعاتي)، Calc (صفحات گسترده) و Impress (ارائه مطلب) است كه به‌صورت كاملا رايگان ارائه مي‌شوند (بسته‌ي نرم‌افزاري، دو برنامه Draw و Math  را نيز شامل مي‌شود) و بسياري از فرمت‌هاي محبوب مانند DOC، DOCX، XML XLS، XLW، DBF، PPT، PPS و POTX را همراهي مي‌كند و مي‌توان آن راجايگزين مناسبي براي آفيس مايكروسافت دانست. در هنگام نصب، اين امكان براي متخصص فراهم شده تا به‌طور جداگانه، هر بخش از بسته‌ي نرم‌افزاري را كه نياز دارد نصب كند و  خوشبختانه اجباري به نصب تمامي برنامه‌ها نيست. نسخه‌هاي ويندوز 10، 8، 7، vista و همين‌طور سيستم‌عامل‌هاي Mac و لينوكس، كاملا از برنامه همراهي مي‌كنند. اگر قصد نداريد نرم‌افزار را نصب كنيد، مي‌توانيد استفاده از نسخه پرتابل آن را كه البته حجم آن ۴۰ مگا‌بايت بيشتر است، امتحان كنيد.

نكات مثبت

  • يادگيري و تسلط به اين نرم‌افزار نياز به آشنايي قبلي با Word ندارد
  • اين برنامه، ظاهري آشنا و حسي متخصص‌پسند دارد
  • با بيش از 20 سال تجربه، اين محصول به رشد كيفي استانداردي رسيده‌است

نكات منفي

  • امكان همكاري متخصصان به‌صورت الكترونيك، پيش‌بيني نشده‌است
  • فرمت پيش‌فرض فايل‌ها ODF است كه براي سازگاري با Word بايد به فرمت Doc تبديل بشوند
  • نرم‌افزار، ويرايشگر دستور زبان درون‌برنامه‌اي ندارد

وب‌سايت  OpenOffice

۳. نرم‌افزار WPS Office

مرجع متخصصين ايران wps office

اين بسته‌ نرم‌افزاري كه پيش‌تر، Kingsoft Office ناميده مي‌شد، به‌عنوان جايگزين آفيس مايكروسافت، ۳ نرم‌افزار به متخصصانش ارائه مي‌كند. WPS Office Writer كه معادل Word است با فرمت‌هاي رايجي مانند WPS، DOC، DOCX و همچنين فايل‌هاي تمپلت Word مايكروسافت مثل DOT و DOTM سازگار است.

WPS Office Presentation كه متخصصدي مشابه با Power Point مايكروسافت دارد، از فرمت‌هاي PPT و PPS همراهي مي‌كند و توانايي باز كردن و ذخيره‌سازي تمامي فايل‌هايي را كه با پاورپوينت سازگار هستند، دارد.

محصولي كه به‌عنوان معادل Excel مايكروسافت ارائه شده است، WPS Office Spreadsheets نام دارد و با فرمت‌هايي مثل XLSX و XLSM كه توسط Excel ۲۰۱۰ همراهي مي‌شوند، سازگار است با اين تفاوت كه؛ تابع‌هاي SUM، SUMIF، COUNT و AVERAGE فقط در زبانه FORMULA عمل مي‌كنند و مانند اكسل دستوري جدا‌گانه ندارند. اين برنامه تمامي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، لينوكس، Mac، Android و IOS را همراهي مي‌كند.

نكات مثبت

  • سازگاري با فرمت‌هاي همراهي شده توسط مايكروسافت آفيس
  • امكان باز‌كردن برگه‌هاي متعدد
  • امكان استفاده از نرم‌افزار درحالت محافظت از چشم  (Eye Protection mode) و حالت شبانه (Night  mode)

نكات منفي

  • در صورت تمايل به حذف تبليغات، بايد سالانه مبلغي به شركت سازنده بپردازيد
  • براي بهره‌بردن از ويژگي‌هاي پيشرفته نرم‌افزار، بايد نسخه غير‌رايگان برنامه را خريداري كنيد
  • امكان نوشتن هم‌زمان متخصصان روي يك فايل وجود ندارد

      وب‌سايت WPS Office

      ۴. سرويس گوگل

      گوگل داراي سرويس‌هاي مختلفيمبتني بر كلاد است كه داراي ابزارهاي مختلفي براي ايجاد و ويرايش انواع فايل‌ها شامل متن، صفحات گسترده و موارد ديگر است. براي مثال بايد به گوگل درايو اشاره كرد براي ذخيره‌سازي است و به‌دليل اينكه به متخصصان اين امكان را مي‌دهد كه بي‌نياز از نصب هر نرم‌افزار ديگري ، فايل‌ها و اسناد را به ‌صورت الكترونيك ايجاد كنند، جايگزين مناسبي براي آفيس مايكروسافت به شمار مي‌آيد و به متخصص اجازه مي‌دهد به‌جاي استفاده از برنامه‌هاي Word Excel و Power Point تنها با ورود به حساب متخصصي خود در گوگل، اسناد متني، صفحات گسترده و اسلايد‌هايي براي ارائه مطلب ايجاد كنند.

      براي سهولت در ويرايش، مي‌توان فايل‌هاي ايجاد شده توسط آفيس مايكروسافت را (به‌عنوان مثال فرمت‌هاي DOCX يا XLSX) ابتدا در Google Docs باز و سپس به يكي از فرمت‌هاي سازگار با گوگل درايو تبديل كرد.فايل‌هاي ايجاد شده با سرويس گوگل، به ‌صورت خودكار در حساب متخصصي ذخيره مي‌شوند و متخصص مي‌تواند با هر مرورگري و در هر زماني‌ كه بخواهد به آن‌ها دسترسي داشته باشد يا اين فايل‌ها را با متخصصان ديگر (حتي اگر حساب متخصصي گوگل نداشته‌ باشند) به اشتراك بگذارد. همچنين بايد به امكان استفاده هم‌زمان چند متخصص از يك فايل را فراهم‌كرده‌ است و اجازه مي‌دهد تا متخصصان براي بهبود عملكرد فايل‌هاي متني و صفحات گسترده از افزونه‌ها (Add-on) نيز استفاده كنند نيز اشاره كرد.

      نكات مثبت

      • فضاي ذخيره‌سازي ابري رايگان
      • قابليت‌هاي بسيار متخصصدي براي همكاري هم‌زمان چند متخصص با يكديگر
      • همگام‌سازي فايل‌ها در كامپيوتر و موبايل موبايل

      نكات منفي

      • امكان قفل‌گذاري روي فايل‌هاي به اشتراك گذاشته شده، وجود ندارد
      • از سيستم‌عامل لينوكس همراهي نمي‌كند
      • جزئيات فراواني مانند آفيس مايكروسافت ندارد

        وب‌سايت Google Drive

        ۵. Zoho Docs

        مرجع متخصصين ايران zoho docs

        نرم‌افزار الكترونيك ديگري است كه مانند آفيس مايكروسافت، بسته‌اي شامل برنامه‌هاي مناسب براي پردازش متن، صفحات گسترده و ارائه مطلب در اختيار متخصصان قرار مي‌دهد. متخصص مي‌تواند اسنادي با فرمت‌ دلخواه را از كامپيوتر يا گوگل درايو در Zoho Docs بارگذاري كند يا به‌صورت الكترونيك فايل جديدي بسازد. سپس آن‌ها را ويرايش كند يا با ديگران به اشتراك بگذارد و در نهايت با فرمت اوليه يا هر فرمت ديگري دانلود كند. تمامي فايل‌هاي مرسوم متني در اين برنامه همراهي مي‌شوند و هنگامي كه مشغول كار با آن‌ها هستيد، به‌صورت خودكار ذخيره مي‌شوند. اپليكيشن موبايلي Zoho Docs براي متخصصان سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و IOS در دسترس است.

        نكات مثبت

        • همكاري هم‌زمان چند متخصص به‌علاوه‌ امكان گفتگوي (chat) درون‌برنامه‌اي
        • ويرايش تحليلي و پيشرفته مسيرها براي تمامي فايل‌ها
        • رمز گذاري ايمن و امكان تأييد هويت دو مرحله‌اي

        نكات منفي

        • برنامه تحت وب است و نسخه desktop نداردامكان ويرايش الكترونيك اسناد وجود ندارددر مقايسه با ديگر بسته‌هاي آفيس، كند‌تر عمل مي‌كند

          وب‌سايت Zoho Docs

          ۶. Microsoft Office Online

          مرجع متخصصين ايران microsoft office online

          اگر به‌دنبال نسخه رايگان آفيس مايكروسافت هستيد، Microsoft Office Online احتمالا بهترين گزينه است چراكه با كمك اين برنامه تحت‌ وب، مي‌توانيد به‌صورت الكترونيك و رايگان به Word، Excel، Power Point، Outlook و OneNote دسترسي داشته باشيد هر‌چند كه اين نسخه تحت وب را نمي‌توان جايگزين ايده‌آلي براي مايكروسافت آفيس دانست. امكان ويرايش فايل‌ها تنها زماني وجود دارد كه آن‌ها را در حساب متخصصي OneNote ذخيره كرده باشيد. به زبان ساده‌تر بايد ابتدا فايل مورد انديشه متخصصين خود را در OneNote بارگذاري و سپس با Word، Excel يا Power Point ويرايش كنيد. تمامي فايل‌هايي كه با مايكروسافت آفيس كار مي‌كنند، توسط نسخه الكترونيك نيز همراهي مي‌شوند و متخصص مي‌تواند آن‌ها را در Microsoft Office Online ويرايش و يك نسخه از آن را در OneNote يا كامپيوتر خود ذخيره كند.

          نكات مثبت

          • نيازي به نصب برنامه نيست
          • امكان همكاري هم‌زمان متخصصان با يكديگر وجود دارد
          • برنامه‌هاي ساده‌سازي شده و آشناي آفيس با هر مرورگري در دسترس قرار مي‌گيرند

          نكات منفي

          • بسياري از ويژگي‌هاي پيشرفته نسخه‌ي دسكتاپ در نسخه الكترونيك، موجود نيست
          • بعضي از فرمت‌ها را همراهي نمي‌كند

          وب‌سايت Microsoft Office Online

          ۷. ONLYOFFICE Personal

          مرجع متخصصين ايران only office

          مشابه با ديگر جايگزين‌هاي آفيس مايكروسافت، اين برنامه‌ي تحت وب هم مجموعه‌اي از نرم‌افزار در اختيار متخصص قرار مي ‌دهد كه با هر مرورگري و بدون نياز به دانلود هيچ نرم‌افزاري بتوانيد از آن‌ها استفاده كنيد. متخصصان مي‌توانند با استفاده از حساب‌هاي متخصصي خود در گوگل، فيسبوك، لينكدين يا ONLYOFFICE وارد شوند و فايل‌هاي متني، صفحات گسترده يا اسلايد‌هاي ارائه مطلب مورد انديشه متخصصينشان را ايجاد كنند و امكان بارگذاري فايل‌ها از كامپيوتر شخصي يا سرويس‌هاي ذخيره‌سازي ابري مانند دراپ‌باكس، روي سايت وجود دارد. از ديگر مزيت‌هاي آن مي‌شود به اين موارد اشاره كرد: امكان گفت‌وگو (chat) ، ويرايش هم‌زمان توسط چند متخصص، اصلاح اشتباهات املايي، امكان اشتراك‌گذاري با ديگران (حتي افرادي كه متخصص  ONLYOFFICE نيستند).

          نكات مثبت

          • سازگاري با فرمت هاي مايكروسافت آفيس
          • ويژگي‌هاي اشتراك‌گذاري و همكاري هم‌زمان متخصصان با يكديگر
          • نسخه Personal رايگان است

          نكات منفي

          • براي استفاده از افزونه‌ها بايد تصاوير و ساير ويژگي‌ها فراخواني شونددر مقايسه با رقبا و نسخه غيررايگان چندان قدرتمند نيست

             وب‌سايت ONLYOFFICE Personal

            ۸. نرم‌افزار SoftMaker Free Office

            مرجع متخصصين ايران free office

            نرم‌افزار FreeOffice را نيز مي‌توان يكي از جايگزين‌هاي مايكروسافت آفيس دانست و شامل ۳ برنامه Plan Maker (براي صفحات گسترده)، Presentation (براي ارائه مطالب) و Text  Make (براي ايجاد فايل‌هاي متني) مي‌شود. اين نرم‌افزار از سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و لينوكس و همينطور فرمت‌هاي DOC ، DOCX، ODT، XLS، PPT، PPS، PPTX، POTM، DOTM و DOT همراهي مي‌كند.

            هر ۳ برنامه اين بسته‌ي نرم‌افزاري با فايل‌هاي ايجاد شده درجديدترين نسخه آفيس مايكروسافت (۲۰۱۹) و همينطور نسخه‌هاي قديمي‌تر مثل ۲۰۱۰ و ۲۰۰۷ سازگار هستند.

            نكات مثبت

            نكات منفي

            • از فضاي ذخيره‌سازي ابري همراهي نمي‌كند
            • امكان ذخيره خودكار وجود ندارد
            • ديكشنري انگليسي‌آمريكايي۲ ندارد

            وب‌سايت  SoftMaker Free Office

            ۹. نرم‌افزار SSuite Office

            مرجع متخصصين ايران ssuit office

            اين بسته نرم‌افزاري هم شامل ۷ برنامه مجزا است كه مشابه با برنامه‌هاي آفيس مايكروسافت عمل مي‌كنند و همگي رايگان هستند. دو نسخه پايه اين مجموعه نرم‌افزار يعني ويرايش‌هاي Personal و Advanced برنامه Presentation (مشابه پاور‌ پوينت) را ندارند هر‌چند اين برنامه در ساير ويرايش‌ها، موجود است (در وب‌سايت SSuit Office و در صفحه دانلود، جدولي وجود دارد كه امكانات هر‌يك از نسخه‌‌ها را مقايسه مي‌كند).

            اجباري به دانلود كردن تمامي برنامه‌هاي بسته‌ي نرم‌افزاري نيست و اين امكان وجود دارد كه متخصص تنها برنامه مورد نياز خود (مثلا فقط پردازنده فايل‌هاي متني) را به‌طور مجزا، دانلود و استفاده كند. همچنين متخصصان مي‌توانند نسخه پرتابل برنامه را با نام Blade Runner دانلود‌ كنند.

            نكات مثبت

            • براي استفاده از تمامي ويژگي‌هاي برنامه، نياز به دانلود فايل‌هاي پرحجم نيست
            • نرم‌افزار به‌سرعت راه‌اندازي مي‌شود

            نكات منفي

            • شامل تعداد زيادي برنامه است كه بعضي از آن‌ها هيچ وقت استفاده نمي‌شوند
            • درك رابط متخصصي نرم‌افزار دشوار است

            وب‌سايت SSuit Office

            ۱۰. نرم‌افزار Polaris Office

            مرجع متخصصين ايران Polaris Office

            اگر موبايل سامسونگ داريد، احتمالا پيش از اين با نسخه‌ي موبايلي اين نرم‌افزار آشنايي پيدا كرده‌ايد. Polaris Office يك نرم‌افزاري چند‌سكويي (cross-platform) رايگان اداري است كه با سيستم‌عامل‌هاي ويندوز، مك، اندرويد و IOS سازگار است و به‌صورت پيش‌فرض روي موبايل‌هاي سامسونگ نصب مي‌شود. اين نرم‌افزار از تمامي فرمت‌هاي آفيس، همراهي مي‌كند. ضمن اينكه؛ رابط‌كاربري جذاب آن بر‌پايه ribbon بنا شده‌است و متخصصان امكان ايجاد بعضي تغييرات ساده و سفارشي‌سازي آن را دارند. اگر قصد نصب‌كردن نسخه ويندوز نرم‌افزار را داريد، توجه داشته باشيد كه ممكن است برنامه‌هاي ديگري نيز نا‌خواسته به همراه آن نصب شوند (به‌طور معمول اين بسته‌ي نرم‌افزاري حاوي يك مرورگر از مك‌آفي به‌نام WebAdviser، يك ابزار تحقيق بازار به‌نام PremierOpinion و يك آنتي‌ويروس است).  البته متخصص مي‌تواند فقط برنامه‌هاي دلخواه خود را نصب كند.

            به‌دليل اينكه نرم‌افزار، خدمات خود را بر پايه فضاي ابري ارائه مي‌كند، براي ورود به آن بايد از حساب‌كاربري فيسبوك يا گوگل استفاده كنيد يا حسابي جديد در Polaris Office بسازيد. با ايجاد حساب‌كاربري جديد، يك گيگابايت فضاي ذخيره‌سازي ابري در اختيار متخصص قرار‌ مي‌گيرد و مي‌توانيد به‌صورت رايگان، ماهانه ۶۰مگابايت تبادل اطلاعات داشته باشيد. سه دستگاه مجزا (شامل يك كامپيوتر و دو دستگاه موبايل) امكان استفاده هم‌زمان از اين حساب‌كاربري را دارند. اگر اين حجم براي كار شما كافي نباشد، مي‌توانيد Polaris Office را به سرويس‌هاي ذخيره‌سازي فضاي ابري ديگر مانند، Google Drive، Dropbox، Box، Microsoft OneDrive يا Amazon Cloud Drive متصل يا اينكه فايل‌ها را در كامپيوتر خود ذخيره كنيد. با ارتقاء حساب متخصصي خود به اكانت پرميوم، مي‌توانيد از امكانات بيشتري مانند ويرايشگر فايل‎‌هاي PDF، نمايش داده‌نشدن تبليغات و امكان جستجوي اسناد نيز بهره بگيريد.

            نكات مثبت

            •  هم براي موبايل و هم كامپيوتر در دسترس است
            •  يك گيگابايت فضاي ذخيره‌سازي ابري

            نكات منفي

            •  بسته‌ي نرم‌افزاري شامل برنامه‌هايي نا‌مرتبط با آفيس است

            وب‌سايت Polaris Office

            ۱۱. نرم‌افزار Open 365

            مرجع متخصصين ايران Open 365

            اين نرم‌افزار را نمي‌توان صرفا يك برنامه اداري محسوب كرد چرا‌كه؛ Open 365 به‌عنوان برنامه‌اي با محوريت سرويس فضاي‌ابري مخصوص كامپيوتر‌هاي روميزي، نرم‌افزاري متن‌باز و فوق‌العاده عالي را، در دل مرورگر متخصص قرار مي‌دهد. اجزاء  اصلي آن مانند LibreOffice شامل ۳ برنامه Writer (معادل Word)، Calc (معادل Excel) و Impress (معادل Power Point) است. همچنين نرم‌افزاري مشابه با فتوشاپ براي ويرايش عكس به‌نام GIMP، سرويس رايانامه لينوكس با‌عنوان Kontact و فضاي ذخيره‌سازي ابري به‌اسم Seafile را نيز شامل مي‌شود. Open 365 تمامي قابليت‌هاي بسته‌هاي آفيس قبلي را دارد و از بيشتر فرمت‌هاي مرسوم، همراهي مي‌كند. هرچند يك كلاينت روميزي براي انتقال فايل‌ها از فضاي ذخيره‌سازي ابري به حافظه كامپيوتر پيش‌بيني شده‌‌است، اما متخصص ناچار است تا هنگام استفاده، حتما نرم‌افزار درون مرورگر را هم راه‌اندازي كند. واضح است كه استفاده از تمام ظرفيت اين نرم‌افزار سنگين، به‌خصوص وقتي نياز به بارگذاري‌هاي پي‌در‌پي مرورگر داشته باشيد، به سيستم فشار زيادي وارد خواهد كرد. با اين وجود مي‌توان با اطمينان گفت كه اين برنامه، به دليل داشتن قابليت همكاري هم‌زمان از راه‌دور، براي پروژه‌هايي با فرايند ارجاع كار صندلي جديد۳ يا سازمان‌هايي كه امكانات سخت‌افزاري متنوع دارند، ابزاري ضروري محسوب مي‌شود.

            نكات مثبت

            •  نرم‌افزاري كاملا متن‌باز است

            نكات منفي

            •  همراهي متخصص ندارد

            وب‌سايت Open 365

            توضيح (۱) : مايكروسافت نزديك به ۱۰ سال پيش، رابط متخصصي ribbon را معرفي كرد. اين ابزار با اين‌‌كه طرفداراني داشت اما اكثر متخصصان با بي‌ميلي از همان نوار‌ابزار‌هاي ثابت و غيرمتحرك قديمي استفاده مي‌كنند.

            توضيح (۲): اگرچه واژگان زبان انگليسي در گويش‌هاي آمريكايي و بريتانيايي تا حد بسيار زيادي مشابه و يكسان هستند اما وجود برخي كلمات، اصطلاحات و عبارات و همچنين گاهي نگارش، املاء و دستور زبان متفاوت، زبان‌شناسان را وادار مي‌كند تا فرهنگ‌لغات زبان انگليسي را به دو دسته ديكشنري‌هاي British و American طبقه‌بندي كنند.

            توضيح (۳): در بعضي سازمان‌ها، متخصصان مختلفي از يك فضا يا يك ميز‌ كار به‌صورت مشترك ولي در شيفت‌هاي كاري متفاوت استفاده مي‌كنند. به اين فرايند ارجاع‌كار اصطلاحا صندلي جديد (hot desking) گفته مي‎‌شود.

            آيا نرم‌افزار‌هاي ديگري را براي جايگزيني با آفيس مايكروسافت مي‌شناسيد؟

            تبليغات
            جديد‌ترين مطالب روز

            هم انديشي ها

            تبليغات

            با چشم باز خريد كنيد
            اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
            ورود به بخش محصولات